Warsztat dydaktyczny nauczyciela filozofii i etyki:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Wprowadzenie do zarządzania kompetencjami w pracy doradcy zawodowego
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Program wychowawczy szkoły
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Diagnosing McCloskey Uskali Maki. Powody powstania komentarza Wielu ekonomistów nie zrozumiało McCloskeygo Wielu ekonomistów nie zrozumiało McCloskeygo.
Ekonomia a Etyka Na podstawie tekstu M.Hasuman & S.McPerson.
Konteksty profesjonalnej odpowiedzialności nauczyciela
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Technologie Web 2.0.
Opis programów studiów i przedmiotów akademickich w języku efektów uczenia się Warsztat Boloński Uniwersytet Zielonogórski 12 kwietnia 2010 Ryszard RASIŃSKI,
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
EDUKACJA NIEKONWENCJONALNA non scholae sed vitae discimus non scholae sed vitae discimus.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
WYCHOWAWCA –JAK BUDOWAĆ AUTORYTET
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Podział i funkcje mass mediów
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
Temat: Mass media i opinia publiczna.
Co to jest spacer edukacyjny?
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Praca w zespole.
The Leader in Me.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Z. Korzeniewski, DODN.  „Ważniejsze, aby sprawnie myśleć, niż nałykać się wiedzy o faktach”. Z. Korzeniewski, DODN.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Piotr Domaradzki F.S. PRAXE
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Metoda WebQuest.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Warsztat dydaktyczny nauczyciela filozofii i etyki: metody interaktywne Małgorzata Suwaj

Dyskurs filozoficzny to nie abstrakcja, gdyż jest zakorzeniony nie tylko w umyśle człowieka, lecz także w jego fizyczności i życiu społecznym

Nauczyciel Nie tylko kreuje sytuacje edukacyjne, ale poprzez INTERAKCJE I DZIEKI NIM staje się ich częścią

NAUCZANIE INTERAKTYWNE Działanie zaplanowane i celowe nastawione na osiąganie konkretnych rezultatów –projekty edukacyjne Budowanie relacji w grupie, kótre wzmacniają efekty uczenia się Dwustronność komunikacji Oddawanie uczącym się kontroli nad procesem: kiedy, czego od kogo i w jaki sposób chcą się uczyć, nad jego oceną

Podstawowe obszary dociekań Dlaczego coś jest? Czym (jakie) jest to co jest? Skąd to wiem?

DLACZEGO? WYJAŚNIANIE rzeczywistości poprzez analizę przyczynowo-skutkową pozwala nam nie tylko poprawnie sformułować problem, znaleźć jego źródła , ale tez zaproponować i zaplanować rozwiązanie

Analiza przyczynowo-skutkowa przyczyna 1 przyczyna 2 Rezultat przyczyna 3 przyczyna 4

CO TO JEST? Czym jest? Jakie jest? Elementy twórczego myślenia Nowe definicje, nowe zastosowania znanych rzeczy Burza mózgów Wyłączanie zmysłów

Czy poznanie nas łączy czy dzieli? SKĄD TO WIEM? „KOŃ JAKI JEST – KAŻDY WIDZI” „KAŻDY KONIA WIDZI INACZEJ” ………. Skoro każdy widzi konia INACZEJ, skąd wiem, że każdy widzi KONIA? ….. Czy poznanie nas łączy czy dzieli?

Komunikacja - porozumienie Gdyby poznanie było tylko subiektywne - komunikacja byłaby niemożliwa Gdy połączymy to co wiemy o świecie z tym co wiemy osobie i źródłach swojej wiedzy – poznanie staje się intersubiektywnie weryfikowalne

Techniki komunikacji i przekonywania Dyskusja z techniką consensusu Twórcze myślenie: co łączy, analogia Grupowe rozwiązywanie problemów NIE SZTUKA MIEĆ WŁASNE ZDANIE SZTUKA WIEDZIEĆ, DLACZEGO SIĘ JE MA

OD FILOZOFII DO ETYKI Poznający są częścią rzeczywistości poznawanej, dlatego ważne są nie tylko fakty, ale i opinie, nie tylko stałe, ale i możliwości, nie tylko, to co jest teraz, ale i to co być powinno. Ponieważ człowiek jest rzeczywistością dynamiczną, interesuje nas, kim się staje, co się z nim dzieje, jak działa i jak się zmienia pod wpływem oddziaływań.

