Marketing bezpośredni – jak kontaktować się z klientem zgodnie z prawem Warszawa, 28 maja 2009r.
Przetwarzanie informacji w celach marketingowych problem wtórnego przetwarzania informacji o klientach (np. dane transakcyjne) problem kwalifikacji prawnej informacji o klientach z punktu widzenia ustawy o ochronie danych osobowych
Kanały marketingowego kontaktu z klientem a źródła prawa w Polsce (1) tradycyjna przesyłka listowna - stosują się przepisy ustawy o ochronie danych osobowych - dopuszczalność działań zarówno w oparciu o zgodę (opt-in) lub brak sprzeciwu zainteresowanego (opt-out) Telefon/fax - stosują się przepisy ustawy o ochronie danych osobowych - dopuszczalność działań w oparciu o zgodę (opt-in) lub brak sprzeciwu zainteresowanego (opt-out)
Kanały marketingowego kontaktu z klientem a źródła prawa w Polsce (2) SMS/MMS/ - stosują się przepisy ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (art.10) - dopuszczalność działań wyłącznie w oparciu o zgodę zainteresowanego (opt- in) Automatyczne systemy wywołujące (IVR) - stosują się przepisy prawa telekomunikacyjnego (art.172 PT) - dopuszczalność działań wyłącznie w oparciu o zgodę zainteresowanego (opt-in)
Baza klientów – rodzaje danych dane osobowe: - informacje o osobach fizycznych (konsumenci) - informacje o członkach rodzin (gospodarstwa domowe) - informacje o osobach fizycznych-pracownikach kontrahentów (dane służbowe) nie są danymi osobowymi: - informacje o osobach-fizycznych (przedsiębiorcy) - informacje o osobach prawnych
Informacje o klientach – które z nich są danymi osobowymi adres poczty elektronicznej adres IP informacje zawarte w logach systemowych (np. search queries) informacje zapisywane w plikach cookies numer telefonu komórkowego
Czy przetwarzanie zagregowanych informacji o klientach jest przetwarzaniem danych osobowych? wystarczy potencjalna możliwość ustalenia tożsamości osoby, której dane są w zbiorze przetwarzane wystarczy, by identyfikacji tej mogli dokonać inni pracownicy administratora danych, niż osoby dokonujące analizy informacji o klientach
Dziękuję za uwagę Xawery Konarski