SCHYŁEK ŚREDNIOWIECZA / emancypacja polityki /

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Advertisements

czyli Wprowadzenie do filozofii
Jak mówić o Bogu?.
Administracja publiczna
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Podstawowe prawa i wolności człowieka
RENESANS / W STRONĘ ABSOLUTYZMU
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Czy demokracja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
Skąd biorą się różnice w poziomie bezrobocia w różnych rozwiniętych krajach? Adrian Domitrz.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Historia praw człowieka
Temat: Konstytucja. Konstytucja jest najważniejszym aktem prawnym w państwie. W dokumencie tym opisane są zasady określające ustrój danego kraju (np. trójpodział.
Fundamenty kultury europejskiej
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
Św. Tomasz z Akwinu ( ).
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Ur. ok. 469 p.n.e., zm. w 399 p.n.e.. ur. 427 p.n.e zm. 347 p.n.e. w Atenach.
GENEZA I MECHANIZM SAMOREGULACJI W DEMOKRACJI REPREZENTACYJNEJ
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Doktryny polityczno-prawne Temat nr 3 Wybrane aspekty średniowiecznego dyskursu o istocie państwa i prawa dr Michał Urbańczyk Katedra Doktryn.
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
DEMOKRACJA Demokracja- ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem.
Cechy prawa wyznaniowego i prawa kościelnego
Scholastyka.
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
Nasz samorząd szkolny – założenia a rzeczywistość
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
1. Konstytucja V Republiki
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Zasady Współczesnej Demokracji
Naczelne zasady Kontytucji
SSP-Ćw.-12 „Z dziejów ustrojów państwowych: PODSTAWOWE POJĘCIA PROBLEMATYKI PRAWNO-USTROJOWEJ”
EkonomiaPopyt i podażRównowagaRynekWartośćPieniądz POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki.
FilozofiA.
Demokracja.
Demokracja.
• Władza to upoważnienie do wydawania ludziom praw i poleceń.
Instytucje demokratyczne w szkole
NURTY KONSERWATYWNE - WIEK XIX
Epoka renesansu: między 2 poł. XIV a końcem XVI w.
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
Platon ( pne). Arystoteles ( pne).
FilozofiA.
Pierwsze Konstytucje.
Nurty rozważań TWR Zachowanie organizacyjne Urzędnika TWR Ekonomia konstytucyjna Ekonomiczna teoria demokracji Ekonomiczna teoria biurokracji.
Temat: Życie polityczne II Rzeczypospolitej w latach
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Historia doktryn politycznych, prawnych
ZASADY DEMOKRACJI RÓŻNE OBLICZA PAŃSTWA.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Związek państwa ze związkami wyznaniowymi. Związek państwa ze związkami wyznaniowymi ulega ewolucji w kierunku ograniczenia. Związek obejmuje więzi: -Organizacyjne.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki
Prawa człowieka i system ich ochrony Koncepcje praw człowieka
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
WIARA/ROZUM – PAPIEŻE Uniwersytet Papieski Ks. Miłosz Hołda
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych.
Rzeczpospolita jako demokracja konstytucyjna
Zapoczątkowany w XIX stuleciu w angielskiej kulturze common law, rozwinął się następnie również na kontynencie europejskim z jego dominującą kulturą.
Zapis prezentacji:

SCHYŁEK ŚREDNIOWIECZA / emancypacja polityki / Zajęcia IV – dr I.Barwicka-Tylek SCHYŁEK ŚREDNIOWIECZA / emancypacja polityki / Awerroizm łaciński. Św. Tomasz (1225-1274). Marsyliusz z Padwy (ok.1275-1342/3).

PRZEMIANY SPOŁECZNO-POLITYCZNE wyłom w stabilnej strukturze średniowiecza: miasta i uniwersytety; zróżnicowanie w ramach istniejącej hierarchii (nowe warstwy społeczne); rozwój monarchii narodowych (koniec uniwersalizmu): rola prawa rzymskiego (rex est imperator in regno suo); początki parlamentaryzmu (Anglia: Wielka Rada – 1265; Francja: Stany Generalne – 1302); monarchia stanowa (uprawnienia władcze dzielone między króla i zgromadzenia stanowe – gł. kwestie podatkowe) w miejsce monarchii feudalnej (decydują osobiste więzi senioralne).

