Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Założenia i metodologia walidacji kompetencji.
FORMY SZKOLENIOWE W PUBLICZNYCH SŁUŻBACH ZATRUDNIENIA PO REFORMIE SYSTEMU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Reforma kształcenia zawodowego Zielona Góra 20 czerwca.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Indywidualne Plany Działania
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Znaczenie podręcznika
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Krajowe Centrum Europass.
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Edukacyjne uwarunkowania polskiego modelu flexicurity
Unia Europejska Podsumowanie raportu zbiorczego z badań opracowanego w ramach Zadania 1 „Diagnoza i analiza problemu” Projekt: „Akademia Handlowa 50+
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Przekwalifikowanie zawodowe polega na zdobyciu dodatkowych lub nowych kwalifikacji zawodowych
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Kurs kwalifikacyjny w ZSEiO Olesno. Kwalifikacyjny kurs zawodowy to pozaszkolna forma kształcenia ustawicznego, której program nauczania uwzględnia podstawę
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Ocena efektów uczenia się -przykłady dobrych praktyk
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA EDUKACJI
Projekt OHP Równi na rynku pracy w ramach programu „Gwarancje dla młodzieży” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Projekt Erasmus+ Akcja KA1 „Najlepsi Informatycy w Europie” nr Umowy POWERVET PL01-KA jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Praktyka zagraniczna szansą lepszego startu zawodowego dla technika logistyka.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
- wsparcie pracodawców i ich pracowników Kielce, 28 czerwca 2016 r.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
PROJEKT: NAUKA, PRAKTYKA, PRACA
Możliwości rozwoju kompetencji osób dorosłych – system bonów szkoleniowych i znak jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno - Szkoleniowych.
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
Europass.
Krajowy fundusz szkoleniowy
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Szkoła Nauczycielem stoi
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Indywidualne Plany Działania
Dualne kształcenie zawodowe
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Wybrane możliwości wsparcia finansowego przedsiębiorców
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
EFEKTY PROJEKTU „Kompetencje zawodowe kluczem do sukcesu na europejskim rynku pracy”
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Klasyfikacja zawodów i specjalności
Zapis prezentacji:

Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych

Zidentyfikowane problemy Niska przejrzystość kwalifikacji w branży; Niska przejrzystość kwalifikacji w branży; Ograniczona mobilność zawodowa pracowników; Ograniczona mobilność zawodowa pracowników; Trudności z wejściem na rynek pracy bezrobotnych; Trudności z wejściem na rynek pracy bezrobotnych;

Zidentyfikowane problemy c.d. Brak narzędzi rozpoznawania kwalifikacji własnych pracowników przez przedsiębiorców; Brak narzędzi rozpoznawania kwalifikacji własnych pracowników przez przedsiębiorców; Brak systemowych rozwiązań w Polsce pozwalających na potwierdzanie umiejętności zawodowych zdobytych w drodze edukacji nieformalnej. Brak systemowych rozwiązań w Polsce pozwalających na potwierdzanie umiejętności zawodowych zdobytych w drodze edukacji nieformalnej.

Koncepcja Podczas swojej kariery zawodowej, pracownicy zdobywają szereg kompetencji, np. przez wykonywanie prac pomocniczych, zastępowanie kolegów, itp. Podczas swojej kariery zawodowej, pracownicy zdobywają szereg kompetencji, np. przez wykonywanie prac pomocniczych, zastępowanie kolegów, itp. Umiejętności i wiadomości zdobyte poza systemem szkolnym, nie są potwierdzone żadnym dyplomem, zaświadczeniem, certyfikatem, przez co pracownikowi trudno jest przekonać o ich posiadaniu potencjalnych pracodawców. Umiejętności i wiadomości zdobyte poza systemem szkolnym, nie są potwierdzone żadnym dyplomem, zaświadczeniem, certyfikatem, przez co pracownikowi trudno jest przekonać o ich posiadaniu potencjalnych pracodawców.

Koncepcja c.d. W celu zdobycia dyplomu, pracownik musiałby zatem odbyć formalne szkolenie, mimo, że stosowną wiedzę już posiada. W celu zdobycia dyplomu, pracownik musiałby zatem odbyć formalne szkolenie, mimo, że stosowną wiedzę już posiada. Wiąże się to z oczywistym marnotrawstwem zasobów (zarówno finansowych, jak i czasowych). Wiąże się to z oczywistym marnotrawstwem zasobów (zarówno finansowych, jak i czasowych). Odpowiedzią jest wdrożenie systemu umożliwiającego uznawanie kompetencji zawodowych zdobytych w drodze edukacji innej niż formalna (szkolna, pozaszkolna). Odpowiedzią jest wdrożenie systemu umożliwiającego uznawanie kompetencji zawodowych zdobytych w drodze edukacji innej niż formalna (szkolna, pozaszkolna).

