Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Wykład I Co to jest socjologia?.
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Psychologia Zarządzania
Patriotyzm przyszłości.
Konstruktywizm.
Teoria krytyczna.
Ćwiczenia I.
Socjologia kultury dr Barbara Przywara.
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Człowiek w społeczeństwie autor: Bartosz Wardęga
Z wyobraźnią socjologiczną o Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej
Podstawy socjologii- wykład VI
Kultura organizacyjna
Skąd pochodzą zasady moralne?
Zarządzanie strategiczne
Kulturowe podstawy życia społecznego
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
Kulturapojęcie i problem
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Materializm a idealizm
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
ETYKA ŻYCIA SPOŁECZNEGO
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Ewolucja kulturowa XX a wychowanie
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Czym jest dla nas tolerancja?
INFORMACJA MARKETINGOWA
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Harmonia i ład społeczny
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Wartości w życiu człowieka
Zróżnicowanie kulturowe społeczeństwa
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
Wstęp do filozofii Wykład nr 3 (JW) Światopogląd, ideologia, sztuka.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Kultura zachowania i słowa
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Przesłanki kształtowania się praw człowieka
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Państwo.
Kultura współczesnego świata
SWOBODA UMÓW.
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Kulturowe podstawy życia społecznego (I) (WDS 2008/2009 nr 5)

Kulturowe podstawy życia społecznego (I) (WDS 2008/2009 nr 5) Przykład: problematyka „grup społecznych”; przykład - słuchacze Radia Maryja (CBOS, Warszawa sierpień 2008): Radio Maryja jako instytucja; kto słucha radia Maryja?; zbiorowość słuchaczy Radia Maryja; z jakimi postawami społecznymi wiąże się słuchanie Radia Maryja? próba interpretacji socjologicznej: kształtowanie się „prawicy religijnej” w Polsce; czy istnieje baza społeczna dla „prawicy religijnej”?; Kościół katolicki w życiu publicznym – przejście od modelu „nieobecności” do modelu „obecności” wiary w życiu publicznym.

Kulturowe podstawy życia społecznego (I) (WDS 2008/2009 nr 5) 2. Wprowadzenie do rozumienia pojęcia „kultury”: kultura jako sposób życia jednostek i grup społecznych - jest to cecha społeczeństwa; kultura a społeczeństwo (są ze sobą ściśle związane) – kultura kształtuje życie społeczne i nadaje mu odpowiednią strukturę; studia nad kulturą jako badanie obowiązujących wartości, jakie każdy z nas przyznaje im w „narracji/ach” życia codziennego (inaczej, „studiowanie obowiązujących wartości”). kultura jako „ludzki wynalazek”: kultura a natura (opozycja); antropogeneza i nabywanie kultury: kultura jako mechanizm adaptacyjny (mechanizm „walki o byt” i przetrwanie) i środek zaspokojenia potrzeb; opanowywanie popędów człowieka; kultura powstała z zabawy oraz z pragnienie naśladownictwa.

Kulturowe podstawy życia społecznego (I) (WDS 2008/2009 nr 5) 3. Właściwości socjologicznego (antropologicznego) rozumienie kultury: rozumienie „kultury”: wartościujące (związek z ewolucjonizmem oraz jako „kultura człowieka”, bliskie sferze estetycznej); nie wartościujące (jako zespół zjawisk, które mogą być opisywane i analizowane, ale nigdy nie wartościowane). rozumienie kultury: atrybutywne (jako cecha stała – atrybut życia ludzi – człowieka generalnie); dystrybutywne (jako zbiór cech i zjawisk występujących w określonej zbiorowości). kultura jako społeczne „ćwiczenie pamięci i zapominania”; kultura a wolność człowieka (etyczne aspekty tego pojęcia); współczesne wyzwanie badawcze: różnorodność kulturowa w społeczeństwie oraz rozpad „kanonu kultury”.

Kulturowe podstawy życia społecznego (I) (WDS 2008/2009 nr 5) 4. Definicje kultury (przykłady): kultura to całościowy sposób życia charakterystyczny dla danej zbiorowości, na który składa się wszystko to, co ludzie „robią, myślą i posiadają” jako członkowie społeczeństwa (inaczej, kultura to społeczne „zwyczaje serca” – Robert Bierstedt); przykładowe definicje (socjologiczne i antropologiczne) kultury: Ralph Linton: „kultura jest konfiguracją wyuczonych zachowań i ich rezultatów, których elementy składowe są podzielane i przekazywane przez członków danego społeczeństwa”; Stefan Czarnowski: „kultura to całokształt zobiektywizowanych elementów dorobku społecznego, wspólnych szeregowi grup i z racji swej obiektywności ustalonych i zdolnych rozszerzać się przestrzennie”; Bronisław Malinowski: „kultura jest całością złożona z częściowo autonomicznych, częściowo współzależnych instytucji”.

