Dyrektor Departamentu Zbiorów Literatury Patentowej Urząd Patentowy RP Ochrona innowacji poprzez patenty źródłem korzyści w walce konkurencyjnej Marianna Zaremba Dyrektor Departamentu Zbiorów Literatury Patentowej Urząd Patentowy RP „Forum na rzecz walki z piractwem intelektualnym. Jak chronić własność intelektualną? Jak zdobyć środki na ten cel”. Łódź 13.09.2007
Sukces przedsiębiorcy i każdego twórcy zależy nie tylko od zdolności tworzenia innowacji, ale także od zdolności zabezpieczenia rozwiązań własnych i ich ochrony.
Ochronę rozwiązań innowacyjnych można zabezpieczyć poprzez uzyskanie następujących praw wyłącznych: patenty prawa ochronne rejestracje prawo autorskie
Przedmioty ochrony własności przemysłowej w Polsce Na terytorium Polski problematykę ochrony własności przemysłowej reguluje ustawa „Prawo własności przemysłowej” z dnia 30 czerwca 2000 roku (Dz. U. Nr 119 poz. 1117 z dnia 13 czerwca 2003 r.) oraz ustawa z dnia 14 marca 2003 roku o dokonaniu Europejskich zgłoszeń patentowych oraz skutkach patentu europejskiego w Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 65, poz. 598 z dnia 14 marca 2003 r.)
Ochrona Własności Intelektualnej – w skrócie Prawo Obejmuje Rejestracja Czas obowiązywania Patent proces techniczny tak 20 lat Wzór użytkowy 10 lat Wzór Przemysłowy wygląd tak/nie 5 x 5 lat Znak Towarowy nazwa firmowa produktu / usługi 10 lat x dowolnie Prawa autorskie utwory artystyczne i literackie, progr. Komputerowe Nie dożywotnio + 70 lat po śmierci
Czym jest patent? Można określić jako: Alternatywna definicja(prawo): umowa pomiędzy wynalazcą a społeczeństwem Alternatywna definicja(prawo): patent jest prawem wyłącznym do komercyjnego (handlowego) wykorzystania wynalazku w danym kraju; ochrona do 20 lat
Prawa wyłączne Zakaz, aby ktokowiek inny w celach komercyjnych: produkował, sprzedawał, opracowywał, używał, importował, posiadał wynalazek. Prawa wyłączne nie obejmują: działań wykonywanych w celach nie komercyjnych działań w celach eksperymentalnych pojedyńczego wytwarzania lekarstwa w aptece
Dlaczego patent? zabezpieczenie wynalazku i inwestycji w rozwój technologii zabezpieczenie przed opatentowaniem wynalazku przez kogoś innego i wyrobienie sobie pozycji na rynku przyciągnięcie inwestorów dla dalszego rozwoju i utrzymanie obecnych inwestorów możliwość sprzedaży praw z patentu w przyszłości jako towar lub jako biznes wartość marketingowa
Skutki naruszeń Naruszając prawa z patentu narażamy się na: nakaz sądowy, co oznacza, że wszystkie produkty, wytworzone według chronionego wynalazku naruszające prawa z patentu, mogą zostać usunięte z rynku zniszczenie produktów konieczność zapłacenia odszkodowania na rzecz posiadacza patentu wysoka grzywna (jak np. w sprawie Kodak vs. Polaroid pozbawienie wolności (w poważnych przypadkach)
® Znak towarowy znak posiadający zdolność odróżniającą towarów i usług jednej firmy od innej znak towarowy pomaga konsumentom zidentyfikować i wybrać produkty/usługi w oparciu o reputację i jakość tychże produktów/usług Coca-Cola zarejestrowana od 1887 Nike zarejestrowana od 1971
Znak towarowy Różne rodzaje znaków towarowych numeryczne/słowne przestrzenne slogany RADOŚĆ SMAKU DLA DOROSŁYCH I DZIECIAKÓW
Znak towarowy Różne rodzaje znaków towarowych: słowo np. DELICJUSZ logo np. logo słowne np.
Wzór przemysłowy Sony Ericsson prawo ochronne z rejestracji na wzór przemysłowy chroni postać produktu nadaną mu przez cechy estetyczne lub ornamentację wzór przemysłowy czyni produkt atrakcyjnym i pociągającym dla konsumenta
Wszelkiego rodzaju – ładne i brzydkie Wzór przemysłowy Wszelkiego rodzaju – ładne i brzydkie np. Butelki, krzesła, biżuteria, akcesoria oraz Mogą to być opakowania, strony domowe, wnętrze lub układ sklepu np. wygląd McDonalda
Skutki naruszeń Naruszając prawa do znaku towarowego lub wzoru przemysłowego narażamy się na: nakaz sądowy, co oznacza, że wszystkie produkty, na których widnieje znak towarowy lub wzór przemysłowy naruszający prawa, mogą zostać usunięte z rynku zniszczenie produktów wysoka grzywna pozbawienie wolności (w poważnych przypadkach)
Skutki naruszeń zapłacenie odszkodowania posiadaczowi praw do znaku towarowego lub wzoru przemysłowego np. Burberry vs Zebra
Własność intelektualna - wszystko w jednym Czy znajdziesz wszystkie formy ochrony własności intelektualnej dla tego produktu? © Nokia
Własność intelektualna - wszystko w jednym Czy znajdziesz wszystkie formy ochrony własności intelektualnej dla tego produktu? © Volvo
Własność intelektualna - wszystko w jednym © Arkiane
Przykład –termos Termos obsługa klienta - Peter zarządzanie - Mr White zespół badawczy – Profesor Stevens zespół ds. Marketingu –Claudine konkurencja – Alfi, Stelton
Kto jest dla mnie konkurencją Kto jest dla mnie konkurencją? Lista Top 10 Firmy o największej liczbie zarejestrowanych wynalazków Kärcher GMBH & CO Alfred 65 Dainippon Screen Seizo KK 37 Mitsubishi Jukogyo KK 27 Toshiba KK 27 Hitachi KK 19 Nippon Steel Corp. 16 KEW Ind AS 14 Kawasaki Steel Corp 12 Nec Corp 12 Fujitsu Ltd 10 Jeager A 9
Zasięg czasowy Zgłoszenie znaku tow. Stan techniki Zgłoszenie Patentu Początek projektu Wejście na rynek Wyszukiwanie znaku tow. Zgłoszenie znaku tow. Stan techniki Zgłoszenie Patentu Analiza Konkurencji Wyszukiwanie pod wzgl. nowatorstwa i naruszeń Analiza rynku & monitorowanie konkurencji
Linki Własność intelektualna - urzędy: http://www.uprp.pl http://www.european-patent-office.org http://www.wipo.int http://oami.eu.int
Aaaaargh! Patent no. 4,834,212 Issued: May 30, 1989 Wynalazca: Moira and Frank Figone, Belmont, CA Tłumik dźwięku przykrywający usta Urządzenie, dzięki któremu osoba może krzyczeć i wrzeszczeć nie przeszkadzając innym, pozwala na rozładowanie złości i frustracji. Wnętrze tłumika pokryte jest pianką. Można podłączyć mikrofon, aby uchwycić dźwięk, który aktywuje z kolei wskaźnik pokazujący intensywność wytwarzanego dźwięku.
Jesteś w złym humorze? US 4608967
Dziękuję za uwagę! „Forum na rzecz walki z piractwem intelektualnym. Jak chronić własność intelektualną? Jak zdobyć środki na ten cel”. Łódź 13.09.2007