Seminarium dyplomowe - Podstawy metodologiczne (1)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca licencjacka i magisterska
Advertisements

Kryteria naukowości i poprawności metodologicznej w ekonomii
Joanna Sawicka Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski
w ramach prac doktorskich i magisterskich
RACHUNEK ZDAŃ.
REGUŁOWO-MODELOWE SKORUPOWE SYSTEMY EKSPERTOWE Część 1
Analiza ryzyka projektu
Matematyka Dyskretna, G.Mirkowska, PJWSTK
Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
Tytuł pracy magisterskiej
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
O zbędności podziału ekonomii na pozytywną i normatywną Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii B.Czarny.
Struktura wyjaśniania naukowego
Podstawy metodologiczne ekonomii
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
Normy praktyki zawodowej
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Pedagogika ogólna.
LEKCJA OPTYKI Z WYKORZYSTANIEM BADAŃ WITELONA
Obserwatory zredukowane
Rozstrzygnięcie otwartego konkursu ofert Nr 1/2011 na wykonywanie zadań publicznych.
Analiza wpływu regulatora na jakość regulacji
Rachunki Gentzena Joanna Witoch.
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
Naukowy charakter pracy dyplomowej
Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
PRZYGOTOWALI Bartosz Pawlik Daniel Sawa Marcin Turbiński.
STRUKTURA KSIĄŻKI.
Metodologia badań empirycznych
przedmiot i metody analizy
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 niedziela, 19 kwietnia 2015niedziela, 19 kwietnia 2015niedziela, 19 kwietnia 2015niedziela,
Projekt – to zbiór aktywności charakteryzujących się następujących cechami: są ze sobą powiązane w złożony sposób; zmierzają do osiągnięcia celu, często.
Katarzyna Metelska-Szaniawska
Technika pisania przyrodniczych prac naukowych
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Logika i argumentacja dla prawników
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
ZDANIE.
KNW - wykład 3 LOGIKA MODALNA.
Metodyka i zasady formalne pisania prac dyplomowych – informacje wstępne ogólne Dr Małgorzata Zięba.
ZALECENIA DOTYCZĄCE REDAKCJI PRAC DYPLOMOWYCH przygotowywanych na Wydziale Zarządzania PRz.
Etyka i standardy w pracy dyplomowej Etyka i standardy w pracy dyplomowej.
Praca dyplomowa (magisterska, licencjacka i inżynierska) powinna mieć charakter:
Seminarium magisterskie. Formalności rok akademicki 2013/2014 dr Małgorzata Zięba.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (Projekt)
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Wstęp do prawoznawstwa Administracja wykład 1
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
W przypadku studiów pierwszego stopnia praca dyplomowa może mieć formę projektu,
Student przygotowuje pracę dyplomową rozumianą jako dzieło.
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
…czyli nie taki diabeł straszny
Temat pracy dyplomowej
Zapis prezentacji:

Seminarium dyplomowe - Podstawy metodologiczne (1) dr hab. Marek Szczepański

Zagadnienia Rodzaje prac dyplomowych oraz ich funkcje Kryteria oceny prac dyplomowych Błędy logiczne występujące w pracach naukowych Podstawowe metody stosowane w naukach ekonomicznych, w tym – naukach o zarządzaniu Techniczne wymogi pisania prac dyplomowych

RODZAJE PRAC DYPLOMOWYCH Prace wyłącznie lub głównie literaturowe. Prace empiryczno-analityczne. Prace empiryczno-syntetyczne.

PODSTAWOWE CZYNNOŚCI STOSOWANE W BADANIACH NAUKOWYCH OPIS. WYJAŚNIANIE (EKSPLANACJA). PRZEWIDYWANIE. SPOSOBY UPRAWOMACNIANIA (UZASADNIANIA) CZYNNOŚCI BADAWCZYCH I ICH REZULTATÓW. KRYTERIA OCENY REZULTATÓW POZNAWCZYCH.

Kryteria oceny prac dyplomowych jasne postawienie problemu badawczego znajomość i umiejętność zastosowania metod badawczych samoświadomość metodologiczna znajomość literatury naukowej umiejętność posługiwania się źródłami samodzielność spełnianie wymogów formalnych (układ pracy - strona tytułowa, spis treści, wstęp, rozdziały, podsumowanie, przypisy, literatura).

