Anna Paszkowska-Rogacz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Katarzyna Cekała Poznajemy gry i zabawy rozwijające umiejętności komunikacyjne Prezentacja opublikowana w Internetowym Serwisie Oświatowym AWANS.NET
Advertisements

KOMUNIKACJA INTERŚRODOWISKOWA
AUTOPREZENTACJA.
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
AUTOPREZENTACJA mgr ANNA SIEDLECKA.
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Magia słowa, czyli jak zaczarować ucznia?
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
"TRZEBA ROZMAWIAĆ" SPOTKANIE WARSZTATOWE Z RODZICAMI Kraków,15 marca 2006r. Szkoła Podstawowa Nr 113.
IDENTYFIKACJA POTRZEB
Pedagogika szkoły wyższej
Rzecz o efektywności w biznesie
KOMUNIKACJA KOMUNIKACJA.
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
warsztaty dla rodziców
Konferencja MaterCare International
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Wyszkach ID grupy:
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa I.
Komunikacja niewerbalna mowa ciała i nie tylko
MOWA CIAŁA.
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Komunikacja interpersonalna
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
„GRANT ZACHODNIOPOMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY"
Izba Celna w Toruniu Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki. ul. Mazowiecka.
KOMUNIKOWANIE Z JEDNOSTKĄ I GRUPĄ.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Sposoby komunikacji.
Komunikacja.
Komunikacja i jej formy :
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja i jej formy :
Komunikacja międzyludzka
Komunikacja.
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Metody komunikowania się.
Metody komunikacji ludzi
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikacji.
Komunikacja interpersonalna: uczeń – nauczyciel, nauczyciel
Komunikacja.
Znaczenie mimiki twarzy w kontaktach nauczyciel – uczeń
Aleksandra Kiełbania I G
Definicja oraz metody komunikowania się.  Komunikacja ( łac. communicatio) – jest to wymiana informacji między jej uczestnikami. Do komunikacji służyć.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Komunikowanie się w grupie i organizacji Komunikowanie się w grupie i organizacji.
Ukrywanie się za czymś to nasza reakcja obronna
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Podstawowe umiejętności pomagania
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
Wystąpienia publiczne Akcja Masz Głos, Masz Wybór
WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Anna Paszkowska-Rogacz KOMUNIKACJA W GRUPIE Anna Paszkowska-Rogacz Małgorzata Tarkowska

MOWA - TRAWA

MOWA JEST SREBREM A MILCZENIE ZŁOTEM

MÓWI JAK DZIAD DO OBRAZU

ADAM MICKIEWICZ „Nic pożądańszego a nic trudniejszego na ziemi jak prawdziwa rozmowa”

„Benia mówi mało, ale on mówi smacznie” IZAAK BABEL „Benia mówi mało, ale on mówi smacznie”

KOMUNIKACJA Wzajemne przekazywanie informacji, umiejętności, pojęć, idei, uczuć itp. za pomocą symboli tworzonych przez słowa, dźwięki, obrazy czy dotyk

RODZAJU STRUKTUR KOMUNIKACYJNYCH E B B D A A E D C „KOŁO” „GWIAZDA” A C D E A B C D B „RAK” „ŁAŃCUCH”

TRZY POZIOMY KOMUNIKACJI Fakty Interpretacje Metafory

NARZĘDZIA SKUTECZNEJ KOMUNIKACJI W GRUPIE AKTYWNE SŁUCHANIE PARAFRAZA ODZWIERCIEDLENIE KLARYFIKACJA PODSUMOWYWANIE KOMUNIKAT „JA” KOMUNIKACJA NIEWERBALNA

AKTYWNE SŁUCHANIE Polega na: empatii (zdolność do wczucia się w sytuację innej osoby) akceptacji (pozytywna reakcja na zachowanie rozmówcy)

PARAFRAZA To powtórzenie własnymi słowami tego, co ktoś powiedział, np.: „Mówiłeś przed chwilą, że...” „Chcesz powiedzieć, że...” „Jeśli cię dobrze rozumiem, to powiedziałeś...”

