Podstawy Pomocy Psychologicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Rola diagnozy klinicznej jako głównego wskazania do psychoterapii
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Doskonalenie kompetencji pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych – na przykładzie projektu: pomoc psychopedagogiczna i terapeutyczna w poradnictwie.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
PRACA SOCJALNA.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Uzależnienia a rozwój dziecka
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Konferencja Szkoła wspomaga wychowanie Marzenna Piekarska RAZEM Gdańsk 2006.
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
PEDAGOG SZKOLNY.
prof. nadzw. dr hab. Marcin Krawczyński
Szkoła Promująca Zdrowie
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów  Przeprowadzenie rozmów z uczniami, których tematem były m.in. sytuacja edukacyjna, motywacja do.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Działalność Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Dębicy
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Podstawy Pomocy Psychologicznej

Zakres przedmiotu Podstawy pomocy psychologicznej: organizacje i społeczności Rok II semestr 3 – 30 g W – Egzamin Konstruowanie projektów pomagania dla społeczności lokalnych Rok II semestr 4 – 15 g Ć Podstawy pomocy psychologicznej: jednostka Rok II semestr 4 – 30 g W – Egzamin Rok II semestr 4 – 25 g Ć

Wybrane definicje 1 interwencja ż I, DCMs. ~cji; lm D. ~cji (~cyj) 1. «włączenie się, wtrącenie się w jakąś sprawę; wywieranie na kogoś wpływu w celu uzyskania określonego efektu (np. zmiany jakiejś decyzji); starania, zabiegi z tym związane; ingerencja, interweniowanie» Skuteczna, nieudana interwencja. Prosić kogoś o interwencję. [...] 2. polit. «mieszanie się jednego państwa w sprawy dotyczące polityki wewnętrznej i zagranicznej innego państwa (zakazane przez prawo międzynarodowe)» D Interwencja ekonomiczna «interwencja polegająca na tym, że jakieś państwo podporządkowuje sobie inne państwo w dziedzinie gospodarczej» D Interwencja zbrojna «inwazja wojsk jednego państwa na terytorium innego państwa; agresja» interwencja (tezaurus MS Office 2004) wtrącanie się, mieszanie się, wściubianie nosa, interwencjonizm, ingerencja wpływ (wyraz pokrewny)

Wybrane definicje 2 pomoc ż VI, DCMs. -y 1. blm «praca, wysiłek, działanie (fizyczne lub moralne) podjęte dla dobra innej osoby w celu ulżenia w jej działaniu lub ratowania w niebezpieczeństwie; wspieranie kogoś, pomaganie komuś» Bratnia, sąsiedzka, wzajemna pomoc. Natychmiastowa, spóźniona pomoc. Pomoc lekarska. Doznać pomocy. Potrzebować, szukać pomocy. Korzystać z czyjejś pomocy. Odrzucić, przyjąć czyjąś pomoc. Nieść komuś pomoc. Służyć komuś pomocą. 2. lm M. -e, D. -y […] à Być komuś, dla kogoś pomocą, coś stanowi pomoc w czymś «pomagać komuś lub czemuś, być podporą, stanowić ratunek» 4. lm M. -e, D. -y «to, co pomaga, poprawia czyjąś trudną sytuację; środki chroniące kogoś lub coś od ruiny, zniszczenia» Pomoc materialna, pieniężna. D Pomoce naukowe, pomoce szkolne «podręczniki, mapy, tablice, przyrządy itp. ułatwiające naukę»

Wybrane definicje 3 ingerencja ż I, DCMs. ~cji; lm D. ~cji (~cyj) «mieszanie się do czegoś, wtrącanie się w cudze sprawy; wywieranie wpływu» Ingerencja władz. Ingerencja w czyjeś sprawy. Wykluczyć ingerencję. Zabronić, zakazać ingerencji. manipulacja ż I, DCMs. ~cji; lm D. ~cji (~cyj) […] 3. «kierowanie kimś bez jego wiedzy; posługiwanie się kimś lub czymś dla osiągnięcia określonych celów» Łatwo ulegał różnym manipulacjom. Manipulacja językowa «nieuczciwe posługiwanie się językiem w celu wywarcia określonego wpływu na ludzi, np. przez świadome używanie wyrażeń niejasnych lub niejednoznacznych»

Interwencja psychologiczna to zespół świadomych, celowych i planowych oddziaływań podejmowanych w sposób intencjonalny przez osobę wykształconą do takich zadań (profesjonalista – psycholog) wobec osoby lub grupy osób, które stwierdzają lub, u których stwierdza się istotny brak (potrzebę). Oddziaływania te zmierzają do wyrównania braku bądź zbudowania zasobów z wykorzystaniem mechanizmów psychologicznych. Mogą być kierowane na podmiot lub na jego otoczenie. Warunkiem niezbędnym podjęcia oddziaływań jest zgoda osoby lub osób, wobec których są one podejmowane.

