Budownictwo Podziemne Ćwiczenia projektowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PN-88/B Mechanika gruntów by Gabriela Sąsiadek styczeń 2010 czyli co o przemocy w gruncie student II roku budownictwa wiedzieć powinien... Ścinanie...
Advertisements

DLA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH
Teoria sprężystości i plastyczności
Projektowanie fundamentów według Eurokodu 7
Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe kolektorów kanalizacyjnych 2009
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
Technologia i Organizacja Robót Budowlanych
Budownictwo Ziemne SGGW w Warszawie
Zastosowanie systemów geokomórkowych w budowie i modernizacji infrastruktury drogowej, kolejowej oraz lotniskowej w aspekcie poprawy bezpieczeństwa ruchu.
Zaprawy murarskie i tynkarskie - co warto o nich wiedzieć
Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego
Norma składa się z trzech zasadniczych części:
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r.1 INFRASTRUKTURA DROGOWA Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego.
Technologia i Organizacja Robót Budowlanych
Kanalizacja ciśnieniowa.
7. Grunt Zbrojony Zasady Obliczania Gruntu Zbrojonego
INFRASTRUKTURA SAMOCHODOWA
Trójfazowy model gruntu
ELEKTROENERGETYCZNE UKŁADY PRZESYŁOWE
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
Inwestor: Wykonawca dokumentacji projektowej:
TECHNOLOGIA I ORGANIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH
© Spółka Doradztwa Podatkowego Ożóg i Wspólnicy Sp. z o.o.
A. Krężel, fizyka morza - wykład 3
Nasi klienci: SKF EDAG Kuka VW Poznań VW Wolfsburg Beiersdorf
Building Engineering Institute
PREZENTACJA ŚCIĄGNIĘTA ZE STRONY www. zygmunt. legutko. edu
Projekt parkingu podziemnego na terenie
Klasyfikacja środków trwałych
TECHNOLOGIA I ORGANIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH
Transport Tomasz A. Winiarczyk.
   Praca dyplomowa inżynierska
ZANIECZYSZCZENIE GLEBY
Skrajnia budowli.
Obciążenia nawierzchni
Architektura obiektów technicznych
Przygotował: Tomasz Kacprzak 2014
OBLICZENIA STATYCZNE ŻEBRA Przykłady obliczeniowe (wymiarowanie przekrojów zginanych POZORNIE teowych zbrojonych metodą ogólną i metodą uproszczoną)
Podstawowe pojęcia z ruchu drogowego.
BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S7
Instytut Inżynierii i Gospodarki Wodnej Instytut Inżynierii Cieplnej i Ochrony Powietrza Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska Instytut Geotechniki.
STRENGTHENING OF STRUCTURES WITH USE OF FRP MATERIALS
TECHNOLOGIA I ORGANIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH
TEMAT: Projekt zbocza Mgr inż. Dariusz Hajto KGBiG.
Posiedzenie Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia Samorządowego S6
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
REAKCJA DYNAMICZNA PŁYNU MECHANIKA PŁYNÓW
Projekt ciężkiego muru oporowego
Wrocław, ul. Jurija Gagarina WROCŁAW. Wrocław – główne miasto aglomeracji wrocławskiej, czwarte co do wielkości miasto w Polsce. Położone jest w województwie.
PODSTAWOWE DEFINICJE Z KODEKSU DROGOWEGO.
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Ocena wniosków pod kątem merytorycznym Kraków, 14 października 2015 r.
Jak uczynić przełomową inwestycję przyjazną dla lokalnej społeczności?
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA OFERTA NAUKOWO-BADAWCZA dr hab. inż. Izabela MAJOR WYDZIAŁ BUDOWNICTWA.
Gmina-Miasto Koszalin Budowa i przebudowa dróg stanowiących zewnętrzny pierścień układu komunikacyjnego miasta Koszalin – I etap odcinek od ul. Gnieźnieńskiej.
Obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego PARTNERSTWO SAMORZĄDOWO - RZĄDOWE Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Powiat Ostrowski.
WRBRD Rzeszów,12 grudzień 2013r..  Ustawa o kierujących pojazdami z dnia 5 stycznia 2011 roku - obowiązuje od 19 stycznia 2013 roku  Rozporządzenie.
MODELE ANALIZY WYNIKÓW GEODEZYJNYCH POMIARÓW DEFORMACJI.
Podejście kosztowe w wycenie nieruchomości. Podejście kosztowe Regulacje:  art. 153 pkt. 3 GospNierU;  §20-24 RozpWyc;
Kolejowa odnowa Modernizacja estakady w Gorzowie Wielkopolskim
ELEMENTY SYSTEMÓW ZAOPATRZENIA W WODĘ OBLICZANIE ZAPOTRZEBOWANIA WODY
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
- Budynek o prostej bryle z dachem dwuspadowym. OPIS OGÓLNY BUDYNKU Budynek usługowy, 8 kondygnacyjny - 7 kondygnacji nadziemnych + poddasze użytkowe.
Koncepcja modernizacji linii Wrocław – Jelenia Góra
PRACA I EDUKACJA W ŻEGLUDZE ŚRÓDLĄDOWEJ
Drogi Utrudnianie poczynań miasta w kwestii poprawy stanu dróg i bezpieczeństwa na terenie Podkowy Leśnej przez Starostwo Powiatowe w Grodzisku Mazowieckim.
Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości wytwórni mas bitumicznych
Posiedzenie Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia Samorządowego S6
ĆWICZENIA POWTÓRZENIOWE
TECHNOLOGIA ROBÓT BUDOWLANYCH
TECHNOLOGIA I ORGANIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH
Zapis prezentacji:

Budownictwo Podziemne Ćwiczenia projektowe Katedra Geotechniki i Mechaniki Budowli WYDZIAŁ NAUK TECHNICZNYCH Uniwersytet Warmińsko-Mazurski Budownictwo Podziemne Ćwiczenia projektowe dr inż. Ireneusz Dyka – pok. 6 [„Pentagon”] http://wbl.uwm.edu.pl/prac/dyka/www/dyka.htm e-mail: i.dyka@uwm.edu.pl

Literatura: Błaszczyk W., Stamatello M.: „Budowa miejskich sieci kanalizacyjnych”. Arkady, W-wa 1976. Barecki M.: „Mechanika budowli podziemnych. Skrypt Politechniki Śląskiej, Gliwice 1980. Bartoszewski J., Lessear S.: „Tunele i przejścia podziemne w miastach”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, W-wa 1971. Dawydow S. S.: „Obliczanie i projektowanie konstrukcji podziemnych”. Wydawnictwo MON, W‑wa 1954. Dembicki E., ... - praca zbiorowa: „Fundamenty”. Arkady, W-wa 1976. Gałczyński S.: „Budowle podziemne. Zarys projektowania i wykonawstwo”. Skrypt Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1979. Gałczyński S.: „Podstawy budownictwa podziemnego”. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2001. Glinicki S. P.: „Podstawy budowli podziemnych”. Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok 1986. Glinicki S. P.: „Budowle podziemne”. Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok 1994. Kuczyński J.: „Miejskie budowle sanitarne i podziemne”. PWN, W-wa 1980. Lessear S.: „Miejskie tunele, przejścia podziemne i kolektory”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, W-wa 1979. Stamatello M.: „Tunele i miejskie budowle podziemne”. Arkady, W-wa 1970. Kisiel I.: „Mechanika skał i gruntów”. PWN, W-wa 1982.

PN-85/S-10030 „Obiekty mostowe. Obciążenia” Normy: PN-S-02203:1997 „Tunele komunikacyjne. Terminologia i klasyfikacja” PN-85/S-10030 „Obiekty mostowe. Obciążenia” PN-88/B-02014 „Obciążenia budowli. Obciążenie gruntem” PN-82/B-02001 „Obciążenia budowli. Obciążenia stałe” PN-82/B-02004 „Obciążenia budowli. Obciążenia pojazdami” PN-83/B-03010 „Ściany oporowe. Obliczenia statyczne i projektowanie” PN-81/B-03020 „Grunty budowlane. Posadowienie bezpośrednie budowli. Obliczenia statyczne i projektowanie” PN-B-03264:2002 „Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone. Obliczenia statyczne i projektowanie”

Budowla podziemna - obiekt inżynierski usytuowany poniżej powierzchni terenu (skorupy ziemskiej) otoczony ustabilizowanym ośrodkiem (podstawowe źródło obciążenia stanowi otaczający go ośrodek: skalny, gruntowy, wodny) Do budowli podziemnych nie zalicza się fundamentów i podpiwniczeń budowli naziemnych, także rurociągów i kolektorów instalacji sanitarnych, energetycznych i przemysłowych, jeśli nie przebywają w nich ludzie w czasie budowy, eksploatacji lub remontu obiektu.

