99 – 300 Kutno ul. Generała Bema 15. Mimo, że do roku 1992 ustawy nie przewidywały przyjmowania do przedszkola dzieci niepełnosprawnych, zdarzało się

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Współpraca IV LO ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Dorohusku.
Advertisements

INFORMACJA o stanie wdrożenia modeli i standardów edukacyjnych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez miasto Opole.
Szkoła dla 6-latka 6.
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Szkoła Podstawowa im. Ryszarda Wyrzykowskiego w Bełdowie
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Szkoła Odkrywania Talentów
Zespół Placówek Oświatowych Publiczna Szkoła Podstawowa im. Stefana Żeromskiego i Przedszkole w Kurozwękach.
Współpraca z rodzicami w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie
Program własny z zakresu edukacji artystycznej
PRZEDSZKOLE Mały Geniusz TO PRZEDSZKOLE ZRODZIŁO SIĘ Z MARZEŃ, BY STWORZYĆ MIEJSCE BAŚNIOWE, NIEZWYKŁE, TĘTNIĄCE ŻYCIEM, W KTÓRYM DZIECI CZUJĄ SIĘ SZCZĘŚLIWE.
Projekt przygotowany przez Radę Rodziców przy Przedszkolu nr 102 we Wrocławiu: Ale w szkole jest wesoło, kolorowo i sportowo....
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
NASZE DZIECI W NASZEJ SZKOLE
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
W ramach realizacji zajęć niezorganizowanych (obszar 7) dzieci z Przedszkola nr 3 w Radzionkowie uczestniczyły w wielu interesujących zajęciach sportowych.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Szkoła w ruchu -Ćwiczyć każdy może. Na początku lutego uczniowie z naszej szkoły mieli możliwość skorzystania z nauki jazdy na nartach w ramach zajęć
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Z OBSZARU: RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE przeprowadzonej w przedszkolu nr 243 w roku szkolnym 2013/2014.
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Szkoła zapewnia uczniom dostęp do komputera, drukarki, skanera, aparatu cyfrowego, kamery i Internetu.
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
„ Europejski Tydzień Autyzmu”
INTEGRACJA – „WSPÓLNIE POZNAJEMY ŚWIAT”
„Dzielimy się doświadczeniami”
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
INTEGRACJA DZIECI PEŁNOSPRAWNYCH I NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 1 ul. Wrocławska Gostyń Opracowana przez Radę Pedagogiczną oraz Radę Rodziców i zatwierdzona do realizacji.
Tydzień integracji w Miejskim Przedszkolu nr 14 im. M. Montessori w Nowym Sączu.
DZIELNICOWA KAMPANIA „SZEŚCIOLATKI W PIERWSZEJ KLASIE”
,,Szkoła powinna dążyć do tego, by młody człowiek opuszczał ją jako harmonijna osobowość, a nie jako specjalista.” Albert Einstein.
Szkoła Podstawowa nr 30 im. rtm. Witolda Pileckiego w Łodzi ul. Rysownicza 1/3 tel Motto szkoły: " Przyjaźnie wymagając,
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Motto „Dziecko chce być dobre. Jeżeli nie umie – naucz, Jeżeli nie wie – wytłumacz, jeżeli nie może – pomóż!” Janusz Korczak.
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY NR 4 (dla Dzieci Niesłyszących) Łódź ul. Krzywickiego 20
Załącznik do protokółu Sesji nr XXII/12 Rady Gminy Unisław Funkcjonowanie punktu przedszkolnego „Radosne dzieciństwo przedszkolaka w Unisławiu” Rok szkolny.
Łamigłówki matematycznej główki Miejskie Przedszkole nr 17 w Rudzie Śląskiej.
PRZEDSZKOLE NR Lublin ul. Przyjaźni 3 tel.:
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
Szkoła Podstawowa Nr Kraków ul. Bolesława Śmiałego 6 tel: (12) im Św. Benedykta z Nursji w Krakowie.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 130 IM. MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO u l. Gościniec Łódź.
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 6 W ŁODZI. Szkoła mieści się w pięknej, secesyjnej kamienicy w samym sercu miasta. Usytuowanie:
Szkoła Podstawowa w Wytomyślu. Szkoła Podstawowa w Wytomyślu zaprasza do zapoznania się z ofertą edukacyjną placówki i zachęca rodziców dzieci w wieku.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia podjętych przez Przedszkole nr 14 w Koninie w latach 2014/2017.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Raport z ewaluacji- Rozwijanie zainteresowań dzieci
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
PRZEDSZKOLE NR 7 im „ SKARBNIKOWA WILLA” Ubiegające się o Krajowy Certyfikat Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Zapis prezentacji:

99 – 300 Kutno ul. Generała Bema 15

Mimo, że do roku 1992 ustawy nie przewidywały przyjmowania do przedszkola dzieci niepełnosprawnych, zdarzało się już w latach osiemdziesiątych, że w naszym przedszkolu przebywało jednorazowo kilkoro takich wychowanków. Kiedy w roku 1993 przybyła do nas czteroletnia niesłysząca dziewczynka, która nie znalazła akceptacji w innym przedszkolu, nikt nie przypuszczał, że stanie się to zalążkiem integracji... Działania personelu placówki zmierzały do uświadomienia dzieciom i rodzicom, że zachowania dziewczynki (szarpnięcia, klepanie po ramieniu) wynikają jedynie z chęci porozumienia się i zwrócenia na siebie uwagi, a spowodowane są brakiem możliwości nawiązania kontaktu werbalnego. Systematyczna praca wychowawców, a szczególnie ich własna, pełna akceptacji postawa, wpłynęła na radykalną zmianę zachowań dzieci, które prędko polubiły nową koleżankę, nauczyły się ją rozumieć, włączając do wspólnych zajęć i zabaw. W roku następnym dziewczynka uczyła dzieci języka migowego, posługując się ilustrowanymi książkami. Ten przypadek i kilka kolejnych, pozwoliły nauczycielom zrozumieć, jak wiele można osiągnąć rozumnym, celowym działaniem i wytrwałością oraz jak ważne jest nauczenie dzieci akceptacji i tolerancji. Odniesione sukcesy wychowawcze dostarczyły wszystkim wielkiej satysfakcji, napełniły optymizmem i sprawiły, że postanowiliśmy poszerzyć zdobyte doświadczenia nawiązując kontakt z Ośrodkiem Rehabilitacyjno- Wychowawczym,,Niezabudka i Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Kutnie.

W wyniku podjętych działań, do których należały spotkania ze specjalistami, udział w szkoleniach i konsultacje z rodzicami, zorganizowano w roku szkolnym1994/95 dwie grupy integracyjne, do których przyjęto dziewięcioro dzieci z różnego typu zaburzeniami. Jeszcze w tym samym roku sytuacja uległa zmianie, bo liczba dzieci wzrosła. Skłoniło to dyrekcję przedszkola i radę pedagogiczną do podjęcia działań w celu przekształcenia przedszkola masowego z grupami integracyjnymi, w przedszkole integracyjne. Zamierzenie to stało się faktem już dnia 1 września 1995 roku. Decyzja została podjęta w atmosferze zaangażowania i pełnej akceptacji, w obliczu potrzeby społecznej. Rozpoczęliśmy realizację innowacji pedagogicznej Razem. W związku z tym, zaistniała konieczność zatrudnienia nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym, logopedy i rehabilitanta ruchowego. Czas pobytu dziecka w przedszkolu został dostosowany do jego indywidualnych potrzeb i możliwości.

Tworzymy warunki, w których każde z dzieci ma szanse rozwoju i samorealizacji oraz możliwości odnoszenia sukcesu. Podstawową zasadę w pracy z dziećmi zaczerpnęłyśmy z pedagogiki M. Montessori: Każde dziecko ma indywidualne tempo rozwoju i chce samodzielnie, zgodnie z tym tempem poznawać świat, poszerzać wiedzę i umiejętności. Stawiamy na potrzebę rozwijania samodzielności, aktywności i inicjatywy wszystkich dzieci, które uczęszczają do naszego przedszkola.

Dla wszystkich dzieci w naszym przedszkolu są prowadzone grupowe zajęcia i zabawy ruchowe z wykorzystaniem przyborów i sprzętu gimnastycznego.

Innowacja pedagogiczna zwraca uwagę na to, że wiek przedszkolny to czas, gdy dziecko jest w trakcie intensywnego rozwoju zainteresowań i zdolności. Aby ten proces był wykorzystany powinny być spełnione pewne warunki. Mimo predyspozycji niektóre zdolności nie ujawniają się i nie rozwijają, jeśli dziecko nie ma pomocy, zachęty, okazji do ćwiczeń oraz możliwości do sprawdzenia się. Małe dzieci chętnie pokazują się przed publicznością i rzadko kiedy towarzyszy im wstyd. Dlatego też trzeba należycie ten okres w ich życiu wykorzystać do rozwijania zdolności i zainteresowań. W związku z tym w naszym przedszkolu działają koła : taneczne i wokalno-muzyczne. Dzieci często prezentują swoje talenty przed szerszą publicznością. Mają już na swym koncie wiele sukcesów.

Odbywały się już bale tematyczne m. in.: W kosmosie, W indiańskiej wiosce, Na wyspach Bergamutach, U Calineczki, U królewny Śnieżki, U Jaskiniowców, Na wyspach Bergamutach, U syrenki Arielki Bajkowa zima i inne

Przedszkole współpracuje z różnymi instytucjami i organizacjami działającymi na terenie miasta Kutno i poza nim. Przedszkolaki biorą udział w zajęciach artystycznych, lekcjach muzealnych i bibliotecznych, konkursach, pokazach i zawodach sportowych. Służby ratunkowe przybliżają dzieciom tematykę związaną z bezpieczeństwem w domu i poza nim. Wśród tych organizacji i instytucji znajdują się m.in.: - przedszkola - szkoły podstawowe - Młodzieżowy Dom Kultury - Biblioteka im. S. Żeromskiego - Policja - Straż Pożarna - Muzeum Regionalne - Szkoła Muzyczna w Kutnie - przedszkola z terenu Łodzi

W przeglądach, festiwalach, na miarę swoich możliwości, biorą też udział dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Od kilku już lat przedszkolaki z naszej placówki uczestniczą np.: w Integracyjnym Festiwalu Twórczości Artystycznej Dzieci Bawmy się razem organizowanym corocznie przez jedno z łódzkich przedszkoli.