Wybrane problemy etyczne 1 Wymóg profesjonalizmu – profesjonalna pomoc psychologiczna nakłada na specjalistę obowiązek posiadania wiedzy i umiejętności, które nie mogą być zastąpione chęcią niesienia pomocy i nie uzasadnioną pewnością siebie. Granice dopuszczalnej ingerencji – „Jaka jest granica symbolicznej przemocy, jaką wolno zadawać ludziom w imię ich dobra?”(A. Kłoskowska) Pragmatyczno-instrumentalne wartości w treningach kompetencji – orientacja trenera na inne wartości jako nieuprawniona ingerencja w system wartości uczestnika a wyposażanie uczestników w narzędzia skutecznej manipulacji „Osoba wspomagająca = Bóg” - indoktrynacja, manipulacja związana z przeświadczeniem o lepszym rozeznaniu co jest konieczne dla dobra innych i poczuciem „misji” i wyższości Pomoc psychologiczna jako forma kontroli społecznej – np. kryterium skuteczności psychoterapii w byłym ZSRR: „…przywrócenie pacjentowi zdolności funkcjonowania w kolektywie i zaangażowania w pracę społecznie użyteczną.”

Wybrane problemy etyczne 2 Zgoda klienta na pomoc psychologiczną jako podstawowy warunek udzielania tejże Zasada minimum interwencji – udzielanie pomocy tylko wtedy i tylko w tym zakresie, w jakim klient pragnie zmiany Minimum wiedzy – ograniczenie zakresu wiedzy na temat klienta zdobywanej w trakcie udzielania pomocy do niezbędnego minimum Prawo do wiedzy o formach udzielania wiedzy, możliwych efektach oraz możliwość wpływania na przebieg intensywność i formy proponowanej pomocy Prawo do prawdziwej informacji – obowiązek udzielania klientowi informacji kompletnej; granicą kompletności jest skuteczność (zagrożenie). Obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej Kontrakt jako nadrzędna zasada regulująca zakres, formy itd. udzielanej pomocy, jak również zakres odpowiedzialności psychologa Prawo psychologa do odmowy udzielenia pomocy i obowiązku dbałości o własną kondycję psychiczną

Interwencja dla celów klinicznych 1 Porada psychologiczna Świadczenie nastawione na rozwiązanie zgłaszanego przez pacjenta, jego rodzinę lub opiekuna problemu; obejmuje: (a) wstępną rozmowę, (b) wywiad i obserwację, (c) określenie problemu i (d) przekazanie wyjaśnień i/lub skierowanie do formy leczenia Konsultacja psychologiczna Badanie stanu psychicznego metodami psychologii klinicznej; obejmuje: (a) diagnozę psychologiczną, (b) wskazania dotyczące dalszego postępowania. Na konsultacje składa się: wstępny wywiad; określenie problemu, celu diagnozy i spodziewanych rezultatów; postawienie hipotez nt. głębokości i typu zaburzeń; wybór metod diagnostycznych, badanie i opracowanie wyników; końcowy opis i przekazanie wyników Terapia psychologiczna Udzielana choremu i/lub jego rodzinie; Celem jest osiągnięcie przez chorego optymalnego poziomu funkcjonowania. Nastawiona na pomoc choremu i jego rodzinie w: zrozumieniu i akceptacji choroby, wzbudzaniu motywacji do różnych form aktywności, dokonywaniu zmian w funkcjonowaniu społecznym niezbędnych na skutek choroby, akceptacji życia z dysfunkcją, kalectwem, utrzymywaniu i rozwijaniu kontaktów społecznych

