Pomoc Państwa i Fundusze Strukturalne w Polsce DG Polityki Regionalnej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Seminarium
MAPA WSPARCIA REGIONALNEGO
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Warszawa, wrzesień 2007 r. Kryteria wyboru projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Warszawa, 7.
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
POMOC PUBLICZNA w projektach Life+ Zespół ds. Pomocy Publicznej, NFOŚiGW.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Pomoc horyzontalna na zatrudnienie Rozporządzenie nr 2204/2002 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 TWE w odniesieniu do pomocy na zatrudnienie.
Zasady ubiegania się o pomoc publiczną
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego.
2009 Pomoc finansowa na tworzenie i rozwój infrastruktury turystyki kongresowej i targowej Monika Borowska Warszawa, r.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej IX Priorytet PO IiŚ, Działanie 9.2 Efektywna dystrybucja energii.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Regionalny Program Operacyjny
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Opole, 1 grudnia 2006 r. Rozwój regionalny – wykorzystanie funduszy unijnych w województwie opolskim (stan na r.) Urząd Marszałkowski Województwa.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) lata ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR I PRIORYTET.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego 1 Przedstawienie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata Karina Bedrunka.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Propozycja zmiany systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFRR.
Departament Polityki Regionalnej Pomoc publiczna w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007 – 2013 Toruń, 9 –
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Konkurencja a polityka konkurencji
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Warunki wstępne (ex ante) stan
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
spotkanie informacyjne
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej
Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej (Dz. Urz. UE C 74, )
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Pomoc Państwa i Fundusze Strukturalne w Polsce DG Polityki Regionalnej

DG Polityka Regionalna Traktat o WE Postanowienie Traktatu (Artkuły 87, 88 i 89) Pomoc państwa z zasady nie jest zgodna z regułami wspólnego rynku. Uzasadnienie: Uniknąć zniekształcania konkurencji w ramach rynku wewnętrznego PP może być uznana tylko w szczególnych przypadkach, określonych z Traktacie /pomoc przyznawana na zasadzie odstępstwa od postanowień traktatu/ Uzasadnienie : Wspieranie spójności społeczno ekonomicznej

DG Polityka Regionalna Cztery kryteria określającePomoc państwa Reguły pomocy państwa stosowane są tylko w przypadkach, które spełniają wszystkie następujące warunki : Przyznawane są przez Państwo Członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie; Przynoszą korzyści Spełniają kryterium selektywności : specyficzne regiony, sektory, indywidualne przedsiębiorstwa Mają wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi

DG Polityka Regionalna Wyjątki traktatowe dotyczące dopuszczalnej Pomocy Państwa - 1 Pomoc dla regionów Pomoc na inwestycje w regionach: Pomoc dla projektów przewidujących nowe inwestycje ( pomoc dla inwestycji odtworzeniowych nie jest przyznawana) Koszty kwalifikowane: Wartość inwestycji dwuletnie koszty przyrostu stanowisk pracy netto Maksymalna wielkość pomocy: Regiony objęte celem1: 40% lub 50% kwalifikowanych kosztów (+15% dla MSP) Wielkie projekty: pomoc o zmniejszonej wartości

DG Polityka Regionalna Wyjątki traktatowe dotyczące Dopuszczalnej Pomocy Państwa – 2 Pomoc ''de minimis'' Małe kwoty nie stanowią Pomocy państwa (nie mają wpływu na wymianę handlową) Warunki: Ogólna suma pomocy < 100,000 Euro na przedsiębiorstwo w ciągu trzech lat Pomoc dla eksportu jest niedopuszczalna, warunek pochodzenia towaru z UE nie obowiązuje Nie stosuje się w rolnictwie i transporcie Państwo członkowskie odpowiedzialne jets za nadzorowanie i monitorowanie kumulacji pomocy : Deklaracja beneficjenta o zapoznaniu się z warunkami pomocy de minimis Centralny rejestr przedsiębiorstw

DG Polityka Regionalna Procedury Pomocy Państwa - 1 Kontrola Pomocy państwa jest wyłączną kompetencją Komisji System kontroli ex ante (Art. 88(3)): Państwa Członkowskie zobowiązane są do poinformowania Komisji o wszelkich planach przyznania lub zmiany pomocy ; Projektowane środki nie mogą być wprowadzone w życie dopóki procedura zatwierdzająca tę pomoc nie doprowadzi do wydania decyzji (Procedura zawieszająca); Notifikacja musi być przekazana przez Stałą Reprezentację pomoc dla rolnictwa: DG d/s Rolnictwa pomoc dla rybołówstwa: DG d/s Rybołówstwa pomoc dla transportu i przemysłu węglowego : DG d/s Transportu i Energii inne pomoce: DG d/s Konkurencji

