Podstawy projektowania i grafika inżynierska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

PODSTAWY PROJEKTOWANIA I GRAFIKA INŻYNIERSKA
PODSTAWY PROJEKTOWANIA I GRAFIKA INŻYNIERSKA
Projektowanie w cyklu życia oprogramowania
Role w zespole projektowym
POSTĘP TECHNICZNY W PRACY BIUROWEJ
Badania operacyjne. Wykład 1
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Czym jest zarządzanie operacyjne
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
Eliminacja powierzchni niewidocznych Wyznaczanie powierzchni widocznych Które powierzchnie, krawędzie i punkty są widoczne ze środka rzutowania (albo wzdłuż.
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Geometria obrazu Wykład 13
Wstęp do interpretacji algorytmów
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Strukturalna metodyka projektowania systemu informatycznego
Dalsze elementy metodologii projektowania. Naszym celem jest...
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
Cechy dobrej, udanej strony. NET-ETYKIETA Net-etykieta- jest to tzw. sieciowy Savoir-Vivre. Zawiera on kilka podstawowych zasad Internetowego dobrego.
Budowa algorytmów Algorytm: skończony ciąg operacji wraz z ściśle sprecyzowanym porządkowaniem ich wykonywania, które po realizacji dają rozwiązanie dowolnego.
ALGORYTMY.
Algorytmy Opracowanie: Maria Skalska na podstawie „Informatyka 2000” wydawnictwa Czarny Kruk.
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
i trudności z nimi związane...
Etapy podejmowania decyzji
PROBLEMY PROJEKTOWANIA OBIEKTÓW OCHRONY ZDROWIA
Klasa III P r. TEMAT: Rzut równoległy na płaszczyznę. Rzut prostokątny na płaszczyznę. Kąt między prostą a płaszczyzną. Prowadzący: Przemysław.
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
AECHITEKTURA OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
LICENCJE OPROGRAMOWANIA
Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 roku Pojawia się tam zapis język obcy ukierunkowany zawodowo- Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów Efekty.
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
I PODSTAWOWE POJĘCIA Nauka o ochronie danych osobowych posługuje się własnym aparatem pojęciowym innym niż pozostałe dziedziny prawa.
Zapis graficzny płaszczyzn
Architektura obiektów technicznych
Algorytmika.
METODY PODEJMOWANIA DECYZJI
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Projektowanie relacyjnych baz danych – diagramy związków encji
ALGORYTMY-WPROWADZENIE. ALGORYTMY W ŻYCIU CODZIENNYM
Komentarz do raportu Henryk Banaszak Zakład Statystyki, Demografii i Socjologii Matematycznej przetargów na badania sondażowe z roku 2014.
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Podstawy projektowania i grafika inżynierska Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechnika Gdańska 2009 r.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
WDRAŻANIE SYSTEMÓW Grażyna Szydłowska.
Dane – informacje - wiadomości Kodowanie danych i problem nadmiarowości.
Podstawy projektowania i grafika inżynierska Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechnika Gdańska 2008 r.
Wstęp do interpretacji algorytmów
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
RYSUNEK TECHNICZNY.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
Źródła wiedzy biologicznej.
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Projektowanie wspomagane komputerem
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Zrozumieć, przeanalizować i rozwiązać
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Klasa III P r. TEMAT: Rzut równoległy na płaszczyznę. Rzut prostokątny na płaszczyznę. Kąt między prostą a płaszczyzną. Prowadzący: Przemysław.
Zapis prezentacji:

Podstawy projektowania i grafika inżynierska Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechnika Gdańska 2008 r.

Metodologia projektowania

Metodologia Metodologia – nauka o metodach badań i przedstawianiu ich wyników. Metodologia – znawstwo analityczne, krytyczne i normatywne metod badań, budowy systemów, wyrażania i utrwalania osiągnięć. Metodologia projektowania jest nauką wskazującą możliwości i uwarunkowania poprawnego projektowania.

Łańcuch działań projektotwórczych

Metodologia projektowania Metodologia projektowania uczy potencjalnego projektanta patrzenia na jego działalność z wielu perspektyw jednocześnie i wskazuje mu jak powinien działać aby projektować „dobrze”. Metodologia projektowania wskazuje też jak należy rozumieć określenie „dobre projektowanie”

Zakres wiedzy przydatnej przy projektowaniu

Rozwój projektowania Projektowanie pierwotne Projektowanie przez szkicowanie Projektowanie przez kreślenie Projektowanie nowoczesne

Projektowanie pierwotne Brak analizy toku namysłu Nie wyróżnia się faz namysłu Jednoosobowe „namyślanie” i „wykonywanie” Słaba komunikacja z innymi Brak świadomości możliwości ulepszania „obmyślania” Brak świadomości udziału w projektowaniu

Projektowanie poprzez szkicowanie Wykonywanie odręcznych szkiców Wykonane głównie na własny użytek Pierwsze zastosowanie podziału ról podczas projektowania Umożliwienie przechowywania i gromadzenia wiedzy Wyraźnie oddzielona rola projektanta od producenta (możliwość)

Projektowanie poprzez kreślenie Trwały, precyzyjny zapis toku projektowania Kreślenie zgodnie z zasadami, normami Obszerne opisy słowne Rysunki wykonywane przez kilku projektantów Proces zawężony do zagadnień technicznych

Projektowanie nowoczesne Kreślenie jest tylko częścią prac projektowych Dążenie do optymalizacji działań projektantów Wieloaspektowość procesu projektowania Uwzględnianie zagadnień środowiskowych

Formułowanie problemu projektowego

Projektowanie - proces Proces projektowania to ciąg działań projektotwórczych rozpoczynający się od sformułowania problemu projektowego a kończący się rozwiązaniem tego problemu. W wyniku tych działań zostaje opracowana dokumentacja umożliwiająca realizację zaprojektowanego obiektu.

