Czy zaangażowani rodzice są potrzebni w szkole? O wpływie rodziców na edukację szkolną dziecka Joanna Kołodziejczyk (UJ) Bartłomiej Walczak (UW)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Rodzice w szkole Andrzej Pery Warszawa, marzec 2012.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Szkoła Współpracy.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Aklimatyzacja dziecka 6-letniego w szkole
Samorząd Uczniowski.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Młodzieżowa Rada Gminy
RODZICE W SZKOLE.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Nasza „mała” demokracja
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Szkoła2009/ / / / / /2015 LO Urle 154 / 5164 / 6182 / 7184 / 7178/ / 7 ZSO Radzymin 391 / /14357 /
Rada Rodziców działająca przy Zespole Szkół w Wielowsi w roku szkolny 2011/12.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Czy Pana/Pani zdaniem rodzice powinni uczestniczyć w życiu szkoły?
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Przykłady dobrych praktyk
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Funkcjonowanie rad rodziców w szkole
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
EWALUACJA WEWNĘTRZNA FAŁĘCKA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA CECHOWA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Zapis prezentacji:

Czy zaangażowani rodzice są potrzebni w szkole? O wpływie rodziców na edukację szkolną dziecka Joanna Kołodziejczyk (UJ) Bartłomiej Walczak (UW)

Cele sesji przedyskutowanie tego, jak rozumieć partnerstwo między szkołą a rodzicami, wspólne rozumienie, czym jest zaangażowanie rodziców w edukację szkolna ich dzieci zapoznanie z wynikami badań dotyczącymi zaangażowania rodziców, ich wpływu na osiągnięcia edukacyjne uczniów i determinant tego zaangażowania.

„Zazwyczaj jesteśmy skłonni do zbyt indywidualistycznego poglądu na szkołę, jako na stosunek, zachodzący miedzy nauczycielem a uczniem, albo miedzy nauczycielem a rodzicami. Jednakże zakres pola naszego widzenia powinien być znacznie rozszerzony. To, czego najlepszy i najrozumniejszy ojciec pragnie dla swego dziecka, tego powinna społeczność pragnąć dla wszystkich swoich dzieci” Dewey

Metafora szkoła z perspektywy rodzica jest jak ….

Zaangażowanie rodziców Co oznacza „zaangażowanie rodziców” w edukację szkolną dzieci?

Rodzice w szkole – ramy prawne i instytucjonalne na poziomie makro rodzice są jednym z interesariuszy wpływających na centralną politykę edukacyjną. konsultowanie projektów ustaw i rozporządzeń z organizacjami rodzicielskimi oraz zorganizowanie w strukturach MEN „Forum Rodziców”, zrzeszającego przedstawicieli organizacji rodziców

Rodzice w szkole – ramy prawne i instytucjonalne na poziomie mikro zaangażowanie rodziców możemy traktować jako aktywność na poziomie konkretnej szkoły lub placówki zakres działań podejmowanych przez rodziców reguluje Ustawa o Systemie Oświaty, na poziomie szczegółowym – lokalne zwyczaje, statuty i wewnętrzne regulaminy

Rodzice w szkole – ramy prawne i instytucjonalne Zgodnie z Ustawą Rada Rodziców uchwala: program profilaktyki program wychowawczy opiniuje projekt planu finansowego szkoły program poprawy efektywności kształcenia.

Rodzice w szkole – ramy prawne i instytucjonalne Zgodnie z Ustawą Rada Szkoły uchwala: statut szkoły, zgłasza wnioski do budżetu, może wystąpić do kuratorium o ocenę działalności szkoły, dyrektora lub poszczególnych nauczycieli, opiniuje istotne sprawy dla życia szkoły. Nieobligatoryjny charakter rad sprawia, że funkcjonują one w zaledwie kilku procentach szkół

Wymaganie „Rodzice są partnerami szkoły” Charakterystyka na poziomie „D” 1.Szkoła lub placówka pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy. 2. W szkole lub placówce współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci. 3. Rodzice współdecydują w sprawach szkoły lub placówki i uczestniczą w podejmowanych działaniach Charakterystyka na poziomie „B” 4. W szkole i placówce są realizowane inicjatywy rodziców na rzecz rozwoju uczniów oraz szkoły i placówki

Rodzaje partycypacji Informacyjna Konsultacyjna Decyzyjna Bezpośrednia Przedstawicielska

Rodzaje (formy) partycypacji Informacyjna - prawo rodziców do uzyskiwania informacji na temat ich dzieci i funkcjonowania szkoły

Rodzaje (formy) partycypacji Konsultacyjna - oznacza prawo rodziców do przedstawiania propozycji, prawo do doradzania i sugerowania, opiniowania, występowania ze skargami, prawo do kontroli oraz prawo do protestu „Szkoła lub placówka pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy”.

Rodzaje (formy) partycypacji Decyzyjna – rodzicom przysługuje głos przy podejmowaniu decyzji; uczestniczą w procesach podejmowania decyzji, są współodpowiedzialni (co najmniej w sensie moralnym) za ich wynik. „Rodzice współdecydują w sprawach szkoły lub placówki i uczestniczą w podejmowanych działaniach”

Poziomy partycypacji Posiadanie władzy do podejmowania decyzji i ponoszenia odpowiedzialność Włączanie w proces podejmowania decyzji Punkt widzenia brany pod uwagę podczas podejmowania decyzji Wspieranie w przedstawianiu punktu widzenia Wysłuchiwanie Wzrastająca siła i odpowiedzialność

