Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Psychologia Zarządzania
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
Ćwiczenia I.
Grupowa natura świata społecznego
Osiem sypmtomów grupowego myślenia.
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
prowadzenie: Dorota Maciejewska
Grupa to dwie lub więcej osób, które przyjmują na siebie role związane z zaangażowaniem w struktury grupowe; różnią się statusem; wchodzą.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Anna Makiewicz I Anna Leśnikowska
Podstawy socjologii- wykład XIII
KULTURA ORGANIZACYJNA
Konformizm Konformizm to zmiana zachowania lub opinii osoby, która spowodowana jest rzeczywistym lub wyobrażonym naciskiem ze strony osoby lub grupy osób.
Kapitał społeczny Teoria i metody badań
Prezentacja multimedialna
Zarządzanie strategiczne
Uzależnienia a rozwój dziecka
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Materializm a idealizm
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Procesy grupowe A.Kawalec.
Wiedza o społeczeństwie
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Prezentacja Prezentacja Dynamika pracy grupy 1.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
czyli oddziaływanie grupy na jednostkę
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Człowiek jako istota społeczna
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
RODZINA.
Grupy interesu a kapitał społeczny
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
P RACA Z GRUPĄ JAKO ELEMENT PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Komunikacja i jej formy :
SOCJOLOGIA WYKŁAD III STRUKTURA SPOŁECZNA
GRUPA SPOŁECZNA JAKO PRZEDMIOT ZAINTERESOWANIA SOCJOLOGII
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
środowisko wychowawcze
Zarządzanie grupami i zespołami prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Grupy społeczne.
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Rzeczywistość społeczna: grupa społeczna i więź społeczna (WDS 2012/2013 nr 4)

Rzeczywistość społeczna: grupa społeczna i więź społeczna (WDS 2012/2013 nr 4) początkowo grupa była rozumiana poprzez pojęcie „społeczeństwa” (trwa dłużej od nas i posiada kulturę); niegdyś centralna kategoria socjologii, a obecnie zanika na rzecz takich pojęć, jak „tożsamość”, „zachowanie”, „działanie” lub „interakcja”; definicje „grupy społecznej”: definicja Albiona W. Smalla (1854- 1926; założyciel pierwszej katedry socjologii na uniwersytecie w Chicago): „wszelki zbiór osób, który możemy ujmować jako całość ze względu na jakiekolwiek godne uwagi stosunki zachodzące pomiędzy jego członkami” (1905). definicja współczesna (Krzysztof Szmatka): „grupa społeczna to zbiorowość o wykrystalizowanych strukturach wewnętrznych, systemach wartości, trwałych komponentach świadomościowych i specyficznej kulturze”.

320 x 240 · 13kB 629 x 693 · 25kB Albion W. Small The American sociologist and educator Albion Woodbury Small (1854- 1926) was instrumental in founding and developing the profession of sociology in the United States. During his tenure at Chicago, Small built the leading department of sociology in the United States, helped in founding the American Sociological Society (of which he was president in 1912 and 1913), and was the first editor of the American Journal of Sociology.

Pierwszy wydział socjologii powstał w 1892 roku na Uniwersytecie w Chicago, trzy lata później ustanowiono pierwszą europejską katedrę socjologii, na Uniwersytecie w Bordeaux. W Polsce pierwsza katedra socjologii powstała na Wydziale Prawa i Nauk Politycznych UW w 1919 (kierował nią Leon Petrażycki). Rok później, z inicjatywy Floriana Znanieckiego , uruchomiono Katedrę Socjologii i Filozofii Kultury na Uniwersytecie Poznańskim , wtedy też socjologia zaistniała w Polsce jako samodzielny kierunek studiów.

3. Dynamika „rozwoju” grupy społecznej: Rzeczywistość społeczna: grupa społeczna i więź społeczna (WDS 2012/2013 nr 4) 3. Dynamika „rozwoju” grupy społecznej: dynamika „krystalizacji” zbiorowości - od „populacji” do „organizacji społecznej”: populacja; zbiór statystyczny; kategoria socjologiczna; kategoria społeczna; grupa społeczna; organizacja społeczna. „grupa” a „zbiorowość” społeczna (mocne kryteria wyróżniające „grupę”): świadomość odrębności; samoidentyfikacja; intensywność związków (interakcji) między członkami grupy.

