Chełm w kulturze żydowskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
II Rzeczpospolita – kraj wielu narodów.
Advertisements

Kazimierz przed i Po wojnie
BIBLIOGRAFIA ZAŁACZNIKOWA I MATERIAŁY ŹRÓDŁOWE do prezentacji pt.
Internet Czyli wirtualny świat.
Żydzi zaczęli osiedlać się w mieście w połowie XVI w. Pierwsza wzmianka o ich pobycie pochodzi z 1550 r., następna z 1587 r. W 2 połowie XVI w. mieszkała.
Polityka Hitlera wobec Ludności Żydowskiej
Jan Kozielewski – Jan Karski ( )
NASZA GMINA W LICZBACH I ZADANIACH MATEMATYCZNYCH
Konferencja prasowa Zarządu Województwa Lubuskiego r.
Łuków -20 lat wspólnie Zmiany w Łukowie na przestrzeni ostatnich 20-stu lat 1 LO im. Tadeusza Kościuszki w Łukowie.
Pierwsze wzmianki pisane o Złoczewie pochodzą z roku Lata świetności naszego małego miasteczka przypadają na koniec XVI w gdy właścicielem miasta.
Ewa Babiarz I Gabriela Płatek
Aleksandrów Łódzki Małe jest piękne Gmina Ariana Lamar & Anna Mospinek IID.
Różnorodność ujęć toposu Żyda w literaturze i filmie XX wieku
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Bytom, 16 maja 2011 r. Bytomski Oświatowy Okrągły Stół
Historia gminy Stryszów
Poczesna moje miejsce w Europie.
. W latach był uczniem Gimnazjum im. Stanisława Staszica w Warszawie, następnie w latach studiował matematykę na Wydziale Filozoficznym.
Żydzi mieszkali w Łęcznej - co zostało z tamtych lat
Katarzyna Powązka 2PP 2007/2008 Lwów.
Odzyskanie niepodległości przez Polskę
Julian Tuwim – Poeta naszego dzieciństwa
PROJEKT EDUKACYJNY DZIECI HOLOKAUSTU
Oświecenie Team: Aurelia Wojtalewicz, Kacper Siemianowski,
Powstało gimnazjum im. Ojca Ludwika Wrodarczyka. Powstało gimnazjum im. Ojca Ludwika Wrodarczyka. Rozpoczął się cykl imprez kulturalnych,
Przygotował : Robert Jaworski. Spis treści Wprowadzenie Zadanie Proces Źródła Ewaluacja Konkluzja Podręcznik dla nauczyciela.
Inicjatywa Złoczew Głosuje Jest to inicjatywa społeczna koordynowana przez Urząd Miejski w Złoczewie. Pomysłodawcą projektu i autorem prezentacji jest.
Historia Stoczka Łukowskiego
Gimnazjum Nr 94 ul. Na Uboczu 9 Warszawa.
Gwara Bogactwem Regionu
Prezentacja powstała na podstawie informacji zawartych na stronie:
Szlakiem Kazimierza Wielkiego na Lubelszczyźnie
Kazimierz Dolny nad Wisłą
Warszawa jest stolicą Polski.
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
MEDIA w DYDAKTYCE Tomasz Dudarewicz semestr 1 Rok akademicki 2006/2007
Międzywydziałowe Studium Pedagogiczne
Nasza stolica prezentacja klasy 3a
Łomianki w XXI wieku Wirtualna Gmina - koncepcja budowy lokalnej społeczności informacyjnej na miarę XXI wieku.
DZIEŃ KULTURY ŻYDOWSKIEJ
Instytucje Legionowa  Hala sportowa Arena została oddana do użytku w dniu 4 września 2010 roku.  Mogą odbywać się na niej wydarzenia sportowe, koncerty,
EMIGRACJE Z ZIEM POLSKICH OD XIX WIEKU
Projekt pt. „Chcemy, aby przeszło ść budowała nasze ż ycie" - opowie ść ł ą czniczki Komendy Miasta AK w Lublinie Barbary R ę bacz - Okoniewskiej - ps.,,
1. Zróżnicowanie narodowościowe
Bibliografia do matury ustnej. I. Literatura podmiotu.
NASZE MIASTO RYKI.
Parki Narodowe Wyżyn
AKADEMIA KRAKOWSKA A.D
BIBLIOTEKA W ZEMBORZYCACH
Czym jest samorząd uczniowski? Samorząd uczniowski to jeden z organów szkoły obok dyrektora, rady pedagogicznej i rady szkoły. Organizacja uczniów danej.
Przestrzeganie praw mniejszości narodowych w Polsce
Dawny Szczebrzeszyn.
Sucha Beskidzka – moje miasto
Zapraszam Michał Zawistowski
Łódź pod okupacją
Emilia Kozłowska. Spis treści Gdańsk Kraków Poznań Warszawa Wrocław.
GMINA MIEJSKO – WIEJSKA: BIAŁOBRZEGI. GMINA MIEJSKO – WIEJSKA: BIAŁOBRZEGI Historia gminy sięga roku 1540 W ciągu pierwszych czterystu lat istnienia Białobrzegi.
TAKI PEJZAŻ w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi. 2.
MATKA DZIECI HOLOCAUSTU – IRENA SENDLEROWA
Zamki krzyżackie Warmii i Mazur.
Nasza wieś - JEDLANKA.
Najstarsze miasta Polski
Ślady II wojny światowej w Gminie Łaszczów
Ród Tarnowskich. Historia rodu na ziemiach koneckich. W XVI wieku, miasto Końskie stanowiło już ważny ośrodek hutnictwa oraz wyrobnictwa ceramicznego.
Prezentacja wyników badań ŻYCIE W POZNANIU 2009 Zleceniodawca: Urząd Miasta Poznania Maj 2009.
KONSTYTUCJA 3 MAJA Wykonała i opracowała: Kaja Rompa 6d.
Nasza szkoła bierze udział w realizacji kolejnego projektu
Dobrzy ludzie w czasach zła
Zapis prezentacji:

