EKONOMIA EKSPERYMENTALNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Mikroekonomia pozytywna
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla użytkowników INTERNET A SZANSE ŻYCIOWE I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia'
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
ROLA KOMPUTERA W ŻYCIE MŁODYCH LUDZI Z TERANU GMINY NIEPOŁOMICE
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
(na podstawie badań ankietowych)
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
„Pochodzenie i ostatnie odkrycia Ekonomii Eksperymentalnej”
Ekonomia eksperymentalna
Ku nowej ekonomii politycznej
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
Ekonomiczna Teoria Rozrodczości
Teoria zachowania konsumenta
Podstawy metodologiczne ekonomii
1 Successes and failures in the transformation of economicsRichard G. Lipsey Łukasz Sepczyński Wydział Nauk Ekonomicznych.
Metodologia ekonomii Zajęcia 5 SPRAWIEDLIWOŚĆ JAKO KATEGORIA EKONOMICZNA Na podstawie: H.P. Young Sprawiedliwy podział rozdział 1. Anna Przygódzka WNE.
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
Ekonomia eksperymentalna
Metodologia Ekonomii Eksperymentalnej Na podstawie tekstu dr T. Kopczewskiego Czy studia ekonomiczne obniżają kapitał społeczny.
Ekonomia eksperymentalna
Metody badawcze w psychologii
Seminarium licencjackie
Ekonomika procesów logistycznych
Rozkład t.
Hipotezy statystyczne
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Podsumowanie projektu
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
Wyniki badań ankietowych uczestników projektu przed i po zakończeniu testowania modelu dr Marzenna Czerwińska Dojrzała przedsiębiorczość – innowacyjny.
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
W RÓŻNYCH FORMACH AGONISTYKI SPORTOWEJ
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Instytut Statystyki i Demografii
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji 1, 2 i 3 Badania monitoringowego Beneficjentów Indywidualnych Działania 2.3 SPO RZL.
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
Kultura organizacyjna MSP
Economic Imperializm II...czyli jak szorstki urok ekonomii podbija serca kolejnych dziedzin nauki Na podstawie tekstu Edward’a P. Lazear’a Dorota Sławińska.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
według książki H. P. Young „Sprawiedliwy podział”
przedmiot i metody analizy
Wydział Nauk Ekonomicznych UW CECHY DOBREJ TEORII W EKONOMII Dariusz Lubryczyński Opracowane na podstawie książki Andrzeja Wojtyny „Ewolcja keynesizmu,
Racjonalność w ekonomii na podstawie „Metodologii ekonomii” Marka Blauga Paulina Bukowińska.
„What should economists do?” Przygotowano w oparciu o tekst James’a M. Buchanan’a.
Ekonomia eksperymentalna Magda Małkowska. MAGDA MAŁKOWSKA 2 Plan prezentacji Źródło Objaśnienie terminu Ekonomia – nauka eksperymentalna? Eksperymenty.
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Czy studia ekonomiczne obniżają kapitał społeczny?
MODEL RACJONALNY DECYDOWANIA
Racjonalność w ekonomii Na podstawie M. Blaug „Metodologia ekonomii” Sylwia Malinowska.
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
ZNACZENIE CZYNNIKA PRZYRODNICZEGO Wykład 4. Podejście przyrodniczo-historyczne  J.S. Mill  A. Smith  T. Malthus  D. Ricardo  J. B. Say.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Równość płci w rodzinach Krystyna Slany Anna Ratecka.
Eksperyment w ekonomii i psychologii
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Jerzy Nawrocki Adam Wojciechowski
Zapis prezentacji:

EKONOMIA EKSPERYMENTALNA Na podstawie Czy nauczanie ekonomii może być szkodliwe? Gazeta SGH, Nr 165 Justyna Kurdel

Zarys historii Obserwacja, modele teoretyczne Wykorzystanie eksperymentu w ekonomii - ekonomia eksperymentalna 2002 – Veron Smith, Nagroda Nobla za wkład w prace nad ekonomią eksperymentalną Komputeryzacja - rozwój ekonomii eksperymentalnej

Cele ekonomii eksperymentalnej Eksperyment w ekonomii Cele dydaktyczne Weryfikacja hipotez, założeń ekonomii

Zarzuty dla eksperymentu w ekonomii Otoczenie „laboratorium ekonomicznego” różni się znacznie od „środowiska naturalnego” Bodźce materialnego zainteresowania bodźców spotykanych w rzeczywistych dylematach społecznych Żartobliwy, lekceważący stosunek uczestników badania Ale Możliwość kontroli bodźców

