DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czym jest Porozumienie „Niebieska Linia”?
Advertisements

Monitoring „Miejskiego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie”
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Po co ? Wprowadzenie standardów usług edukacyjno – szkoleniowych w Małopolsce jest niezbędne dla stworzenia spójnego i efektywnego systemu edukacji pozaformalnej.
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE W KONINIE
Niebieska Procedura dla Lecznictwa Odwykowego
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
LOKALNY SYSTEM POMOCY DZIECKU I RODZINIE w dzielnicy Gdańsk Stogi (1999 – 2009) Mężczyźni i kobiety wszystkich narodowości uznają, że ludzkość powinna.
Projekt Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Śrem na lata
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Rola i obowiązki Przedstawiciela Gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w procedurze „Niebieskie Karty” Dorota Jaszczak-Kuźmińska Państwowa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
System wsparcia dziecka i rodziny
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
SZKOŁA w systemie przeciwdziałania przemocy ???
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
ZESPÓŁ INTERDYSCYPLINARNY – WSPÓŁPRACA SŁUŻB
Polskie dobre praktyki - doświadczenia „Niebieskiej Linii”
Ogólnopolskie Pogotowie "Niebieska Linia" IPZ PTP 1 Projekt programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie dla Gminy Warszawa Włochy Realizowany w okresie.
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2002 statystyki Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 69 tys.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia Działalność Zespołów Interdyscyplinarnych w woj. opolskim w I połowie 2012 r. Opole, 7 listopada.
Zespoły Interdyscyplinarne. Samorząd = wspólnota osób Samorząd terytorialny = wspólnota osób zamieszkujących wspólne terytorium.
10 lat działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy Policji Jachranka, 14 grudnia 2015 r.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Krakowskie doświadczenia wdrażania procedury Niebieskie Karty i organizacji pracy Zespołu Interdyscyplinarnego K.
Zespół Interwencji Kryzysowej jako realizator zadań ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w strukturach Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Idea subsydiarności w praktyce na przykładzie działalności Zespołu Interdyscyplinarnego w Łodzi.
Punkt Konsultacyjny dla Osób Uzależnionych i Współuzależnionych ul. H. Jordana Myślenice (budynek „Sokół”) tel: 012/
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
UCHODŻCY I MIGRANCI Forum organizacji pozarządowych kwietnia 2016 r. Oferta pomocy społecznej dla uchodźców.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
„L OKALNIE PRZECIW PRZEMOCY WOBEC KOBIET ” R OLA Z ESPOŁÓW I NTERDYSCYPLINARNYCH W PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE I PRZEMOCY WOBEC KOBIET dr hab.
Ogólnopolska Konferencja Specjalistycznych Ośrodków Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Warszawa, 27 maj 2009 r. Profilaktyka, edukacja, pomoc oraz.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Konferencja podsumowująca Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Zespół Stowarzyszenia NL
Przeciwdziałanie Przemocy w Powiecie Myślenickim
Renata Durda Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Zapis prezentacji:

DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej

Treści wystąpienia Jak jest ? - dokąd doszliśmy System Jak być powinno ? - do czego zmierzamy Co robić dalej ? - kierunki pracy

PROFILAKTYKA SYSTEM Elementy formalne - zadania:

PROFILAKTYKA INTERWENCJA SYSTEM Elementy formalne - zadania:

PROFILAKTYKA INTERWENCJA REALIZACJA PLANU POMOCY REALIZACJA PLANU POMOCY SYSTEM Elementy formalne - zadania:

READAPTACJA PROFILAKTYKA INTERWENCJA REALIZACJA PLANU POMOCY REALIZACJA PLANU POMOCY SYSTEM Elementy formalne - zadania:

READAPTACJA PROFILAKTYKA INTERWENCJA REALIZACJA PLANU POMOCY REALIZACJA PLANU POMOCY SYSTEM -do realizacji przez gminę w oparciu o: -Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych -Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie Elementy formalne - zadania:

SYSTEM PROFILAKTYKA EDUKACJA I INFORMACJA SPOŁECZNA EDUKACJA RODZIN DZIECI I MŁODZIEZY SŁUŻB I INSTYTUCJI INTERWENCJA INFORMACJA – ZGŁASZANIE INTERWENCJA SŁUŻB

SYSTEM REALIZACJA PLANU POMOCY PROCEDURA NIEBIESKIE KARTY POLICJA. POMOC SPOŁECZNA. KOMISJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH, OŚWIATA, SŁUŻBA ZDRO WIA POMOC SPECJALISTYCZNA. INFRASTRUKTURA, KADRA, WSPÓŁPRACA READAPTACJA USAMODZIELNIENIE OFIAR PRZEMOCY LOKUM, PRACA, POMOC SOCJALNA PRACA NAD ZMIANĄ WSPARCIE, TERAPIA RODZINY (OFIAR, SPRAWCÓW, RELACJI – ZWIĄZKU) MONITORING READAPTACJA SPRAWCÓW WSPÓŁDZIAŁANIE W SYSTEMIE POSTPENITENCJARNYM

Jak jest ? – wyniki monitoringu za 2010, 2011, 2012 r. Zakres badaniaRok 2010Rok 2011Rok 2012 Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy Zespół Interdyscyplinarny Punkt konsultacji, informacji i wsparcia Liczba osób przeszkolonych Liczba wypełnionych Niebieskich Kart 6061 (1298) 4276 (979) 6312 (1300) Liczba udzielonych porad

Jak jest ? Jak to działa ?

