PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów, nasze pomysły i dobre praktyki.
Advertisements

12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Szkoła, a demokracja..
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Samorząd Uczniowski.
Prawa Człowieka - „Wszyscy ludzie rodzą się wolni
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
PRAWA CZŁOWIEKA.
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
KONWENCJA PRAW DZIECKA
Praca metodą projektu edukacyjnego
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Realizacja praw dziecka w szkole
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Witaj ! Skoro tu jesteś to znaczy, że chcesz dowiedzieć się czegoś na mój temat  zapraszam !!!!
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Prawa ucznia w praktyce szkolnej
PRAWA DZIECKA I UCZNIA W SZKOLE
DEMOKRACJA W SZKOLE.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Prawa i obowiązki ucznia.
Od bierności ku aktywności,
Opracował Zespół Nauczycieli Przedmiotów Matematyczno - Przyrodniczych
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW
Samorząd UCZNIOWSKI.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
Prawa dziecka! ozwoju • Prawa dziecka:
Przedstawianie innym organom (radzie szkoły, radzie pedagogicznej, dyrektorowi) wniosków i opinii w sprawach dot. szkoły Możliwość redagowania i wydawania.
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Samorząd Uczniowski to jeden z organów szkoły, czyli organizacja uczniów danej placówki obejmująca całą społeczność uczniowską; samorząd jest niezależny.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
Prawa dziecka DALEJ.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
- potrzeba czy balast w naszej szkole?
Samorząd Uczniowski.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
RODZICE W SZKOLE.
APEL.
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
Samorząd Uczniowski.
„Nie pytaj, co Ameryka może zrobić dla ciebie
Czym jest samorząd uczniowski? Samorząd uczniowski to jeden z organów szkoły obok dyrektora, rady pedagogicznej i rady szkoły. Organizacja uczniów danej.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
„SAMORZ Ą D UCZNIOWSKI – JAK DALEKO NAM DO IDEAŁU? ” 21 KWIETNIA 2010 DEBATA.
SZKOLNA DEBATA DOTYCZĄCA SAMORZĄDNOŚCI UCZNIOWSKIEJ Jak przygotowa ć i zorganizowa ć wybory do w ł adz samorz ą du uczniowskiego, ż eby by ł y ś wi ę tem.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
KONTRAKT WYCHOWAWCZY Kontrakt zawarty jest na czas nauki w gimnazjum
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Uczeń- jego prawa i obowiązki
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Czy wiesz, że jako uczeń i człowiek masz określone prawa? a) tak b) nie c) brak odpowiedzi
VIII sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 imienia Jędrzeja Śniadeckiego w Pionkach Wykonały: Sylwia Szmit, Patrycja Petniak.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Praca metodą projektu edukacyjnego
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
§ 3 Organami przedszkola są:
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA prawo do znajomości swoich praw prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej w porozumieniu z dyrektorem prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej prawo do korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej

prawo ucznia do pomocy materialnej o charakterze socjalnym lub motywacyjnym prawo uczniów szczególnie uzdolnionych do indywidualnych programów nauczania wolność wypowiadania poglądów i opinii, w tym w sprawach ucznia wolność myśli, sumienia i wyznania wolność zrzeszania się wolność od poniżającego traktowania i karania prawo do życzliwego i podmiotowego traktowania ochrona prywatności ucznia równe traktowanie wobec prawa szkolnego.

RZECZNICY PRAW UCZNIA w Gimnazjum nr 2 im. Królowej Jadwigi Rzecznikami Praw Ucznia w szkole są: Hania Dudzic (II c) oraz p. Anna Wółkowska

Do zadań Rzecznika Praw Ucznia należą: Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole Zwiększanie świadomości prawnej młodzieży, rodziców i nauczycieli Inicjowanie działań w szkole na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia Pomoc w rozwiązywaniu konfliktów Rzecznik Praw Ucznia prowadzi „Rejestr Skarg i Wniosków Uczniów”. Pełni on stałe dyżury, w czasie których przyjmuje zgłoszenia uczniów o naruszeniu ich praw w szkole.

