Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
1. Geneza projektu 2. Założenia i cele projektu 3. Harmonogram projektu 4. Produkty projektu 5. Założenia techniczne i wydajnościowe 6. Wizja systemu 7.

Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
System Zarządzania Jakością w Ministerstwie Sprawiedliwości
Analiza ryzyka projektu
Rola komputera w przetwarzaniu informacji.
Procesy informacyjne w zarządzaniu
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Outsourcing Dlaczego niektórym się opłaca? 23 maja 2013 r. Zamość
Urząd Miasta Ostrowiec Świętokrzyski Kielce 12 marca 2009 r.
2. System informacyjny a informatyczny?
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Formalna definicja systemu informatycznego
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Certyfikacja Kompetencji Informatycznych w standardzie ECCC
Adam Walicki - 30 września 2010
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Technologia informacyjna
Paweł Piecuch Ekspert w zakresie implementacji rozwiązań technologicznych w ochronie zdrowia. Warszawa Więcej informacji.
Digitalizacja obiektów muzealnych
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Controlling projektowy
Wymiana integracja ? oprogramowania dr Danuta Kajrunajtys.
7-8 listopada 2007 Central European Outsourcing Forum
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
POŚREDNIK Jak reprezentowana jest informacja w komputerze? liczby – komputer został wymyślony jako zaawansowane urządzenie służące do wykonywania.
Planowanie przepływów materiałów
Internetowego Biura Rachunkowego
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Operacyjne sterowanie produkcją
Systemy informatyczne
RACHUNKOWOŚĆ DLA MENEDŻERÓW
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Wprowadzenie teoretyczne
Systemy informatyczne wprowadzenie
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
TY: TALENT RAZEM: HARMONIA RAZEM. KIEDY JEDNO SŁOWO ZMIENIA TWOJĄ KARIERĘ.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Ergonomia procesów informacyjnych
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
1 Dodatkowe slajdy prof.nadzw.dr hab. Zofia Zymonik (Koszty jakości)
Wykład 2 – Zintegrowane systemy informatyczne Michał Wilbrandt.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Dr hab. Ewa Hellich, prof. SGH Instytut Rachunkowości
Zarządzanie projektami informatycznymi
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
Zapis prezentacji:

Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa

Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa = ( Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa = (?) Zarządzanie zasobami informatycznymi przedsiębiorstwa

O czym będzie mowa O przedsiębiorstwie (jako środowisku IT) O zarządzaniu IT O roli człowieka w zarządzaniu IT O tym jak „to wszystko” zorganizować O powodzeniach i niepowodzeniach IT O aspektach prawnych i etycznych związanych z IT Wiele przykładów…

Co już wiemy (na początek) Skład grupy… Doświadczenia w prowadzeniu projektów informatyzacji Udział w pracach związanych z eksploatacją zasobów IT Wiedza „książkowa” Inne doświadczenia

LITERATURA Kisielnicki J., Sroka H.: Systemy informacyjne biznesu. Agencja wydawnicza „Placet”, Warszawa 2001. Pańkowska M.: Zarządzanie zasobami informatycznymi. Wydawnictwo „Difin”, Warszawa 2002. Sun Tzu i Sun Pin : Sztuka wojny. Traktaty. Wydawnictwo „One Press”, Warszawa 2004. Dokumentacja standardu I T I L Dokumentacja standardu COBIT Norma PN-ISO/IEC 27001:2007

Tematyka zajęć Określanie potrzeb przedsiębiorstwa w zakresie zastosowań IT Administrowanie systemem informatycznym Organizacja współpracy z użytkownikiem Zarządzanie finansami IT Organizacja pracy w dziale IT przedsiębiorstwa Informatyka w przedsiębiorstwie a unormowania prawne Profesjonalne i etyczne zasady działania personelu informatycznego w przedsiębiorstwie

Zarządzanie zasobami Pozyskiwanie zasobów Przechowywanie zasobów Ochrona zasobów Alokacja i dystrybucja zasobów Przetwarzanie zasobów

Działania dodatkowe Analiza potrzeb Diagnoza stanu zasobów Ocena zasobów Prognozowanie zmian dotyczących zasobów Projektowanie sposobów wykorzystania zasobów

Funkcje zarządzania Planowanie Organizowanie Motywowanie Kontrolowanie

Identyfikacja zasobów IT Zasoby sprzętowe Zasoby programowe Zasoby infrastruktury Ludzie Dane, informacje Wiedza Inne

Identyfikacja procesów Procesy zachodzące w przedsiębiorstwie Procesy obecnie wspomagane i planowane do wspomagania Procesy, które mają być wspomagane komputerowo Zastosowania narzędzi IT STRATEGIA INFORMATYZACJI

Strategie informatyzacji Determinanty strategii Znaczenie informatyki, procesy, procedury, ludzie, filozofia Komponenty strategii Środowisko, proces, forma i treść, efekty Metody budowy strategii Ukierunkowanie na korzyści ekonomiczne, zorientowanie na procedury, podejście administracyjne, podejście techniczne, podejście organizacyjne

Funkcje obsługi systemu informacyjnego

Trzy poziomy systemu informacyjnego System informacyjny Trzy poziomy systemu informacyjnego