Jak być powinno? - do czego zmierzamy DOSTĘPNOŚĆ Sposób - zasady dobrego funkcjonowania systemu Sposób - zasady dobrego funkcjonowania systemu

Jak być powinno? - do czego zmierzamy DOSTĘPNOŚĆ SKUTECZNOŚĆ Sposób - zasady dobrego funkcjonowania systemu Sposób - zasady dobrego funkcjonowania systemu

Jak być powinno? - do czego zmierzamy DOSTĘPNOŚĆ SKUTECZNOŚĆ BEZPIECZNA RELACJA ( C Z łowiek–Człowiek) Sposób - zasady dobrego funkcjonowania systemu Sposób - zasady dobrego funkcjonowania systemu

Jak być powinno? - do czego zmierzamy DOSTĘPNOŚĆ SKUTECZNOŚĆ BEZPIECZNA RELACJA ( C Z łowiek–Człowiek) INTERDYSCYPLINARNOŚĆ - WSPÓŁDZIAŁANIE LUDZI ZE SŁUŻB I INSTYTUCJI Sposób - zasady dobrego funkcjonowania systemu Sposób - zasady dobrego funkcjonowania systemu

Jak być powinno? - do czego zmierzamy DOSTĘPNOŚĆ SKUTECZNOŚĆ BEZPIECZNA RELACJA ( C Z łowiek–Człowiek) INTERDYSCYPLINARNOŚĆ - WSPÓŁDZIAŁANIE LUDZI ZE SŁUŻB I INSTYTUCJI Sposób - zasady dobrego funkcjonowania systemu Sposób - zasady dobrego funkcjonowania systemu

Jak być powinno? - do czego zmierzamy ELEMENTY SYSTEMU

Jak być powinno? - do czego zmierzamy ZASADY DOBREGO FUNKCJONOWANIA

Jak być powinno? - do czego zmierzamy Dążymy do wypełnienia : ZASADY DOBREGO FUNKCJONOWANIA ELEMENTY SYSTEMU

Jak być powinno? - do czego zmierzamy Punkty konsultacyjne, informacji i pomocy Wyznaczeni pracownicy w ośrodkach Specjaliści (psycholog, prawnik, terapeuta) Telefony ogólnodostępne – w tym po południu, całą dobę DOSTĘPNOŚĆ

Jak być powinno? - do czego zmierzamy pomieszczenia zapewniające komfort, intymność rozmowy prowadzenie rozmów, a nie przesłuchań osób zgłaszających się po pomoc traktowanie osoby zgłaszającej się, jako będącej w sytuacji kryzysu życiowego (emocje!), a nie zaburzonej zapewnienie bezpieczeństwa - ze strony osób pomagających - od sprawcy BEZPIECZNA RELACJA Człowiek - Człowiek

Jak być powinno ? - do czego zmierzamy edukacja społeczna - wzrost liczby korzystających z pomocy, ujawniających przemoc zmiana postaw u sprawców przemocy – korzystanie z programów korekcji wzrost liczby osób, które wyszły z przemocy – ukazuje innym, że to możliwe wzrost liczby osób przygotowanych specjalistycznie do pracy w zakresie przeciwdziałania przemocy podnoszenie własnych kompetencji przez kadrę pomocową, szkolenia, superwizje SKUTECZNOŚĆ

Jak być powinno? - do czego zmierzamy realizacja działań w ramach Niebieskiej Karty przepływ informacji na etapie interwencji, pomagania, monitoringu osoby współpracujące znają się jako ludzie, nie tylko pracownicy instytucji – odbywają wspólne szkolenia, pracę osoby współpracujące znają kompetencje: możliwości i ograniczenia wzajemne co pozwala na dobre przyporządkowanie zadań pomocowych włączanie do systemu pomocy osób spoza formalnych instytucji INTERDYSCYPLINARNOŚĆ - WSPÓŁDZIAŁANIE LUDZI ZE SŁUŻB, INSTYTUCJI, PODMIOTÓW

Co robić dalej? - kierunki pracy I. Obszar mentalny - praca nad zmianą postaw : - dostrzeganie przemocy w lokalnym i szerszym środowisku, kształtowanie norm społecznych, kulturowych – poprzez skuteczną edukację, - poprzez dostępność skutecznej pomocy – zmiana postawy osób dotkniętych przemocą na: wyjście z tego jest możliwe - ukierunkowanie postawy osób pomagających na: procedura służy organizacji skutecznej pomocy - nie jest celem samym w sobie

Co robić dalej? - kierunki pracy II. Obszar zadaniowy: - utrzymanie i rozwój stanu posiadania elementów systemu - mimo ograniczenia i braku dotacji - rozwój działań profilaktycznych i edukacyjnych zwłaszcza skierowanych do rodziców (wychowanie bez przemocy) - zmiana jakości i zawartości merytorycznej gminnych programów przeciwdziałania przemocy w rodzinie, oparcie ich o lokalną diagnozę i zasady: - adekwatność- realność - skuteczność- atrakcyjność vs. ponurość

Co robić dalej? - kierunki pracy III. Obszar organizacyjny: - rozwój szkoleń – podnoszenie kompetencji kadry: zespołów ośrodków pomocy społecznej, oświaty, ZI; - superwizja jako stały element w pracy zespołów - infrastruktura – wykorzystanie aktualnych możliwości, modyfikowanie zasobów, współdziałanie podmiotów (gminy, ngo, inne…), planowanie rozwoju - transfer dobrych praktyk – wymiana doświadczeń

Dziękuję za uwagę Jerzy Szczepaniec Wydział Polityki Społecznej