Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykład I Co to jest socjologia?.
Advertisements

czyli Wprowadzenie do filozofii
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Psychologia Zarządzania
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Rola państwa w gospodarce
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Stowarzyszenie CAL Centrum Aktywności Lokalnej jako metoda integracji i rozwoju społecznego Zbigniew Mieruński Stowarzyszenie CAL
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii: wykład IV
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii: wykład IV
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Edukacja a różnica kulturowa.
Zarządzanie strategiczne
Fundamenty kultury europejskiej
Jan Szomburg Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Gdańsk, r. Dialog i partnerstwo dla rozwoju Pomorza.
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Polska w Programach Ramowych UE
WARSZTATY GRUNDTVIG „Improvement of the Environmental Communication of Migrants” Oerlinghausen września 2009 r.
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
Kapitał społeczny wsi pomorskiej: wyniki badań
Fundacja Instytutu Filozofii i Socjologii PAN
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Międzynarodowe stosunki kulturalne
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału rynku pracy Niespodziewany impuls: motywy kulturowe a dynamika rozwoju rynku pracy w regionie.
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
Wstęp do filozofii Wykład nr 3 (JW) Światopogląd, ideologia, sztuka.
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Propozycje wyzwań, celów strategicznych i programów opracowanych w ramach obszaru USŁUGI SPOŁECZNE.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Kultura współczesnego świata
„ W sferze sacrum. Rola sztuki religijnej w kulturze”.
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2012/2013 nr 7 )

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2012/2013 nr 7) 1. Pojęcie „ kultury” w ujęciu socjologicznym (powtórzenie): pojęcie „kultury” w najszerszym sensie odgranicza to, co jest domeną natury od ludzkiego świata „celościowej intencjonalności”; kultura jako wiedza społeczna: kultura to wiedza kulturowa: normy, wartości itp., które nadają „sens” naszej rzeczywistości (dają nam model „czegoś”) oraz podpowiadają „mentalnie” wzory dla naszych zachowań (dają nam modele dla „czegoś”) - aspekt mentalny kultury (wyobrażenia, normy, wartości jako „przewodniki” dla naszych zachowań) oraz same zachowania i ich efekty. kultura to także społecznie akceptowana wiedza danej grupy: przekazywana i utrwalana w jej obrębie, powodująca że dana grupa funkcjonuje jako odrębna całość i zachowuje zdolność do odtwarzania się. Posiadać kulturę (i grupę przynależności tym samym) to posiadać „adres” w naszym świecie (kultura tożsamościowa).

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2012/2013 nr 7) 2. „Raport o stanie i zróżnicowaniu kultury miejskiej w Polsce” (Warszawa, marzec 2009): gust estetyczny – „czy rewolucja kulturowa u bram?”: sprzeciw wobec podziału na kulturę „wyższą” i „niższą” (deklaracje a rzeczywiste uczestnictwo); zmiana formy uczestnictwa w kulturze (wzrastająca aktywność twórców kultury oraz aktywny udział „biernych odbiorców” – imprezy masowe itp., ale możliwa jest „plebeizacja” gustu?; przesuwanie akcentu z „kultury” na „rozrywkę” (ma to wpływ na zmianę preferencji estetycznych); aktywność „galeryjna” w centrach handlowych jako forma aktywności kulturalnej; znaczenie dochodów (ludzie uczestniczą w tym, na co ich stać) oraz zróżnicowanie regionalne (wschodnia i zachodnia ściana Polski).

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2012/2013 nr 7) 3. Aktywność kulturalna (typy odbiorców kultury): typy ludzi aktywnych w kulturze: „parakulturalni” („partycypanci imprez oskaropodobnych” oraz „pseudokulturalni”); „przylepieni” („sfanatyzowane małolaty”); „poszukiwacze nowości „i „selekcjonerzy”; „dzieci z autobusu”; „mieszczanie z wyrzutami sumienia”: „emeryci na etacie”; „grona towarzyskie”; „zabłąkani”; lokalni odbiorcy akademiccy; „getto obeznanych”.

4.Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2012/2013 nr 7 4. Czym jest Obserwatorium Żywej Kultury? Obserwatorium Żywej Kultury (OŻK) jest ogólnodostępnym systemem wiedzy o polskiej kulturze, budowanym z ogólnopolskich i regionalnych baz danych, istniejących bądź stworzonych na potrzeby systemu. OŻK prezentuje dane na platformie repozytorium danych społecznych Moja Polis, w postaci map, wykresów lub tabel oraz umożliwia porównywanie danych w przestrzeni (na poziomie gmin, powiatów lub województw) i w czasie (w latach).

