Kompetencje wychowawcze polskich rodziców
Badania – cel i metodologia Cele badania: Zbadanie poziomu umiejętności wychowawczych polskich rodziców Rodzaj badania Badania przeprowadzone przez MillwardBrown SMG/KRC na zamówienie Rzecznika Praw Dziecka oraz Fundacji Kidprotect.pl Badanie przeprowadzone za pomocą telefonicznych wywiadów ankieterskich w grudniu 2009 roku Charakter próby Ogólnopolska, losowa grupa dorosłych (powyżej 18 roku życia) Polaków, będących rodzicami dzieci w wieku do 18 roku życia.
Podział pytań Obszary postaw wychowawczych Psychologia rozwojowa dziecka Jakie postawy są rodzicom najbliższe w określonych sytuacjach Sposoby reagowania na różne zachowania dziecka Na podstawie „Wychowania bez porażek” T. Gordona Pytania dotyczące tego, co dziecko w określonym wieku powinno wiedzieć i potrafić Pytania dotyczące typowych dla określonego wieku schematów i modeli zachowań dziecka
Podsumowanie Łącznie zadano rodzicom 38 pytań Najgorzej wypadł rodzic, który poprawnie odpowiedział tylko na 7 Wynik maksymalny to 31 poprawnych odpowiedzi – osiągnęło go 7 rodziców (0,7%) Większość badanych odpowiedziała poprawnie na 22-25 pytań
Zbiorcza ocena umiejętności rodziców Maksymalna liczba punktów wyniosła 114. Zaliczało 60%, tj. 68 zdobytych punktów. 17% rodziców „nie zalicza” testu, a więc nie ma wystarczającej wiedzy na temat wychowania dzieci. Pozostali rodzice wypadają bardzo przeciętnie – aż 41% uzyskuje ocenę zaledwie mierną. Wiedzę tylko 8% rodziców można ocenić przynajmniej dobrze. N=1001
Przykładowe pytania i odpowiedzi Pana(i) dziecko przychodzi smutne do domu i mówi Panu(i), że dostało tróję ze sprawdzianu, a liczyło na więcej. Co Pan(i) odpowiada?
Przykładowe pytania i odpowiedzi Chce Pan(i) przygotować obiad, ale po raz kolejny w zlewie jest pełno niepozmywanych naczyń Pana(i) dziecka. Co Pan(i) robi?
Przykładowe odpowiedzi na pytania z obszaru psychologii rozwojowej dziecka (skala 0-3) Prawidłowe odpowiedzi