Terminologia a) tunel – budowla podziemna o charakterze liniowym, która służy celom komunikacyjnym lub transportowym, niezależnie od metody wykonania. b) tunel komunikacyjny – podziemna budowla służąca do przeprowadzenia określonej drogi przez pasma górskie, wysokie wzniesienia lub pod zabudowaną powierzchnią terenu, a także pod przeszkodą wodną (rzeką, kanałem, morzem). Celem tunelu jest z zasady skrócenie drogi (bezpośrednie i bezkolizyjne) oraz umożliwienie szybkiego, masowego i bezpiecznego transportu. c) tunel płytki – tunel, dla którego stosunek zagłębienia stropu poniżej powierzchni terenu do szerokości wyrobiska jest mniejszy niż 5. d) tunel głęboki – tunel, dla którego stosunek zagłębienia stropu poniżej powierzchni terenu do szerokości wyrobiska jest umownie przyjęty większy lub równy 5.

metody odkrywkowe, stosowane w masywach gruntowych na małych głębokościach; fragmenty tunelu lub cała obudowa stała powstaje w otwartym wykopie; przykładowe metody: berlińska klasyczna, berlińska-odmiana hamburska, wąskich wykopów deskowanych, ścian szczelinowych (rozpartych lub kotwionych), ścian szczelinowych-odmiana mediolańska (stropowa).

Przejście podziemne – rodzaj tunelu komunikacyjnego, służy do bezkolizyjnego i bezpiecznego przejścia w miejscach intensywnego ruchu, pod pasami ruchu kołowego (szynowego i bezszynowego), zwiększając przez to przepustowość przejść i szybkość eksploatacyjną.

Przejście podziemne

Przejście podziemne

Schematy statyczne

Obciążenia budowli podziemnych PN-85/S-10030 „Obiekty mostowe. Obciążenia” „... do obiektów mostowych zalicza się także przepusty, przejazdy i przejścia pod torami kolejowymi lub jezdniami drogowymi oraz płytkie tunele pod szlakami komunikacyjnymi ...”, a więc także i przejścia podziemne dla pieszych.

Obciążenia budowli podziemnych Obiekty mostowe projektuje się na kombinacje obciążeń: układ podstawowy P – obciążenia podstawowe, układ dodatkowy PD – obciążenia podstawowe i niektóre dodatkowe, które mogą wystąpić równocześnie, układ wyjątkowy PW – obciążenia podstawowe i jedno z wyjątkowych oraz te z dodatkowych, które występują lub mogą wystąpić równocześnie z obciążeniem wyjątkowym. obciążenia podstawowe – obciążenia stałe lub zmienne, których przeniesienie jest głównym celem projektowanego obiektu lub jego części (P), obciążenia dodatkowe – obciążenia zmienne występujące jednocześnie z obciążeniami podstawowymi w określonych warunkach środowiska, eksploatacji i budowy, których przeniesienie nie jest głównym celem obiektu lub jego części (D), obciążenia wyjątkowe – obciążenia zmienne przekraczające wartości normowe dla obiektu lub jego części, występujące w warunkach nietypowych lub awaryjnych (W).

Obciążenia budowli podziemnych obciążenie stałe lub zmienne w całości długotrwałe, spowodowane ciężarem nawierzchni, ciężarem gruntu, ciężarem własnym budowli oraz parciem i wyporem wody gruntowej; obciążenie zmienne, wynikające z obciążenia naziomu oraz obciążeń technologicznych (użytkowych) budowli

Klasa drogi Dziennik Ustaw nr 43, poz. 430

Klasa drogi Dziennik Ustaw nr 43, poz. 430

Klasa obciążenia taborem samochodowym – wg PN-85/S-10030 „Obiekty mostowe. Obciążenia”. Schemat obciążenia naziomu od obciążeń zmiennych, ruchomych czyli taborem samochodowym składa się z obciążenia równomiernie rozłożonego q oraz obciążenia K w postaci sił skupionych nałożonych na obciążenie q w miejscu najniekorzystniejszym dla obliczanej wielkości. Klasa obciążenia Obciążenie q [kN/m2] Obciążenie K [kN] Nacisk na oś P [kN] A 4,00 800 200 B 3,00 600 150 C 2,00 400 100 D 1,60 320 80 E 1,20 240 60

Kategoria ruchu - KR Kategoria ruchu - określenie obciążenia drogi ruchem samochodowym wyrażone w osiach obliczeniowych na obliczeniowy pas ruchu na dobę. Oś obliczeniowa - zastępcza oś pojedyncza o kołach pojedynczych i o obciążeniu 100 kN. Obliczeniowy pas ruchu - pojedynczy, najbardziej obciążony przez pojazdy ciężkie, pas ruchu projektowanej jezdni. Pojazd ciężki - pojazd samochodowy, którego ciężar całkowity jest większy niż 35 kN.   Klasyfikacja dróg według kategorii ruchu: KR1, KR2, KR3, KR4, KR5, KR6.

Kategoria ruchu - KR Nawierzchnia – warstwa lub zespół warstw służących do przejmowania i rozkładania obciążeń od ruchu na podłoże i zapewniających dogodne warunki dla ruchu.   „Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych” wydany przez IBDiM w 1997 r. jako załącznik do Zarządzenia Nr 6 Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych. „Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych” wydany przez IBDiM w 2001 r. jako załącznik do Zarządzenia Nr 12 Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych.

Kategoria ruchu - KR