EUROPEJSKI ROK DIALOGU MIĘDZYKULTUROWEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Dobre praktyki Centrum Edukacji Obywatelskiej
KOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIEKOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIE W PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W RAMACH EUROPEJSKIEGO ROKU EDUKACJI OBYWATELSKIEJ 2005 rok MEiN.
EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Wsparcie edukacji na poziome Unii Europejskiej
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. HENRYKA SIENKIEWICZA W GRABOWCU
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
„Pokój Rodzicielski” w przestrzeni szkoły
Fundusze unijne dla organizacji pozarządowych w latach Przykłady dobrych praktyk projektowych Opracował:
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 3, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Duże dzieci – wielkie sprawy
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Czym jest dla nas tolerancja?
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
Prof. nadzw. dr Edward Wiktor Radecki Zakład Problemów Społecznych
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
compulsory full-time education
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Michał Tuszyński-Sikora
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Język mniejszości - język niemiecki
Wychowanie ekologiczne
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
I Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Sanoku
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Współczesne problemy wielokulturowości
7 Nawyków – mapa wdrożenia
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
System szkolnictwa w Islandii
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
Wychowanie do życia w rodzinie
Języki obce jako punkt wyjścia do poznania świata.
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
mgr Dorota Liberda mgr Marta Lipska mgr Ewelina Makowska
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Projekt Mobilność kadry edukacji szkolnej
Zapis prezentacji:

EUROPEJSKI ROK DIALOGU MIĘDZYKULTUROWEGO Dialog międzykulturowy w kształceniu zintegrowanym opracowała Joanna Dembowa EUROPEJSKI ROK DIALOGU MIĘDZYKULTUROWEGO

Edukacja międzykulturowa Zapytani o wielokulturowość, odpowiadamy: oczywiście, my to od dawna robimy. Organizujemy w szkole dni poświecone różnym kulturom( Kluby europejskie), robimy wystawy prac uczniów, tematyczne gazetki ścienne, festiwale... To dobrze, ale czy to wystarczy? Nauka o innych kulturach, o zwyczajach dalszych i bliższych sąsiadów to tylko i aż pierwszy krok. Sama wiedza to nie wszystko. Aby prawdziwie zrozumieć otaczający nas świat, przezwyciężyć w sobie lęk przed Obcym, potrzeba kolejnego kroku. Jest nim edukacja międzykulturowa.

Dlaczego edukacja międzykulturowa? zmiany społeczne we współczesnym świecie( rozpad krajów, społeczności ) masowy napływ imigrantów z ubogich rejonów świata oraz z terenów objętych konfliktami etnicznymi czy religijnymi. rozwój systemów komunikacyjnych i informatycznych kształtowanie nowego modelu współżycia ludzi rożnych narodów, kultur i religii.

Czy polskiej szkole potrzebna jest edukacja międzykulturowa? Dziś w Polsce żyje ok. 800 tysięcy przedstawicieli innych narodowości: Ukraińcy, Niemcy, Białorusini, Litwini, Łemkowie, Ormianie, Czesi, Słowacy, Cyganie, Żydzi, Tatarzy i in. Duża ich cześć to tzw. „miejscowi” zamieszkujący w Polsce od wielu pokoleń.

Co to jest edukacja międzykulturowa? warsztat obejmujący kształtowanie postaw i umiejętności kontaktu z innymi Kształcenie w sobie kompetencji interkulturowych nie tylko w kontaktach z przedstawicielami innych kultur, ale również z osobami z naszego kręgu kulturowego którzy żyją, myślą inaczej niż my. Dotyczy zarówno kontaktów z imigrantami , osób niepełnosprawnych, osób żyjących na marginesie społecznym czy dotkniętych biedą. pozwala uczyć „do środka”, czyli od innych i z innymi.