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2012/2013 nr 7) 5. Wprowadzenie - religia i religijność w socjologii: religia i religijność a początki socjologii; religia i religijność we współczesnych badaniach socjologicznych. główne problemy badawcze (i wyzwania): „prywatyzacja” religii: czyli wiara dla siebie, indywidualna, prywatna, odłączona w dużym stopniu od instytucji religijnych (indywidualizacja). instytucjonalizacja religii: rola wartości religijnych w życiu publicznym: państwo, polityka i religia (kościół). procesy sekularyzacji: emancypacja różnych dziedzin życia społecznego od wpływów religii; efekt modernizacji społeczeństwa; religia – przejście od „świętego baldachimu” do „parasola”.

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2012/2013 nr 7) 6. Socjologiczne rozumienie religii:  trudności w socjologicznej definicji „religii” - dlaczego?: wpływ doświadczenia zachodniego chrześcijaństwa a odmienność innych kultur i religii; problem idei Boga osobowego; wiara a struktury instytucjonalne. propozycja definicji - Emil Durkheim (1912): podział na „sacrum” (to, co nadprzyrodzone) i „profanum” (to, co zwyczajne i codzienne) oraz rytuały (formy kontaktu ze sferą świętości); religia jako „system wierzeń i rytuałów dotyczących obszaru świętości”. Joachim Wach (1898-1955) - religia jako doświadczenie sacrum; Zofia Zdybicka – religia to dziedzina „poznania opartego na źródłach nadprzyrodzonych (wiara) i działania ludzkiego skierowanego ku rzeczywistości transcendentnej”.

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2012/2013 nr 7) 7. Różnorodność typów religii (ze względu na treść ich wiary): nadnaturalizm (wiara w zjawiska nadprzyrodzone wokół nas); animizm (witalizm – wiara w duchy istniejące wokół nas i odpowiedzialne za określone sfery życia); teizm (greckie θεoς theos – bóg) wiara w istnienie Boga/bogów, ingerujących w losy świata, który jest ich dziełem – główne podziały: panteizm (utożsamienie Boga z naturą); politeizm; monoteizm; ateizm - zaprzeczenie istnienia Boga/bogów. idealizm transcendentny (religia świecka); główne podziały religijne świata.

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2012/2013 nr 7)  8. Funkcje religii: egzystencjalna: religia nadaje sens w życiu, podejmuje problemy ostateczne (życia i śmierci), odpowiada na główne pytania egzystencjalne. udziela wsparcia psychicznego: szczególnie w chwilach „trudnych”, pozwala przetrwać w trudnej i złożonej rzeczywistości. nadaje spójność społeczeństwu: poprzez tworzenie i narzucanie wspólnego systemu wartości (kultura), tworzy wspólnotę kultury i odczuwania. kontrola społeczna: nakłada normy i stosuje sankcje, wiele norm prawnych i społecznych bezpośrednio lub pośrednio odwołuje się do przekonań religijnych - a jednocześnie jest siłą konserwatywną i konfliktową.

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2012/2013 nr 7) 9. Formy organizacji zbiorowości religijnych: kościół (struktura trwała, biurokratyczna, zintegrowana ze społeczeństwem, utrzymująca, że jest jedyną drogą do „prawdy” religijnej, wiara skodyfikowana w dogmaty) – rodzaje kościołów: episkopalny; prezbiteriański; kongregacyjny. sekta (niewielka i izolowana, odłącza się od uznanego kościoła, przywództwo oparte na charyzmie, potoczne użycie słowa „sekta”); wyznanie (duża sekta, dostosowana do społeczeństwa, akceptująca pluralizm religijny); kult (luźna i otwarta organizacja religijna); „kościół elektroniczny” (kulty audytoryjne). nowe ruchy religijne (problemy nazewnictwa i definiowania).

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2012/2013 nr 7) 10. Nowe ruchy religijne: nazewnictwo i charakter społeczny: sekta, nowe religie, religie nietradycyjne, ruchy parareligijne itp. socjologiczny charakter „nowego ruchu religijnego”: izolacja od otoczenia, niezależność, charyzmatyczne przywództwo, silna wewnętrzna integracja grupy, lojalność członków, ale duża płynność uczestnictwa. typy nowych ruchów religijnych: ruchy afirmujące świat (np. ruch New Age); ruchy odrzucające świat (tzw. „destrukcyjne”); ruchy przystosowawcze. regulacje prawne a nowe ruchy religijne; ruchy antykultowe.

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2012/2013 nr 7) 11. Typy religijności (osobiste związki z religią, stopniowalność religijności): przeżywana: związek emocjonalny z religią; rytualna: uczestnictwo w praktykach religijnych, modlitwach i obrzędach; intelektualna: znajomość doktryny; ideologiczna: zaangażowanie w system wartości danej religii. realizowana w życiu; religijność selektywna; socjologiczne korelaty religijności.

