„Migające przedszkolaki”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
Advertisements

Język migowy Jego rola w komunikacji osób niesłyszących
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Dojrzałość szkolna dziecka
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. HENRYKA SIENKIEWICZA W GRABOWCU
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
TRÓJJĘZYCZNE PIĘCIOLATKI
„ Klucz do uczenia się” Prezentacja praktycznego wdrażania
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Problem tłumaczy i tłumaczeń migowych
Współpraca z rodzicami w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
REALIZACJA PROGRAMU „BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK” W GRUPIE II „MISIE”
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
PJM w urzędach, czyli co tłumacz wiedzieć powinien.
6-LATEK W SZKOLE.
POMYSŁY DO PRACY Z PRZEDSZKOLAKIEM NAD KSZTAŁTOWANIEM JEGO TOLERACJI
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Pomagając muzeom słuchać ludzi niesłyszących
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
PRZEWODNIK DLA HOST FAMILIES. Co można zyskać goszcząc u siebie praktykanta? Poznanie innej kultury; Mnóstwo ciekawostek na temat danego kraju; Przełamanie.
OPRACOWANIE WYNIKÓW ANKIET NAUCZYCIELI.
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność?”.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Katarzyna Heród Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE: „DZIECI SĄ AKTYWNE ”
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
w Miejskim Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi nr 14
INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 W BARTOSZYCACH „Niepełnosprawni są wśród nas”
Innowacja pedagogiczna
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY NR 4 (dla Dzieci Niesłyszących) Łódź ul. Krzywickiego 20
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
NASZE DZIAŁANIA BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK ĆWICZENIA POZORUJĄCE ZAGROŻENIE POŻAREM, AWARIĄ URZĄDZEŃ WODOCIĄGOWYCH I ELEKTRYCZNYCH.
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
KLASA Społeczno-prawna
Imię i nazwisko nauczyciela
Imię i nazwisko nauczyciela
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

„Migające przedszkolaki” Porozumiewamy się z dziećmi głuchymi i niedosłyszącymi

Głusi a Słyszący Wiele problemów, wynikających w kontaktach głuchych ze słyszącymi, ma swe źródło w niewiedzy, czyli braku informacji o sobie. Głuchy obawia się kontaktu ze słyszącym, nawet jeśli dobrze odczytuje mowę z ust, obawia się, że nie zrozumie, co jest do niego mówione. Słyszący obawia się, że nie zostanie zrozumiany i nie będzie umiał zaradzić złej komunikacji. Dla jednej i drugiej strony jest to sytuacja stresująca. Dlatego istotne jest zdobycie informacji o sobie nawzajem. Instytucją bezpieczną dla obu stron jest osoba tłumacza, który jest pośrednikiem nie tylko międzyjęzykowym, ale też międzykulturowym. Dopiero po zbliżeniu w bezpiecznej obecności tłumacza, niwelując stres komunikacyjny i wiedząc już co nieco o sobie, możemy lepiej się poznać.

Problem dyskryminacji Głuchych Osoby głuche podkreślają to często, że uczą się i starają przez całe życie, a te ich starania i tak pozostają niezauważone. Podstawowym problemem każdej osoby głuchej jest izolacja. Izolacja — komunikacyjna, informacyjna, kulturowa i społeczna. Osoby głuche są „niewidoczne”. Nikt nie wie, że nie słyszą, dopóki nie zaczną używać języka migowego. Dlatego często spotykają się z brakiem tolerancji wobec swoich typowych zachowań. Tego, że nie reagują, kiedy się do nich mówi, albo nie odpowiadają adekwatnie na zadane pytania. Jednak to , że głusi tworzą odrębną społeczność, nie wynika tylko z trudności dostosowania się do wymagań większości, ale też z tego, że większość nie jest nimi zainteresowana.

JEZYK MIGOWY jako czynnik integracyjny Dzięki językowi migowemu głusi zdobywają w dostępny sposób wiedzę o świecie. Uczą się języka polskiego tak, jak słyszący uczą się każdego języka obcego. Poziom znajomości języka polskiego uzależniony jest od warunków, jakie głuchej osobie stworzyła szkoła i rodzina.

