Szkoła dla Rodziców i Wychowawców

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Szkoła dla rodziców i wychowawców
„POSTAW NA RODZINĘ”.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Program wychowawczy szkoły
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w ramach rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej.
Życie nastolatka.
warsztaty dla rodziców
„Jak pomóc dziecku w nauce”
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
PRZEMOCY MÓWIMY NIE! KOALICJA NA RZECZ OSÓB ZNAJDUJĄCYCH SIĘ
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
O korzeniach i skrzydłach…
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA ! Seminarium podsumowujące projekt Barbara Pietrzak - Koordynator Projektu Małkinia Górna, 28 maja 2014 r.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Stowarzyszenie Doradców Europejskich RODZINA W RÓWNOWADZE - rozmawiajmy empatycznie!
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
SZKOŁA DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 166 W ŁODZI
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Wychowywać to kochać i wymagać
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Trzy drogi w wychowaniu czyli o tym, jak stawiać granice by budować relację opartą na dialogu i wzajemnym szacunku.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
PROFILAKTYKA PRZEMOCY WOBEC DZIECI W DZIAŁANIACH FUNDACJI MEDERI
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Wychowanie do życia w rodzinie
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Łapach
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Poczucie własnej wartości dziecka
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Szkoła dla Rodziców i Wychowawców Ogólnopolski program osób i instytucji działających na rzecz dobra dziecka i rodziny 28.10.2009 r. Opracowanie: Bożena Perkowska, Agnieszka Kulmacz

Cele programu: Nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku Budowanie silnej więzi między rodzicami a dziećmi Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się Refleksja nad własną postawą wychowawczą Wzbudzenie motywacji do zmiany zachowania wobec dziecka

Dialog osób jako zadanie doskonalące zachowanie Postawa dialogu wpływa na zmianę postępowania: prowadzi do wydobycia tego co dobre jest drogowskazem ukierunkowującym zmiany jest lustrem dla właściwych zachowań pozwala odkryć własne ograniczenia otwiera drogę do doskonalenia siebie w relacji z drugim człowiekiem ułatwia proces wychowania i samowychowania zmniejsza prawdopodobieństwo przemocy

Dzięki postawie dialogu dziecko: odczuwa zadowolenie z siebie ma ochotę na współpracę rozwija w sobie pewność siebie rozwija w sobie szacunek dla uczuć i potrzeb rodziców i wychowawców myśli twórczo i niezależnie uczy się samodzielności i odpowiedzialności nabywa odwagi do pokonywania trudności

Dzięki postawie dialogu rodzic, wychowawca: odczuwa zadowolenie z siebie radość bycia razem, poczucie bliskości zauważa rzeczywiste problemy dziecka potrafi wyrażać nieprzyjemne uczucia bez ranienia dziecka potrafi zachować równowagę między miłością i wymaganiami pozwala dziecku na poniesienie konsekwencji własnych zachowań potrafi przekazać czytelny system wartości

Adresaci programu rodzice nauczyciele, wychowawcy katecheci, duszpasterze pracownicy socjalni kuratorzy sądowi policjanci wszystkie osoby zainteresowane porozumieniem bez przemocy

Przebieg i główne treści warsztatu Podczas 10 cotygodniowych spotkań, trwających trzy godziny zegarowe rodzice i wychowawcy poszukują odpowiedzi na pytania: Jak kochać mądrze, okazywać szacunek dla uczuć i potrzeb dziecka, akceptować trudności i ograniczenia, obdarzać zaufaniem, dostrzegać starania i mocne strony, poświęcać czas i uwagę? Jak nauczyć dziecko respektowania ograniczeń, egzekwować wymagania, pozwolić ponieść dziecku konsekwencje niewłaściwych zachowań?

Realizujemy już trzy części „Szkoły” Część I - „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały; jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” Dla absolwentów części I: Część II – „Rodzeństwo bez rywalizacji” Część III - „Nastolatek” Każda część obejmuje 40 godzin dydaktycznych

Zdobyta wiedza i umiejętności wpływają na rozwój osobisty „Zrozumiałam czym jest więź i na czym polega bycie z partnerem w dialogu.” „Szkoła - to filozofia mądrego życia.” „Szkoła daje bazę do uczenia się bycia radosnym rodzicem i skutecznym wychowawcą”. „Kiedy po raz pierwszy rozmawiałem z synem bez krzyku i pretensji, był bardzo zaskoczony, ale podjął rozmowę.” „Słucham uważnie, co mówi córka, a ona pierwszy raz od dawna opowiedziała mi coś ważnego o sobie. Poczułam, jak bardzo ją kocham.” „Czuję się spokojniejsza, ponieważ nie wymagam od siebie tego, czego zrobić nie mogę. Wiem natomiast na co mam wpływ i jak doskonalić się w komunikacji z bliskimi.”

Wpływ „Szkoły” na aktywność społeczności lokalnych Powstanie Stowarzyszenia na Rzecz Rodziny Szkoła dla Rodziców i Wychowawców „Bez Porażek” z siedzibą w Warszawie Stowarzyszenie „Od dialogu do rozwoju” Podejmowanie różnych inicjatyw regionalnych Tworzenie grup wsparcia dla rodziców

Przykłady „dobrych praktyk” w województwie podlaskim Podejmowane są inicjatywy na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie poprzez realizowanie warsztatów dla rodziców: Stowarzyszenie Kontakt Miast Białystok – Eindhoven Porozumienie w Gminie Supraśl Gminne programy profilaktyki Czarna Białostocka Łapy Mielnik Siemiatycze Sokółka Suwałki

„Jak mówić, żeby dzieci chciały się uczyć w domu i szkole?” program opracowany przez pracowników Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Białymstoku na bazie „Szkoły dla Rodziców i Wychowawców” wspiera rodziców w konstruktywnym motywowaniu dzieci do nauki bez używania przemocy

Przemoc nie kończy się sama… Dzięki warsztatom „Szkoły” udaje się: wzmocnić kochającą i wymagającą postawę rodziców powstrzymać eskalację przemocy wobec dzieci we wszystkich jej formach przypomnieć, że przemoc prowadzi do cierpienia Promować w środowisku ideę wychowania bez przemocy

Kontakty: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej www.compppp.edu.pl Koordynatorzy: Elżbieta Szarkowska elaszsokolka@wp.pl Bożena Perkowska perkowskabozena@gmail.com Stowarzyszenie „Od Dialogu do Rozwoju”