ISU Indywidualizacja w praktyce szkolnej Wyniki ankiet Małgorzata Taraszkiewicz
Indywidualizacja w praktyce szkolnej Próba: Uczniów SP 4-6, Gim, PG Rodziców SP Nauczycieli Cel: sprawdzenie, czy wiemy, że występują różne style uczenia się, czy wiemy, jaki sposób uczenia się jest dla nas najlepszy, czy znamy najskuteczniejsze dla nas metody nauczania, czy informacje nt. stylów uczenia się są wykorzystywane na lekcji, czy praca na lekcji uwzględnia indywidualne podejście do każdego ucznia, czy szkoła rozwija potencjał uczniów.
Nauczyciele: Indywidualizacja procesu nauczania sprowadzana jest do uwzględniana U ze specjalnymi potrzebami lub wyjątkowo zdolnych, respektowanie indywidualności każdego U odbywa się okazjonalnie, w miarę możliwości. 88% N zna swój styl ucznia się a 11% nigdy się nad tym nie zastanawiało. Natomiast 82% twierdzi, że przekazywała uczniom informacje nt. stylów uczenia się ale tylko 19% wykorzystuje te informacje na każdej lekcji. Zaledwie 30% N twierdzi, że daje wszystkim U wskazówki, jak opanować większe partie materiału. Tylko 31% N różnicuje zadania na każdej lekcji. Uczniowie: Potwierdzają i pogłębiają wnioski z wyników ankiet N. U wiedzą, że istnieją różnego rodzaju strategie uczenia się (81%) ale tylko 51% wydaje się, że znają sposób najlepszy dla siebie. Również 51% potwierdza, że N informował kiedykolwiek nt. stylów uczenia się. Jedynie 4% wykazuje, że każda lekcja jest prowadzona z uwzględnieniem indywidualnego podejścia do każdego U. Rodzice: Zaangażowani w proces edukacyjny, pomagają dzieciom w nauce, jednak robią to dość intuicyjnie. 70% wie, że są różne style uczenia się, 66% zna swój styl. Tylko 23% R jest świadomych, że każdy ma swój indywidualny styl i nie należy patrzeć na swoje dziecko poprzez pryzmat swoich preferencji. Tylko 16% stwierdza z całą pewności, że wie, jak skutecznie pomagać swojemu dziecko w nauce.
U: Czy Nauczyciel informował Cię, jak uczyć się efektywniej, wykorzystując różne techniki i strategie? N: Czy informował/a Pan/i Uczniów, jak uczyć się efektywniej, wykorzystując różne techniki i strategie?
U: Czy szkoła właściwie wykorzystuje i rozwija Twój potencjał? N: Czy szkoła właściwie wykorzystuje i rozwija potencjał Uczniów? R: Czy szkoła właściwie wykorzystuje i rozwija potencjał Pani(a) Dziecka?
Dziękuję za uwagę