SZKOLNY PROGRAM PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Nie wszyscy mamy te same zdolności, ale wszyscy powinniśmy mieć te same możliwości, aby swe zdolności rozwijać John. F. Kennedy.
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Szkoła z pasją... Klasa Va.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk.
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Realizacja szkolnego programu wspierania uzdolnień
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

SZKOLNY PROGRAM PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM Autor : mgr Dorota Deroń

ZAŁOŻENIA WSPÓŁCZESNEJ SZKOŁY: Stymulacja rozwoju uczniów Wyposażanie ich w bogaty zasób wiedzy i umiejętności Umożliwienie każdemu uczniowi rozwoju talentów, kształtowanie własnej osobowości, przygotowanie do dalszej nauki

Aktywne metody pracy, co umożliwi nam zaobserwowanie talentów uczniów. METODY NAUCZANIA: Aktywne metody pracy, co umożliwi nam zaobserwowanie talentów uczniów.

CELE PROGRAMU: Celem przewodnim programu jest wszechstronny rozwój STRATEGICZNY: Celem przewodnim programu jest wszechstronny rozwój każdego ucznia Szkoły Podstawowej nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Tarnobrzegu

CELE SZCZEGÓŁOWE: CEL DIAGNOZUJĄCY: Bieżące, okresowe i roczne rozpoznawanie i określanie poziomu zainteresowań i uzdolnień, które umożliwi uczniowi, nauczycielowi i rodzicom zdobycie informacji służących ewaluacji Systematyczne dokumentowanie postępów ucznia

CEL WSPIERAJĄCY: Pomaganie uczniowi w jego własnym rozwoju Usprawnienie procesu rozwoju uzdolnień poprzez ścisłą współpracę ucznia, nauczyciela i rodzica Doskonalenie metod uczenia się Promowanie osiągnięć uczniów w środowisku lokalnym

CEL MOTYWUJĄCY: Motywowanie do samorozwoju poprzez stwarzanie sytuacji i warunków temu służących Zachęcanie do samodzielnej i twórczej pracy Ukierunkowanie pracy ucznia tak, aby osiągnąć postęp w jego rozwoju Nauczyciel biorący udział w programie uczy lepiej oraz dostrzega i wspiera rozwój emocjonalny, społeczny i intelektualny ucznia

REGULACJE PRAWNE Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. z 2002 Nr 3, poz.28) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobów przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad ( Dz. U. Nr 13, poz. 125

REGULACJE PRAWNE Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. Nr 41, poz. 362) Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowego statutu publicznej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum (Dz. U. Nr 61, poz. 624, ze zmianami)

SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU: Motywowanie i inspirowanie uczniów poprzez: różne formy i metody nauczania, dostosowanie metod nauczania do stylów uczenia się i kanałów percepcji, dostrzeganie i nagradzanie najdrobniejszych osiągnięć i sukcesów, stwarzanie okazji do aktywności i twórczego działania.

SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU: 2. Kontakty z instytucjami lub osobami, dzięki którym uczeń będzie mógł rozwijać swoje zainteresowania i umiejętności. 3. Gromadzenie i uzupełnianie „teczek osiągnięć” ucznia. 4. Stwarzanie uczniom możliwości prezentacji swojej wiedzy i umiejętności w szkole i poza nią. 5. Pozyskiwanie środków i finansowanie działań –fundacje, organy samorządu terytorialnego, aukcje, sponsorzy.

SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU: 6. Doskonalenie nauczycieli. 7. Współpraca diagnostyczno-wspierająca. 8. Promocja osiągnięć uczniów i nauczycieli.

PROCEDURY IDENTYFIKACJI I KWALIFIKOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH Ścisła współpraca wychowawców i nauczycieli. Przegląd dokumentacji ucznia, badań psychologicznych Rozmowy z rodzicami. Rozmowy z uczniami, ankieta dla uczniów klas 4-6 ( badanie stylów uczenia się oraz profilu uzdolnień i zainteresowań). 5. Analiza wyników ogólnopolskiego testu kompetencji trzecioklasistów.

6. Podjęcie decyzji o objęciu ucznia indywidualną opieką. 7. Zgłoszenie ucznia do Zespołu ds. Ucznia Zdolnego. 8. Zespół, po przejrzeniu kandydatur, określa formy pracy pozalekcyjnej, dokumentuje wydarzenia związane z uczniem. 9. Monitorowanie programu przez Zespół.

