Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dochody i przychody jednostek samorządu terytorialnego
Advertisements

Pojęcie danin publicznych Rodzaje danin publicznych Pojęcie podatku
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Dochody jednostek samorządu terytorialnego
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
Prawo administracyjne
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Układ wniosku Część A – identyfikacja projektu i wnioskodawcy Część B – charakterystyka projektu Część C - efekty realizacji projektu Część D – część
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
XXI Sesja Rady Gminy 18 styczeń 2005r.. Budżet Gminy Oleśnica na 2005 rok.
FORMY ORGANIZACYJNO PRAWNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Ministerstwo Finansów
Źródła prawa podatkowego
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
PRAWNE ASPEKTY ŁĄCZENIA POWIATÓW KANCELARIA PRAWNICZA A.S. KWIETNIOWSCY.
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Warszawa 25 września Subwencja regionalna w świetle ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i jej znaczenie dla województwa mazowieckiego.
Warszawa 15 lipca „Określone ustawowo dochody własne poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego zdeterminowane są niejednokrotnie obiektywnymi.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
Dochody jednostek samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Organizacja prawna administracji. Ciąg dalszy.
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
PRZYGOTOWAŁA MAŁGORZATA PAJEK ANALIZA WYKONANIA BUDŻETU GMINY KARCZEW ZA 2009 ROK.
Finanse publiczne i prawo finansowe ĆWICZENIA 4 i 5
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
Unia Miasteczek Polskich Finanse miast i gmin: stan obecny i propozycje zmian przeciwdziałających narastającemu kryzysowi.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Projekt budżetu 2003 Prezydent Miasta TYCHY. Projekt budżetu 2003 ogółem Projekt budżetu ogółem Pożyczki, kredyty, obligacje Projekt.
SAMORZĄDNOŚĆ LOKALNA Wykład do wyboru II SSL, IV SSM, V SSM dr Marcin Wołek Konsultacje: wtorek, 14:45-15:30, pok. 215.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2009 GMINA ŚWIEBODZICE.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2013 roku.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK
1 16 września 2013 r..
Działania Powiatu Lęborskiego w zakresie pozyskiwania
UST.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy.
WYKONANIE DOCHODÓW W I PÓŁROCZU 2017 ROKU , 45 zł
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
Prawo finansów publicznych
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego

Jednostki samorządu terytorialnego Gmina Powiat Województwo Wspólnota samorządowa oraz odpowiednie terytorium Zadania: własne, zlecone, powierzone Dochody: własne, uzupełniające

Wpływy do budżetów jednostek samorządu terytorialnego UFP Budżet państwa Łączna kwota długu do spłaty w danym roku nie może przekroczyć 15% dochodów JST Kredyty i pożyczki Samorząd terytorialny Łączna kwota długu na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60% dochodów w tym roku Transfery z budżetu UE i innych źródeł zagranicznych Obligacje komunalne Dochody własne

1. Akty prawne regulujące zasady funkcjonowania i gospodarkę finansową jednostek samorządu terytorialnego (jst) 1. Konstytucja RP - gmina – podstawowa jednostka samorządu terytorialnego - samorząd terytorialny wykonuje wyznaczone ustawowo zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność - jst mają osobowość prawną - samodzielność jst podlega ochronie sądowej -jst mają udział w dochodach publicznych na poziomie adekwatnym do zadań - źródła dochodów jst wyznaczają ustawy ustrojowe

1.2. Europejska Karta Samorządu Terytorialnego (1985) Zasady kształtowania gospodarki finansowej społeczności lokalnych (art.9) -swoboda dysponowania środkami adekwatność zasobów część zasobów powinna pochodzić z opłat i podatków lokalnych elastyczne systemy finansowe ochrona społeczności lokalnych finansowo słabszych subwencje nie powinny być przyznawane na finansowanie specyficznych projektów możliwość dostępu do rynku kapitałowego Wykonując swoje uprawnienia i realizując zadania społeczności lokalne mogą zrzeszać się, współpracować ze społecznościami innych państw, przystępować do stowarzyszeń w celu ochrony interesów.

1.3. Pozostałe akty prawne Ustawa o finansach publicznych Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966 z późn. zm.) Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.jedn.: Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.jedn.: Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.jedn.: Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.)

2. Zadania i gospodarka finansowa gminy 2.1. Zadania gminy (art.7,8 USG) 1. Zadania własne 2. Zadania zlecone 3. Zadania powierzone

Zadania własne - gmina Ład przestrzenny i ekologia Infrastruktura społeczna, techniczna i gospodarcza Porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli Edukacja, kultura, turystyka Współpraca samorządowa i promocja gminy

Zadania zlecone-gmina Z zakresu administracji rządowej Z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych i referendów Podstawą jest ustawa Gmina otrzymuje środki finansowe na realizację zadań zleconych

Zadania powierzone - gmina Zadania z zakresu administracji rządowej, właściwości powiatu, województwa Realizacja na zasadzie dobrowolności Podstawą jest porozumienie Gmina otrzymuje środki finansowe na realizację zadań powierzonych

2.2. Źródła i struktura dochodów gminy Dochody własne Subwencja ogólna Dotacje celowe Środki ze źródeł zagranicznych

Dochody własne – gmina (UDJST) Z tytułu podatków samorządowych Udziały w podatkach państwowych Z tytułu opłat Majątkowo-kapitałowe

Subwencja ogólna – gmina (UFP) Kwota podstawowa Kwota uzupełniająca część wyrównawcza część równoważąca część oświatowa