Edukacja międzykulturowa to dobra edukacja Z A Ł O Ż E N I A:     * w każdej społeczności dochodzi do interakcji między jednostkami i grupami     * każda interakcja zmienia i wzbogaca uczestnika interakcji     * każda jednostka jest niepowtarzalna, ma swoją historię, jest twórcą kultury     * kultura jest dynamiczna – jest procesem nadawania znaczeń     * nie ma hierarchii kultur     * różnorodność jest wartością, gdyż umożliwia rozwój kultury     * uczenie międzykulturowe to praktyka, a nie teoria

C E L E:     * kształcenie obywateli kompetentnych międzykulturowo     * zwalczanie etnocentryzmu, uprzedzeń i stereotypów     * zapobieganie przemocy i agresji     * uczenie pokojowego rozwiązywania konfliktów     * uczenie otwartości i życzliwości w kontaktach z reprezentantami obcej kultury     * uczenie empatii, solidarności, pozytywnej współzależności i współodpowiedzialności     * zwalczanie postaw pasywnych     * zachęcanie do krytycznego poznawania i oceniania własnej kultury     * uczenie o tym, co ludzi łączy     * wspieranie mniejszości w jej prawach do zachowania kulturowej odrębności     * podnoszenie jakości kształcenia

J A K O Ś Ć KSZTAŁCENIA     * uczenie oparte na współpracy i współdziałaniu w grupie     * wspieranie procesu uczenia pozaakademickim doświadczeniem/historią     * zastosowanie wiedzy i umiejętności w praktycznym działaniu     * przemyślana i sprawna organizacja lekcji     * odpowiedni dobór treści zadań, sprzyjający myśleniu koncepcyjnemu     * oddanie uczniom części odpowiedzialności za proces uczenia się     * odwoływanie się do inteligencji zróżnicowanej     * podnoszenie samooceny ucznia poprzez stałe udzielanie mu wsparcia     * rola nauczyciela: obserwacja, ewaluacja, wsparcie     * nauczyciel dostrzega i reaguje na obecność stereotypów i treści sprzyjających powstawaniu uprzedzeń w podręcznikach i materiałach edukacyjnych

W dokumentach Unii Europejskiej przyjęte są następujące kryteria różnorodności: rasa kolor skóry pochodzenie etniczne, narodowość religia płeć język stopień sprawności poglądy polityczne lub inne wiek orientacja seksualna.

Kompetencje międzykulturowe Umiejętność 
komunikowania
 
się z przedstawicielami innych 
kultur: 
komunikacja 
to
 nie 
tylko 
słowa!

 Krytyczne
 myślenie 
(selekcjonowanie 
i
 analizowanie 
informacji,
 które
 do
 nas
 docierają”)
 Umiejętność 
posługiwania 
się
 językami
 obcymi
 Wrażliwość 
kulturowa
 
–
umiejętność
 aktywnego
 słuchania 
bez 
osądów
 Umiejętność
 radzenia 
sobie 
z 
nieznanym 
i 
z
 niepewnością 
(kontakty 
międzykulturowe
 nie 
są 
czasem 
łatwe ) Umiejętność 
nawiązywania
 znajomości 
i
 utrzymywania


Kategorie metod nauczania przydatne w edukacji międzykulturowej Metody poszukiwania wiedzy o innych Metody poszukiwania wspólnych korzeni Metody poszukiwania współczesnych powiązań Metody pracy ze stereotypami Metody zrozumienia i poszanowania odrębności Metody rozwiązywania problemów Metody budowania współpracy Metody poszukiwania scenariuszy przyszłości Metoda NIKE (Nauczanie interkulturowe w kontekście europejskim)

Cele NIKE to : wspólna praca patrzenie na rzeczy z różnych perspektyw umiejętność prawdziwego słuchania innych komunikowanie swojego zdania akceptowanie zmian i radzenie sobie z tymi zmianami w sposób elastyczny praca i myślenie kreatywne używanie umiejętności posiadanych przez innych...

Wnioski! Wynikiem spotkania międzykulturowego będzie poszerzona zdolność postrzegania obcych, zdolność zaakceptowania obcego jako innego i wieloznaczności z tym związanych. Być może będziemy zdolni reagować bardziej z wyczuciem, pozostaniemy otwartymi na zachowanie eksperymentalne, będziemy zdolni postawić pod znakiem zapytania własne normy kulturowe i rozwiniemy poszerzoną tożsamość kulturową.

W ocenie, na ile zbliżyliśmy się do ludzi innej kultury, pomoże nam skala dystansu społecznego Bogardusa. Zawiera ona siedem stopniowanych pytań: 1. Czy zawarłbyś małżeństwo? 2. Czy chciałbyś przyjaźnić się? 3. Czy chciałbyś pracować razem w jednej instytucji? 4. Czy chciałbyś mieć jako bliskich sąsiadów? 5. Czy chciałbyś mieć jako znajomych? 6. Czy wolałbyś, aby mieszkali w innej dzielnicy? 7. Czy wolałbyś, aby przebywali poza twoim krajem? Ilość odpowiedzi pozytywnych wskaże, na ile zdołaliśmy zmniejszyć nasz dystans społeczny z przedstawicielami obcej kultury.

