Wykład 3 Współczesny kontekst deindywiduacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W poszukiwaniu uwarunkowań planów edukacyjnych młodzieży gimnazjalnej (na przykładzie Podkarpacia) dr Wojciech Broszkiewicz Instytut Socjologii UR.
Advertisements

Wykład I Co to jest socjologia?.
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Socjologia kultury popularnej
Podstawy socjologii- wykład VI
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii: wykład IV
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii: wykład IV
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Konformizm Konformizm to zmiana zachowania lub opinii osoby, która spowodowana jest rzeczywistym lub wyobrażonym naciskiem ze strony osoby lub grupy osób.
Napięcie emocjonalne i stres
Samorząd terytorialny
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Kulturapojęcie i problem
Administracja publiczna na rzecz spójności regionalnej i europejskiej
GRC.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Komputery w naszym otoczeniu
Życie nastolatka.
Motywacja.
Pozycja lidera – kierowanie
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
CO TO JEST PORNOGRAFIA? Pornografia obejmuje przedmioty (teksty, rysunki, zdjęcia, filmy), które przedstawiają sceny erotyczne: zawierające treści nieprzyzwoite.
Ewolucja kulturowa XX a wychowanie
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.
STRATEGICZNY PROGRAM BADAWCZY PPT – BPP
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Wartości w życiu człowieka
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 „Choroby” informacyjne Paweł Perekietka.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Nancy Cartwright (1995) Ceteris Paribus Laws and Socio-Economic Machines opracowała Anna Grochowska.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
PROCESY I ZJAWISKA W PSYCHOTERAPII OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU
SOCJOLOGIA WYKŁAD VI ZNACZENIE WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJI
Wykluczenie cyfrowe.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
To dobrowolna, bezpłatna, świadoma praca na rzecz innych lub całego społeczeństwa wykraczająca poza więzi rodzinno- koleżeńsko-przyjacielskie.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Proces przewodzenia i kontrolowania
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Kultura współczesnego świata
Psychologia Marta Riess.
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Wykład 3 Współczesny kontekst deindywiduacji Deindywiduacja . Socjologia zachowań zbiorowych Wykład 3 Współczesny kontekst deindywiduacji

Paradoks współczesności Z jednej strony: Jednostka jako główny aktor życia społecznego, faworyzowanie tego, co nowe, unikalne, oryginalne. Indywidualizm i jego warianty: samorealizacyjny i rywalizacyjny Z drugiej strony: Dążenie jednostek, by upodobnić się do innych Zmuszanie jednostek do tego, by były podobne do innych Jak wyjaśnić ten paradoks?

Niepewność, lęk i strach towarzyszące współczesnemu życiu Trzy podstawowe źródła deindywiduacji we współczesnym, zindywidualizowanym świecie Niepewność, lęk i strach towarzyszące współczesnemu życiu Formatujący wpływ systemu Pragnienie bycia podobnym do innych (dobrowolna deindywiduacja)

Niepewność, lęk i strach towarzyszące współczesnemu życiu (1) Metafory współczesności : społeczeństwo ryzyka (Beck), społeczeństwo strachu (Furedi) Paradoks: z jednej strony życie jest bezpieczniejsze, niż kiedykolwiek, z drugiej jednym z najpowszechniejszych doznań jest strach i lęk.

Niepewność, lęk i strach towarzyszące współczesnemu życiu (2) Jakie są źródła lęku i niepewności? Szybkość i radykalność zmian zachodzących we współczesnym świecie (Harald Welzer) Sieciowy charakter systemu światowego (ogromne możliwości i niestabilność- Jan van Dijk) Dekolonizacja (Pierre Nora- wewnętrzna, zewnętrzna, ideologiczna) Samonapędzający się charakter procesów społecznych (niewyobrażalność skutków- John Urry) Kapitalizm, jego ekspansywność oraz ludzkie pragnienia

Niepewność, lęk i strach towarzyszące współczesnemu życiu (3) Jakie są źródła lęku i niepewności? (cd.) II. Nadmiar informacji Podstawowe źródła: Komercyjny charakter mediów; Obiektywizacja procesów komunikacyjnych; Rozwój nauki Dostępność narzędzi tworzenia i upowszechniania informacji

Niepewność, lęk i strach towarzyszące współczesnemu życiu (4) Nadmiar informacji (przykład): Źródło: http://www.youtube.com/t/press_statistics

Niepewność, lęk i strach towarzyszące współczesnemu życiu (5) Konsekwencje nadmiaru informacji: Źródło: Dijk van J., Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa, 2010, str. 281

Niepewność, lęk i strach towarzyszące współczesnemu życiu (6) Konsekwencje nadmiaru informacji (cd): Smog informacyjny (David Schenk) Eksplozja ignorancji (Juliusz Łukasiewicz) Niezdolność do wywiązania się z normy kontrolowania rzeczywistości Niezdolność do dokonywania racjonalnych wyborów

Niepewność, lęk i strach towarzyszące współczesnemu życiu (7) Jakie są źródła lęku i niepewności? (cd.) III. Technologie społecznego nasycania i eksplozja nieadekwatności (Kenneth J. Gergen) IV. Kultura terapeutyczna (Małgorzata Jacyno)- refleksyjność i techniki naprawcze; standardy normalności; jednostkowa odpowiedzialność V. Tragedia kultury (Georg Simmel) – kult rankingów, populizm, nisze- ulokalnienie systemów wartości. VI. Przemysł strachu

Formatujący wpływ systemu (1) Wysoki stopień zaawansowania technologicznego i jego konsekwencje: Systemowość i uniwersalne standardy Redukcja różnorodności działań Nowy nadzór- maszyny, czynności klasyfikacyjne (David Lyon) Przekazy-rzeczy i redukcja różnorodności odpowiedzi.

Formatujący wpływ systemu (2) II. Biowładza- władza nad życiem Określanie w jaki sposób powinna żyć jednostka, by być potrzebna systemowi Biopolityka- próba wykształcenia takich cech populacji, które są potrzebne systemowi Ograniczenie jednostkowego prawa do samorealizacji.

Formatujący wpływ systemu (3) II. Wielokulturowość i jej współczesne modele Upadek idei tygla na rzecz idei salad bowl Narzucenie jednostce grupowych tożsamości Zakwestionowanie wartości, odrzucającej mniejszości, kultury dominującej Konflikt pomiędzy grupami, a nie jednostkami

Deindywiduacja dobrowolna Neoplemienność 1 2 3 (Michel Maffesoli )- re-ligare, dobrowolność i oddolność, emocje i przeżycia; podłączenie, egalitaryzm Ucieczka od wolności- poszukiwanie podstaw i uzasadnień (fundamentalizmy, subkultury) Karnawalizacja- potrzeba okresowego odwrócenia porządku (mecz, koncert, flash mob, masa krytyczna) Korzyści materialne (groupon, citydeal, promocje)

Pytania do egzaminu Wymień trzy podstawowe źródła deindywiduacji we współczesnym świecie Co to jest społeczeństwo ryzyka? W jaki sposób szybkość i radykalność zmian zachodzących we współczesnym świecie powoduje deindywiduację? Jaki jest związek pomiędzy nadmiarem informacji, a poczuciem niepewności? Co to są „technologie społecznego nasycania” i jakie są ich konsekwencje? W jaki sposób biowładza przyczynia się do deindywiduacji? Dlaczego zakres deindywiduacji zwiększa się w wielokulturowym społeczeństwie? Co to jest neoplemienność?