Prawa Rzecznika Praw Ucznia: Prawo do działania w ramach Statutu Gimnazjum Nr 2 w Działdowie i  obowiązujących regulaminów Prawo do zapoznania się z opinią każdej ze stron sporu Prawo do uczestnictwa w posiedzeniach Zespołu Wychowawczego oraz Samorządu Uczniowskiego, jeżeli charakter sporu tego wymaga Prawo do odstąpienia od interwencji w konkretnej sytuacji i przekazanie sprawy Dyrektorowi Szkoły

Obowiązki Rzecznika Praw Ucznia: Znajomość Statutu Gimnazjum Nr 2 w Działdowie, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Regulaminu Gimnazjum Nr 2 w Działdowie i Regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz Konwencji Praw Dziecka Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia Interweniowanie w razie naruszania podstawowych praw ucznia Udzielanie uczniom pomocy zgodnie z ustalonym trybem postępowania Informowanie stron sporu o podjętych przez siebie działaniach Współpraca z Samorządem Uczniowskim w zakresie upowszechniania praw i obowiązków ucznia Reprezentowanie Gimnazjum Nr 2 w Działdowie na zewnątrz w sprawach dotyczących praw dziecka i ucznia Współpraca z Dyrektorem Szkoły i pedagogiem szkolnym Składanie sprawozdań 2 razy w roku ze swej działalności przed Radą Pedagogiczną Wszelkie informacje uzyskiwane przez Rzecznika w toku postępowania stanowią tajemnicę służbową

Tryb postępowania w kwestiach spornych: 1. uczeń - uczeń zapoznanie się przez Rzecznika z opiniami stron konfliktu, podjęcie mediacji ze stronami konfliktu, podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy, jeżeli wymaga tego sytuacja, uzyskanie od innych organów szkoły ustnych bądź pisemnych wyjaśnień w przedmiotowej sprawie w przypadku gdy jest to konieczne do rozstrzygnięcia sporu, na wniosek Rzecznika ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor Szkoły;

2. uczeń - nauczyciel zapoznanie się przez Rzecznika z opiniami stron konfliktu, podjęcie mediacji ze stronami konfliktu, na wniosek Rzecznika ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor Szkoły.

Tryb składania skarg przez ucznia: Uczeń ma prawo do składania skargi w przypadku naruszenia praw ucznia Skargi składa się osobiście do Rzecznika Praw Ucznia Rzecznik powinien rozpatrzyć skargę nie później niż w ciągu 14 dni Za nie załatwienie sprawy w terminie lub nie zgodzenie się z jej postanowieniami, skarżącemu przysługuje odwołanie do Dyrektora Szkoły w ciągu 7 dni po upływie terminu rozpatrzenia lub od dnia rozpatrzenia skargi Uczeń nie może być narażony na jakiekolwiek represje z powodu złożenia skargi

Pamiętajcie, jeżeli macie jakiś problem lub po prostu chcecie porozmawiać na ważne dla Was tematy, zapytać o radę lub podyskutować, to jesteśmy do Waszej dyspozycji. Zapraszamy na spotkania Klubu Mediatora w każdy wtorek o godz. 15.30 w sali nr 23.

Znam swoje prawa, ale pamiętam, że inni też je mają SZANUJ, ŻEBY INNI SZANOWALI CIEBIE WYBACZAJ, ŻEBY KTOŚ INNY WYBACZAŁ TOBIE SŁUCHAJ, ŻEBY INNI UMIELI SŁUCHAĆ ROZMAWIAJ, ŻEBY INNI UMIELI Z TOBĄ ROZMAWIAĆ NIE BIJ NIE WYŚMIEWAJ NIE OBRAŻAJ NIE LEKCEWAŻ