FUNKCJE PRAC DYPLOMOWYCH POZNAWCZA - wzbogacenie wiedzy szczegółowej związanej z tematem pracy WERYFIKACYJNA - potwierdzenie poziomu opanowania wiedzy i umiejętności przewidzianych programem studiów KSZTAŁCĄCA - rozwijanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemu wynikającego z tematu pracy i przedstawienie tego rozwiązania w poprawnej formie pisemnej POTWIERDZAJĄCA UMIEJĘTNOŚĆ STOSOWANIA METODOLOGII NAUKOWEJ Źródło: J.Jura, J. Roszczypała, Metodyka przygotowania prac dyplomowych, Warszawa 2000.

OPIS Opis - odpowiedź na pytanie : jak jest ? (jak było ?) Opis jako charakterystyka zjawisk lub prawidłowości w określonym czasie i przestrzeni (np. dane statystyczne). Opis jako prawo nauki (twierdzenie ściśle ogólne). Opis jako zbiór tez zdroworozsądkowych.

WYJAŚNIANIE (EKSPLANACJA) Wyjaśnianie (eksplanacja) - udzielanie odpowiedzi na pytanie: dlaczego tak jest ? Wyjaśnianie w nauce - odwołanie się do praw nauki (twierdzeń ściśle ogólnych) i wskazanie, że dane zjawisko (prawidłowość) jest szczególnym przypadkiem ogólnego twierdzenia. Zastosowanie praw logiki w wyjaśnianiu naukowym.

WYJAŚNIANIE STANDARDOWE 1. Wskazanie, że wyjaśniane zjawisko jest scharakteryzowane w następniku prawa nauki. 2. Przytoczenie tego prawa nauki. 3. Wskazanie, że wyjaśniane zjawisko spełnia warunki zawarte w poprzedniku. 4. Wyciągnięcie wniosku (jeśli spełniony jest poprzednik prawa nauki i prawo jest prawdziwe, to musi być spełniony następnik. Warunki opisane w poprzedniku są więc przyczyną opisywanego zjawiska).

WYJAŚNIANIE FUNKCJONALNE 1. Wskazujemy, że z a p r z e c z e n i e wyjaśnianego zjawiska znajduje się w poprzedniku jakiegoś prawa nauki. 2. Przytaczamy to prawo w pełnej postaci. 3. Stwierdzany, ze jego następnik nie został spełniony. 4. Z przesłanek w pkt. 2 i 3 wnioskujemy, że również poprzednik prawa nie został spełniony. Prawdziwa jest „negacja negacji” wyjaśnianego zjawiska - czyli potwierdzenie.

WYJAŚNIANIE STANDARDOWE 1. Stwierdzenie faktu. 2. Pytanie o przyczynę (dlaczego tak jest ?). 3. Wybór takiej zależności przyczynowo-skutkowej, której poprzednik jest najbardziej prawdopodobny, a następnik opisuje wyjaśniane zjawiska. 4. Ustalenie, czy spełniony jest poprzednik. 5. Zastosowanie wnioskowania według formuły ponendo ponens. 6. Odpowiedź.

Modus ponendo ponens (łac. sposób potwierdzający przez potwierdzenie) Tautologia rachunku zdań mówi, że jeśli uznajemy prawdziwość poprzednika prawdziwej implikacji, to musimy uznać też prawdziwość jej następnika: Analogiczny schemat wnioskowania dedukcyjnego ma postać: [( p  q)  p ]  q Jeżeli p, to q p. Zatem: q.

BŁĘDY LOGICZNE

BŁĘDY FORMALNE Stwierdzenie następnika: p  q p _____ p Jeżeli Oskar otrzyma stypendium, to oświadczy się Michalinie. Oskar oświadczył się Michalinie. A zatem Oskar otrzymał stypendium Poprawna reguła: modus ponendo ponens: p  q

BŁĘDY FORMALNE odwrócenie implikacji p  q _____ q  p Jeżeli Stanisław będzie dobrze przygotowany, to zda egzamin. Jeżeli Stanisław zdał egzamin, to był dobrze przygotowany. Poprawna reguła kontrapozycji:  q   p

BŁĘDY FORMALNE zanegowanie poprzednika: p  q  p ____  q Jeżeli Michał mieszka w Poznaniu, to wie jak wygląda budynek Opery. Michał nie mieszka w Poznaniu. Zatem Michał nie wie, jak wygląda budynek Opery. Poprawna reguła: modus tollendo tollens: p  q _____

błędy definiowania Nauka jest tym, czym zajmują się uczeni. błędne koło w definiowaniu (circulus in definiendo) Nauka jest tym, czym zajmują się uczeni.

błędy definiowania błędy zakresowe (definicje równościowe): definicja za „wąska” definicja za „szeroka” krzyżowanie się zakresów błąd rozłączności, definicja sprzeczna („Pająk jest to owad drapieżny” - definiendum wyklucza się z definiensem) błąd definiowania przez zaprzeczenie Makroekonomia nie jest mikroekonomią. Liberał jest to osoba zwalczająca antyliberalizm.