DG Polityka Regionalna Procedury Pomocy Państwa– 2 Przepisy dotyczące wyłączeń grupowych Państwa Członkowskie mogą przyznać bezpośrednią pomoc na podstawie przepisów dotyczących wyłączenia grupowego: Ścisłe przestrzeganie kryteriów pomocy państwa Zwolnienie z obowiązku przedstawienia notyfikacji (ex ante) Zapewnienie ogólnych informacji (ex post) Rozporządzenia dotyczące wyłączeń grupowych : De Minimis (Nie jest rozumiane jako pomoc państwa) Pomoc na szkolenia Pomoc dla MSP Pomoc na rzecz wzrostu zatrudnienia DG Regio

DG Polityka Regionalna Procedury Pomocy Państwa w Polsce -3 Przepisy dotyczące okresów przejściowych pomoc istniejąca i procedury przejściowe Inna pomoc, która może być przyznana po akcesji bez zatwierdzenia jej przez Komisję Pomoc istniejąca : Pomoc, która została przyznana przed 10/12/1994; Pomoc włączona do Traktatu i wymieniona w załączniku do Traktatu; Pomoc zatwierdzona w ramach procedur przejściowych Procedury przejściowe: weszły w życie przed akcesją zatwierdzone przez Urząd Konkurencji i Ochrony Konsumenta przedłożone Komisji Komisja nie wnosi żadnych sprzeciwów

DG Polityka Regionalna Pomoc Państwa i Fundusze Strukturalne - 1 Ogólne wymagania Wszystkie działania muszą być zgodne z przepisami prawnymi dotyczącymi Pomocy Państwa (Art. 12) Programy Operacyjne (PO) zawierają informacje dotyczące Pomocy Państwa (Art. 18(2)); Instytucja Zarządzająca jest odpowiedzialna za zapewnienie zgodności z politykami UE (Art.34(1)).

DG Polityka Regionalna Pomoc Państwa i Fundusze Strukturalne - 2 Konsekwencje dla programu ZPORR Decyzja nie stoi w sprzeczności ze stanowiskiem Komisji w sprawie Pomocy Państwa zawartej w ZPORR. Przedłożenie ZPORR nie zastępuje wymogu notyfikacji. Klauzula zawieszająca: Komisja zwraca poniesione koszty na działania zawierające pomoc państwa tylko i wyłącznie po uprzednim zatwierdzeniu tej pomocy przez Komisję

DG Polityka Regionalna Pomoc Państwa &Fundusze Strukturalne – 3 Rola regionalnych organów zarządzających Po zatwierdzeniu programu Instytucja Zarządzająca, a w przypadku ZPORR, regionalne organy zarządzające Jednostka odpowiedzialna za wybór projektów w Urzędzie Marszałkowskim, Regionalny Komitet Sterujący, Zarząd Województwa ponoszą odpowiedzialność za zapewnienie zgodności wszystkich działań z zasadami dotyczącymi pomocy państwa Uwaga: Sprawdzenie tabeli pomocy państwa w ZPORR jest ważne, ale to tylko pierwszy krok!

DG Polityka Regionalna Pomoc Państwa i Fundusze Strukturalne – 4 Rola regionalnych organów wykonawczych W przypadku gdy Zarząd Województwa zamierza przyznać dotację na realizację projektu zawierającego pomoc państwa, może to uczynić pod warunkiem zgodności dotacji z -przepisami dotyczącymi wyłączeń grupowych lub -z istniejącą pomocą lub -ze schematami pomocy zatwierdzonymi przez Komisję, tak jak zostało to wskazane w tabeli pomocy państwa zawartej w ZPORR. Jeśli powyższe warunki nie zostaną spełnione, Zarząd powinien podjąć decyzję warunkową w sprawie konieczności notyfikacji pomocy i zatwierdzenia jej przez Komisję.

DG Polityka Regionalna Pomoc Państwa i Fundusze Strukturalne – 5 Ogólne wskazówki dla Regionów Od samego początku procesu programowania należy brać pod uwagę zagadnienia związane z pomocą państwa Sprawdzenie tabeli Pomocy Państwa w ramach Programu ZPORR jest ważne, ale w niektórych przypadkach niewystarczające W razie pojawienia się wątpliwości należy wystąpić pisemnie do Komisji! Zawsze proszę pamiętać o tym, że: Notyfikacja nie stanowi końca projektu ! Notyfikacja jest jedyną drogą zapewniającą możliwość planowania projektu !