PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
ocenianie, które pomaga się uczyć
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
WPROWADZENIE Uczeń klasy II Maciej Kowalski uczestniczył w wypadku komunikacyjnym w dniu r. w którym zginęły 2 osoby- starsi koledzy.
Zjawisko drugoroczności w szkole
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Jak motywować dziecko do nauki?
Dojrzałość szkolna dziecka
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Jak pomagać dziecku w nauce?
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Izabela Kołodziejczyk
Psychologiczne przyczyny i analiza niepowodzeń szkolnych
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
PEDAGOG SZKOLNY.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
POTRZEBY DZIECKA POWINNOŚCI RODZICA
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
DOBRY START.
Praca z uczniem trudnym
RODZICE CENIĄ:  DOBRY KONTAKT Z NAUCZYCIELAMI  PROMOWANIE ZDROWIA PRZEZ SZKOŁĘ  DUŻA ILOŚĆ ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH  INTERESUJĄCE SPOTKANIA, WARSZTATY.
Spotkanie z Rodzicami Zespół Placówek Oświatowych w Bieżuniu
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Jak pomagać dziecku w nauce?
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
W naszej szkole każdy uczeń mający trudności w nauce bądź pragnący bardziej pobudzić i rozwinąć swoje zainteresowania znajdzie coś dla siebie. Nauka przy.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
DOBRA ORGANIZACJA CZASU NAUKI SYSTEMATYCZNOŚĆ POZYTYWNA OCENA REZULTATÓW WŁASNEJ PRACY.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH Ewelina Konert Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zambrowie

niepowodzenia szkolne pojawiające się chwilowo lub względnie trwale braki w wymaganych przez szkołę wiadomościach lub umiejętnościach uczniów oraz negatywy stosunek dzieci i młodzieży wobec tych wymagań

niepowodzenia szkolne niepowodzenia te dotyczą w równym stopniu nauczycieli, rodziców i uczniów; obejmują trudności w zakresie uczenia się i wychowania

cztery fazy rozwoju niepowodzeń szkolnych FAZA I pojawiają się pierwsze niedostrzegalne jeszcze przez nikogo braki w wiadomościach. Uczeń stwierdza, że inni są lepsi. Występuje u niego brak zainteresowania na lekcjach oraz chęci do nauki. Przejawiają się pierwsze symptomy niezadowolenia ze szkoły – dziecko zaczyna unikać szkoły, odrabiania lekcji.

cztery fazy rozwoju niepowodzeń szkolnych FAZA II występują zaawansowane braki w wiadomościach. Jest ich tak dużo, że uczeń nie daje sobie rady. Zaczyna w różny sposób oszukiwać nauczycieli, np. odpisywać zadania domowe.

cztery fazy rozwoju niepowodzeń szkolnych FAZA III charakteryzuje się sporadycznym występowaniem ocen niedostatecznych. Dostrzegają to nauczyciele i rodzice. Niewłaściwa forma walki z nimi prowadzi do całkowitej niechęci do szkoły oraz różnych form negacji w pracy szkolnej.

cztery fazy rozwoju niepowodzeń szkolnych FAZA IV drugoroczność, czyli oficjalne stwierdzenie niepowodzenia ucznia w nauce

Przyczyny niepowodzeń szkolnych Ekonomiczno-społeczne Tkwiące w systemie szkolnym Tkwiące w samym uczniu Spowodowane przez nauczyciela

Ekonomiczno-społeczne brak zainteresowania czy zrozumienia ze strony rodziców; brak odpowiedniego wsparcia nieprawidłowe postawy rodzicielskie (nadopiekuńcza lub nadmiernie wymagająca) niski poziom intelektualny rodziny rodzina dysfunkcyjna

Tkwiące w systemie szkolnym nieprzystosowanie programów nauczania do możliwości uczniów, ich zainteresowań i potrzeb nastawienie na wyniki, a brak indywidualnego spojrzenia na dziecko z całym spektrum kontekstu jego funkcjonowania nadmierna ilość uczniów w klasie zła organizacja procesu nauczania (zły rozkład zajęć lekcyjnych)

Tkwiące w samym uczniu niski poziom motywacji! do nauki i pokonywania trudności obniżone możliwości intelektualne deficyt funkcji percepcyjno- manualnych (wzrok, słuch) niska wydolność psychofizyczna nadruchliwość, kłopoty w koncentracji uwagi zaburzenia sfery emocjonalnej (wysoki poziom lęku, nieumiejętność radzenia sobie ze stresem!) niesystematyczność absencje szkolne

Spowodowane przez nauczyciela zła organizacja lekcji (brak dokładnie sprecyzowanych celów lekcji, jednostronna ocena) niski poziom wiedzy i umiejętności merytorycznych i pedagogicznych nauczyciela niewłaściwe metody nauczania (metody podające) niewłaściwe formy pracy (jednolita dla wszystkich uczniów) słabe wykorzystywanie wiedzy w praktyce słaba znajomość uczniów brak dostatecznej opieki nad uczniami słabszymi lub zdolnymi niewłaściwa atmosfera na lekcji (nauczyciel zbyt surowy lub zbyt liberalny)

uczniowie uczą się efektywnie, gdy… ► mają poczucie celowości i sensowności procesu uczenia się ► biorą odpowiedzialność za proces uczenia się ► w przyjaznym, pozytywnym środowisku ► wykorzystywane są metody odwołujące się do różnych stylów i sposobów uczenia się ► dysponują zasobami, które pozwalają im sprostać wymaganiom stawianym przez szkołę

kiedy najefektywniej przyswajamy wiedzę?

Sposoby zapobiegania niepowodzeniom szkolnym (właściwe odrabianie lekcji) zapewnij spokojne miejsce pracy wyznacz stałą porę odrabiania lekcji; jeśli nie może to być konkretna godzina, to należy umówić się na stały sygnał, np. dziecko siada do lekcji, gdy mama lub tata skończy zmywać po obiedzie moment odrabiania lekcji powinien wyznaczony być najszybciej, jak to możliwe, po szkole; wszelkie przyjemności, od których dziecku trudno jest się oderwać, powinny być przerzucone po odrabianiu lekcji gdy dziecku trudno jest dotrzymać stałej godziny siadania do lekcji, wprowadź nagrodę za przyjście o czasie rodzic wspólnie z dzieckiem dba o porządek na biurku przeglądaj zeszyty i ćwiczenia razem z dzieckiem, ustalcie wspólnie, co jest zadane należy rozpocząć od czegoś łatwego, aby uczeń mógł doświadczyć sukcesu

Jak się uczyć? ● koncentracja uwagi („puste biurko”, cisza, bez telewizora, komputera czy telefonu)

Jak się uczyć? ● regularne powtórki (po 10 minutach, po 24 godzinach, po trzech dniach, po tygodniu) – im więcej nawet krótkich powtórek tym lepiej ● po 30-40 minutach wskazane są 10-cio minutowe przerwy (spacer, ćwiczenia, picie wody) ● przeplatanie nauki tego, co nudne dla dziecka z tym, co ciekawe

Jak się uczyć? ● używać wielu zmysłów

Jak się uczyć? ● wiązać nowe informacje z tymi, które są już znane ● należy zadbać o dotlenienie mózgu, picie wody ● bardzo efektywna jest nauka w grupie bądź parze