błąd ekwiwokacji ekwiwokacja – zmiana sensu jednego z pojęć „Przeżywanie najsilniejszych jest podstawowym prawem, podstawowe prawo to ma do siebie, że powinno być respektowane. Tak więc nic nie stoi na przeszkodzie by potraktować protesty i roszczenia rozmaitych nieudaczników, co nie radzą sobie w konkurencyjnym społeczeństwie, tak jak należy – po prostu jako wykroczenie przeciw prawu.”

wieloznaczność syntaktyczna amfibolia Kryzys gospodarczy wywołał chaos na rynkach finansowych. Podejmowanie tego typu działań ułatwia pozyskanie odpowiedniej kadry. Pożyczałam książkę od koleżanki, która była bardzo zniszczona. Dzieci dostrzegły rekiny. Dziś na spacerze nauczyłam się odróżniać kruki i gawrony od siebie. gr. amphibolos = dwuznaczny, wątpliwy

WYJAŚNIANIE W EKONOMII 6 rodzajów wyjaśnianych zjawisk gospodarczych: 1) cele gospodarcze 2) wiedza ekonomiczna 3) ludzkie decyzje 4) czynności gospodarcze 5) stan gospodarki 6) proces gospodarczy.

TYPY WYJAŚNIEŃ STOSOWANYCH W EKONOMII WYJAŚNIANIE STANDARDOWE (STANU LUB PROCESU GOSP.) INTERPRETACJA HUMANISTYCZNA (CZYNNOŚCI, DECYZJE LUDZKIE) WYJAŚNIANIE STANU POINFORMOWANIA (STANU WIEDZY). EKSPLANACJA PREFERENCJI (PODMIOTU GOSPODARCZEGO).

WYJAŚNIANIE „MOCNE” I „SŁABE” WYJAŚNIANIE „MOCNE” - WSKAZANIE PEWNEGO ZJAWISKA GOSP. JAKO PRZYCZYNY INNEGO ZJAWISKA GOSP. WYJAŚNIANIE „SŁABE” - WSKAZANIE ZJAWISKA NIEGOSP. JAKO PRZYCZYNY ZJAWISKA GOSP.

OPIS - WYJAŚNIANIE –POSTULOWANIE - INŻYNIERIA GOSP. Ekonomia opisu: j a k w życiu gosp. jest ? Ekon. wyjaśniania: d l a c z e g o w życiu gosp. tak jest ? Ekon. postulatu: jak być p o w i n n o ? Inżynieria gosp.: co należy zrobić, aby było tak, jak być powinno ?

PRAWO NAUKI PRAWO NAUKI TO OKRES WARUNKOWY (CZYLI ZDANIE TYPU „JEŻELI ..., TO ...”) SPEŁNIAJĄCE CO NAJMNIEJ 3 WYMOGI: 1) MA LISTĘ WARUNKÓW NIEZBĘDNYCH 2) MA PRECYZYJNIE SFORMUŁOWANY WARUNEK WYSTARCZAJĄCY 3) MA CHARAKTER ŚCIŚLE OGÓLNY. (x) [ (P(x) ^ Q(x)) F(x)]

INTERPRETACJA HUMANISTYCZNA 1) OBSERWUJEMY, ŻE CZŁOWIEK X WYKONAŁ CZYNNOŚĆ C. 2)PYTAMY O PRZYCZYNĘ JEJ WYKONANIA. 3) STOSUJEMY SCHEMAT PRAWA RACJONALNEGO DZIAŁANIA. 4) BADAMY, CZY CZŁOWIEK X RZECZYWIŚCIE CHCIAŁ OSIĄGNAĆ CEL S I DYSPONOWAŁ WIEDZĄ W. 5) STOSUJEMY ROZUMOWANIE „PONENDO PONENS”. 6) ODPOWIAMY NA PYTANIE O PRZYCZYNĘ WYKONANIA DANEJ CZYNNOŚCI.

INTERPRETACJA HUMANISTYCZNA SCHEMAT PRAWA RACJONALNEGO DZIAŁANIA: JEŻELI CZŁOWIEK CHCE ZREALIZOWAĆ CEL S I DYSPONUJE WIEDZĄ W, W MYŚL KTÓREJ, ABY TEN CEL OSIĄGNĄĆ, NALEŻY PODJĄĆ CZYNNOŚĆ C, TO CZŁOWIEK TĘ CZYNNOŚĆ WYKONUJE.