Kulturowe podstawy życia społecznego (I) (WDS 2008/2009 nr 5) 5. Cechy charakteryzujące kulturę (podejście antropologiczne) – kultura jest: „ponadjednostkowa” (kultura jako „twór zbiorowy”/społeczny, ważny problem – kultura a jednostka); „zorganizowana” (tworzy ona system/całość, granice kultury i ich przekraczanie); „regularna” (w znaczeniu częstotliwości wzorów, powtarzalna), zachowania kulturowe są akceptowane i powszechnie stosowane: odchylenia od „regularności” kulturowej („normalności”) to dewiacje. „prawidłowa” (czyli odpowiada za spójność ładu społecznego, kultura tworzy się i zmienia według pewnych praw i regularności); „wyuczalna” (nauka kultury – enkulturacja, sposoby uczenia i przekazywania kultury – rodzina, szkoła, media, znaczący „inni”); ”zmienna” i „dynamiczna” (wymiar czasowy kultury: kultura przekształca się w czasie, jej trwałość i zmienność , kanon kultury).

Kulturowe podstawy życia społecznego (I) (WDS 2008/2009 nr 5) 6. Treść (elementy) kultury, czyli wiedza kulturowa:  - „wartości”, czyli idee określające, co uchodzi za ważne, wartościowe i pożądane w danym społeczeństwie (kulturze): - odczuwane (zinternalizowane); - uznawane; - realizowane; - wartości a „sacrum” i światopogląd. normy”, czyli reguły zachowań zawierające wartości danej kultury („przepustka” do świata społecznych konwencji): zwyczajowe, moralne, prawne, sankcje (ich stosowanie jest związane z nagrodami i karami); właściwa danej kulturze konfiguracja wartości i norm to „ład aksjonormatywny” (tworzy ona z grupy społecznej - wspólnotę kulturową). wzory kultury – sposoby myślenia, reagowania i odczuwania w danym społeczeństwie („idealne” i rzeczywiste/ jawne i ukryte).

Kulturowe podstawy życia społecznego (I) (WDS 2008/2009 nr 5) 7. Podziały i dziedziny kultury: badanie całości kultury, czy jej wyróżnionych części?; podział: kultura materialna i nie materialna (duchowa); dziedziny kultury według Antoniny Kłoskowskiej: - kultura bytu (produkcja, konsumpcja itp.); - kultura społeczna (stosunki z innymi); - kultura symboliczna (wartości, symbole itp.).  zróżnicowanie kultur – kryteria: - narodowe i terytorialne (regionalne i środowiskowe); - religijne; - chronologiczne; - typ gospodarki i zbiorowości (chłopska); - wiek (młodzieżowa) subkultury (podkultury), kultura alternatywna (kontrkultura) i kultura dominująca;

Kulturowe podstawy życia społecznego (I) (WDS 2008/2009 nr 5) (cdn. 7.) podziały i dziedziny kultury: kultura masowa, popularna i elitarna; kultura globalna oraz pojęcie „metakultury” (Ulf Hannerz): metakultura „podobieństwa” (czyli nowoczesności, życie społeczne jest zorganizowane wokół idei postępu i sprawiedliwości oraz autonomicznych obywateli); metakultura „różnicy” (czyli wielokulturowości, nacisk w życiu społecznym na zachowanie własnej kultury i obrony tożsamości). patrzenie na inne kultury: etnocentryzm (William G. Sumner) - umiarkowany i agresywny. relatywizm kulturowy jako: zasada metodologiczna (akceptowana); światopogląd (tolerancja i jej granice); filozofia człowieka (kulturalizm a powszechniki kulturowe); relatywizm wartości (kryteria „dobra” i „zła”).

Kulturowe podstawy życia społecznego (I) (WDS 2008/2009 nr 5) 8. Typy procesów nabywania kultury (kryteria): stopień przymusu; treść przekazywanych wzorów i wartości; trwałość nabywanych wzorów; stopień funkcjonalności nabywanych wzorów. Margaret Mead - typy procesów nabywania kultury: „postfiguratywny” (kultura "nieocenionych przodków", młodsze pokolenia przyswajają kulturę od pokoleń starszych); „kofiguratywny” (kultura „odnalezionych rówieśników”, współwystępują tutaj wzorce kulturowe młodych i starszych pokoleń, jest to etap przejściowym od kultury „postfiguratywnej” do „prefuguratywnej”); „prefiguratywny” (kultura „zagadkowych dzieci”, młode pokolenie przekazuje wiedzę starszym pokoleniom, charakterystyczna dla społeczeństw nowoczesnych).

Kulturowe podstawy życia społecznego (I) (WDS 2008/2009 nr 5) 9. Badanie kultury w socjologii (polskiej): główny przedmiot to kultura symboliczna i jej związki życiem zbiorowym dwie perspektywy (zróżnicowania społecznego i spójności grupy) – nowe zjawiska: „otwieranie się społeczeństwa”; globalizacja, transkulturowość (dyfuzja kultur); deterytorializacja; zmniejszanie się restrykcyjności wzorów kultury; emancypacja społeczna i kulturowa.  problem kanonu kultury; ”uczestnictwo kulturalne”.