Chełm w kulturze żydowskiej

W mieście w tym czasie działało kilku wybitnych rabinów, Pierwsze pewne dane o ludności żydowskiej w Chełmie pochodzą z późnego średniowiecza, a dokładnie z roku 1442. Od XV w. w Chełmie funkcjonowała gmina żydowska, skupiająca w 1550 r. 371 Żydów. W mieście w tym czasie działało kilku wybitnych rabinów, wśród których wyróżniał się Juda Aaron, kolejno rabin Lublina, Chełma i Bełżca oraz Szmul Elizer bar Juda i Elizer Perles. Podobnie jak w innych miastach, ludność żydowska zajmowała się głównie handlem i rzemiosłem. Umożliwiały to liczne przywileje królewskie, które obok zagwarantowania swobody w prowadzeniu działalności gospodarczej, zezwalały na samodzielny samorząd oraz zwalniały od zależności od sądów miejskich. Dzięki takim warunkom Chełm stał się ważnym ośrodkiem żydowskiego życia religijnego i kulturalnego, wymienianym obok Krakowa, Lwowa i Poznania. W drugiej połowie XVI w. na czele gminy żydowskiej w Chełmie stanął Ellijah ben Judah Aaron, znany jako Elijah Baal Szem, niezwykle popularny pisarz żydowski, twórca opowieści o Golemie. Pod koniec XIX w. w mieście zamieszkiwało 7 tys. Żydów, co stanowiło blisko 55% ogólnej liczby mieszkańców. W tym czasie Chełm zaistniał również w kulturze żydowskiej. Stał się mianowicie miejscem akcji zabawnych opowieści i dowcipów o Żydach posługujących się absurdalną logiką, graniczącą z brakiem zdrowego rozsądku. Twórcami takich opowiadań byli m. in. tak znani żydowscy, tacy jak Sholom Aleichem i Isaac Bashevis Singer. Najbardziej popularne wykorzystał również Horacy Safrin w swoich książkach „Przy szabasowych świecach”. „Chełmskie opowieści” do dzisiaj wydawane są na całym świecie, głównie w Izraelu i USA. Najbardziej znanymi obecnie autorami wykorzystującymi te motywy są: David Adler i Steve Sanfield. W 1956 r. w Nowym Jorku miała miejsce premiera opery komicznej pod tytułem „Chełm”, autorstwa Roberta Strassburg'a, która korzystała z chełmskiego folkloru.

