Internet Self-Help and Support Group:The Pros and Cons of Text-Based Mutual Aid Autorzy: Storm A. King oraz Danielle Moreggi Książka: Psychology and the.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Wykorzystanie w szkole
Skuteczne zachowania na rynku pracy
(na podstawie badań ankietowych)
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Konsumpcja informacji
Grupa to dwie lub więcej osób, które przyjmują na siebie role związane z zaangażowaniem w struktury grupowe; różnią się statusem; wchodzą.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Technologie Web 2.0.
Twój przyjaciel czy wróg?
Uzależnienia a rozwój dziecka
IDENTYFIKACJA POTRZEB
Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat Projekt realizowany przez: Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Problemami Emocjonalnymi SPOZA Projekt jest.
ABC e-learningu.
Zamiast ucieczki. ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych - polska fundacja mająca status organizacja pożytku publicznego, zajmująca się problemem.
Indywidualny plan działania
Platforma MOODLE jako narzędzie zdalnej edukacji
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
„Student jako konsument na rynku multimediów”
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
Szkoła z klasą 2.0 Tworzenie kodeksu 2.0.
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
UWAGA: Aby zmienić obraz na tym slajdzie, zaznacz go i usuń. Następnie kliknij ikonę Obrazy w symbolu zastępczym, aby wstawić własny obraz. TRAINEESHIPS.
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Umiejętność obserwacji.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Kampania Cross- Marketingowa Założenia Kampanii Cross-promocja dla batonów marki Snickers oraz usługi stremingu muzyki - Deezer Umieszczenie wewnątrz opakowań.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Bezpieczeństwo w sieci
Hmarjak.zut.edu.pl Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny Dr inż. Henryk Marjak ANALIZA WYKORZYSTANIA MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH JAKO INNOWACYJNEGO.
Rok Niniejsza prezentacja dotyczy realizacji części projektu „Otwórz się na siebie” wdrażanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
WYG Consulting Sp. z o.o. part of the WYG group creative minds safe hands MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE.
Edytory tekstowe stron WWW
Wykonała: Iwona Rąpała
INTERNET jako „ocean informacji”
HISTORIA Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od wyrazu twarzy,
 Werbalna  Niewerbalna Przekazywanie treści do adresata i sposób jej odbioru ma znaczenie w zależności od :
Metody komunikacji.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Cyfrowi Polacy 2015 Dominik Batorski. Internet, komputery i telefony komórkowe Przyrost nowych użytkowników komputerów, internetu i telefonów komórkowych.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zatrudnienie wspomagane. Harmonogram – Spotkanie 1 Wprowadzenie do modułu Strategie promocji zatrudnienia osób niepełnosprawnych Powstanie idei zatrudnienia.
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 6: Analiza pracy Ciągłe wsparcie.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Aleksander Kuliński klasa II A
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
Wady i zalety pracy w chmurze
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
KOMPUTER –  ZALETY I WADY 
Plusy i minusy Internetu
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
Zapis prezentacji:

Internet Self-Help and Support Group:The Pros and Cons of Text-Based Mutual Aid Autorzy: Storm A. King oraz Danielle Moreggi Książka: Psychology and the Internet. Intrapersonal, interpersonal and transpersonal implications. Referent: Mateusz Pawłowski

O czym ten tekst jest O zapośredniczonej przez komputer komunikacji (Computer Mediated Communication) O komunikacji asynchronicznej opartej przede wszystkim na tekście O psychologii relacji opartych na komunikacji tekstowej Wreszcie o grupach wsparcia (i podobnych) i ich specyficznych właściwościach

CMC Internet i korzystanie z internetu jako pojęcia nieprzydatne w analizie Psychologia komunikacji synchronicznej i asynchronicznej jako odrębne kategorie Tekst mający naturę konwersacyjną to względnie nowe zjawisko

Grupy wsparcia bada się od dawna 25 lat temu Ed Madara opublikował jeden z pierwszych raportów dotyczących grup wsparcia korzystających z komputerów. Wtedy też napisał o wrażeniach uczestników konferencji, iż z pewnością odczuwaliby oni wstyd gdyby przyszło im rozmawiać o poruszanych tam kwestiach