INTERPRETACJA HUMANISTYCZNA INTENCJA - STAN RZECZY PREFEROWANY, BEZ WZGLĘDU NA KOSZT. CEL - STAN RZECZY PREFEROWANY, KTÓRY - PO STWIERDZENIU IŻ JEGO WARTOŚĆ PRZEWYŻSZA KOSZT REALIZACJI - PODMIOT DECYDUJE SIĘ REALIZOWAĆ.

GENERALIZACJA HISTORYCZNA GENERALIZACJA HISTORYCZNA - JEDNA Z METOD OPISU NAUKOWEGO. JEST REZULTATEM BADAŃ EMPIRYCZNYCH. PRZYKŁAD:”w danym czasie, na danym terytorium wszystkie zjawiska określonego rodzaju posiadały określoną własność”.

GENERALIZACJA HISTORYCZNA ZASTOSOWANIE GENERALIZACJI HISTORYCZNYCH W PRACACH MAGISTERSKICH I DYPLOMOWYCH. TYPOWY TEMAT PRACY DYPLOMOWEJ: „Kształtowanie się zjawiska x w latach... na przykładzie przedsiębiorstwa y”. W PRACY DYPLOMOWEJ DOMINUJE OPIS I GENERALIZACJE HISTORYCZNE, ALE POTRZEBNE JEST RÓWNIEŻ WYJAŚNIANIE (EKSPLANACJA).

STAWIANIE PROBLEMÓW NAUKOWYCH CZYM JEST PROBLEM NAUKOWY ? ŹRÓDŁA I RODZAJE PROBLEMÓW NAUKOWYCH. WYMÓG FORMALNY - WERBALIZACJA PROBLEMU W FORMIE PYTANIA. SPOSOBY FORMUŁOWANIA ODPOWIEDZI NA PYTANIA DOPEŁNIENIA I ROZSTRZYGNECIA.

PROBLEMY NAUKOWE - WYMOGI MERYTORYCZNE Doniosłość poznawcza i praktyczna Nawiązanie do dotychczasowego stanu wiedzy Sensowność poznawcza (problem odnosi się do stanów rzeczy lub relacji między nimi podlegających empirycznej weryfikacji, jego sformułowanie opiera się na prawdziwych założeniach).

REDAGOWANIE PRACY - WYMOGI MERYTORYCZNE Jasno sformułowany, istotny problem badawczy (pytanie) Odpowiednio dobrane metody badawcze (opis, wyjaśnianie, prognozowanie) Logiczny i merytoryczny związek pomiędzy kolejnymi częściami pracy Jasno sformułowane wnioski, problemy do dalszych badań

REDAGOWANIE TEKSTU PRACY NAUKOWEJ - ASPEKTY FORMALNE Temat (korespondujący z problemem badawczym) Odniesienie do literatury przedmiotu (przypisy, cytaty) Strona tytułowa i zwyczajowo stosowana struktura pracy Podsumowanie (wnioski) Bibliografia

TECHNICZNE OPRACOWANIE PRACY Części składowe pracy: - tytuł - tekst wprowadzający - tekst główny - materiały uzupełniające (przypisy, tabele i tablice, aneksy, bibliografia) - elementy pomocnicze (spisy tabel, streszczenie itp.).

TECHNICZNE OPRACOWANIE PRACY Według Regulaminu pisania i obron prac dyplomowych obowiązującego na WiZ (są tam ściśle określone wzory przypisów, cytowań, tabel, rysunków, bibliografii). UWAGA: cytaty dosłane musza być w cudzysłowie, inaczej jest to PLAGIAT ! (dyskwalifikuje pracę u recenzenta, może nawet być karalny).

TECHNICZNE OPRACOWANIE PRACY BIBLIOGRAFIA - W pracy dyplomowej (licencjackiej) - zasadniczo tylko pozycje cytowane w przypisach. w pracy magisterskiej - pozycje cytowane plus pozostała literatura wykorzystana w pracy - Układ bibliografii: alfabetyczny lub według rodzajów źródeł (książki, artykuły w czasopismach, akty normatywne, źródła statystyczne itp.) - źródła internetowe mogą być wyodrębnione jako Netografia (uwaga: oprócz adresu w internecie podaje się datę dostępu).

LITERATURA Balicki W. , Wykłady z metodologii nauk ekonomicznych, Poznań 2002. Majchrzak J., Mendel T., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych, Poznań 2005. Pioterek P., Zieleniecka H., Technika pisania prac dyplomowych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 2004. Pogonowska B., Kryteria naukowości i poprawności metodologiocznej w ekonomii, prezentacje PTT. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985. Stachak S., Podstawy metodologii nauk ekonomicznych, Książka i Wiedza, Warszawa 2003.