Projektowanie - proces Zmiana rzeczywistości niezadowalającej na zadawalającą obszar niezadowolenia ON obszar zadowolenia OZ

Znaczenie fazy formułowania problemu projektowego Właściwe sformułowanie problemu jest znacznie ważniejsze od wyboru drogi jego rozwiązania. Formułowanie problemu wymaga takiego samego twórczego wkładu jak jego rozwiązywanie. Niewłaściwe sformułowanie problemu prowadzi do rozwiązania innego problemu niż było to w zamierzeniu !!!

Formułowanie problemu „Einstein powiedział, że gdyby miał godzinę na rozwiązanie problemu, od którego zależałoby jego życie, to 45 minut poświęciłby na sformułowanie problemu, 10 minut na sprawdzenie czy go dobrze sformułował i następne 5 minut na rozwiązanie.”[*] [*] Metody i techniki organizatorskie. Wybrane zagadnienia. Pod redakcją J. Skalika, Wrocław 1996

Co to jest problem projektowy? Pytanie: „Jak zaspokoić potrzebę?” Kto bierze udział w procesie: „Zleceniodawca” (bezpośredni użytkownik, inwestor, wytwórca, Projektant (czasami występuje też jako „zleceniodawca” – sam dla siebie.

Formułowanie problemu (1) Przyjęcie i zarejestrowanie przez projektanta informacji przekazywanych przez zleceniodawcę. Projektant otrzymuje informacje wyartykułowane z inicjatywy zleceniodawcy. Podstawa formułowania problemu: Informacje od zleceniodawcy, Wiedza i doświadczenie własne.

Formułowanie problemu (2)

Formułowanie problemu (3) Nie uzyskuje się dodatkowych informacji (poszerzenie wiedzy) gdy: Informacje są wystarczające, Wiedza projektanta jest zbyt mała aby zauważył jej braki; nie potrafi formułować pytań, Projektant uważa, że wiedza zleceniodawcy jest niewystarczająca aby uzyskać dodatkowe informacje.

Formułowanie problemu (4) Dialog ZLECENIODAWCA – PROJEKTANT Zleceniodawca Projektant Znajduje / Zauważa potrzebę Dowiaduje się o potrzebie (zaprojektowanie jej zaspokojenia) Znajduje / Zauważa jakiś obiekt Dowiaduje się o obiekcie Znajduje / Zauważa potrzebę i uważa, że jakiś obiekt ją zaspokoi Dowiaduje się o potrzebie oraz o obiekcie Znajduje / Zauważa potrzebę oraz krąg osób potencjalnie zainteresowanych Dowiaduje się o potrzebie i potencjalnych użytkownikach Znajduje / Zauważa obiekt, który po przystosowaniu mógłby zaspokoić potrzebę Dowiaduje się o istniejącym obiekcie oraz możliwości zaspokojenia potrzeby

Poprawność formułowania problemu Rzadko projektant otrzymuje jasne i jednoznaczne informacje. Musi sam dokonywać „obróbki”. Często następuje niezrozumienie. Znaczenie nadawane poszczególnym terminom musi być takie samo lub bardzo zbliżone. Duże znaczenie ma dokumentacja (papierowa albo elektroniczna).

Formułowanie problemu – rozbieżności w przekazywaniu informacji Pomijanie ważnej treści (np. przez nieudolność, przeoczenie, często pośpiech). Wprowadzanie zamierzonej nieokreśloności, nieostrości, dwuznaczności (np. dom, rower). Używanie terminów niejasnych, rozmytych (np. ciężka belka, szybka reakcja). Formułowanie wypowiedzi niedostosowanej do odbiorcy. Niezrozumienie wypowiedzi (częściowe lub całkowite)

Formułowanie problemu – rodzaje języków komunikowania się Język potoczny – dowolne znaczenie poszczególnych terminów; duża elastyczność wypowiedzi. Żargon zawodowy – znaczenie niektórych terminów jest ściśle określone; używane w grupach zawodowych. Język profesjonalny – znaczenie podstawowych terminów jest ściśle określone i opisane w dostępnej literaturze. Język sformalizowany – znaczenie wszystkich terminów jest ściśle określone i opisane w dostępnej literaturze.

Formułowanie problemu – potrzebna wiedza Wiedza dotycząca obszaru rzeczywistości w którym zaistniała potrzeba (ON) Wiedza dotycząca projektowanego obszaru rzeczywistości (OZ) Wiedza dotycząca ośrodka projektującego Wiedza dotycząca możliwości realizacji projektowanego obiektu Wiedza dotycząca możliwości likwidacji projektowanego obiektu

Formułowanie problemu – stopnie ogólności Bardzo szczegółowy (ergonomiczna dźwignia zmiany biegów) Szczegółowy Ogólny Ogólniejszy Bardzo ogólny Wysoki stopień ogólności Bardzo wysoki stopień ogólności (zaspokojenie potrzeby wygodnego podróżowania)

Rzutowanie prostokątne

Podstawowe informacje Rzutowanie metodą europejską – ozn. E Druga metoda amerykańska – ozn. A Metoda E obowiązuje w Polsce oraz wielu innych krajach Polega na wyznaczaniu rzutów przedmiotu na prostopadłych rzutniach Założenie: przedmiot rzutowany znajduje się pomiędzy obserwatorem a rzutnią

Oznaczenie metod E i A Metoda E: Metoda A:

Układ rzutni w metodzie E

Układ rzutni w metodzie E (krawędzie niewidoczne)