Definicja grupy terapeutycznej Jacobs i Goodman (1989) wspólne cechy grup t: - samozarządzanie - homogeniczność zaburzenia - demokratyczność i działanie non-profit Najważniejsze jednak, w grupach online: + Doświadczenie natychmiastowej i bezwarunkowej akceptacji

Dlaczego ludzie tworzą grupy wsparcia? Znajdują ludzi o podobnych zainteresowaniach Posiadają wspólną im cechę stygmatyzującą Nie wnoszą do komunikacji informacji o swoim statusie społecznym Mniejsze ryzyko interpersonalne, logistyczne i społeczne Regulatywna rola reakcji otoczenia jest mniejsza

Dlaczego ludzie tworzą grupy wsparcia? (2) Odwrócony ostracyzm – do grupy wchodzi się przez posiadanie cechy nieporządanej Wsparcie towarzyszy niedoli i praktyczne informacje Tendencja obserwowana także w innych sferach życia, poszukiwanie bardziej intensywnego kontaktu z innymi ludźmi

Porcja danych 6 mln dorosłych rocznie ma kontakt z grupami wsparcia Badanie Davidson (2000) - wśród grup f2f największą kategorię stanowią kluby AA - Im bardziej wstydliwe zaburzenie tym większa aktywność online

Badania Większość wiadomości umieszczanych przez uczestników grup t. to w. o treści wspierającej W porównaniu z grupami f2f uczestnicy otwierają się bardziej i w większej ilości, sam proces komunikacji jest mniej formalny, a różnice płciowe zacierają się

Badania (2) Wypracowywanie statusu w grupie: - w grupie f2f przez oferowanie wsparcia i użyteczne rady - w grupach online większą rolę odgrywa staż w grupie - nowicjusze uzyskują uznanie wskutek zadawania istotnych, z pkt. widzenia omawianego problemu, pytań

Badania (3) Ważna uwaga metodologiczna: - część osób wypada, co sprawia że oceny działania grup są przeważnie zdecydowanie pozytywne Osoby które cenią sobie uczestnictwo w ramach grup online to często osoby łączące je z terapią w ramach standardowych grup

Plusy i minusy grup internetowych vs grupy f2f Członkowie grup najbardziej sobie cenią dostęp do osób z podobnym problemem (w obu typach grup) G. internetowe są dostępne dla większej liczby osób Grupy normalizują stygmatyzowane wcześniej zaburzenia, zachowania

Unikalne zalety grup internetowych Łatwy dostęp, kontakt z różnymi ludźmi Niepotrzebna jest umiejętność mówienia Poręczność, niezależność od miejsca i czasu Możliwość niezauważalnego szeptania do innych uczestników

Wady obu grup Trudno ocenić wartość terapeutyczną uczestnictwa w takiej grupie Możliwość uzyskania niepełnej, nieprawdziwej informacji

Wady unikalne dla grup internetowych Nadmiar informacji Nieporozumienia związane ze specyficznymi właściwościami CMC Kwestie technologiczne Zachowanie prywatnośći

Terapia grupowa w ramach grupy online Nieuczciwość dostarczycieli takich usług, nieświadomość klientów Zalety przeważają nad wadami jeżeli grupa jest mała i właściwie moderowana. Może też stanowić uzupełnienie normalnej terapii. Nikt nie wie że ich badamy – efekt ankietera

Do czego ten tekst się sprowadza Osoby uczestniczące w grupach wsparcia uzyskują korzyści jakich nie oferują grupy f2f: + bycie w niestygmatyzowanym środowisku + dyskretne dzielenie się ważnym problemem + rozwijanie relacji z osobą której przypisujemy cechy w sposób życzeniowy + najwięcej zyskują ci którzy i tak mają wsparcie w świecie rzeczywistym

Serdecznie dziękuję za uwagę Referent: Mateusz Pawłowski