Kształcenie ekonomistów a kapitał społeczny – co mówi o tym ekonomia eksperymentalna? Ekonomiści Mniej skłonni do kooperacji Częściej wybierają zdradę w teoriogrowych dylematach Częściej są gapowiczami przy wspieraniu finansowania dóbr publicznych Chętniej uczestniczą w korupcji niż studenci innych kierunków Dlaczego? Hipotezy: Autoselekcja Studenci uczą się egoizmu na wykładach z ekonomii

Marwell i Ames - Free riding Marwell i Ames (1981 r.) – testowanie hipotezy gapowicza w finansowaniu dobra publicznego (seria 12 eksperymentów) Uczestnicy eksperymentu mogli inwestować w dobro prywatne oraz dobro publiczne Okazało się, że uczestnicy przeznaczali od 40 do 60% swoich zasobów na dobro publiczne (wielkość wspólnych inwestycji poniżej optimum) Studenci 5 semestru ekonomii - zaledwie 20% zasobów przeznaczanych na dobro publiczne Pytania jaki poziom inwestycji w dobro wspólne jest sprawiedliwy? -> znacznie niższy niż dla studentów innych kierunków czy sprawiedliwość miała dla nich znaczenie przy podejmowaniu decyzji o inwestowaniu? -> znacznie rzadziej Hipotezy do pracy w "gospodarce" rekrutowane są osoby bardziej przejmujące się "racjonalną" alokacją pieniędzy lub dóbr osoby te zaczynają postępować wedle ogólnych zasad studiowanych przez siebie teorii

Carter i Irons – 10 lat później Weryfikacja wyników Marwella i Amesa Potwierdzili inne zachowanie studentów ekonomii Postanowili zbadać czy wynika to z autoselekcji czy indoktrynacji (czyli nauczania) Gra (podział kwoty – 10 USD – pomiędzy siebie) Proponujący (proponuje podział) Odpowiadający (akceptuje lub nie podział) Gdy odpowiadający zaakceptuje podział kwota jest dzielona zgodnie z propozycją Gdy odrzuci obaj gracze nie dostają nic Wg ekonomii (teorii gier) przy spełnionym założeniu o racjonalności graczy, proponujący powinien zaoferować minimalną możliwą kwotę >0 a opowiadający przyjąć propozycję Gracze grają ze sobą tyko raz Wyniki potwierdziły inne zachowanie studentów ekonomii (zarówno oferowali niższe kwoty jak i akceptowali niższe) Hipotezy autoselekcja? nauczenie się egoizmu z teorii mikroekonomii?

Autoselekcja czy wpływ nauki ekonomii? Przeprowadzono test podzielono studentów na 4 grupy Pierwszoroczniacy z kierunku innego iż ekonomia (nie uczestniczący na wykład ekonomii) Pierwszoroczniacy z ekonomii uczestniczący na zajęcia z ekonomii Studenci kończący studia na kierunku innym iż ekonomia Studenci kończący studia na ekonomii Wyniki: Studenci pierwszego roku ekonomii akceptowali i oferowali mniej niż pierwszy rocznik kierunków nie-ekonomicznych, czyli zachowywali się bardziej zgodnie z teorią (potwierdzenie tezy o autoselekcji) Teza o wpływie nauczania ekonomii na postępowanie studentów nie została potwierdzona Wyniki ekonomistów nie potwierdziły jednak teorii Kwota akceptowana(1,7 do 0,5) Kwota oferowana (6,15 do 9,50)

Frank – Gilovich – Regan 1993 r. czy zaznajomienie się z modelem maksymalizacji własnego interesu, wykorzystywanego powszechnie w ekonomii, zmienia postępowanie ? Krytyka Marwella i Amesa: Inna grupa wiekowa studentów pozaekonomicznych Pominięcie zmiennej płeć (przewaga mężczyzn ekonomistów i równe proporcje dla nie-ekonomistów) Nie można wnioskować, że ekonomiści postępują odmiennie Badanie (4 podejścia) Finansowanie dóbr publicznych Dylemat więźnia Deklaracje kwestionariuszowe Uczestnictwo w hypotetycznym dylemacie etycznym

Finansowanie dóbr publicznych Jak ekonomiści postępują w rzeczywistości? Zbadali deklaracje średniorocznych wpłat na cele dobroczynne lub dobra publiczne wykładowców z dziedziny: Ekonomii Innych nauk społecznych Matematyki, informatyki, inżynierii Nauk przyrodniczych Humanistyki Architektury, sztuki, muzyki Wykładowców ze szkół zawodowych Udział pełnych gapowiczów (nie płacących) Ekonomiści-9,3% Pozostali od 1,1% do 4,2% Ekonomiści dawali relatywnie mniej (w relacji do dochodu) niż pozostałe grupy