W szkole lub placówce współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci Partnerstwo oznacza tu m.in. : współpracę między szkołą a rodzicami w procesach edukacyjnych służącą rozwojowi dzieci, obejmującą nie tylko wspieranie rodziców przez pracowników szkoły, ale i uznawanie przez szkołę podmiotowości rodziców jako ekspertów w wychowaniu i uczeniu się dzieci i wykorzystywanie wiedzy rodziców w tym obszarze

Charakterystyka wymagania na poziomie „B” W szkole i placówce są realizowane inicjatywy rodziców na rzecz rozwoju uczniów oraz szkoły i placówki

„Parental involvement” a „parental engagement” „Parental involvement”- wiąże się z aktywnością szkoły zorientowaną na włączanie rodziców w edukację dzieci - rodzice realizują pomysły, oczekiwania szkoły. „Parental engagement” oznacza natomiast aktywność rodziców, ich inicjatywy, które są realizowane przez szkołę: „W szkole i placówce są realizowane inicjatywy rodziców na rzecz rozwoju uczniów oraz szkoły i placówki”

Typologia Joyce Epstein rodzicielstwo (parenting), komunikowanie się (communicating), wolontariat (volunteering), uczenie się w domu (learning at home), podejmowanie decyzji (decision making), współpraca ze społecznością (collaborating with community).

Parental involvement - Co wynika z angażowania się rodziców? Analiza wyników badań

Co wynika z danych pozyskanych w trakcie ewaluacji? (okres: – ) Zdecydowana większość rodziców uczniów wszystkich typów szkół zadeklarowała, że wie, jak może angażować się w pracę szkoły, w najmniejszym stopniu rodzice gimnazjalistów – prawie co piąty rodzic ucznia gimnazjum nie wie, w jaki sposób mógłby włączyć się w życie szkoły.

Rozkład odpowiedzi respondentów na pytanie: „Wiem, w jaki sposób mogę się zaangażować w pracę szkoły” w podziale na typy szkół (szkoła podstawowa – N= ; Gim – N=11435 ; LO N= 4401; Tech. N=1770 ; ZSZ=876

Co wynika z danych pozyskanych w trakcie ewaluacji? (okres: – ) c.d. Więcej niż połowa wszystkich ankietowanych rodziców stwierdziła, że bierze udział w procesach decyzyjnych w szkole. Widoczny jest spadek angażowania się rodziców w tym obszarze po skończeniu przez uczniów szkoły podstawowej. Najbardziej aktywni w zgłaszaniu inicjatyw są rodzice uczniów z techników (56,4%), najmniej – rodzice licealistów (30,8%). Wyniki sugerowałyby, że aktywne, motywowane własnymi potrzebami angażowanie się rodziców (engagement) nie ma prostego związku z wiekiem dziecka. W wypadku szkół ponadgimnazjalnych może mieć natomiast związek z profilem kształcenia.

Co wynika z danych pozyskanych w trakcie ewaluacji? (okres: – ) c.d. Rodzice uczniów techników twierdzą najczęściej, że ich inicjatywy są realizowane (około 42% rodziców z tego typu szkół potwierdza działania szkoły w tym obszarze), najrzadziej taką opinię wyrażają rodzice gimnazjalistów (nieco więcej niż jedna czwarta rodziców). Zaobserwowano wysoki odsetek braku odpowiedzi na pytanie o to, czy szkoła realizuje inicjatywy rodziców (od 30,3% w wypadku techników po 37,8% w gimnazjach), co może wynikać ze słabego przepływu informacji między szkołą a domem (być może rodzice nie wiedzą, czy ich inicjatywy są realizowane przez szkoły).

Co wynika z danych pozyskanych w trakcie ewaluacji? (okres: – ) c.d. Realizacja inicjatyw rodziców dotyczy głównie dwóch typów działań: związanych z wolontariatem i podejmowaniem decyzji przez rodziców. W największym stopniu, bez względu na typ szkoły, rodzice widzą dla siebie przestrzeń do działania w organizowaniu uroczystości szkolnych, imprez szkolnych i klasowych. Inne obszary aktywności rodziców (w różnym natężeniu w zależności od etapu kształcenia) to przede wszystkim: finansowanie różnych przedsięwzięć, nagród, doposażanie szkoły, organizowanie wycieczek, wyjazdów, współdecydowanie o ofercie szkoły i udział w jej realizacji, świadczenie usług na rzecz szkoły (np. remonty, dowozy uczniów, szycie strojów, pieczenie ciast), uczestniczenie w akcjach charytatywnych, działaniach prospołecznych.

Co wpływa na angażowanie się rodziców w edukację ich dzieci?

płećSPGimnazjumLOTechnikumZSZrazem kobieta88%85%82%79%76%13206 mężczyzna12%15%18%21%24% %= %= %= %= %= Kto wypełnia ankiety?

Współczynniki a Model Współczynniki niestandaryzowane Współ czynniki standaryzowa ne t Istotność B Błąd standardowy Beta (Stała) 1,09 3,124 8,849, 000 nakłady na oświatę 6,83 5,000,028, 730, 466 urbanizacja -,260,091-, ,860, 004 Korzystanie z pomocy społecznej -,650,419-, ,552, 121 Kapitał kulturowy - 1,650,000-, ,477, 013 a. Zmienna zależna: współczynnik responsywnosci

Jak rozwijać współpracę szkoły z rodzicami?

Rola ucznia w relacjach szkoła-dom jak dzieci wpływają na kształt relacji szkoła- dom? na ile w tych relacjach (szkoła-rodzina) traktujemy dzieci podmiotowo?

Proszę dokończyć jedno ze zdań Najważniejsze dla mnie na tej sesji było… Kiedy myślę o współpracy z rodzicami to ….

Dziękujemy za uwagę