Analiza wyborów wykładowców z przedmiotów podstawowych przez studentów SGH. Jakub W. Ziółkowski, 44047 Warszawa, 4. stycznia 2011 r.
Executive Summary Problem: Metoda: Wyniki: Źródło danych: Analiza wyborów wykładowców z przedmiotów podstawowych przez studentów SGH. Metoda: Użycie programów MS Excel oraz WEKA, analiza zależności pomiędzy zmiennymi, generowanie drzew J48, badanie dominacji stochastycznej, analiza ekonomiczna i behawioralna. Wyniki: Przedstawienie czterech modeli opisujących zachowanie studentów wraz modelem zoptymalizowanym w kontekście „korzyści i kosztów” dla przedmiotów podstawowych. Znalezienie „idealnego modelu” wspierającego. Rola standaryzacji egzaminów. Źródło danych: Zbiór danych został przygotowany przez Centrum Informatyczne SGH na podstawie danych z Wirtualnego Dziekanatu.
Rozdziały pracy licencjackiej Wstęp. Wprowadzenie do pracy (4). Wstęp do modelowania (3). Analiza wybranych modeli ekonometrycznych (6). Analiza wyborów grup studenckich (podejście biznesowe; 3). Analiza ekonomiczna zaprezentowanych modeli. Zakończenie.
Dobór zmiennych, sposób wyborów: Ekonomia: Koszty i korzyści, Rzadkość – kryteria, Racjonalność, Rola modeli ekonomicznych, behawioralnych, Preferencje, Niepewność, Doskonała konkurencja. Teoria – jak studenci „otrzymują” wykładowców. Doświadczenie, Ograniczenie: Uczelnia, Sposób archiwizacji danych.
Zmienne decyzyjne Pierwotne: Wtórne: „Dodatkowe” – Standaryzacja. ID Prowadzącego, Tryb, Semestr akademicki, Liczebność, Średnia, Sygnatura, ID Studenta, Semestr programowy, Preferencja, Średnia semestralna, ocena w terminie i, Kierunek, Studia. Wtórne: Nazwa przedmiotu, ECTS, Suma ocen, Dwóje, Dubel, Warunek (wraz z podsumowaniem dla wykładowców), Średnia u wykładowcy, Wskaźnik, Klasyfikator. „Dodatkowe” – Standaryzacja.
Wybrane zależności Wykres. Liczba studentów według średniej, która otrzymała wykładowcę z pierwszej preferencji. Źródło: J. Ziółkowski, Analiza wyborów wykładowców z przedmiotów podstawowych przez studentów SGH, Warszawa 2010
Zaproponowane modele Model stypendysty, Model rekrutacji, Model kierunkowy, Model strachu, Model „zoptymalizowany”.
Optymalizacja Metody: Optymalizacja: Dominacja stochastyczna I rzędu, Porównywanie liczby „1” (preferencje). Optymalizacja: Przedmioty sporne: Historia gospodarcza, Makroekonomia I, Makroekonomia II, Podstawy prawa, Podstawy rachunkowości, Polityka społeczna. Brak jednoznacznego dopasowania modelu: Geografia ekonomiczna, Podstawy zarządzania, Socjologia. Przedmioty jednoznacznie dopasowane: pozostałe.
Brak potrzeby dopasowania modelu Wynik Tabela. Dopasowanie modelu do przedmiotu. Przedmiot Model Ekonometria Strachu MSG Geografia ekonomiczna Stypendialny Nauka o państwie Historia gospodarcza Polityka gospodarcza Rekrutacji Integracja europejska Podstawy finansów Logika Podstawy marketingu Logika Matematyczna Podstawy prawa Makroekonomia I Podstawy rachunkowości Makroekonomia II Podstawy zarządzania Kierunkowy Matematyka I Polityka społeczna Matematyka II Brak potrzeby dopasowania modelu Socjologia Mikroekonomia I Statystyka Mikroekonomia II WdIG Źródło: J. Ziółkowski, Analiza wyborów wykładowców z przedmiotów podstawowych przez studentów SGH, Warszawa 2010.
Model decyzyjny – drzewo J48 Wykres. Model wspierający decyzję studenta. Źródło: J. Ziółkowski, Analiza wyborów wykładowców z przedmiotów podstawowych przez studentów SGH, Warszawa 2010.
Analiza behawioralna i ekonomiczna Stypendysta, Tchórz, Magister. Analiza ekonomiczna: Korzyści i koszty, Racjonalność, Podejście do ryzyka.
Podsumowanie Czynniki wpływające na wybór wykładowcy, Model zoptymalizowany, Model decyzyjny, Podejście ekonomiczne i behawioralne. Rola standaryzacji egzaminów: „Dobry egzamin” – porównywalność, podwyższenie poziomu, „Zły egzamin” – negatywna selekcja. Wniosek pośredni – Statystyka.
Bibliografia: Robert H. Frank, Mikroekonomia jakiej jeszcze nie było, Wyd. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007. Informator studiów na rok akademicki 2008/2009 (https://dziekanat.sgh.waw.pl/infod2008.pdf z dn. 5.05.2010). 3. Regulamin studiów na SGH (http://www.sgh.waw.pl/ksztalcenie/stacjonarne/sl/regulaminy/Uchwala%20nr%20346%20z%20dnia%2023%20kwietnia%202008%20r.zal.pdf z dn. 5.05.2010). 4. Regulamin ustalania wysokości, przyznawania i wypłacanie świadczeń pomocy materialnej (http://esgieha.pl/index.php?kind=samorzad&type=regulaminy&PHPSESSID=5d1ee4b8b43ae804f12b3322f7f141d2 z dn. 5.05.2010). 5. Zasady przyjęć na studia na SGH na rok akademicki 2010/2011(http://www.sgh.waw.pl/ksztalcenie/rekrutacja/tekst_jednolity%20_asady_przyjec_2010_2011_z_dnia_28_01_2010_r-TEKST%20JEDNOLITY_29.01.2010.pdf z dn. 5.05.2010). 6. http://www.sgh.waw.pl/uczelnia/ogolne/historia/ z dn. 5.05.2010. 7. http://www.sgh.waw.pl/uczelnia/struktura/kolegia/ z dn. 5.05.2010. 8. http://akson.sgh.waw.pl/~pwojew z dn. 5.05.2010 (wykorzystanie makra użytego na przedmiocie Symulacje w Arkuszu Kalkulacyjnym). 9. http://www.sgh.waw.pl/crpm_/so/pr_wym_st/prezentacje/ z dn. 5.05.2010 (prezentacja dotycząca oferty stypendialnej z 13.03.2010).
Dziękuję za uwagę. Kontakt: jz44047@sgh.waw.pl