Rok 2008 został ogłoszony przez Komisję Europejską Rokiem Dialogu Międzykulturowego. Obchody Roku mają na celu: poszanowanie i promocję różnorodności kulturowej zapewnienie równości szans wszystkim mieszkańcom UE i przeciwdziałanie dyskryminacji wsparcie idei solidarności i sprawiedliwości społecznej budowanie partnerskich relacji z krajami członkowskimi i z krajami spoza Wspólnoty

Podstawą działań w naszym kraju jest Strategia Polski dla Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego W dokumencie tym określono także cele i priorytety narodowe dla Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego, za które uznano: ukazanie społeczeństwu polskiemu różnych kontekstów i rozumienia wielokulturowości w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem polskiej tradycji i doświadczeń historycznych, współtworzących dziedzictwo kulturowe kontynentu ukazanie chrześcijańskich korzeni Europy oraz tradycji Polski wielowyznaniowej ukazanie lokalnych kontekstów wielokulturowości, sprzyjającej lepszemu wzajemnemu zrozumieniu mieszkańców i ich przyszłemu współdziałaniu.

Dodatkowo strategia kładzie szczególny nacisk na: działania ukazujące znaczenie zaangażowania w dialog międzykulturowy w życiu codziennym oraz podkreślanie wkładu różnych kultur i przejawów różnorodności kulturowej w dziedzictwo i sposób życia w państwach członkowskich działania sprzyjające budowie płaszczyzny dialogu i współpracy z sąsiadami Polski, a zwłaszcza z Ukrainą i Białorusią, pogłębieniu dialogu z mniejszością ukraińską i białoruską w Polsce oraz wspieraniu ruchów demokratycznych w krajach będących obecnie bezpośrednimi sąsiadami Unii Europejskiej działania realizujące ideę formalnej i nieformalnej edukacji międzykulturowej, skierowanej zarówno do dzieci i młodzieży, jak i do dorosłych.

Wymiar edukacji międzykulturowej Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji ( wspieranie na rzecz reformy i rozwoju edukacji w Polsce) http://frse.org.pl/ Uczenie się przez całe życie ( Comenius,Erasmus, Leonardo da Vinci, Grundtvig, Program Międzysektorowy, Program Jean Monet, Młodzież w działaniu (Wymiany, projekty młodzieżowe, demokracja

Podstawa programowa – Cele edukacyjne umiejętności nawiązywania i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi, dorosłymi, z osobami niepełnosprawnymi, przedstawicielami innej narodowości i rasy,

Podstawa programowa - treści nauczania 8) obrazy z życia dzieci w innych krajach, w szczególności w kraju nauczanego języka obcego, 40) podobieństwa i różnice między ludźmi, zrozumienie a tolerancja, 48) różnorodność dziedzictwa i poszukiwań w sferze kultury, 51) rozumienie, akceptacja i tolerancja dla innych wypowiedzi artystycznych,

PRZYKŁADY DOBREJ PRAKTYKI DZIAŁANIA PRZYKŁADY DOBREJ PRAKTYKI

Projekty edukacyjne Tradycje świąt Bożego Narodzenia w różnych religiach Tydzień Tolerancji pod hasłem „Każdy jest inny” Kultura Romska Poznajemy zabytki kultury żydowskiej ( cmentarze, macewy - Święto Zmarłych, synagogi) Kultura prawosławna (cerkiew, ikona) Cudzoziemcy w Polsce (np. Wietnamczycy- religia buddyjska)

KRZYŻÓWKA GRUZIŃSKA

KRZYŻÓWKA CYGANIE

Rodzina chińska, czyli jak zorganizowany jest świat społeczeństwa "Dwa plus jeden" Standardowa chińska rodzina to, w rozumieniu Europejczyka, model "Dwa plus jeden". Czyli rodzice i dziecko. Jak funkcjonuje społeczeństwo wychowujące od trzydziestu lat jedynaków? Co zachowało się z tradycji posiadania licznej rodziny, w której najważniejszy był potomek płci męskiej, w kraju, w którym prawo zezwala na posiadanie jednego dziecka?

Opracowano na podstawie: Prezentacji Jana Bartczaka ODN Kalisz http:// frse.org.pl http:// miedzykulturowa.org.pl http:// dialog 2008. pl http:// ceo.org.pl