Rzeczywistość społeczna: grupa społeczna i więź społeczna (WDS 2012/2013 nr 4) 4. Elementy grupy - struktury „wewnątrz-grupowe”: struktura socjometryczna (relacje między członkami grupy): zaspokajanie potrzeb emocjonalnych; małe dystanse międzyludzkie; podobieństwo postaw; „gwiazdy socjometryczne”, „kliki”, „układy” itp. struktura przywództwa: cechy przywództwa i motywacje; typy przywództwa: autorytarny, demokratyczny, anarchiczny. struktura komunikowania: przymus strukturalny; główne kręgi komunikacyjne: „krąg”, „łańcuch”, „gwiazda”.

liczebność (od diady/triady); trwałość (naród, rodzina, studenci); Rzeczywistość społeczna: grupa społeczna i więź społeczna (WDS 2012/2013 nr 4) 5. Obiektywne kryteria klasyfikacji grup: liczebność (od diady/triady); trwałość (naród, rodzina, studenci); sposób rekrutacji: przypisane, przymusowe, otwarte (ekskluzywne i inkluzywne). intensywność uczestnictwa (jedno- i wielofunkcyjne, „grupy żarłoczne”); rygoryzm i zakres kontroli (grupy totalne); korzyści z członkostwa: grupy zadaniowe/ instrumentalne i autoteliczne. stopień zorganizowania grupy: formalne i nieformalne.

6. C.H.Cooley – „grupa pierwotna” (funkcje grupy pierwotnej): Rzeczywistość społeczna: grupa społeczna i więź społeczna (WDS 2012/2013 nr 4) 6. C.H.Cooley – „grupa pierwotna” (funkcje grupy pierwotnej): grupa pierwotna odznacza się „ścisłym zespoleniem jednostek poprzez stosunki osobiste i współpracę” - 5 cech: względna trwałość, bezpośrednie kontakty, mała liczebność, nie wyspecjalizowany charakter kontaktów, zażyłość uczestników. trzy typy: „rodzinna” (grupa oparta na stosunkach pokrewieństwa), „dziecięca grupa zabawowa” (grupa oparta na stosunkach przyjaźni), „społeczność lokalna” (grupa oparta na stosunkach sąsiedzkich); funkcje „grupy pierwotnej”: zaspokajanie potrzeb psychospołecznych jednostki: bezpieczeństwa, uznania i przynależności; grupa przekazuje wzory zachowań odnoszących się do pozycji i ról zarówno w grupie, jak i w otoczeniu zewnętrznym, uczy współdziałania z innymi członkami grupy; funkcje grupy pierwotnej wobec społeczeństwa – pośredniczy między nim a jednostką (jednostka uczestniczy w życiu społecznym poprzez członkostwo w grupie pierwotnej, w ten sposób też przebiega kontrola społeczna nad jednostkami i grupami).

7. „Subiektywne” kryteria klasyfikacji grup: Rzeczywistość społeczna: grupa społeczna i więź społeczna (WDS 2012/2013 nr 4) 7. „Subiektywne” kryteria klasyfikacji grup: dotyczy to identyfikacji z grupami, które pozostają dla nas grupami „istotnymi”: identyfikacja, solidarność, lojalność (poczucie wspólnoty); repulsja, dystans, wrogość („odrzucenie” grupy); grupy odniesienia: negatywne i pozytywne; porównawcze; normatywne. grupa „własna” i „obca” (np. etniczność); poczucie „relatywnej deprywacji” (upośledzenia) i uprzywilejowania poprzez porównywanie swojego członkostwa w danej grupie z innymi grupami.