„Odkrycie” Arystotelesa pytanie: jak uzyskać dostęp do prawdy (wiedzy)? - propozycja św. Augustyna (por. Platon) TEOLOGIA (narzędziem poznania wiara) FILOZOFIA (narzędziem poznania rozum) - awerroizm łaciński (XII/XIII w.; Ibn Ruszd, Siger z Brabantu) FILOZOFIA - rozum TEOLOGIA - wiara marginalizacja politycznej roli Kościoła (wiedza=władza) koncepcja „podwójnej prawdy”

„Odkrycie” Arystotelesa – c.d. św. Tomasz z Akwinu – Arystoteles „ochrzczony” FILOZOFIA – rozum ludzki „margines” dla filozofii: znaczna część zagadnień politycznych i prawnych (por. dalej) TEOLOGIA - wiara „margines” dla religii: dogmaty część wspólna – wiedza o świecie dostępna zarówno dzięki aktywności indywidualnego rozumu, jak też dana dzięki objawieniu (m.in. istnienie Boga!)

PRAWO: św. Tomasz vs. Marsyliusz z Padwy PRAWO WIECZNE TREŚĆ + SANKCJA PROCEDURA – kto tworzy prawo: PRAWODAWCA PRAWO STANOWIONE „BRZYTWA” OCKHAMA: nie mnożyć bytów ponad potrzebę PRAWO NATURALNE (3 skłonności naturalne) „czyń dobrze, unikaj zła” średniowieczne rozumienie tyranii (uzurpacja władzy, ale także „złe” rządy) FORMA TREŚĆ + SANKCJA PROCEDURA – kto tworzy prawo: PRAWODAWCA PRAWO STANOWIONE „BRZYTWA” OCKHAMA: nie mnożyć bytów ponad potrzebę PRAWO NATURALNE (3 skłonności naturalne) „czyń dobrze, unikaj zła” średniowieczne rozumienie tyranii (uzurpacja władzy, ale także „złe” rządy) ROZUM wnioski z prawa naturalnego niesprzeczne z prawem naturalnym – odpowiedź na pytanie: jakie prawo WOLA prawo oporu wobec tyranii (ograniczone) LUD suwerenem pierwotnym

Św. Tomasz – myśl polityczna główne dzieła: Suma teologiczna; Suma przeciwko poganom; O królowaniu (De regno); człowiek = istota społeczna dążąca do poznania Boga (por. Arystoteles); władza pochodzi od Boga, ale ustrój określają ludzie; cel państwa: dobro ogółu (władza „pomaga” w realizacji dobra i wspomaga cnotę obywateli – por. św. Augustyn); moralność zwierzchnia wobec polityki (ostatecznym celem zbawienie); problem niezmienności prawa naturalnego i zmienności prawa stanowionego (własność prywatna).

Św. Tomasz – myśl polityczna c.d. hierarchia i zgoda stanów: ordo i pax; struktura społeczna – kryterium majątkowe (por. Arystoteles): optimates (feudałowie świeccy i duchowni); populus honorabilis (na tyle bogaci, by nie pracować); populus villis (biedni, świadczący swoją pracę innym). najlepszy ustrój: monarchia (ograniczona; por. ustrój mieszany); nauka o tyranii – tyran to uzurpator (por. Grecja), ale także „zdegenerowany” król (namaszczony przez Boga – problemy z egzekwowaniem prawa poddanych do oporu wobec tyranii).

Marsyliusz z Padwy – myśl polityczna dzieła: Obrońca pokoju (Defensor pacis); Obrońca mniejszy (Defensor minor); rozdział sfery politycznej i religijnej (por. awerroizm); cel państwa: interes/korzyść wspólnoty, rozumiany jako suma interesów obywateli (ale to jeszcze nie indywidualizm!); Kościół to dobrowolna wspólnota wiernych – jedna z instytucji życia publicznego (zapowiedź kościoła narodowego), istniejąca z woli obywateli (por. koncyliaryzm).

Marsyliusz z Padwy – myśl polityczna c.d. SUWERENNOŚĆ LUDU treścią suwerenności STANOWIENIE PRAWA DEMOKRACJA najlepszym ustrojem (ale nie jedynym dobrym – decyduje wola ludu, a nie zdanie Marsyliusza ) silny monolityczny rząd (skuteczność egzekwowania praw) + ARGUMENTY: 1. Nikt nie będzie krzywdził sam siebie (więc prawo stanowione przez większość jest najlepsze z możliwych). 2. Ludzie chętniej słuchają praw, które sami sobie przypisali (łatwiej zagwarantować praworządność).

PYTANIA POD ROZWAGĘ  Dzieła którego z omawianych filozofów powinny znaleźć się w podręcznej biblioteczce każdego Robin Hooda? Jakie dostrzegasz zalety i wady alternatywnego rozstrzygania zagadnień prawnych przez św. Tomasza i Marsyliusza? Czy któreś z tych ujęć można uznać dzisiaj za dominujące?