FORMY PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM: SZKOLNE POZASZKOLNE INNE Na lekcji Pozalekcyjne Różnicowanie treści i wymagań Stawianie problemów Referaty Zlecone zadania indywidualne Opieka nad słabszymi Koła zainteresowań Indywidualny trening Konkursy Zajęcia dodatkowe Rozgrywki przedmiotowe Koncerty i przedstawienia Konkursy, zawody, olimpiady międzyszkolne Praca samodzielna Edukacja przyspieszona Projekty edukacyjne tworzone dla uczniów zdolnych

SZKOLNE POZASZKOLNE INNE Na lekcji Pozalekcyjne Asystent przedmiotowy Projekt uczniowski Wykorzystanie ćwiczeń P. Dennisona Zachęcanie do TUTORINGU

FORMY PROMOCJI UCZNIÓW I SZKOŁY: UCZNIOWIE Wystawy prac Prezentacja osiągnięć w mediach i na internetowej stronie szkoły Tablica : NASI MISTRZOWIE Nominowanie do nagród Zapis w Złotej Księdze Uczniów .

SZKOŁA: Współudział w organizacji międzyszkolnych zawodów i konkursów Podjęcie starań o włączenie do Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia Nawiązanie współpracy z innymi placówkami wspierającymi uczniów zdolnych Udział uczniów w życiu kulturalnym miasta Dzień Otwartych Drzwi Prezentacja szkoły na lokalnych uroczystościach Prezentacja dorobku uczniowskiego Zapraszanie gości na szkolne imprezy

ZAKRES I OBSZAR DZIAŁAŃ: W naszej szkole przyjęto następujące cechy ucznia zdolnego : uczy się chętnie, ma dobrą pamięć, wiedzę stosowną do wieku, jest dociekliwy, ma wyobraźnię twórczą, stawia sobie nowe wyzwania, szuka problemów do rozwiązania, jest samodzielny i kreatywny w działaniu, stawia sobie i innym wysokie wymagania.

OBSZAR UZDOLNIEŃ: TWÓRCZY Dziecko jest pełne pomysłów, ma inwencję, wymyśla oryginalne opowiadania, wykorzystuje materiały w nowy, niezwykły sposób, chętnie eksperymentuje, zadaje dużo, dociekliwych pytań, jest otwarte na nowe pomysły, jest wytrwałe, może ubierać się lub zachowywać w sobie tylko właściwy sposób.

OBSZAR UZDOLNIEŃ: HUMANISTYCZNY Dziecko m.in..: samo sięga po książkę, czyta z przyjemnością i ze zrozumieniem, wyprzedza rówieśników umiejętności czytania i pisania, z łatwością wymyśla ciekawe historyjki, posługuje się bogatym słownictwem, jest wrażliwe na uczucia innych, w dziełach literackich odszukuje sens metaforyczny, jest błyskotliwe, oczytane, chętnie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły.

OBSZAR UZDOLNIEŃ: ARTYSTYCZNY Dziecko m.in..: przejawia oryginalność w doborze tematów, technik, kompozycji oraz chęć eksperymentowania, wykorzystuje sztukę do wyrażania swoich uczuć, lubi odwiedzać galerie, wystawy, zauważa szczegóły i barwy, których inne dzieci nie dostrzegają, pisze oryginalne scenariusze, czerpie wielką satysfakcję z wystąpień, potrafi operować głosem, ma naturalny słuch muzyczny, wymyśla oryginalne melodie, szybko opanowuje grę na instrumentach

OBSZAR UZDOLNIEŃ: MATEMATYCZNO -INFORMATYCZNY Dziecko m.in. .: od najmłodszych lat szybko operuje cyframi i liczbami, oblicza wszystko skrótami, interesuje się matematyką, jasno formułuje myśli, często gra w szachy, na instrumentach, żąda konkretnych dowodów, potrafi uogólniać, wykazuje wytrwałość i upór w rozwiązywaniu problemów, kreatywnie stosuje technikę komputerową.

ZADANIA UCZESTNIKÓW PROGRAMU: LIDER: Powołuje go dyrektor szkoły Inicjuje powołanie Zespołu do spraw Wspierania Uzdolnień „Inwentaryzuje” zasobów uzdolnionych uczniów szkoły Zbiera nauczycieli chcących i umiejących rozwijać zainteresowania i uzdolnienia uczniów Analizuje możliwe do realizacji formy i metody pracy z uczniem zdolnym,

LIDER: Analizuje możliwe źródła finansowania Opracowuje projekt Szkolnego Programu Rozwijania Zainteresowań i Uzdolnień Uczniów Doprowadza do przyjęcia Programu przez Radę Pedagogiczną Nawiązuje współpracę z innymi szkołami Koordynuje działania finansowe

LIDER: Informuje uczniów i nauczycieli Inicjuje różne formy działalności Współpracuje z dyrekcją, Radą Rodziców i innymi instytucjami

ZADANIA SZKOLNEGO ZESPOŁU: Organizuje i koordynuje różnorodne działania na rzecz wspierania uzdolnień Prowadzi monitoring swoich działań Prowadzi współpracę z rodzicami, samorządem lokalnym, innymi szkołami i instytucjami Prowadzi ewaluację programu Na bieżąco informuje uczniów i nauczycieli, dyrekcję szkoły o aktualnych działaniach

