Metoda graficzna opracowanie na podstawie „Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu” D. Witkowska, Menadżer Łódź 2000. Zadania, w których.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Funkcje tworzące są wygodnym narzędziem przy badaniu zmiennych losowych o wartościach całkowitych nieujemnych. Funkcje tworzące pierwszy raz badał de.
Advertisements

ANALIZA SIECIOWA PRZEDSIĘWZIĘĆ konstrukcja harmonogramu
EKONOMETRIA CZ. II W. Borucki.
Wybrane zastosowania programowania liniowego
BADANIA OPERACYJNE – pojęcia wstępne
Metoda simpleks Simpleks jest uniwersalną metodą rozwiązywania zadań programowania liniowego. Jest to metoda iteracyjnego poprawiania wstępnego rozwiązania.
Programowanie sieciowe
Fazy procesu podejmowania decyzji
BADANIA OPERACYJNE opracowanie na podstawie „Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu” D. Witkowska, Menadżer Łódź dr inż. Iwona Staniec.
Badania operacyjne. Wykład 1
Badania operacyjne. Wykład 2
Michał Łasiński Paweł Witkowski
Kultura masowa czy dzieło sztuki?
Programowanie liniowe całkowitoliczbowe
Zespół konsultantów: Przemysław Kurczewski Michał Kłos
Zagadnienie transportowe
Metoda simpleks opracowanie na podstawie „Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu” D. Witkowska, Menadżer Łódź Simpleks jest uniwersalną.
dr inż. Iwona Staniec p. 334 Lodex
Problem transportowy opracowanie na podstawie „Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu” D. Witkowska, Menadżer Łódź 2000.
Metoda graficzna opracowanie na podstawie Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu D. Witkowska, Menadżer Łódź Zadania, w których występują
Zadanie pierwotne Zadanie dualne Max f. celu Współczynniki f. celu Warunki „=„ Warunki „=„ Macierz parametrów Min f. celu.
RENOWATOR Staże Ośrodka RENOWATOR.
Paweł Górczyński Badania operacyjne Paweł Górczyński
Optymalizacja liniowa
Programowanie liniowe w teorii gier
Paweł Górczyński Badania operacyjne Paweł Górczyński
Zagadnienie transportowe
Technik Organizacji Reklamy
Oferta Geo. Czym jest PayPer.pl? Jesteśmy siecią reklamy efektywnościowej: z Klientem rozliczamy się na podstawie efektów kampanii, czyli liczby kliknięć,
Dana jest sieć dystrybucji wody w postaci: Ø      m- węzłów,
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Technik Organizacji Reklamy
MS Excel - wspomaganie decyzji
Badania operacyjne, Solver
Politechniki Poznańskiej
D. Ciołek BADANIA OPERACYJNE – wykład 0
Wnioskowanie statystyczne
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
METODY PODEJMOWANIA DECYZJI WYRÓWNYWANIE HARMONOGRAMÓW ZATRUDNIENIA, PRACY SPRZĘTU AUTOR: DR INŻ. MICHAŁ KRZEMIŃSKI NA PODSTAWIE KSIĄŻKI: PROF. K. M. JAWORSKIEGO.
TECHNIK HANDLOWIEC.
D. Ciołek EKONOMETRIA – wykład 7
D. Ciołek BADANIA OPERACYJNE – wykład 0
PRÓG RENTOWNOŚCI – BEP (Break- Even- Point)
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Ekonometria WYKŁAD 10 Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Treść dzisiejszego wykładu l Metoda kar. l Podsumowanie przekształcania zadań programowania liniowego do postaci tabelarycznej. l Specjalne przypadki –sprzeczność,
Treść dzisiejszego wykładu l Podejmowanie decyzji. l Budowa modeli decyzyjnych. l Graficzna metoda rozwiązywania prostych problem l ów decyzyjnych. l Zapis.
Logistyka – Ćwiczenia nr 6
DECYZJE OPTYMALNE ANALIZA POOPTYMALIZACYJNA Zakład produkuje trzy proszki do prania – A, B, C, których tona kosztuje odpowiednio 600, 1300, 2000 zł. Do.
Systemy odnawiania zapasu
Ekonometria WYKŁAD 12 Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Treść dzisiejszego wykładu l Analiza wrażliwości –zmiana wartości współczynników funkcji celu, –zmiana wartości prawych stron ograniczeń. l Podejścia do.
TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY Rysujemy, wymyślamy. Burzę mózgów w głowie mamy ;)
 Zdefiniowanie zmiennych  Programowanie liniowe jest działem programowania matematycznego obejmującym te zagadnienia, w których wszystkie związki mają.
CYFROWA MOC LUTY Badania Nielsen Audience Measurement gwarantują wiarygodność, przejrzystość i niezależność danych. Dają pełny obraz widowni telewizyjnej.
Reklama to działania, które mają na celu zachęcić klienta do zakupu towaru lub skorzystania z jakichś usług.
Reklama VIB
Produkt SMART PEOPLE w oparciu rekomendowane scenariusze użycia
PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ listopad – luty 2016
Model matematyczny przydziału częstotliwości w sieciach komórkowych
Metody optymalizacji Materiał wykładowy /2017
(x1, x2) – decyzja (zmienne decyzyjne)
Badania operacyjne, Solver
Metody optymalizacji – metody badań operacyjnych
REKLAMA AUDIOWIZUALNA Dawid Gawryluk. CZYM JEST? Reklama audiowizualna to reklama która oddziałuje jednocześnie na nasze zmysły wzroku i słuchu. Najpopularniejsza.
Reklama akustyczna
Reklama audiowizualna. Definicja reklamy Reklama jest najbardziej popularnym środkiem komunikowania się firm z odbiorcą. Jest istotnym elementem marketingu.
Zapis prezentacji:

Metoda graficzna opracowanie na podstawie „Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu” D. Witkowska, Menadżer Łódź 2000. Zadania, w których występują dwie zmienne decyzyjne można rozwiązać za pomocą metody graficznej.

Przykład Szef działu reklamy firmy "Press" otrzymał zlecenie na przeprowadzenie kampanii reklamowej wyrobu "Twigo". Kampania ta ma być zrealizowana poprzez dwie grupy środków masowego przekazu: radio i telewizję. Oszacowane ceny emisji reklamy wynoszą odpowiednio: w przypadku emisji radiowej 3 euro i telewizyjnej 6 euro. Zleceniodawca żąda, aby wyemitowano co najmniej dwie reklamy, w tym co najmniej jedną reklamę telewizyjną. Koszty ponoszone przez firmę "Press" na emisji reklamy radiowej wynoszą 2 euro, a na telewizyjnej 1 euro, a przyjmowane jest zlecenie jeżeli jej koszty nie przekraczają 6 euro. Natomiast telewizja przyjmuje zlecenie emisji, jeśli reklama będzie emitowana co najwyżej cztery razy. Określ optymalną liczbę emisji reklamy w przekazie radiowym i telewizyjnym.

Model matematyczny III Zmienne decyzyjne : x1 - liczba emisji reklamy radiowej; x2 - liczba emisji reklamy telewizyjnej. funkcja celu: f(x)=3x1 + 6x2  min (koszty zleceniodawcy w tys. zł) warunki ograniczające: 2 x1 + x2  6 warunek na koszty ponoszone przez firmę "Press", x1 + x2  2 warunek zleceniodawcy na emisję reklam, x2  1 dolne ograniczenie uwzględniające żądanie zleceniodawcy, x2  4 górne ograniczenie dotyczące warunków nałożonych przez TV, warunki brzegowe: x1  0, x2  0, x1C, x2 C.

x2 Zbiór rozwiązań dopuszczalnych C D E A B x1 2 x1 + x2  6

x1 x2 A D E B C f(x)=3x1 + 6x2  min c=[3 6]

Rozwiązanie optymalne jednoznaczne

Interpretacja rozwiązania Zmienne decyzyjne : x1 = 1- emitujemy jedną reklamę radiową; x2 =1- emitujemy jedną reklamę telewizyjną. funkcja celu: f(x)=9  minimalne koszty wynoszą 9 tys. zł warunki ograniczające: - firma "Press” nie ponosi maksymalnie możliwych kosztów ( 3<6 ), - emitujemy dokładnie tyle reklam ile wynosi zakładane minimum (emitujemy minimalnie dwie reklamy), - emitujemy dokładnie tyle reklam telewizyjnych ile wynosi dolne ograniczenie uwzględniające żądanie zleceniodawcy, - emitujemy o trzy reklamy telewizyjne mniej niż wynosi górne ograniczenie dotyczące warunków nałożonych przez TV.