W okresie międzywojennym ilość ludności żydowskiej sięgała 50% (ok. 15000 osób w 1939 r.) Chełm stanowił drugie po Lublinie skupisko Żydów w województwie lubelskim. Chełmscy Żydzi dominowali w życiu gospodarczym miasta. Działało również wiele żydowskich organizacji społecznych. Ciekawym zjawiskiem była wydawana w języku jidysz żydowska prasa, reprezentowana przez trzy tygodniki. W okresie międzywojennym rozwijało się również prężnie życie polityczne wśród chełmskich Żydów. W mieście działała organizacja ortodoksów żydowskich (Agudas Isroel), różnorodne odłamy ruchu syjonistycznego oraz dosyć silne ugrupowania socjalistyczne (Żydowska Socjaldemokratyczna Partia Robotnicza „Poale Syjon” (Robotnicy Syjonu), Ogólnopolski Żydowski Związek Robotniczy „Bund”). Wśród działaczy ostatniej z wymienionych organizacji szczególne miejsce zajmował urodzony w Borowicy nad Wieprzem Szmul Mordechaj Zygielbojm, który z ramienia „Bundu” zasiadał w Radzie Miejskiej Chełma w 1919 r. Później działał w Warszawie i Łodzi. W okresie II wojny światowej zasiadał w Radzie Narodowej, działającej w Londynie. 12 maja 1943 r. popełnił samobójstwo, chcąc zaprotestować wobec obojętności świata na zagładę Żydów. Historię chełmskich Żydów zakończyła II wojna światowa. Brutalna eksterminacja przez okupacyjne władze niemieckie doprowadziła do prawie całkowitej zagłady ludności żydowskiej w Chełmie. Tylko niewielkiej części chełmskich Żydów udało się przetrwać wojnę. Większość ocalałych opuściła miasto i wyemigrowała do USA, Kanady, Izraela, Brazylii i RPA.

STRONY INTERNETOWE, GDZIE ZNALEŹLIŚMY INFORMACJE O CHEŁMIE http://www.jewishgen.org/yizkor/chelm/chelm.html#TOC http://www.izrael.badacz.org/zydzi_w_polsce/katalog_lubelskie_chelm.html http://www.hebrew4christians.com/Humor/Jokes_Set_5/jokes_set_5.html http://www.jewishencyclopedia.com/view.jsp?artid=196&letter=K&search=chelm http://www.doew.at/projekte/holocaust/shoah/euth/euth.html http://jewishstories.tripod.com/stories.html http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/maharsha.html http://www.jewishfamily.com/culture/music/Fools_of_Chelm.txt http://yizkor.nypl.org/index.php?id=1866 http://jews-lublin.net/index.php?section=1&page=1 http://groups.yahoo.com/group/Chelm/ http://www.derbay.org/chelm/stories.html http://epyc.yivo.org/content/8_3.php http://yivo1000towns.cjh.org/login.asp?Redirect=search.asp

ZBIORY OPOWIADAŃ O CHEŁMSKICH ŻYDACH

ORAZ FILM

LITERATURA HISTORYCZNA, W KTÓREJ ZNAJDUJĄ SIĘ INFORMACJE O ŻYDACH CHEŁMSKICH Andrzej Rybak, Dzieje ziemi chełmskiej. Kalendarium, Chełm 1998. Robert Kuwałek, Żydowskie Gminy Wyznaniowe w powiecie chełmskim w latach 1918-1939, /w:/ „Rocznik Chełmski”, t.1 (1995), s. 217-244. Konrad Zieliński, Ludność żydowska w powiecie chełmskim w latach 1914-1918. Studium statystyczne, /w:/ „Rocznik Chełmski”, t.2 (1996), s. 185-206. Konrad Zieliński, Żydzi Lubelszczyzny 1914-1918, Lublin 1999. Izkor Buch Chełm, Johannesburg 1954 (fragmenty w wersji angielskiej, dostępne na stronie internetowej www.jewishgen.org/yizkor/chelm) Chełm i chełmskie w dziejach, pod red. Ryszarda Szczygła, Chełm 1996. Bolesław Zimmer, Miasto Chełm. Zarys historyczny, Warszawa-Kraków 1974. Stanisław Pyszko, Oświata i Związki Nauczycielskie w powiecie chełmskim w latach 1915-1939, Chełm 2004. Waldemar Antoni Kozłowski, Życie sportowe Chełma w latach 1918-1939, Chełm 2004. Jednodniówki „Cały świat to jeden wielki Chełm”, Chełm 2004-2006.