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2012/2013 nr 7) 12. Sekularyzacja życia społecznego: sekularyzacja jako spadek znaczenia religii w życiu społecznym – wymiary sekularyzacji: spadek liczebności wyznawców religii instytucjonalnych (kościołów); spadek religijności (indywidualizacja życia religijnego); spadek znaczenia społecznego religii jako instytucji. dyskusja na temat sekularyzacji: etapy sekularyzacji: „od-kościelnienie” (rozdział państwa i kościoła); zjawisko „wiary bez przynależności” (prywatyzacja religii); „samowystarczalny humanizm” (Charles Taylor). główne pytanie badawcze: jakich religii i kręgów geograficznych dotyczy sekularyzacja?

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2012/2013 nr 7) 13. Religia a zmiana społeczna: Max Weber „Etyka protestancka a duch kapitalizmu” (1906): religia jako bodziec i element zmiany społecznej; religia protestancka a powstawanie kapitalizmu („duch kapitalizmu”). fundamentalizm religijny ( fundamentalizm to „tradycja, która się broni w sposób tradycyjny”): ścisłe przestrzeganie zasad tradycyjnej wiary i zwyczajów; powrót do tradycji (do starych, „klasycznych” czasów). fundamentalizm a nowoczesność: czy to reakcja na współczesną racjonalizację życia społecznego i indywidualizację? fundamentalizm religijny w innych religiach i wyznaniach (islamski, chrześcijański itp.).

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2012/2013 nr 7) 14. Przyszłość religii: duże znaczenie społeczne i ludzkie religii (wartości religijnych); ekspansja na „nie-religijne” obszary życia (sakralizacja „profanum”): „kult ciała”; „kult” pracy i konsumpcji; „kult” jednostki. „religijny” świat: czy sekularna Europa stanowi wyjątek na mapie „religizującego się” szybko świata?; wzrost fundamentalizmu religijnego, a w świecie – czy wojna kultur?; religia a społeczeństwo obywatelskie (religia a aktywność społeczna, instytucje religijne a samo-organizacja obywatelska); zmiana religijności, czy zmiana samego „sacrum”: religia „wąska” – wobec Boga, czy religia „szeroka” – wobec sacrum.  

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2012/2013 nr 7) 15. Religia i religijność w społeczeństwie polskim: struktura wyznaniowa społeczeństwa polskiego: jednolitość i zróżnicowanie; prawosławie, kościoły i wyznania protestanckie; Świadkowie Jehowy; wyznawcy islamu; inne wyznania religijne. instytucjonalizacja religii w Polsce powojennej (rola Kościoła katolickiego): dziedzictwo historyczne (zabory i okres międzywojenny); związek z tożsamością narodową („kościół ludu”); katolicyzm jako „religia obywatelska” (jako forma politycznej kontestacji i obrońca praw człowieka, okres „stanu wojennego”); poza-religijne funkcje kościoła.

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2012/2013 nr 7) 16. Religia w Polsce po 1989 roku – „mapa społeczna”: wysokie auto-deklaracje wiary i wysoki poziom praktyk religijnych, ale zachodzi proces społecznego różnicowania religijności; zróżnicowanie regionalne (wg. województw), porównanie do innych krajów; skutki emigracji. stabilność poziomu religijności w Polsce – dlaczego?: religia jako forma społecznej „kultury” (rytuał odświętności); silne więzy społeczne (obyczajowe) wynikające z raczej rzadkich zmian miejsca zamieszkania; dynamika bogacenia się - raczej powolna, dlatego nie wpływa na jeszcze na radykalne zmiany (odrzucenie) religijności; silna nadal pamięć społeczna o Janie Pawle II. dokonujące się obecnie zmiany – pokolenie JP2 a reszta społeczeństwa: „de-konfesjonalizacja” – wiara zmienia się z dziedziczonej w zdobywaną i konstruowaną; selektywność wiary („prywatyzacja wiary”); de-instytucjonalizacja ideologicznego wymiaru religii.

Religia i religijność w ujęciu socjologicznym (WDS 2012/2013 nr 7) 17. Religia w sferze publicznej po 1989 roku: stosunek do roli Kościoła katolickiego jako instytucji publicznej (poparcie na rzecz nie ingerowania Kościoła w życie publiczne kraju) – oczekiwanie „apolitycznej polityki”; ogólne zaufanie do Kościoła katolickiego (niskie na początku lat 90. XX wieku, obecnie jest nadal duże); związki z parafią (nadal model „piramidy”); religijność a zmienne społeczne: płeć (bardziej religijne są kobiety); miejsce zamieszkania (bardziej religijnie są mieszkańcy wsi i małych miast); dochód i wykształcenie (im wyższe, tym raczej niższa religijność); region (województwo) - podkarpackie, małopolskie i opolskie są najbardziej religijnymi częściami kraju; religijność a aktywność publiczna (kapitał społeczny): im wyższa religijność tym większy udział w wyborach lokalnych i krajowych, a także w stowarzyszeniach pozarządowych.