Walidacja kompetencji Systemowe rozwiązanie umożliwiające zatwierdzanie kompetencji zawodowych zdobytych przez doświadczenie. Systemowe rozwiązanie umożliwiające zatwierdzanie kompetencji zawodowych zdobytych przez doświadczenie.

Terminy bilansowanie - weryfikacja wiedzy, umiejętności i odpowiedzialności zawodowej, nabytych poprzez doświadczenie bilansowanie - weryfikacja wiedzy, umiejętności i odpowiedzialności zawodowej, nabytych poprzez doświadczenie walidacja – weryfikacja wiedzy i umiejętności zawodowych nabytych poprze doświadczenie walidacja – weryfikacja wiedzy i umiejętności zawodowych nabytych poprze doświadczenie rozpoznawanie – proces badania wiedzy, umiejętności i odpowiedzialności zawodowej rozpoznawanie – proces badania wiedzy, umiejętności i odpowiedzialności zawodowej uznawanie – potwierdzanie wiedzy, umiejętności i odpowiedzialności stosownym certyfikatem. uznawanie – potwierdzanie wiedzy, umiejętności i odpowiedzialności stosownym certyfikatem.

Istota bilansowania kompetencji 1.weryfikacja umiejętności wiadomości i odpowiedzialności kandydata 2.wystawienie certyfikatu uznawalnego przez przedsiębiorców

Filary Dobre przygotowanie metodyczne: Dobre przygotowanie metodyczne: opracowanie procedur opracowanie procedur opracowanie narzędzi opracowanie narzędzi przygotowanie bazy i egzaminatorów przygotowanie bazy i egzaminatorów Współpraca z przedstawicielami pracodawców (np.: samorządami branżowymi) Współpraca z przedstawicielami pracodawców (np.: samorządami branżowymi)

Zalety Uzyskanie przez pracowników formalnego potwierdzenia posiadanych kompetencji; Uzyskanie przez pracowników formalnego potwierdzenia posiadanych kompetencji; Ograniczenie kosztów szkoleń pracowników; Ograniczenie kosztów szkoleń pracowników; Podniesienie mobilności zawodowej pracowników; Podniesienie mobilności zawodowej pracowników; Ułatwienie osobom bezrobotnym dostępu do rynku pracy; Ułatwienie osobom bezrobotnym dostępu do rynku pracy;

Zalety c.d. Umożliwienie pracodawcom pełniejszego rozeznania w możliwościach zawodowych swoich pracowników i dokładniejsze planowanie rozwoju kadry; Umożliwienie pracodawcom pełniejszego rozeznania w możliwościach zawodowych swoich pracowników i dokładniejsze planowanie rozwoju kadry; Większa przejrzystość kwalifikacji w branży; Większa przejrzystość kwalifikacji w branży; Wprowadzenie standardów kwalifikacyjnych w zawodzie; Wprowadzenie standardów kwalifikacyjnych w zawodzie; Promocja kształcenia ustawicznego, motywacja do podjęcia dalszej nauki. Promocja kształcenia ustawicznego, motywacja do podjęcia dalszej nauki.

Korzyści walidacji kompetencji Korzyści dla pracowników: Korzyści dla pracowników: - uzyskanie formalnego potwierdzenia posiadania wiedzy i umiejętności w danej specjalności bez konieczności przechodzenia pełnego cyklu edukacji formalnej (np.: szkolenia i kursy); - oszczędność czasu, energii, kosztów kształcenia; - większa wiarygodność w oczach pracodawcy; - zwiększone szanse na utrzymanie lub zmianę zatrudnienia (większa mobilność na rynku pracy);

Korzyści walidacji kompetencji Korzyści dla bezrobotnych: Korzyści dla bezrobotnych: - uzyskanie formalnego potwierdzenia posiadania wiedzy i umiejętności - poprawa sytuacji na rynku pracy - podjęcie procesu edukacji ustawicznej - osobista satysfakcja