Dzieci głuche i niedosłyszące są takie same jak inne, to samo je cieszy, martwi, zasmuca. Nie tylko dzieci z wadami słuchu powinny znać język migowy. Osoby, które chcą komunikować się z nimi, również powinny potrafić porozumiewać się w tym języku.

Uczmy się języka migowego Osoby głuche są wystarczająco sprawne intelektualnie i fizycznie, aby samodzielnie zadbać o swoje sprawy. Potrzebują jedynie od słyszącego społeczeństwa wyjścia naprzeciw we wzajemnej komunikacji i zrozumieniu swoich potrzeb.

„Miganie” w P.P nr 29 w Szczecinie

Zajęcia z języka migowego prowadzone w naszym przedszkolu, mają na celu: - uwrażliwianie dzieci na potrzeby osób niesłyszących; - umiejętność przełamywania barier mentalnych w stosunku do osób z niepełnosprawnościami; - pogłębianie empatii wobec innych, potrzebujących wsparcia, pomocy i zrozumienia; - rozwijanie kompetencji umożliwiających życie w zróżnicowanym świecie współczesnym; - umiejętność koncentracji uwagi; - zdolność kojarzenia; - ćwiczenie pamięci wzrokowej; - świadomość ciała i przestrzeni; - wyobraźnia przestrzenna; - spostrzegawczość; - dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa;

Co robimy? Czytanie dzieciom bajek o problemach dzieci niepełnosprawnych (Jaśka pierwszy dzień nowej szkoły; Tuż pod moim nosem- zbiór bajek psychoedukacyjnych); Scenki dramowe Co chce powiedzieć?; Książeczka przyjaźni- samodzielne, lub przy pomocy rodziców wykonanie książeczki na temat przyjaźni z osobami głuchymi, samodzielne wykonanie przez dzieci ilustracji, ułożenie treści bajki, lub opowiadania; Kącik pantomimy- zorganizowanie w przedszkolu kącika (z rekwizytami teatralnymi); chętne dzieci odgrywają scenki życia codziennego, lub ze świata bajek; Spotkanie z niesłyszącymi sportowcami ze Szczecińskiego Klubu Sportowego Głuchych Korona – wspólne gry i zabawy sportowe; Nasz przyjaciel Adrian- spotkanie z chłopcem z niedosłuchem, który wprowadził dzieci w świat dzieci niesłyszących (pokaz aparatu słuchowego, opowiadanie o codziennym życiu); Międzyprzedszkolny konkurs plastyczny W świecie ciszy ; Galeria fotografii Odwiedzamy Związek Głuchych; Rodzinny konkurs plastyczny Ja i świat; Dokończ bajkę…- układanie bajki, opowiadania o przygodach dzieci niedosłyszących Ula i Tomek- papierowy smok; Zapoznanie dzieci z treścią popularnych bajek (Brzydkie kaczątko, Czerwony Kapturek, Królewna Śnieżka) językiem migowym;

Migamy

Efekty nauki języka migowego Uczenie się tolerancji wobec odmienności; Poszerzenie wiedzy na temat sytuacji życiowej dzieci głuchych i z niedosłuchem; Rozwój kompetencji społecznych poprzez pogłębienie uczucie empatii wobec innych; Poszerzenie wiedzy na temat alternatywnych form komunikacji społecznej Zdolność komunikacji z osobami niesłyszącymi Pogłębienie zdolności intelektualnych Rozwój kreatywnego myślenia i działania

Nowe „słówka”

Teatr pantomimy- Brzydkie Kaczątko

Na zakończenie… Dorośli i dzieci żyją w ciągle zmieniającej się, skomplikowanej i niezwykle dynamicznej rzeczywistości. Dostosowanie się do wymogów współczesnego świata może stanowić problem, nie tylko dla dzieci, młodzieży, ale również osób dorosłych. Zwiększająca się liczba „inności”, niestandardowych zachowań, predyspozycji, oczekiwań , może czasami w niektórych ludziach budzić uczucie niepewności i zagubienia. Przykładem osób, z którymi porozumienie jest utrudnione, są osoby głuche i niedosłyszące. Z każdym rokiem liczba dzieci migających rośnie i w związku z tym, warto podjąć działania, aby kontakt z nimi stał się możliwy.