EURES - Europejskie Służby Zatrudnienia Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie EURES - Europejskie Służby Zatrudnienia Karolina Giszterowicz Pośrednik Pracy I stopnia Olsztyn, 10.05.2013
Początki EURES w Polsce Wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 roku polskie służby zatrudnienia przystąpiły do sieci EURES. Tym samym polscy obywatele otrzymali możliwość dostępu do ofert pracy z innych krajów Wspólnoty.
Czym jest EURES? EURopean Employment Services, czyli Europejskie Służby Zatrudnienia to sieć współpracy Publicznych Służb Zatrudnienia krajów UE/EOG oraz innych organizacji regionalnych, krajowych i międzynarodowych działających w obszarze zatrudnienia.
Sieć EURES: powstała w 1993 r. zajmuje się transnarodową i transgraniczną wymianą ofert pracy i podań o pracę w UE umożliwia zastosowanie zasady swobody przepływu pracowników w UE spowodowała otwarcie europejskich rynków pracy dla obywateli UE umożliwiła pracodawcom obsadzenie wolnych stanowisk pracy
EURES w liczbach 31 krajów (27 krajów UE + kraje EFTA) 850 doradców EURES ok. 150 000 kontaktów miesięcznie z poszukującymi pracy oraz pracodawcami ok. 100 000 poszukujących pracy rocznie otrzymuje pracę lub ofertę pracy poprzez EURES ok. 50 000 obsadzonych stanowisk pracy za granicą (w UE) rocznie
Unijny Portal EURES w liczbach ponad 1 mln podań zarejestrowanych w systemie ok. 30 tys. zarejestrowanych pracodawców 30-40% europejskiego rynku ofert pracy znajduje się na portalu EURES 3,6 mln wizyt miesięcznie
Usługi świadczone dla osób poszukujących pracy poza granicami kraju: Usługi informacyjne: dostęp do zagranicznych ofert pracy publikowanych przez publiczne służby zatrudnienia z krajów UE/EOG dostęp do zagranicznych ofert pracy publikowanych na krajowej stronie internetowej EURES lub stron internetowych wojewódzkich urzędów pracy, dostęp do informacji w języku polskim nt. warunków życia i pracy we wszystkich krajach UE/EOG, dostęp do informacji w języku polskim nt. sytuacji na europejskich rynkach pracy oraz nt. zawodów nadwyżkowych i deficytowych w UE/EOG, dostęp do informacji jak szukać pracy w poszczególnych krajach UE/EOG, dane kontaktowe do polskich doradców EURES i doradców EURES z UE/EOG, kalendarz wydarzeń informacyjnych i rekrutacyjnych EURES w Polsce oraz w poszczególnych krajach Europy
Usługi świadczone dla osób poszukujących pracy poza granicami kraju: Usługi rekrutacyjne: przyjęcie aplikacji od poszukującego pracy i jej weryfikacja pod kątem wymogów określonych przez pracodawcę zagranicznego, organizacja rozmów kwalifikacyjnych poszukujących pracy z zagranicznymi pracodawcami, poinformowanie poszukujących pracy o zaakceptowaniu / odrzuceniu ich aplikacji. W celu skorzystania z wymienionych usług należy zgłosić się do najbliższego wojewódzkiego urzędu pracy. Przed rozpoczęciem poszukiwania pracy z danego kraju/krajów warto: zebrać informacje o rynku pracy wybranego kraju dowiedzieć się w jaki sposób należy przygotować dokumenty aplikacyjne, poznać prawa i obowiązki osób szukających pracy / zatrudnionych w wybranym kraju, które mogą się znacznie różnić od praw i obowiązków krajowych.
Usługi świadczone dla pracodawców z Polski: 1. Ogłoszenie polskiej oferty pracy na Europejskim Portalu Mobilności Zawodowej www.eures.europa.eu . Wyszukiwarka ofert pracy dostępna jest na Europejskim Portalu Mobilności Zawodowej. Oferty pracy są aktualizowane w czasie rzeczywistym. 2. Dostęp do bezpłatnej bazy CV obywateli Unii Europejskiej / Europejskiego Obszaru Gospodarczego szukających pracy za granicą Dostęp do bazy CV na europejskim portalu mobilności zawodowej odbywa się poprzez rejestrację w zakładce „Mój EURES” znajdującej się w części przeznaczonej dla pracodawców. Rejestracja na portalu umożliwia stworzenie profilu wyszukiwania i otrzymywanie zawiadomień drogą elektroniczną lub poprzez SMS o pojawieniu się kandydatów odpowiadających kryteriom wyszukiwania. Konto "Mój EURES" może założyć każda firma lub przedsiębiorstwo zarejestrowane na terenie Unii Europejskiej / Europejskiego Obszaru Gospodarczego, po zaakceptowaniu deklaracji prywatności i szczegółowych warunków korzystania z portalu.
Usługi świadczone dla pracodawców z Polski: 3. Uzyskanie bieżących informacji nt wydarzeń informacyjnych i rekrutacyjnych EURES. Udział w międzynarodowych targach pracy, które organizowane są przez sieć EURES , daje pracodawcom - również polskim - możliwość rekrutacji zagranicznych pracowników. Aktualna lista targów znajduje się w zakładce "Międzynarodowe Targi Pracy / za granicą„ na polskiej stronie EURES: www.eures.praca.gov.pl lub w „Kalendarzu wydarzeń” na europejskim portalu mobilności zawodowej EURES: www.eures.europa.eu. 4. Wsparcie w rekrutacji kandydatów do pracy z wybranego kraju EOG poprzez: - zebranie CV kandydatów, - wstępną selekcję kandydatów, - pomoc w przeprowadzeniu rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami za granicą, - możliwość reprezentowania pracodawcy na zagranicznych targach pracy. Na życzenie pracodawcy doradca EURES (z Polski lub kraju pochodzenia kandydatów do pracy) może zebrać podania o pracę i CV kandydatów zainteresowanych daną ofertą. Może także przeprowadzić wstępną selekcję kandydatów. W celu skorzystania z wymienionych usług należy zgłosić się do powiatowego lub wojewódzkiego urzędu pracy właściwego dla siedziby pracodawcy. Przed rozpoczęciem poszukiwania kandydatów do pracy z danego kraju/krajów warto: - zebrać informacje o rynku pracy wybranego kraju. Informacje te są dostępne w dziale „Poznaj warunki życia i pracy” na polskiej stronie EURES: www.eures.praca.gov.pl, - przygotować projekt oferty pracy, - określić zasięg rozpowszechniania oferty pracy, - ustalić sposób zbierania aplikacji od kandydatów z zagranicy – jakie dokumenty aplikacyjne powinni kandydaci przygotować, w jakim języku i do kogo przekazywane (pracodawca lub jego reprezentant, doradca EURES).
Dziękuję za uwagę Pośrednik Pracy I stopnia Karolina Giszterowicz Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Ul. Głowackiego 28, pokój 307a e-mail: k.giszterowicz@up.gov.pl