ZADANIA SZKOLNEGO ZESPOŁU: Przygotowuje narzędzia diagnozowania zainteresowań i uzdolnień Współpracuje z fundacjami wspierającymi uczniów uzdolnionych Prowadzi działania na rzecz przyjęcia do sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia

ROLA I ZADANIA WYCHOWAWCY : Informuje rodziców i uczniów o programie Przegląda wstępną dokumentację każdego dziecka pod względem osiągnięć,zainteresowań, uzdolnień z okresu poprzedzającego naukę w danej klasie Zakłada i na bieżąco aktualizuje Kartę Ucznia Przeprowadza i analizuje badania Dba o indywidualne traktowanie ucznia

ROLA I ZADANIA WYCHOWAWCY : Przekazuje oficjalne zgłoszenie ucznia do Zespołu Pilotuje formalności związane z załatwianiem indywidualnego toku nauki ( jeśli jest taka potrzeba)

ROLA I ZADANIA NAUCZYCIELA PRZEDMIOTU : Uważnie obserwuje ucznia pod kątem uzdolnień i zainteresowań Informuje wychowawcę o sukcesach dziecka Bierze udział w szkoleniach podwyższających efektywność nauczania Zachęca ucznia do udziału w dodatkowych zajęciach Promuje sukcesy ucznia

ROLA I ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY : Uczestniczy w pracach Zespołu ds. Ucznia Zdolnego Pozyskuje sponsorów Promuje sukcesy uczniów i nauczycieli

ROLA I ZADANIA RADY PEDAGOGICZNEJ: Wnioskuje o wprowadzeniu do Programu modyfikacji Decyduje o nominacjach do nagród, wyróżnień i stypendiów Decyduje o szczególnym traktowaniu uczniów o specyficznych uzdolnieniach np.. poprzez obniżenie wymagań programowych z jednego lub kilku przedmiotów

ROLA I ZADANIA RODZICÓW : Pozyskują sponsorów Pomagają w organizacji wyjść i wyjazdów Pomagają w organizacji pedagogizacji rodziców Ustalają stypendia

ROLA I ZADANIA PEDAGOGA SZKOLNEGO : Obejmuje opieką uczniów z problemami emocjonalnymi, w komunikacji społecznej Współpracuje z poradniami w zakresie wspierania i rozpoznawania uzdolnień, dysfunkcji występujących u uczniów o specyficznych uzdolnieniach Bierze udział w szkoleniach związanych z problematyką uzdolnień Organizuje spotkania dla rodziców Uczestniczy w pracach Zespołu

ROLA I ZADANIA BIBLIOTEKARZA : Gromadzi i eksponuje księgozbiór dotyczący pracy z uczniem zdolnym Wzbogaca księgozbiór biblioteki o publikacje będące w kręgu zainteresowań uczniów zdolnych

EWALUACJA: Pierwszy rok: Badamy zagadnienie rozpoznawania zainteresowań/uzdolnień uczniów ( czy zostali zdiagnozowani w poszczególnych obszarach, czy zrobiono to w każdej klasie, czy zastosowano różne narzędzia, jaka jest drożność przepływu informacji)

EWALUACJA: Narzędziami ewaluacji będą: rozmowy, ankiety, oceny z przedmiotów, wyniki diagnoz, sprawdzianów. Wyniki będą wnikliwie analizowane, co pozwoli na wyciągnięcie wniosków do dalszej pracy w ramach Programu Rozpoznawania Zainteresowań i Uzdolnień.

EWALUACJA: Drugi rok: Badamy „ofertę i usługi”-( liczba i jakość form pracy z uczniami, różnorodność form pracy, zadowolenie uczniów) Trzeci rok : Badamy skutki wprowadzenia programu ( zamierzone i niezamierzone)

SPODZIEWANE EFEKTY: UCZEŃ: Zna swoje preferencje sensoryczne, styl uczenia się, typ inteligencji, techniki organizacji materiału i wykorzystuje tę wiedzę w procesie uczenia się oraz rozwijania uzdolnień i zainteresowań Zna i wykonuje ćwiczenia przygotowujące do efektywnych procesów myślowych i dobrej koordynacji, co pozwoli na pełne wykorzystanie swojego potencjału intelektualnego

SPODZIEWANE EFEKTY: Kreatywnie rozwiązuje problemy – przełamuje schematy, stereotypy, myśli nieszablonowo Skutecznie porozumiewa się i efektywnie współdziała w zespole Zdobywa wiedzę posługując się technologią informacyjną oraz przedstawia zdobytą wiedzę publicznie

Dziękuję za uwagę. Katarzyna Maszkowska