Dylemat więźnia Rzeczywiste wypłaty pieniężne Teoria: racjonalni uczestnicy zawsze będą zdradzać w grze jednorazowej Autorzy eksperymentu przeprowadzili szkolenie z dylematu więźnia, sprawdzali znajomość teorii oraz zrozumienie struktury wypłat Zapewnili anonimowość i uniemożliwili dowiedzenie się o działaniach innych graczy Wyniki, zdrada: Ekonomiści: 60,4% Pozostali: 38,8% wyeliminowano wpływ płci (okazało się, że p-sto zdrady przez mężczyznę jest 0,24 wyższe niż p-sto że zdradzi kobieta; nadreprezentacja mężczyzn wśród ekonomistów) Efekt studiowania ekonomii: p-stwo rywalizacji dla studentów ekonomii 0,17 razy wyższe niż dla innych studentów

Dylemat więźnia –wersje zmodyfikowane (1) Możliwość czynienia obietnic (obietnicy nie można wyegzekwować od partnera) (2) Brak możliwości czynienia obietnic ale przedłużony czas socjalizacji przed grą Skłonność do zdrady spadła wraz z przedłużeniem czasu socjalizacji przed grą i radykalnie obniżyła się przy możliwości składania obietnic P-stwo zdrady zmniejszało się wraz z przechodzeniem na kolejny rok studiów W nieograniczonej wersji z obietnicami (1) nie zaobserwowano istotnych różnic pomiędzy ekonomistami a innymi studentami W ograniczonej wersji(2) Studenci ekonomii rywalizują w 71,8% przypadków zaś inni 47,3%

Deklaracje kwestionariuszowe Studenci odpowiadali na pytanie o powody swojej decyzji w grze Hipoteza: Ekonomiści bardziej będą skłonni przedstawiać cel gry w kategoriach interesu własnego, będą akcentować strukturę samej gry Pozostali będą używać argumentów takich jak postawa wobec partnera, aspekty natury ludzkiej Wyniki 31% ekonomistów podało jedynie cechy gry jako wytłumaczenie swojej decyzji w porównaniu do 17% nie-ekonomistów

Deklaracje kwestionariuszowe W oddzielnym badaniu zapytano studentów czy będą współpracować czy zdradzą w jednorazowym dylemacie więźnia jeśli będą wiedzieć z pewnością, że ich partner będzie kooperował Wyniki, zdradę zadeklarowało 58% ekonomistów 34% nie-ekonomistów Na pytanie czy będą kooperować wiedząc, że partner będzie rywalizował, obie grupy w podobnym stopniu deklarowały zdradę

Dylemat etyczny właściciel sklepiku ze sprzętem komputerowym otrzymuje przesyłkę 10 komputerów ale z fakturą opiewającą jedynie na 9 sztuk Czy sklepikarz poinformuje o tym dostawce sprzętu? Studenci: prognozowali postępowanie sklepikarza deklarowali własne działanie Ocenić p-stwo zwrotu właścicielowi zagubionej koperty z 100USD opatrzonej imieniem, nazwiskiem i adresem, gdy: To oni zagubili kopertę To oni znaleźli kopertę Studenci wypełniali kwestionariusze na początku semestru i na końcu Sprawdzono czy uległa zmianie skłonność do uczciwości studentów ekonomii i pozostałych Ekonomiści uczestniczyli w trakcie semestru na zajęcia z mikroekonomii do (a) Ekonomisty głównego nurtu (b) Ekonomisty interesującego się rozwojem w maoistowskich Chinach Semestr nauki uczynił z ich osoby mniej uczciwe (największy spadek uczciwości w przypadkowi wykładowcy a)

Podsumowanie Obserwowany spadek zachowań rywalizacyjnych wraz z upływem czasu W grupie ekonomistów spadek ten jest znacznie mniej zauważalny (73,7%-70%;53,7%-40,2% zdradzających) Mniejsza skłonność do współpracy ze strony ekonomistów Nauka ekonomii sprzyja umacnianiu postaw nie-kooperacyjnych

Pytania do dyskusji Czy eksperyment w ekonomii ma sens? Czy wyniki eksperymentów ekonomicznych można uogólniać? Jaki są przyczyny innego zachowania studentów ekonomii biorących udział w eksperymentach ekonomicznych od reszty osób?

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