Systemy informacyjne a systemy informatyczne System informacyjny Nieformalny Formalny Techniczny System informatyczny System informatyczny = Techniczny system informacyjny Jest realizowany za pomocą Technologii Informatycznej

Sprzęt i oprogramowanie Sprzęt można określić jest jako zbiór wszystkich urządzeń technicznych niezbędnych do funkcjonowania technicznego systemu informatycznego Oprogramowanie (nazywane też produktem programowym) definiowane jest przez Normę ISO 9000-3 jako „kompletny zestaw programów komputerowych, procedur dokumentów związanych oraz danych, dostarczany użytkownikowi”

(Jest postrzegane jako odrębny system.) Oprogramowanie Powszechnie spotykane jest, zawężanie pojęcia system informatyczny do jego części składowej – oprogramowania. (Jest postrzegane jako odrębny system.) Definicje systemu „System – zbiór elementów wyróżnionych ze względu na zachodzące między nimi powiązania.” [Encyklopedia Multimedialna 1998] „System może być zdefiniowany jako spójny zbiór niezależnych składowych, które istnieją w jakimś celu, mają pewną stabilność i mogą być przydatne przy ich łącznym rozpatrywaniu.” [Beynon-Davies 1999]

Oprogramowanie kluczowe Wyselekcjonowanie procesów kluczowych dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, Powiązanie procesów kluczowych zachodzących w przedsiębiorstwie z wykorzystywanym oprogramowaniem, Określenie wymagań wobec oprogramowania kluczowego.

Oprogramowanie pozostałe Usystematyzowanie procesów według ich istotności dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, Powiązanie procesów mniej istotnych zachodzących w przedsiębiorstwie z wykorzystywanym oprogramowaniem, Określenie wymagań wobec oprogramowania.

Cykl życia systemów informatycznych (SI) Pojawienie się potrzeby Dobór Wdrożenie Eksploatowanie Likwidacja

Znaczenie doboru, wdrażania oraz utrzymywania SI Odpowiedniość do zadań, dopasowanie „wielkości” do potrzeb przedsiębiorstwa, łatwość instalacji i wdrożenia Zasady: „rozpoznawalności”, „rzetelności” i „stabilności” Znaczenie wdrożenia Wykorzystanie SI w przyszłości, czas wdrożenia, koszt wdrożenia, jakość szkoleń Znaczenie utrzymywania Wpływ utrzymania SI na jego funkcjonowanie, wpływ utrzymania na poziom kosztów związanych z IT

Klasyfikacja systemów informatycznych (SI) Systemy wspomagania zarządzania (SIZ), Systemy wspomagające projektowanie i wytwarzanie, Aplikacje domowe, biurowe, rozrywkowe, Systemy wbudowane, Systemy zarządzania komputerem.

Klasyfikacja SIZ Systemy transakcyjne – otrzymywane z nich informacje dotyczą zaszłości gospodarczych i ukierunkowane są na ewidencjonowanie i sprawozdawczość. Systemy informowania kierownictwa – agregują, selekcjonują i kierują informacje do decydenta. Systemy automatyzacji biura – funkcje: informacyjno-dokumentacyjną, komunikacyjną oraz sterującą. Systemy wspomagania decyzji – wykorzystują metody symulacji oraz metody rachunku optymalizacyjnego, umożliwiają wielowariantowe przedstawianie rozwiązań. Systemy wspomagania zarządu – są połączeniem systemów informowania kierownictwa oraz systemów wspomagania decyzji.

Funkcje działu IT w przedsiębiorstwie Obsługiwanie (administrowanie) Wdrażanie Szkolenie Doradzanie

Obsługiwanie Wykorzystywanego oprogramowania, Wykorzystywanego sprzętu, Infrastruktury sieci komputerowej, Usług teleinformatycznych, Administrowanie bazami danych, Administrowanie licencjami, Administrowanie kontami użytkowników.

Wdrażanie Instalowanie nowego oprogramowania, Wspieranie prac wdrożeniowych nowych systemów/modułów, Rola „pomostu” pomiędzy firmą wdrażającą a pracownikami własnymi.

Szkolenie W zakresie użytkowania oprogramowania podstawowego (systemy operacyjne, programy biurowe itp.), W zakresie użytkowania oprogramowania specjalistycznego, W zakresie podstawowych prac związanych ze sprzętem, Planowe szkolenia podnoszące „świadomość informatyczną” wśród pracowników przedsiębiorstwa.

Doradzanie zarządowi W zakresie strategicznym Kierunki rozwoju TI w przedsiębiorstwie Dobór kluczowych partnerów w zakresie TI Dobór sprzętu i sposobu jego wykorzystania W zakresie bieżącym Zakupy oprogramowania Zakupy sprzętu Zakupy technologii związanych z TI przedsiębiorstwa

Doradzanie pracownikom W zakresie możliwości wykorzystania technik oferowanych przez nowoczesne technologie informatyczne, Ukierunkowanie na rozwój umiejętności związanych z wykorzystaniem IT.

Czy istnieje idealny dział IT? Oczekiwane cechy: Elastyczność, Odpowiedzialność, Poczucie wspólnego celu, Uwzględnianie potrzeb ze strony klienta wewnętrznego. Możliwości: Zachowanie balansu pomiędzy potrzebami a możliwościami, Styl zarządzania w przedsiębiorstwie.