ODZWIERCIEDLENIE Jest związane z umiejętnością aktywnego słuchania i polega na sprawdzaniu, czy właściwie zrozumieliśmy komunikat a zwłaszcza uczucia mówiącego, np.: „Zdaje się, że jesteś zawiedziony”; „Jesteś z siebie dumny”.

KLARYFIKACJA Służy zwykle do precyzowania myśli u uczestników i nazywania problemów, np.: „Przeżywasz jednocześnie uczucie podziwu i nienawiści do swojego szefa. Myślisz, że doświadczanie tych dwóch uczuć naraz jest czymś nie w porządku”.

PODSUMOWYWANIE Podsumowanie może poprzedzać dyskusja w grupie, która wskaże na różne stanowiska uczestników Podsumowanie daje szansę na znalezienie alternatywnych rozwiązań problemu i porządkuje komunikację w grupie.

KOMUNIKAT „JA” Komunikat ten jest oparty na faktach i informuje o tym „co widzę, co słyszę, co czuję np. w relacji z tobą”, w sytuacji porażki lub sukcesu itp. Pozwala na formułowanie własnych potrzeb i oczekiwań.

KOMUNIKACJA NIEWERBALNA Sposób, w jaki ludzie komunikują się bez słów. Może to być proces świadomy lub nieświadomy.

ROLA ZACHOWAŃ NIEWERBALNYCH Wyrażanie emocji Manifestowanie postawy Informowanie o cechach osobowości Ułatwianie komunikacji werbalnej

KOMUNIKACJA NIEWERBALNA Spojrzenie i kontakt wzrokowy Ton głosu Gesty Mimika Postawa ciała Dotyk i kontakt fizyczny Pierwsze wrażenie

MOWA CIAŁA SYGNAŁY POZYTYWNE SYGNAŁY NEGATYWNE wykorzystywanie przestrzeni spokój, opanowanie stanie prosto, w swobodny sposób kontakt wzrokowy otwarte dłonie pogodny wyraz twarzy aktywne słuchanie SYGNAŁY NEGATYWNE niewykorzystywanie przestrzeni nerwowe gesty nawykowe bawienie się przedmiotami pokazywanie palcem dotykanie twarzy zaciśnięte pięści dotykanie rozmówcy brak kontaktu wzrokowego

BARIERY KOMUNIKACYJNE – (1) OSĄDZANIE Krytykowanie Obrażanie Orzekanie Chwalenie, pochlebstwo

BARIERY KOMUNIKACYJNE - (2) DECYDOWANIE ZA INNYCH Rozkazywanie Grożenie Moralizowanie Nadmierne wypytywanie

BARIERY KOMUNIKACYJNE - (3) UCIEKANIE OD CUDZYCH PROBLEMÓW Doradzanie Zmienianie tematu Logiczne argumentowanie Pocieszanie

DLACZEGO NALEŻY STOSOWAĆ RÓŻNE SYGNAŁY? “Zapominam to co słyszę, Pamiętam to co widzę. Rozumiem to co robię.” Przysłowie chińskie 6 3 3

PIERWSZE WRAŻENIE Najważniejsze jest pierwsze 20 sekund, pierwsze 20 minut, pierwsze 20 gestów i pierwsze 20 słów Uśmiech Postawa Kontakt wzrokowy Używanie słów: proszę, dziękuję Człowieka postrzegamy jako całość Zwracamy uwagę na charakterystyczne detale Posługujemy się stereotypami Efekt łagodności Efekt aureoli

INFORMACJA ZWROTNA - UDZIELANIE Dowartościowanie Zauważanie i nazwanie tego co dobre i co niekorzystne Utrwalenie pożądanego zachowania lub poinformowanie jak poprawić to co niekorzystne Motywowanie do dalszej pracy