Szkoła dla Rodziców i Wychowawców Ogólnopolski program osób i instytucji działających na rzecz dobra dziecka i rodziny 28.10.2009 r. Opracowanie: Bożena Perkowska, Agnieszka Kulmacz
Cele programu: Nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku Budowanie silnej więzi między rodzicami a dziećmi Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się Refleksja nad własną postawą wychowawczą Wzbudzenie motywacji do zmiany zachowania wobec dziecka
Dialog osób jako zadanie doskonalące zachowanie Postawa dialogu wpływa na zmianę postępowania: prowadzi do wydobycia tego co dobre jest drogowskazem ukierunkowującym zmiany jest lustrem dla właściwych zachowań pozwala odkryć własne ograniczenia otwiera drogę do doskonalenia siebie w relacji z drugim człowiekiem ułatwia proces wychowania i samowychowania zmniejsza prawdopodobieństwo przemocy
Dzięki postawie dialogu dziecko: odczuwa zadowolenie z siebie ma ochotę na współpracę rozwija w sobie pewność siebie rozwija w sobie szacunek dla uczuć i potrzeb rodziców i wychowawców myśli twórczo i niezależnie uczy się samodzielności i odpowiedzialności nabywa odwagi do pokonywania trudności
Dzięki postawie dialogu rodzic, wychowawca: odczuwa zadowolenie z siebie radość bycia razem, poczucie bliskości zauważa rzeczywiste problemy dziecka potrafi wyrażać nieprzyjemne uczucia bez ranienia dziecka potrafi zachować równowagę między miłością i wymaganiami pozwala dziecku na poniesienie konsekwencji własnych zachowań potrafi przekazać czytelny system wartości
Adresaci programu rodzice nauczyciele, wychowawcy katecheci, duszpasterze pracownicy socjalni kuratorzy sądowi policjanci wszystkie osoby zainteresowane porozumieniem bez przemocy
Przebieg i główne treści warsztatu Podczas 10 cotygodniowych spotkań, trwających trzy godziny zegarowe rodzice i wychowawcy poszukują odpowiedzi na pytania: Jak kochać mądrze, okazywać szacunek dla uczuć i potrzeb dziecka, akceptować trudności i ograniczenia, obdarzać zaufaniem, dostrzegać starania i mocne strony, poświęcać czas i uwagę? Jak nauczyć dziecko respektowania ograniczeń, egzekwować wymagania, pozwolić ponieść dziecku konsekwencje niewłaściwych zachowań?
Realizujemy już trzy części „Szkoły” Część I - „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały; jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” Dla absolwentów części I: Część II – „Rodzeństwo bez rywalizacji” Część III - „Nastolatek” Każda część obejmuje 40 godzin dydaktycznych
Zdobyta wiedza i umiejętności wpływają na rozwój osobisty „Zrozumiałam czym jest więź i na czym polega bycie z partnerem w dialogu.” „Szkoła - to filozofia mądrego życia.” „Szkoła daje bazę do uczenia się bycia radosnym rodzicem i skutecznym wychowawcą”. „Kiedy po raz pierwszy rozmawiałem z synem bez krzyku i pretensji, był bardzo zaskoczony, ale podjął rozmowę.” „Słucham uważnie, co mówi córka, a ona pierwszy raz od dawna opowiedziała mi coś ważnego o sobie. Poczułam, jak bardzo ją kocham.” „Czuję się spokojniejsza, ponieważ nie wymagam od siebie tego, czego zrobić nie mogę. Wiem natomiast na co mam wpływ i jak doskonalić się w komunikacji z bliskimi.”
Wpływ „Szkoły” na aktywność społeczności lokalnych Powstanie Stowarzyszenia na Rzecz Rodziny Szkoła dla Rodziców i Wychowawców „Bez Porażek” z siedzibą w Warszawie Stowarzyszenie „Od dialogu do rozwoju” Podejmowanie różnych inicjatyw regionalnych Tworzenie grup wsparcia dla rodziców
Przykłady „dobrych praktyk” w województwie podlaskim Podejmowane są inicjatywy na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie poprzez realizowanie warsztatów dla rodziców: Stowarzyszenie Kontakt Miast Białystok – Eindhoven Porozumienie w Gminie Supraśl Gminne programy profilaktyki Czarna Białostocka Łapy Mielnik Siemiatycze Sokółka Suwałki
„Jak mówić, żeby dzieci chciały się uczyć w domu i szkole?” program opracowany przez pracowników Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Białymstoku na bazie „Szkoły dla Rodziców i Wychowawców” wspiera rodziców w konstruktywnym motywowaniu dzieci do nauki bez używania przemocy
Przemoc nie kończy się sama… Dzięki warsztatom „Szkoły” udaje się: wzmocnić kochającą i wymagającą postawę rodziców powstrzymać eskalację przemocy wobec dzieci we wszystkich jej formach przypomnieć, że przemoc prowadzi do cierpienia Promować w środowisku ideę wychowania bez przemocy
Kontakty: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej www.compppp.edu.pl Koordynatorzy: Elżbieta Szarkowska elaszsokolka@wp.pl Bożena Perkowska perkowskabozena@gmail.com Stowarzyszenie „Od Dialogu do Rozwoju”