DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lidzbarku ID grupy: 96/98_p_g1 Kompetencja: „Przedsiębiorczość” Temat projektowy: „Dlaczego po prostu stamtąd nie wyszedłem? …., czyli kupuj z głową” Semestr/rok szkolny: II/20/2011
Konsumpcja – -ostatnia faza procesu gospodarowania, polegająca na zużywaniu wszelkich dóbr i usług w celu bezpośredniego zaspokojenia potrzeb ludzkich.
Piramida Maslowa
Potrzeby fizjologiczne Każdy człowiek, aby móc normalnie żyć, potrzebuje spełnienia swoich potrzeb, które nazywamy fizjologicznymi
Prawo homeostazy mówi o dążeniu do równowagi potrzeb niższego rzędu.
Prawo wzmocnienia motywacji Zaliczamy je do potrzeb wyższego rzędu. Według tego prawa zaspokojenie wyższych potrzeb nie powoduje ich zaniku, lecz wręcz przeciwnie, człowiek odczuwa je jako przyjemne i będzie dążył do ich wzmocnienia.
Kto jest odpowiedzialny za zakup produktów spożywczych i codziennego użytku w polskich rodzinach?
Co jest ważne w wyborze sklepu w którym robi Pan (i) zakupy?
EKO ZNAKI 5. Eko znak 3. 4. 6. 1. 2. Produkt zgodny z normami Unii Europejskiej 4. 6. 5. Eko znak
7. 9. 10. 8. Błękitny anioł
Katalog praw konsumenta prawo do zaspokajania podstawowych potrzeb, prawo do bezpieczeństwa, prawo do rzetelnej informacji, prawo do wyboru, prawo do wysłuchania głosu konsumenta, prawo do pozytywnego załatwienia uzasadnionych reklamacji, prawo do edukacji konsumenckiej, prawo do życia w zdrowym środowisku;
Prawo do zaspokajania podstawowych potrzeb
Prawo do bezpieczeństwa
Prawo do rzetelnej informacji
Prawo do wyboru
Prawo do wysłuchania głosu konsumenta
Prawo do pozytywnego załatwienia uzasadnionych reklamacji
Prawo do edukacji konsumenckiej
Prawo do życia w zdrowym środowisku
Co to jest reklamacja? Reklamacja to wyrażenie niezadowolenia klienta z zakupu, oczekiwań, które nie zostały spełnione.
Aby reklamacja została przyjęta, musisz : udowodnić, że rzecz, którą chcesz reklamować zakupiłeś u danego sprzedawcy, złożyć reklamacje w terminie,
Jak złożyć reklamacje wadliwego towaru? Po pierwsze, reklamację składamy do sprzedawcy, Po drugie, reklamację powinniśmy składać na piśmie, najlepiej wysyłając ją listem poleconym do sprzedawcy (za potwierdzeniem odbioru), Po trzecie, sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do naszej reklamacji
Instytucje wspierające konsumenta
Europejskie Centrum Konsumenckie
Federacja Konsumentów
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)
Powiatowy (Miejski) Rzecznik Konsumentów
Praktyczne wskazania dotyczące dziennej diety konsumenta
Śniadanie: Herbata dostarcza witaminy: A, B1, B2, C, E i K
Jajko zawiera dużo witamin A, D oraz niektórych witamin z grupy B. Można je przyrządzić szybko i w różnych sposobach, także na słodko.
Musli Pyszna mieszanka płatków zbożowych, bakalii, orzechów, rodzynek i suszonych owoców.
Drugie śniadanie: Jogurt Jabłko
Obiad: Ryba - zdrowe źródło białka, które stanowi jeden z najważniejszych składników pożywienia. Ryż - długoziarnisty obniża poziom cholesterolu.
Kolacja: Sałatka warzywna z jajkiem – niskokaloryczna zdrowa przekąska przed snem Szklanka wody do popicia