8. Co daje „bycie w grupie”? : Rzeczywistość społeczna: grupa społeczna i więź społeczna (WDS 2012/2013 nr 4) 8. Co daje „bycie w grupie”? : od grup społecznych nie ma „ucieczki”: odpowiedź na pytanie, kim jesteśmy? to także odpowiedź o grupy, do których należymy (przerwanie „osamotnienia”). „zakorzenienie” w społeczeństwie (nauka kultury/kultur) – wyznacza „moje” miejsce w społeczeństwie; pewność i poczucie bezpieczeństwa (konformizm – świat pozostaje pod kontrolą); atrakcyjność i prestiż (podwyższa samoocenę), rola porównania z innymi osobami /grupami (otoczeniem społecznym); umożliwia realizację celów życiowych; symboliczne „przedłużenie życia” (rola kultury, światopoglądu itp.); grupa pozostaje także źródłem „cierpień”: „ciemne siły” grupy (reakcja na porażkę i negatywną ocenę grupy); skutki sytuacji, gdy „moja” grupa wypada „słabo” (uprzedzenia wobec innych, poniżanie, niedopuszczanie „niesłusznych” informacji); akceptacja (identyfikacja) i krytycyzm wobec grupy.

Rzeczywistość społeczna: grupa społeczna i więź społeczna (WDS 2012/2013 nr 4) 9. Spójność grupy (czyli wspólne postawy, działania, wartości i normy): czyni ona grupę zdolną do przetrwania i zbiorowego wysiłku; wywiera wpływ na jej członków (skutki to „myślenie grupowe” i „de-indywidualizacja jednostki”); prowadzi do działań zbiorowych (kooperacji i rywalizacji w grupie i między grupami). grupa społeczna a „normy grupowe”: norma grupowa – przepis, określający w jaki sposób powinien zachowywać się członek grupy, pełniący w niej określoną funkcję? funkcje norm grupowych: przyczyniają się do osiągnięcia celów grupy, zapewniają trwanie grupy w sytuacji naturalnej wymiany jej członków, pozwalają zachować tożsamość grupy; rodzaje norm grupowych: „wewnątrz-grupowe” i „zewnątrz-grupowe”; samo-kategoryzacja jednostki („my” i „oni”).

10. „Zachowania zbiorowe” („grupy efemeryczne”?): Rzeczywistość społeczna: grupa społeczna i więź społeczna (WDS 2012/2013 nr 4) 10. „Zachowania zbiorowe” („grupy efemeryczne”?): pojęcie to odnosi się do takich zjawisk społecznych, jak reakcje tłumu, opinia publiczna, moda itp., czyli do spontanicznych działań społecznych dużej liczby osób znajdujących się w „niejasnej” sytuacji; cechy charakterystyczne „zachowań zbiorowych”: są to spontaniczne i zmienne zachowania dużej liczby osób; zazwyczaj są ograniczone (do miejsca, wydarzenia, szczególnej sytuacji itp.) i krótkotrwałe; związana jest z nimi niepewna identyfikacja jednostek oraz „luźne” (swobodne) granice społeczne - uczestnicy zachowań zbiorowych nie muszą się ani znać, ani identyfikować ze sobą; zachowanie te nie wytwarzają silnych własnych norm i kultury (charakteryzują je słabe - nowo wytworzone - normy społeczne),; zachowania zbiorowe są bardziej spontaniczne i nieprzewidywalne niż zachowania w uporządkowanym kontekście społecznym.

11. Przykład zachowań zbiorowych – „tłum”: Rzeczywistość społeczna: grupa społeczna i więź społeczna (WDS 2012/2013 nr 4) 11. Przykład zachowań zbiorowych – „tłum”: tłum to czasowe i niezorganizowane zgromadzenie jednostek, które znajdują się w bezpośredniej bliskości fizycznej i mają wspólny obiekt zainteresowań; rodzaje tłumu: przypadkowy, konwencjonalny, ekspresywny, aktywny, protestujący; teorie powstawania („dynamiki”) tłumu: „zarażania się” (Gustaw Le Bon, 1895 r.) – anonimowość i napięcie emocjonalne prowadzą do zjawiska „umysłu zbiorowego”: w tłumie emocje zbiorowe są łatwo i bezrefleksyjnie akceptowane, wzajemnie się wzmacniają i „podgrzewają”, koncentrując działanie tłumu na wspólnym celu. konwergencji/„facylitacji” (tłum tworzy aktywność podobnych do siebie jednostek, gdyż w grupie anonimowych osób pewne zachowania stają się i wydają się łatwiejsze do wykonania); „wyłaniania się” norm (normy wyłaniają się szybko i spontanicznie, nie są narzucane, równie szybko tracą one znaczenie społeczne).