Interwencja dla celów klinicznych 2 Rehabilitacja psychologiczna Złożony ciąg oddziaływań psychologicznych i programów ćwiczeń dostosowanych do specyficznych trudności pacjenta. Działania te służą rozwijaniu lub przywracaniu sprawności i aktywności życiowej chorych z dysfunkcjami układu nerwowego. Psychologiczna interwencja w kryzysie Udzielanie pomocy w stanie ostrego kryzysu. Forma krótkotrwała stosowana do czasu ustąpienia objawów. Psychoterapia INDYWIDUALNA – świadczenie zdrowotne nastawione na przepracowanie podstawowych trudności i problemów pacjenta (krótkoterminowa – do 20 sesji, długoterminowa – do 120 sesji). PODTRZYMUJĄCA – dla pacjentów, którzy korzystali z psychoterapii, ale w związku z utrzymującymi się trudnościami i symptomami wymagają profesjonalnego wsparcia GRUPOWA – realizowana przez terapeutę i koterapeutę w grupie do 12 osób RODZIN I MAŁŻEŃSTW – nastawiona na przepracowanie problemów rodziny, w której istniejący kryzys/dysfunkcja powoduje ryzyko wystąpienia zaburzeń psychicznych/somatycznych u członka rodziny. Oddziaływnie obejmuje wszystkich członków rodziny.

Interwencja w środowisku pracy 1 Podstawowy zakres to interwencja wobec konsekwencji stresu związanego z pracą. Kryteria: adresat interwencji jednostka środowisko pracy – oddziaływanie na kontekst, przystosowanie środowiska obszar środowisko pracy kontekst pozazawodowy wobec jednostki wobec grupy

Interwencja w środowisku pracy 2 Cele interwencji: - wyposażanie w kompetencje mające charakter profilaktyczny - w sytuacji załamania zdrowia – interwencja w kierunku przywrócenia równowagi, spełniania społecznych i indywidualnych kryteriów zdrowia, odzyskania możliwości adaptacyjnych - rehabilitacja po kryzysie Środki realizacji: - ergonomia środowiska pracy, projektowanie pozwalające na łączenie celów indywidualnych z celami organizacji – architektura, przestrzeń komunikacyjna, muzyka - warsztaty kompetencji specyficznych np. zarządzanie, rozmowa tel. - zasoby i kompetencje „tła” – np. trening relaksacji, antystresowy - kształcenie relacji między pracownikami – treningi integracyjne - indywidualne formy pracy z psychologiem Problematyka obciążenia pracą jako warunek wyjściowy powstawania reakcji stresowej Zagadnienia odporności i podatności na stres w środowisku pracy Przeciwdziałanie negatywnym konsekwencjom transakcji stresowej

Interwencja w środowisku edukacyjnym 1 Szczególny rodzaj wzajemnego oddziaływania osoby pomagającej i wspomaganej polegający na wspieraniu uczniów, wychowanków, ich rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów związanych z rozwojem dzieci i młodzieży, ich edukacją i wychowaniem; jak każdy inny rodzaj interwencji obejmuje: diagnozę, zbudowany na jej podstawie program korekcji, realizację działań korekcyjnych.

Interwencja w środowisku edukacyjnym 2 Uprawnione do udzielania pomocy osoby: OŚWIATA – psychologowie, pedagodzy, nauczyciele, wychowawcy, logopedzi, inni pracownicy (lekarze, doradcy zawodowi) ZDROWIE – PZP, Poradnie dla osób uzależnionych, psychologowie w szpitalach POMOC SPOŁECZNA – Poradnie Rodzinne, Ośrodki Interwencji Kryzysowej, Ośrodki Pomocy Społecznej, świetlice i kluby środowiskowe, ośrodki socjoterapii, Ośrodki adopcyjno- Opiekuńcze, Pogotowia Opiekuńcze SPRAWIEDLIWOŚĆ – sądy i kuratorzy, Rodzinne Ośrodki Diagnostyczno-Konsultacyjne, Zakłady Poprawcze ORGANIZACJE POZARZĄDOWE – poradnie i ośrodki adopcyjno- opiekuńcze, ośrodki profilaktyczno-terapeutyczne, placówki niepubliczne, telefony zaufania

Interwencja w środowisku edukacyjnym 3 Główne obszary pomocy psychologicznej: Pomoc rodzinie z małym dzieckiem Trudności szkolne Pomoc dzieciom zdolnym Pomoc dzieciom niepełnosprawnym – integracja Pomoc w wyborze zawodu Profilaktyka uzależnień i pomoc Profilaktyka zagrożeń patologiami społecznymi