Ekonomiczna teoria biurokracji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY WSPÓŁCZESNEJ TEORII PRODUKCJI I PODZIAŁU Neoklasyczna teoria produkcji i podziału Trzy główne sposoby interpretacji interpretacji kapitału/zysku.
Advertisements

Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
Administracja publiczna
Polityka handlowa i protekcjonizm
PRAWO FINANSOWE.
Charakterystyka władzy wykonawczej
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Teorie kształtujące administrację w państwach europejskich
Podstawy analizy makroekonomicznej – główne kontrowersje i kierunki
Podstawy metodologiczne ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Problem wyboru w ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 i 10 Część II Teoria agencji.
INSTYTUCJE GOSPODRAKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
Wykonała: Aleksandra Śmieciuch
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Renta W znaczeniu podstawowym (ekonomicznym) renta jest tą częścią przychodu która przekracza wydatki niezbędne do utrzymania przynajmniej w krótkim czasie.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Hubert Wiligórski.
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Źródła wzrostu gospodarczego
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Paradoks partycypacji wyborczej
Witam Państwa na wykładzie z podstaw polityki gospodarczej, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Dr inż. Sebastian Saniuk
Rachunek kosztów przedsiębiorstwa
Wprowadzenie do mikroekonomii
Rząd i prezydent.
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Marian Gorynia Katedra Konkurencyjności Międzynarodowej Wydział Gospodarki Międzynarodowej Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu KLASTRY Regulacja zachowania.
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
Economic Imperializm II...czyli jak szorstki urok ekonomii podbija serca kolejnych dziedzin nauki Na podstawie tekstu Edward’a P. Lazear’a Dorota Sławińska.
NAUKA O ORGANIZACJI EWOLUCJA KONCEPCJI.
EkonomiaPopyt i podażRównowagaRynekWartośćPieniądz POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Władza sądownicza w Polsce
Dlaczego kraje handlują?
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Grupy interesu a kapitał społeczny
Sławomir Sztaba Szkoła Główna Handlowa Kolegium Ekonomiczno-Społeczne
Teoria praw własności. Na podstawie: „Property Rigts and Economic Theory: A Survey of Recent Literature” (E.G.Furubotn), „Ownership and the Nature of the.
Pogoń za Rentą polityczną Piotr Lombardo. Czym jest Renta Polityczna Forma korzysci związana z wykorzystywaniem ograniczonych zasobów(pracy i kapitalu)
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Nurty rozważań TWR Zachowanie organizacyjne Urzędnika TWR Ekonomia konstytucyjna Ekonomiczna teoria demokracji Ekonomiczna teoria biurokracji.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
ZASADY DEMOKRACJI RÓŻNE OBLICZA PAŃSTWA.
Czynniki strukturotwórcze
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Podstawy teorii zachowania konsumentów
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Rola Państwa w gospodarce
Rola Państwa w gospodarce
Handel i zarządzanie sprzedażą
Zapis prezentacji:

Ekonomiczna teoria biurokracji TWP, III r. WNE UW

Składniki analizy Czym jest biurokracja? Administracja państwowa w strukturze władzy Biurokracja w ujęciu M. Webera Ekonomiczny model biurokracji W. Niskanena Uwarunkowania efektywności działania biurokracji państwowej Grupy interesu a biurokracja państwowa

Czym jest biurokracja? Biurokracja = administracja państwowa Pejoratywne i funkcjonalne ujęcie biurokracji Biurokracja jako zbiór jednostek ( każda z nich traktowana jest jako homo oeconomicus) podejmujących decyzje w strukturze władzy państwowej Biurokraci, będąc częścią instytucjonalnego systemu władzy, wpływają na wybory publiczne

Administracja państwowa w strukturze władzy Biurokracja jest istotnym dopełnieniem systemu politycznego, składającego się z konstytucyjnych organów władzy Agencje rządowe można traktować jako swoiste przedsiębiorstwa wytwarzające dobra i usługi publiczne Władza państwowa (organy polityczne) delegują część swoich uprawnień na rzecz biurokracji Biurokracja jest częścią rynku politycznego

Biurokracja w ujęciu Maxa Webera (1864-1920) M. Weber jest twórcą tzw. idealnego modelu (typu) biurokracji Biurokracja jako efekt racjonalnej rekonstrukcji społeczeństwa Wyłonienie biurokracji jest efektem podziału pracy, specjalizacji i racjonalizacji struktur społeczeństwa Rola i kompetencje biurokratów są ściśle określone przy pomocy pisemnie sformułowanych zasad

M. Weber (2) Procedury i regulacje określają sposoby postępowania w sprawach objętych kompetencjami biurokracji Relacje między biurokratami lub biurokratami a ich klientami mają charakter neutralny i impersonal Rekrutacja, wybór i zatrudnianie biurokratów bazuje na jasno określonych (pisemnie) kryteriach, a umiejętności kandydatów sprawdza się w drodze egzaminów Tak funkcjonująca biurokracja zapewnia zapewnia wysoką efektywność pracy biurokratów

Ekonomiczny model biurokracji W. Niskanena Relacja: biuro – rząd, jako wymiana rynkowa Model wymiany: obustronny monopol Występowanie asymetrii informacji w w/w relacji Biurokrata kieruje się maksymalizacją funkcji użyteczności (dochody pieniężne oraz pozostałe korzyści) Nadwyżka budżetowa biura (budżet minus koszty wytworzenia produktu) jako budżet dyskrecjonalny

W. Niskanen (2) Hipotezy: nadmiernej produkcji bądź zawyżonych kosztów Znaczenie systemu wynagrodzeń Proces nadzoru i kontroli biura Relacja: pryncypał – agent (mocodawca – pełnomocnik)

Uwarunkowania efektywności działania biurokracji państwowej Wzrost konkurencji w sektorze usług publicznych Częściowa prywatyzacja usług publicznych Poprawa efektywności kontroli biura Znaczenie wolnych środków masowego przekazu Zwalczanie korupcji

Grupy interesu a biurokracja państwowa Capture theories – teorie głoszące przechwytywanie agencji regulacyjnych przez grupy interesu Iron triangles: członkowie władzy ustawodawczej, biurokraci i grupy interesu Teoria pogoni za rentą (rent-seeking theory) w wyjaśnianiu relacji: grupy interesu a biurokracja państwowa