Zasady naliczania części wyrównawczej Kwota podstawowa Subwencja ogólna - gmina Zasady naliczania części wyrównawczej Kwota podstawowa Wskaźnik dochodów podatkowych na mieszkańca w gminie G 92% wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich gmin na mieszkańca Gg < Kwota uzupełniająca Gęstość zaludnienia w gminie Gęstość zaludnienia w kraju < Wysokość należnych kwot – obliczana dla gmin zgodnie z UDJST

Zasady naliczania części równoważącej Subwencja ogólna - gmina Zasady naliczania części równoważącej Łączna kwota uzupełniająca części wyrównawczej, której nie otrzymują gminy mające wskaźnik G > 150%Gg Wpłaty gmin osiągających ponadprzeciętne dochody (G>150%Gg) Cześć równoważąca = +   Szczegółowy podział środków – rozporządzenie ministra właściwego do spraw finansów publicznych

Cześć oświatowa – jst ogółem Subwencja ogólna - gmina Cześć oświatowa – jst ogółem Przysługuje każdej jednostce samorządu terytorialnego Łączna kwota jest ustalana corocznie w ustawie budżetowej Szczegółowy podział środków pomiędzy poszczególne jst- rozporządzenie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania

Dotacje celowe – jednostki samorządu terytorialnego ogółem (UFP) zadania z zakresu administracji rządowej oraz na inne zadnia zlecone zadania własne

3. Zadania i gospodarka finansowa powiatu 3.1. Zadania powiatu (art. 4,5, USP) Zadania powiatu nie mogą naruszać zakresu działania gminy Zadania własne Zadania zlecone Zadania powierzone

Zadania własne - powiat Pomoc społeczna, promocja i ochrona zdrowia Edukacja, kultura i turystyka Porządek publiczny, obronność Infrastruktura techniczna i ekologiczna Przeciwdziałanie bezrobociu i ochrona praw konsumenta

Zadania zlecone-powiat Z zakresu administracji rządowej Z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych i referendów Związanych z usuwaniem bezpośrednich zagrożeń dla bezpieczeństwa publicznego Podstawą jest ustawa Powiat otrzymuje środki finansowe na realizację zadań zleconych

Zadania powierzone - powiat Zadania z zakresu administracji rządowej, właściwości lokalnego samorządu terytorialnego, województwa Realizacja na zasadzie dobrowolności Podstawą jest porozumienie Powiat otrzymuje środki finansowe na realizację zadań powierzonych

3.2. Źródła i struktura dochodów powiatu Dochody własne Subwencja ogólna Dotacje celowe Środki ze źródeł zagranicznych

Dochody własne - powiat Udział w podatkach państwowych Opłaty Wpływy majątkowo-kapitałowe

Subwencja ogólna - powiat część wyrównawcza część równoważąca część oświatowa Kwota podstawowa Kwota uzupełniająca

Subwencja ogólna - powiat Zasady naliczania części wyrównawczej Kwota podstawowa Wskaźnik dochodów podatkowych na mieszkańca w powiecie P Wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich powiatów Pp < Kwota uzupełniająca stopa bezrobocia w powiecie Wskaźnik bezrobocia w powiecie = stopa bezrobocia w kraju > 1,10

Subwencja ogólna - powiat Zasady naliczania części równoważącej Wpłaty powiatów osiągających ponadprzeciętne dochody (P>110%Pp)   Cześć równoważąca = Szczegółowy podział środków – rozporządzenie ministra właściwego do spraw finansów publicznych

4. Zadania i gospodarka finansowa województwa 4.1. Zadania województwa (art.11, 14 USW) Zadania własne Zadania zlecone Zadania powierzone

Zadania własne- województwo Edukacja, kultura i turystyka Pomoc społeczna, promocja i ochrona zdrowia Bezpieczeństwo publiczne i obronność Infrastruktura ekologiczna i techniczna Przeciwdziałanie bezrobociu i ochrona praw konsumenta Wytyczanie strategii rozwoju

Zadania zlecone-województwo Z zakresu administracji rządowej Z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych i referendów Podstawą jest ustawa Województwo otrzymuje środki finansowe na realizację zadań zleconych

Zadania powierzone - województwo Zadania z zakresu administracji rządowej, właściwości lokalnego samorządu terytorialnego Realizacja na zasadzie dobrowolności Podstawą jest porozumienie Województwo otrzymuje środki finansowe na realizację zadań powierzonych

4.2. Źródła i struktura dochodów województwa Dochody własne Subwencja ogólna Dotacje celowe Środki ze źródeł zagranicznych

Dochody własne - województwo Udziały w podatkach państwowych Wpływy o charakterze majątkowo-kapitałowym Opłaty

Subwencja ogólna - województwo część wyrównawcza część regionalna część oświatowa Kwota podstawowa Kwota uzupełniająca

Subwencja ogólna - województwo Zasady naliczania części wyrównawczej  Kwota podstawowa Wskaźnik dochodów podatkowych na mieszkańca w województwie W Wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich województw Ww < Kwota uzupełniająca Dla województw w których liczba mieszkańców nie przekracza 3 mln

Subwencja ogólna - województwo Zasady naliczania części regionalnej Wpłaty województw osiągających ponadprzeciętne dochody (W>110%Ww)   Cześć regionalna =

Subwencja ogólna - województwo Podział wpłaconej kwoty części regionalnej: 20% kwoty dzieli się wg kryterium stopy bezrobocia (woj. w których st. bezr >110% średniej st. bezr. w kraju) 40% dzieli się wg. kryterium powierzchni dróg wojewódzkich na mieszkańca (pow. dróg woj. na mieszkańca >od pow. dróg woj. na mieszkańca w kraju) 10% dzieli się wg kryterium PKB na mieszkańca (woj. w których PKB per capita w woj. <75% PKB per capita w kraju) 30% podział zgodny z sytuacją finansową województwa (Szczegółowy podział środków – rozporządzenie)