ZŁOTA ZASADA ETYKI NIE CZYŃ DRUGIEMU, CO TOBIE NIEMIŁE Granie ról, gry symulacyjne Metody indukcyjne (doświadczenia, refleksja, szukanie podstaw, założeń, zasad generalizujących Behawioralne techniki korekcji zachowań np. trening zapobieganie agresji ART (KARAN)

ZAGROŻENIA PRÓG WRAŻLIWOŚCI ILOŚĆ I JAKOŚĆ DOŚWIADCZEŃ PERCEPCJA I REFLEKSJA WSPARCIE GRUPOWE Ćw. „maska” trening wrażliwości i doświadczenia ćwiczenia umiejętności obserwacji i refleksji, udzielania informacji zwrotnych

OD ETYKI JEDNOSTKOWEJ DO ETYKI SPOŁECZNEJ 1) odległość między decydentem a adresatem działań jest duża i informacja zwrotna może dotrzeć z pewnym opóźnieniem. 2) adresaci są rozproszeni. Informacja zwrotna płynąca od jednego z nich ma zbyt małą wagę, która może wzmocniona jedynie przez zastosowanie mechanizmów społecznego oddziaływania opinii publicznej (np. media, referendum, wybory, manifestacje, petycje). osoba B osoba A osoba C osoba E osoba D Gdy brak jest sygnałów o moralnym odbiorze danej decyzji przez adresatów wrażliwość społeczna łatwo ulega zniekształceniu. Budzenie jej nie jest wtedy tylko sprawą przyswojenia norm etycznych, ale wymaga również wiedzy na temat mechanizmów społecznych, które wypełniają przestrzeń między decyzją a jej konsekwencjami. Ta wiedza wyznacza granice odpowiedzialności.

ZASADY ETYKI SPOŁECZNEJ - zasadę pomocniczości – czyli preferencji dla mniejszych, oddolnych i samodzielnych inicjatyw - zasadę dobra wspólnego – czyli dodatkowych trwałych korzyści, które pozostaną społeczności w wyniku rozwiązywania problemu - zasadę solidarności – czyli współodpowiedzialności za sytuację innych i preferencje dla najsłabszych i najbardziej potrzebujących.

STUDIUM PRZYPADKU-ZASADY 1. Zasada pomocniczości - jaka jest autonomia osób i mniejszych grup w procesie rozwiązywania problemu? - czy są zapewnione możliwości, warunki autonomii dla wszystkich (dostęp do środków (media), prawo działania, podział kompetencji)? - czy ma miejsce respektowanie praw osoby (wolnościowych)? -czy proponowana pomoc usamodzielnia czy uzależnia osoby potrzebujące? (ryba czy wędka) - czy wszystkie osoby zainteresowane mają swój wkład w tworzenie rozwiązań? (impowerment)

STUDIUM PRZYPADKU-ZASADY 2. Zasada solidarności - czy zapewniono potrzebującym proporcjonalny i kompleksowy dostęp do środków pomocy? - czy zapewniono potrzebującym uczestnictwo w grupie wsparcia, wspólnocie? - czy podjęta została praca na rzecz praw rozwojowych (do pracy, do czystego środowiska itp.)?

STUDIUM PRZYPADKU-ZASADY 3. Zasada dobra wspólnego - czy zostało uwzględnione równe prawo podmiotów do określania i wyrażania swoich potrzeb? - czy podjęta decyzja, przyjęte rozwiązanie ma maksymalny zasięg („rozwój każdego i całego człowieka”)? - czy wszystkie podmioty wywiązały się z obowiązków społecznych (publicznych)?

STUDIUM PRZYPADKU -WARTOŚCI Prawda - Czy wszystkie zainteresowane strony mają dostęp do informacji (pewnej, kompletnej)? - Czy jest zapewniona rzetelność i wiarygodność informacji? - Czy jest zapewniony dostęp do mass-mediów?

STUDIUM PRZYPADKU -WARTOŚCI Wolność - Czy jest zapewniona możliwość uczciwej konfrontacji poglądów? - Czy jest zapewniona samodzielność, inicjatywa, przedsiębiorczość zainteresowanych stron? - Czy jest zapewniona swoboda wyboru najlepszego rozwiązania?

STUDIUM PRZYPADKU -WARTOŚCI Sprawiedliwość - zamienna - Czy wymiana przyniosła obu stronom oczekiwane korzyści? -rozdzielcza - Czy wymiana przyniosła obu stronom korzyści proporcjonalne do wkładów? - spółdzielcza - Czy każda strona miała możliwość wniesienia swego wkładu w rozwiązanie?

METODA STUDIUM PRZYPADKU Proces ten ma trzy zasadnicze i niezbędne etapy: etap I - analiza społecznych problemów etap II - etyczna ocena sytuacji etap III - metody wdrażania zmian i ocena skuteczności.