Praca wzbogacona Model JDC Karaska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Wprowadzenie do zarządzania kompetencjami w pracy doradcy zawodowego
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Doświadczenia z udziału w teście systemu AKSES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES – Kraków, październik 2012.
Pomiędzy odwagą a tchórzostwem
…metody rozwiązywania problemów [kryminalnych] społeczności lokalnych
Sprawdzian także dla rodziców
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Budowanie wizerunku pracodawcy – trzy perspektywy
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA

TROCHĘ HISTORII… KIEROWANIA POJAZDAMI
Zarządzanie strategiczne
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Technologie Web 2.0.
Badania nad stresem związanym z pracą prowadzone
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Psychologia w zarządzaniu
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Dobrostan w pracy.
Cechy charakterystyczne państw rozwijających się
RYZYKO ZWIĄZANE Z WYPADKAMI PRZY PRACY
Zarządzanie projektami
Standard interwencji kryzysowej
Procesy grupowe A.Kawalec.
Zadawanie pytań.
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
Psychologia w zarządzaniu
NARZĘDZIA W PORADNICTWIE ZAWODOWYM WSPOMAGAJĄCE PRACĘ DORADCÓW ZAWODOWYCH W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY W JAWORZNIE.
prof. nadzw. dr hab. Marcin Krawczyński
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Podstawy analizy ryzyka
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Sieć współpracy i samokształcenia Nowa forma doskonalenia nauczycieli i rozwoju szkoły dr Danuta Elsner.
1 Polskie ośrodki naukowo-badawcze w programie ESPON  Rozmieszczenie instytucji biorących udział w programie ESPON  Dotychczasowe uczestnictwo Polski.
…metody rozwiązywania problemów [kryminalnych] społeczności lokalnych
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Wsparcie w prawidłowości rozliczeń podatkowych unikania opodatkowania
Ul. Świętokrzyska Warszawa tel.: fax : Wsparcie w prawidłowości rozliczeń podatkowych i ograniczenie.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Prezentacja raportu opracowanego przez
Ergonomia na stanowisku pracy biurowej
Wprowadzenie do analizy ekonomicznej (treść wykładu)
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Psychospołeczne i kardiologiczne rezultaty jogi u pacjentów z ICD. Michał Chudzik, Katarzyna Mikinka
Teoria organizacji Wykład 1.
Zarządzanie ryzykiem operacyjnym System E X pert Seminarium PW WZ marzec 2014 E X PERT 1.
STRES ZAWODOWY W SĄDACH POWSZECHNYCH I JEGO SKUTKI ZDROWOTNE.
Dobrostan psychofizyczny pracowników sądów powszechnych A.D. 2015: Analiza ilościowo – jakościowa w perspektywie zadań wymiaru sprawiedliwości dr Katarzyna.
Motywacja © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Zatrudnienie wspomagane. Harmonogram – Spotkanie 1 Wprowadzenie do modułu Strategie promocji zatrudnienia osób niepełnosprawnych Powstanie idei zatrudnienia.
C ZY SEKRETARKA MOŻE BYĆ ZAWODEM TRUDNYM ? F UNKCJONALNE ZNACZENIE OSOBOWOŚCI NA PRZYKŁADZIE URZĘDNIKÓW SĄDOWYCH : DONIESIENIA WSTĘPNE dr Katarzyna Orlak.
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
Stres w pracy nauczyciela
Kryminologia, ćwiczenia nr 5 Leszek Baran
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Stres informacyjny użytkowników Internetu
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Praca wzbogacona Model JDC Karaska OPP wykład 2 Organizacja pracy na stanowisku – narzędzia diagnozy i redukcji monotonii Praca wzbogacona Model JDC Karaska

Cechy pracy – podstawowe pojęcia Narzucony rytm pracy Elastyczność czasu i przerw pracy Czynniki szkodliwe – NDN, NDS Praca w ruchu ciągłym Fragmentaryczność zadan Praca precyzyjna Autonomia w pracy Wsparcie psychospołeczne

Przyczyny monotonii Związane z procesem pracy: Jednostajność procesu pracy, w tym powtarzalność czynności Jednostajność środowiska pracy (warunki pracy) Związane z reakcją pracownika: Konieczność zachowania koncentracji uwagi

Metody diagnozy monotonii Lista kontrolna pomiaru przyczyn monotonii środowiska i procesu pracy Macierz diagnozy monotonii z uwagi na organizację pracy (wg modelu pracy wzbogaconej) Ilościowy pomiar monotonii – złożoność zadania, zmienność wykonania, częstość powtórzeń Ocena monotonii dla czynności powtarzalnych

Metody organizacji pracy redukujące monotonię Rotacja pracy Rozszerzenie pracy Wzbogacanie pracy Praca zespołowa Podnoszenie autonomii w procesie pracy

Metoda pracy wzbogaconej Hackmana i Oldhama CHARAKTERYSTYKA PRACY STATUS PSYCHOLOGICZNY 1a. Zadanie - różnorodność kompetencji Sensowność pracy 1b. Zadanie – tożsamość, całość 1c. Zadanie – ważność 2. Autonomia Odpowiedzialność za pracę 3. Feedback w pracy Wiedza na temat aktualnych rezultatów

Model JDC Karaska Kombinacja trzech wymiarów: Wymagań - D Kontroli nad pracą (autonomii) – C Wsparcia psychospołecznego Zależności krytyczne: wymagania w pracy są zbyt wysokie a zajmowane stanowisko nie pozwala na modyfikację własnych warunków pracy, sytuacja staje się stresująca (wysokie napięcie i poczucie zagrożenia) wymagania są tak samo wysokie, ale organizacja pracy sprzyja pewnej autonomii - sytuacja aktywności i wyzwania

Model wymagania - kontrola (JDC) Roberta Karaska poziom wymagań – niski (↓) zakres kontroli – niski (↓) PASYWNOŚĆ poziom wymagań  - niski (↓) zakres kontroli - wysoki (↑) RELAKS (niskie napięcie) poziom wymagań - wysoki (↑) zakres kontroli - niski (↓) STRES (wysokie napięcie) poziom wymagań - wysoki (↑) zakres kontroli - wysoki (↑) AKTYWNOŚĆ