Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia Twoje nowe możliwości www.tnm.org.pl Dolnośląskie Centrum Wsparcia Studentów z Niepełnosprawnośćią

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Animatorzy społeczni na rzecz
Krzysztof Peda – prezes Stowarzyszenia „Twoje nowe możliwości”
Dlaczego organizacja pozarządowa to inkubator dobrych pracowników?
Działania „Integracji” wspierające pracodawców i osoby niepełnosprawne – Łukasz Strączek dyrektor Centrum Integracja w Katowicach Katowice,
Jolanta Ruszel – Esebua 15 grudzień 2010
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Kompleksowy model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w.
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Nowy zawód szansą na lepszą przyszłość w ramach ZPORR 2.3 Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Propozycje działań na rzecz jakości kształcenia przygotowane przez Uczelniany Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia na podstawie Raportu z drugiej Ogólnouniwersyteckiej.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Wrocław, dn. 20 maja 2011 r. Obchody Europejskiego Roku Wolontariatu 2011 na Dolnym Śląsku Wydział Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi UMWD Komisja.
Aplikacja internetowa EURO, PRACA, DIALOG tarnowskie forum wymiany informacji i dialogu czyli wszystko o pracy i edukacji Tarnów, 24 listopada 2006 r.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
NA KIERUNKACH I SPECJALNOŚCIACH NAUCZANIA: OGRODNICTWO KSZTAŁTOWANIE TERENÓW ZIELENI STUDIA W PWSZ W SULECHOWIE.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Narzędzia wsparcia dla pracodawców Warszawa, 2013r. Narzędzia wsparcia dla pracodawców.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
dr Elwira Gross-Gołacka Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
1 Podsumowanie realizacji projektu Czas nowych możliwości na koniec 2008 roku Projekt Czas nowych możliwości współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Uatrakcyjnienie kształcenia na kierunkach zamawianych -3 letni program stypendialny (tzw. stypendia motywacyjne dla najlepszych) -Specjalistyczne kursy.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat płocki otrzymał ponad.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
PRACOWNIKU OŚWIATY – SKORZYSTAJ Z NOWYCH MOŻLIWOŚCI Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie.
Prezentacja projektów realizowanych przez BIURO KARIER STUDENCKICH POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ Forum Pracodawców Automatyki, Elektroniki i Informatyki 2014 Gliwice,
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Prezentacja projektu (Niepełno)Sprawni, Aktywni, Kreatywni Gdynia, r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
1 Podsumowanie realizacji projektu „Czas nowych możliwości” na koniec 2013 roku Projekt „Czas nowych możliwości” współfinansowany przez Unię Europejską.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Projekt OHP Równi na rynku pracy w ramach programu „Gwarancje dla młodzieży” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
UCZELNIA PRZYJAZNA NIEPEŁNOSPRAWNYM Wsparcie studentów niepełnosprawnych Katowice, 10 października 2015.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki listopada 2008 r.
Monika Bełdowska, Centrum Wolontariatu w Warszawie Konferencja MCPS
POLITECHNIKA GDAŃSKA TO DOBRO NAS WSZYSTKICH! CZAS NA ZMIANĘ. MNIEJ SŁÓW, WIĘCEJ CZYNÓW. Jacek Namieśnik Kandydat na stanowisko Rektora Politechniki Gdańskiej.
WYDZIAŁ DZIENNIKARSTWA, INFORMACJI I BIBLIOLOGII Janusz Włodzimierz Adamowski Program wyborczy: kadencja
Małopolski Program Stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁÓŚĆ! Kraków, dnia 13 czerwca 2008 roku Rafał Solecki Dyrektor.
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Ustawa oczami praktyków
Zapis prezentacji:

Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia Twoje nowe możliwości Dolnośląskie Centrum Wsparcia Studentów z Niepełnosprawnośćią Opracowali: Ariel Fecyk i Krzysztof Peda

2 Wprowadzenie Skąd pomysł? Dlaczego Centrum Wsparcia? Kto jest adresatem? W dalszej części prezentacji Dolnośląskie Centrum Wsparcia Studentów Z Niepełnosprawnością nazywać będziemy w skrócie Centrum

3 (Nie)pełnosprawny absolwent Jakimi cechami powinien się charakteryzować? Konkurencyjny w stosunku do osób pełnosprawnych na rynku pracy Samowystarczalny finansowo, przy uwzględnieniu wyższych kosztów utrzymania związanych z niepełnosprawnością;

4 Kilka problemów do rozwiązania Udział osób niepełnosprawnych w grupie studentów jest blisko 3-krotnie niższy od udziału osób niepełnosprawnych w grupie osób w wieku lat. Ograniczony dostępu do wiedzy pozwalającej na wybranie uczelni, wydziału i kierunku studiów, zapewniającego w przyszłości zatrudnienie i samodzielność finansową. Obecny system kształcenia na poziomie wyższym nie zapewnia równych szans studentów niepełnosprawnych w dostępie do edukacji.

5 Najważniejsze elementy kształcenia osoby niepełnosprawnej i utrudnienia w ich trakcie Wybór kierunku studiów. Zapewnienie studentowi fizycznego dostępu do studiów. Dostosowanie programu nauczania do potrzeb studenta. Pokonywanie problemów związanych ze studiowaniem.

