Raport o rynku franczyzowym w Polsce Edycja 2009
Stan rynku 2009 W maju 2009 roku na rynku polskim funkcjonuje: 300 systemów franczyzowych 100 systemów agencyjnych Liczbę franczyzobiorców i agentów szacujemy na ok. 30 tys podmiotów. Stanowi to niecały 1% wszystkich zarejestrowanych w Polsce podmiotów gospodarczych.
Badanie rynku - metodologia prezentowane dane zostały zebrane za pomocą wywiadów telefonicznych i osobistych w badaniu wzięło udział łącznie 120 operatorów systemów sieciowych: franczyzowych, dystrybucyjnych i agencyjnych sieci podzielono pod względem etapu rozwoju, mierzonego ilością placówek, na: rozwijające się (1-10 placówek; w tej grupie wyróżniono także podgrupy: posiadające biorców, nie posiadające biorców, ale posiadające gotową ofertę franczyzową, w trakcie przygotowywania oferty franczyzowej), w etapie przejściowym ( placówek), dojrzałe (41 i więcej placówek)
Rozkład respondentów w podziale na etapy rozwoju sieci
Rozkład respondentów w sieciach rozwijających się
Po ilu latach firma zaczęła rozwijać się jako system sieciowy (franczyzowy, dystrybucyjny, agencyjny)? ŚREDNIA - po 5,4 roku DOMINANTA - od momentu powstania firmy Jakie jest średnie zatrudnienie w punkcie prowadzonym przez Partnera? ŚREDNIA - 6 osób
Średni całkowity koszt przystąpienia do sieci (wraz z opłatą franczyzową) wynosi zł Składowe zmiennej koszt przystąpienia do sieci to zazwyczaj: adaptacja i wizualizacja lokalu zgodnie z wymaganiami operatora sieci, zatowarowanie lub inne dobra materialne (np. półprodukty w gastronomii) niezbędne do wygenerowania pierwszej sprzedaży.
W 48% ankietowanych systemów sieciowych, które posiadają opłatę bieżącą, stanowi ona % od obrotu.
Najskuteczniejsze metody pozyskiwania Partnerów systemów sieciowych zbadano 17 kanałów poszukiwania Partnerów systemy sieciowe poszukują swoich Partnerów kilkukanałowo (najczęściej 4-5 kanałów) sposoby poszukiwania Partnerów różnią się w zależności od pozycji rynkowej marki operatora sieci, od wielkości sieci i od branży, w której rozwija się sieć do najbardziej skutecznych kanałów zaliczono: –własną stronę internetową operatora sieci, –reklamę na specjalistycznych portalach franczyzowych –rekomendacje od działających Partnerów do najmniej skutecznych kanałów zaliczono targi franczyzowe
Podsumowanie bariery dla rozwoju systemów sieciowych: -kapitał – odmienne niż na dojrzałych rynkach franczyzowych stanowisko polskich banków – brak oferty kredytowej dla franczyzobiorców, agentów i partnerów systemów sieciowych; wysoki jak na realia finansowe społeczeństwa polskiego średni koszt przystąpienia do sieci: zł -lokalizacje – skończona ilość atrakcyjnych lokalizacji, wysokie czynsze, niechęć centrów handlowych do rozmów z pojedynczymi partnerami systemów sieciowych
Podsumowanie młode systemy sieciowe (etap rozwijające się): pobierają wyższe opłaty licencyjne za przystąpienie do sieci i wyższe opłaty bieżące od swoich franczyzobiorców, agentów i dystrybutorów – co często przy znacznie mniejszej znajomości marki w społeczeństwie i znacznie mniejszym doświadczeniu operatorów systemów sieciowych we współpracy z niezależnymi partnerami (niż w przypadku dużych sieci od dawna działających na rynku) może stanowić dodatkową barierę dla rozwoju tych sieci – kandydat na partnera woli zainwestować mniej, w licencję lepiej znanej i sprawdzonej na rynku marki, która zagwarantuje mu więcej klientów
Podsumowanie problemy we współpracy z partnerami : -utrzymanie standardów sieci przy jednoczesnej dużej rotacji personelu pracującego w placówkach handlowo-usługowych jest poważną przeszkodą w zachowaniu jednolitego, zgodnego z wartościami marki, wizerunku w wielu sieciach; w rodzimych systemach sieciowych stosowana powszechnie na rozwiniętych rynkach franczyzowych forma kontroli w postaci badania Tajemniczego Klienta, jest wciąż rzadkością -brak osobistego zaangażowania partnerów w prowadzenie punktów sieciowych i traktowanie ich jako dodatkowego źródła utrzymania stanowi coraz bardziej poważną trudność we współpracy operatora sieci z partnerami
Podsumowanie pozyskiwanie partnerów systemów sieciowych : -podobnie jak na rozwiniętych rynkach franczyzowych internet jest w Polsce głównym, a zarazem skutecznym kanałem rekrutacyjnym dla przeważającej liczby operatorów systemów sieciowych -przeciwnie jest w przypadku targów franczyzowych – proporcja zgłoszeń w stosunku do kosztów wystawienniczych okazała się niekorzystna w przypadku połowy respondentów deklarujących udział w targach -zaskakująco mało sieci korzysta z prostej i atrakcyjnej kosztowo formy pozyskiwania partnerów, jaką stanowi reklama w punktach sieci