Model matematyczny IV Zmienne decyzyjne : x1 - liczba emisji reklamy radiowej; x2 - liczba emisji reklamy telewizyjnej. funkcja celu: f(x)=5x1 + 5x2  min warunki ograniczające: 2 x1 + x2  6 x1 + x2  2 x2  1 x2  4 warunki brzegowe: x1  0, x2  0, x1C, x2 C.

x1 x2 A D E B C

Rozwiązanie optymalne niejednoznaczne

Rozwiązanie optymalne niejednoznaczne

Model matematyczny I Zmienne decyzyjne : x1 - ilość wydobywanego węgla w tonach; x2 - ilość wydobywanej ropy w hl. funkcja celu: f(x)=3x1 + 6x2  max(zysk w tys. zł) warunki ograniczające: 2 x1 + x2  8 warunek na czas pracy maszyn w godz. x1 + x2  10 warunek na liczbę zatrudnianych osób, warunki brzegowe: x1  0, x2  0.

Nie ma zbioru rozwiązań dopuszczalnych x2 2 x1 + x2  8 x1 + x2  10 x1

Nie ma rozwiązania optymalnego Nie istnieje zbiór rozwiązań dopuszczalnych. Układ warunków ograniczających i brzegowych jest sprzeczny

Model matematyczny II Zmienne decyzyjne : x1 - ilość wydobywanego węgla w tonach; x2 - ilość wydobywanej ropy w hl. funkcja celu: f(x)=3x1 + 6x2  max(zysk w tys. zł) warunki ograniczające: 2 x1 + x2  8 warunek na czas pracy maszyn w godz. x1 + x2  10 warunek na liczbę zatrudnianych osób, warunki brzegowe: x1  0, x2  0.

zbiór rozwiązań dopuszczalnych jest nieograniczony x2 2 x1 + x2  8 x1 + x2  10 x1

Rozwiązanie nieograniczone Funkcja celu dąży do max i zbiór rozwiązań dopuszczalnych jest nieograniczony.

Zmiana parametrów funkcji celu Zmienne decyzyjne : x1 - liczba emisji reklamy radiowej; x2 - liczba emisji reklamy telewizyjnej. funkcja celu: f(x)=cx1 + 6x2  min warunki ograniczające: 2 x1 + x2  6 x1 + x2  2 x2  1 x2  4 warunki brzegowe: x1  0, x2  0, x1C, x2 C.

x1 x2 A D E B C

Zmiana ograniczeń Zmienne decyzyjne : x1 - liczba emisji reklamy radiowej; x2 - liczba emisji reklamy telewizyjnej. funkcja celu: f(x)=3x1 + 6x2  min warunki ograniczające: 2 x1 + x2  b x1 + x2  2 x2  1 x2  4 warunki brzegowe: x1  0, x2  0, x1C, x2 C.

x1 x2

Model matematyczny V Zmienne decyzyjne : x1 - liczba emisji reklamy radiowej; x2 - liczba emisji reklamy telewizyjnej. funkcja celu: f(x)=30x1 + 6x2  max(zysk w tys. zł) warunki ograniczające: 2 x1 + x2  6warunek na koszty ponoszone przez firmę "Press", x1 + x2  2warunek zleceniodawcy na emisję reklam, x2  1dolne ograniczenie uwzględniające żądanie zleceniodawcy, x2  4górne ograniczenie dotyczące warunków nałożonych przez TV, warunki brzegowe: x1  0, x2  0, x1C, x2 C.

x1 x2 A D E B C

x1 x2

Rozwiązanie optymalne jednoznaczne

Zadnie pierwotne Zadnie dualne Max f. celu Współczynniki f. celu Warunki „<=„ Warunki „>=„ Warunki „=„ Macierz parametrów Min f. celu Wartości ograniczeń zmienne >= dla max lub <= dla min zmienne <= dla max lub >= dla min Zmienne ze zbioru R transponowana macierz parametrów

Interpretacja cen dualnych (yi) Jeżeli w i-tym ograniczeniu ZP wyraz wolny wzrośnie o jednostkę to optymalna wartości funkcji celu pierwotnego zadania wzrośnie o yi jednostek. Cena dualna to graniczna wartość powyżej której dokonywanie dodatkowego zakupu tego środka nie jest już opłacalne.