6 BON …czy Centrum? Dolnośląskie Centrum Wsparcia Studentów z Niepełnosprawnością a Biura ds. Osób Niepełnosprawnych i Pełnomocnicy Rektorów ds.. Osób Niepełnosprawnych na Uczelniach

7 Elementy składowe Centrum

8 Program informacji i doradztwa Adresaci: kandydaci na studia i studenci Główne zadania: – dostarczenie informacji niezbędnych do wyboru odpowiedniego kierunku studiów, – motywowanie i przekonywanie osób niepełnosprawnych do podjęcia studiów, – udzielanie informacji o oferowanych przez uczelnie oraz PFRON formach wyrównywania szans w dostępie do studiów, – wspieranie w rozwiązywaniu bieżących spraw.

9 Centrum tyflograficzne Adresaci: studenci niewidomi i słabowidzący Główne zadania: -Przygotowywanie bieżących materiałów - dydaktycznych dla osób niewidomych i słabowidzących -Tłumaczenie podręczników i skryptów naukowych na alfabet Braillea, -Przygotowywanie elektronicznych wersji skryptów i podręczników, -Tworzenie map kampusów, opisów budynków w alfabecie Braillea,

10 Kursy i szkolenia Adresaci: studenci i absolwenci W skład wejdą: -Kursy języków obcych -Szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe -Warsztaty z tzw. Umiejętności miękkich -Współpraca z pracodawcami, organizowanie praktyk i staży

11 Organizacja integracji środowiska studentów niepełnosprawnych Adresaci: studenci Podstawowe zadnia: – Organizowanie obozów adaptacyjnych, – Organizowanie wycieczek popularyzujących turystykę wśród studentów niepełnosprawnych, – Organizowanie spotkań, konferencji poświeconych tematyce studiowania osób niepełnosprawnych.

12 Programy stypendialne Adresaci: studenci Program stypendium pierwszoroczne – stypendium dla osób, które dostaną się na pierwszy rok studiów z najlepszymi wynikami rekrutacyjnymi. Jako dodatkowe kryterium przyjmuje się aktywności poza szkolne. Program stypendia zawodowe - adresowane do osób, które chcą realizować praktyki poza miejscem zamieszkania a nie są w stanie utrzymać się samodzielnie. Za dodatkowe kryterium uznaje się aktywności, oraz CV Program stypendium naukowe – nagradzana będzie wysokość średniej oraz aktywność w kołach naukowych, udział w projektach i programach badawczych.

13 Promocja kształcenia osób niepełnosprawnych Adresaci: młodzież licealna, pracodawcy Podstawowe zadania: – Przygotowywanie kompleksowych działań promocyjnych oraz PR. – Kreowanie pozytywnego wizerunku wykształconej osoby niepełnosprawnej, – Organizacja spotkań na terenie województwa z licealistami, – Docieranie za pomocą wszelkich dostępnych środków (prasa mediów) z informacją o działalności Centrum do jak najszerszego grona. – Przygotowywanie dorocznej konferencja promującej kształcenie osób niepełnoprawnych na poziomie wyższym

14 Konsulting dla uczelni Adresaci: dolnośląskie szkoły wyższe W skład działania wejdzie: Koordynowanie wymiany doświadczeń i dobrych praktyk, Organizowanie szkoleń dla pracowników uczelni, Doradztwo w zakresie wyposażenia w specjalistyczne pomoce naukowe, Obsługa techniczna pomocy naukowych dla osób niepełnosprawnych, Doradztwo w zakresie przystosowania budynków,

15 Korzyści kompleksowego rozwiązania Zapewnienie wsparcia osobie niepełnosprawnej od szkoły średniej po wejście na rynek pracy, Wyspecjalizowane formy wsparcia, zbyt drogie do wdrożenia na każdej uczelni osobno, Efektywne wykorzystanie środków finansowych dzięki działaniom na rzecz licznej grupy osób i wielu uczelni, Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk

16 Studenci niepełnosprawni na Dolnym Śląsku [ w tys. ]NiepełnosprawniOgółem udział % niepełnospr. Ogółem:2,089170,0841,23% Kobiety:1,20994,4261,28% Mężczyźni:0,8875,6581,16%

17 Osoby niepełnosprawne a studia studiuje tylko 38% osób, które potencjalnie mogłyby kontynuować naukę 3,27% 1,23%

18 Zakładane rezultaty Perspektywa 10 letnia : Zwiększenie udziału osób niepełnosprawnych w gronie studentów z 1,1% do 3,3% Wprowadzenie na rynek pracy o osób niepełnosprawnych więcej, niż przy zachowaniu aktualnych wskaźników

19 Koszty czy korzyści dla regionu? Wprowadzenie na rynek pracy dodatkowych 3000 osób zaowocuje w perspektywie 10 lat: Wygenerowaniem wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego i składek ZUS w wysokości od ok. 100 do 200 milionów złotych Zwiększeniem potencjalnego PKB o około 600 milionów złotych Zmniejszeniem obciążeń z tytułu świadczeń socjalnych

20 Projekt już działa

21 Aktualny stan projektu Wrocławskie Centrum Wsparcia Studentów Niepełnosprawnych Porady dla kandydatów na studia Pomoc we wnioskowaniu o stypendia i dofinansowania do studiów Organizowanie pomocy wolontariuszy Pomoc w kontaktach z uczelniami Z bezpośredniego wsparcia skorzystało już ponad 100 osób.

22 Aktualny stan projektu Zintegrowany Program Szkoleń Kursy języków obcych dla studentów niepełnosprawnych Szkolenia podnoszące umiejętności z zakrsu obsługi komputera Szkolenia z podstaw przedsiębiorczośći Z programu korzysta około 40 osób, aż 80 złożyło aplikację do na szkolenia

23 Zapraszamy do dyskusji