Korzyści walidacji kompetencji zawodowych Korzyści dla pracodawców: Korzyści dla pracodawców: - lepsze rozeznanie jeśli chodzi o umiejętności swoich pracowników; - dokładniejsze planowanie rozwoju firmy; - oszczędność środków finansowych z tytułu kursów i szkoleń pracowników; - rozpoznanie potrzeb szkoleniowych swoich pracowników; - większa przejrzystość kwalifikacji w branży

Kto może bilansować? Podmioty i instytucje posiadające odpowiedni autorytet i zaufanie wśród przedsiębiorców oraz możliwości techniczne do przeprowadzenia procesu walidacji, Podmioty i instytucje posiadające odpowiedni autorytet i zaufanie wśród przedsiębiorców oraz możliwości techniczne do przeprowadzenia procesu walidacji, np.: samorządy gospodarcze we współpracy z instytucją szkoleniową np.: samorządy gospodarcze we współpracy z instytucją szkoleniową Inicjatorami utworzenia instytucji dokonującej walidacji kompetencji mogą być: samorządy gospodarcze, firmy szkoleniowe, zrzeszenia branżowe, organizacje pozarządowe. Inicjatorami utworzenia instytucji dokonującej walidacji kompetencji mogą być: samorządy gospodarcze, firmy szkoleniowe, zrzeszenia branżowe, organizacje pozarządowe.

Nakłady Koszty niezbędne do wypracowania metodologii, narzędzi i procedur, nawiązania kontaktów z przedsiębiorcami, Koszty niezbędne do wypracowania metodologii, narzędzi i procedur, nawiązania kontaktów z przedsiębiorcami, Nakłady związane z przeprowadzeniem procesu egzaminacyjnego (znacznie niższe od kosztów organizacji szkolenia). Nakłady związane z przeprowadzeniem procesu egzaminacyjnego (znacznie niższe od kosztów organizacji szkolenia).

Równość szans System walidacji kompetencji umożliwia każdemu bez względu na wiek, płeć, pochodzenie społeczne dokonanie zbadania i uznania posiadanych kwalifikacji. System walidacji kompetencji umożliwia każdemu bez względu na wiek, płeć, pochodzenie społeczne dokonanie zbadania i uznania posiadanych kwalifikacji.

doświadczenie ma taką samą wartość, jak kursy formalne doświadczenie ma taką samą wartość, jak kursy formalne Kilka uwag

bilansowanie kompetencji, jako sposób na uzyskanie dyplomu, ma jakąkolwiek wartość tylko wtedy, gdy wszyscy wiedzą o jego istnieniu i sposobach uzyskania, a sam dyplom cieszy się uznaniem przedsiębiorców bilansowanie kompetencji, jako sposób na uzyskanie dyplomu, ma jakąkolwiek wartość tylko wtedy, gdy wszyscy wiedzą o jego istnieniu i sposobach uzyskania, a sam dyplom cieszy się uznaniem przedsiębiorców Kilka uwag

bilansowanie kompetencji może – i powinno, jeśli zajdzie taka konieczność – otwierać drogę do dalszych szkoleń i uczenia się bilansowanie kompetencji może – i powinno, jeśli zajdzie taka konieczność – otwierać drogę do dalszych szkoleń i uczenia się Kilka uwag

instruktorzy i nauczyciele obawiają się utraty władzy instruktorzy i nauczyciele obawiają się utraty władzy wątpliwości co do dowodów zgromadzonych przez komisję egzaminacyjną wątpliwości co do dowodów zgromadzonych przez komisję egzaminacyjną Wyzwania i perspektywy

egzaminatorzy mogą wykazywać tendencję do ograniczania się jedynie do zestawu pytań, pomijając sytuacje życiowe egzaminatorzy mogą wykazywać tendencję do ograniczania się jedynie do zestawu pytań, pomijając sytuacje życiowe wątpliwości w zakresie zatwierdzania metody, która nie wymaga zbyt wiele od uczestnika wątpliwości w zakresie zatwierdzania metody, która nie wymaga zbyt wiele od uczestnika Wyzwania i perspektywy

Doświadczenia francuskie oraz nasze analizy w tym zakresie wskazują, że bilansowanie kompetencji jest skutecznym uzupełnieniem systemu kształcenia ustawicznego. Doświadczenia francuskie oraz nasze analizy w tym zakresie wskazują, że bilansowanie kompetencji jest skutecznym uzupełnieniem systemu kształcenia ustawicznego.