Jak wspomagać dziecko nadpobudliwe i z zaburzeniami koncentracji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Jak zachować porządek w klasie?
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA (dziecko niespokojne, ciągle w ruchu),
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
Dojrzałość szkolna dziecka
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Może złamać serce i zszargać nerwy.”
Diagnoza zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
DZIECKO NADPOBUDLIWE W SZKOLE. OBJAWY I SYSTEMY POMOCY
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Jak pomagać dziecku w nauce?
PRACA Z UCZNIEM NADPOBUDLIWYM
Zachowania niepożądane
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci
Praca w szkole z dzieckiem z zachowaniami problemowymi
Nadpobudliwość psychoruchowa ADHD zaburzenia zachowania i emocji
Podstawowe umiejętności wychowawcze - szkoła Ilona Mrowiec
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
„Jak pomóc dziecku w nauce”
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Samodzielność dziecka
Jakub Szota Częstochowa 2012
6-LATEK W SZKOLE.
START W SZKOŁĘ.
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA I ZESPÓŁ ADHD
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Ekonomicznych w Lubsku Spotkanie otwierające.
KIEDY POZWOLIĆ? KIEDY ZABRONIĆ? …czyli negocjacje z nastolatkiem
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Umiejętność obserwacji.
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
Szkolny system wychowawczy
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
UNIWERSYTET HUMANISTYCZNO-PRZYRODNICZY
Metody sprawnego uczenia się.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM? Stres to reakcja na bodziec pochodzący ze świata zewnętrznego, który wymaga z naszej strony podjęcia jakichś działań (reakcji).
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
JASNE REGUŁY POMAGAJĄ WYCHOWYWAĆ Poradnik dla Rodziców i Nauczycieli.
Tracy: praca z klientką (model poznawczo-behawioralny)
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
Szkolny plan zachowania
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
Dni otwarte Nazwa szkoły Data.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Nasza Drużyna Prezentacja programu rozwijania umiejętności społecznych realizowanego w Przedszkolu Integracyjnym nr 45.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Egzamin gimnazjalny. Instrukcja dla uczniów
 Wskazówki do pracy z dzieckiem mającym problemy z koncentracją uwagi
Zapis prezentacji:

Jak wspomagać dziecko nadpobudliwe i z zaburzeniami koncentracji Jak wspomagać dziecko nadpobudliwe i z zaburzeniami koncentracji? Opracowanie: Mgr Maja Wasielewska

ZABURZENIA KONCENTRACJI Dziecko nie jest w stanie skoncentrować się na szczegółach podczas zajęć szkolnych, pracy lub w czasie wykonywania innych czynności. Popełnia błędy wynikające z niedbałości; Często ma trudności z utrzymaniem uwagi na zadaniach i grach; Często wydaje się nie słuchać tego, co się do niego mówi; Często nie stosuje się do podawanych kolejno instrukcji i ma kłopoty z dokończeniem zadań szkolnych i wypełnieniem codziennych obowiązków, jednak nie z powodu przeciwstawiania się lub niezrozumienia instrukcji; Często ma trudności ze zorganizowaniem sobie pracy lub innych zajęć; Nie lubi, ociąga się lub unika rozpoczęcia zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego; Często gubi rzeczy niezbędne do pracy lub innych zajęć, np. zabawki, przybory szkolne, ołówki, książki, narzędzia; Łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców; Często zapomina o różnych codziennych sprawach;

NADRUCHLIWOŚĆ Dziecko ma często nerwowe ruchy rąk lub stóp bądź nie jest w stanie usiedzieć w miejscu; Wstaje z miejsca w czasie lekcji lub w innych sytuacjach wymagających spokojnego siedzenia; Często chodzi po pomieszczeniu lub wspina się na meble w sytuacjach, gdy jest to zachowanie niewłaściwe; Często ma trudności ze spokojnym bawieniem się lub odpoczywaniem; Często jest w ruchu, „biega jak nakręcone”; Często jest nadmiernie gadatliwe;

IMPULSYWNOŚĆ Często wyrywa się z odpowiedzią zanim pytanie zostanie sformułowane w całości; Często ma kłopoty z zaczekaniem na swoją kolej; Często przerywa lub przeszkadza innym (np. wtrąca się do rozmowy lub zabawy);

ADHD – Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi Jeśli spełnione są poniższe kryteria, to należy udać się do specjalisty w celu rozpoznania ADHD: 6 lub więcej podanych objawów zaburzeń koncentracji uwagi oraz co najmniej 6 objawów nadmiernej ruchliwości i impulsywności utrzymuje się przez co najmniej 6 miesięcy w stopniu utrudniającym funkcjonowanie dziecka lub w stopniu niewspółmiernym do jego rozwoju Niektóre z objawów ujawniły się przed 7. rokiem życia Trudności w funkcjonowaniu dziecka spowodowane tymi objawami występują w 2 lub więcej sytuacjach, np. w szkole i w domu Objawy powodują istotne klinicznie zaburzenie funkcjonowania społecznego, szkolnego lub zawodowego Objawy nie występują w przebiegu całościowych zaburzeń rozwojowych, schizofrenii lub innych psychoz i nie można ich trafniej uznać za objawy innego zaburzenia psychicznego

STRATEGIE RADZENIA SOBIE Z ZABURZENIAMI UWAGI Strategie mające na celu ograniczenie ilości bodźców docierających do dziecka w czasie wykonywania zadania; Strategie pomagające w selekcjonowaniu odbieranych bodźców (puste biurko, gładka ściana, zamknięte i zasłonięte okno); Strategie skracające czas i zakres zadań powierzonych do wykonania (krótka przerwa wypełniona, np. aktywnością ruchową, gdy dziecko zaczyna się rozpraszać; jedno polecenie na raz; mówimy krótko);

STRATEGIE RADZENIA SOBIE Z NADMIERNĄ RUCHLIWOŚCIĄ Akceptacja faktu, że dziecko musi się ruszać; Stworzenie sytuacji, w której jego poruszanie mniej przeszkadza otoczeniu (pozwól na wstawanie, chodzenie podczas odrabiania lekcji oraz przeplataj zadania wymagające siedzenia elementami zadań ruchowych); Wyznaczanie granic poprzez stworzenie listy obowiązujących zasad i przypominanie ich; Zagospodarowanie energii (aktywność fizyczna, sport);

STRATEGIE RADZENIA SOBIE Z NADMIERNĄ IMPULSYWNOŚCIĄ Przypominanie w odpowiednim momencie o istnieniu zasady (np. w formie graficznej, hasłowej – znak „Stop”); Omówienie z dzieckiem sygnałów przypominających o zasadach; Powtarzanie poleceń; Przewidywanie sytuacji, w których impulsywność może być dla dziecka niebezpieczna;

PLAN DNIA Dziecko z ADHD potrzebuje stałych, niezmiennych ram dnia Plan należy przygotować wspólnie z dzieckiem (łatwiej się do niego przystosuje) Plan powinien uwzględniać czas wolny Dziecko potrzebuje pomocy, by przestrzegać planu (przypominanie 5 – 10 minut przed czasem, że zbliża się pora na odrabianie lekcji) Nagradzanie dziecka za każde dotrzymanie terminu Wprowadzanie konsekwencji, jeśli dziecko nie zaczyna zaplanowanej czynności po kilkakrotnym przypomnieniu

TWORZENIE SCHEMATÓW CODZIENNYCH CZYNNOŚCI (mycie, ubieranie się, sprzątanie) Dzielimy czynność na etapy (zamiast „ubierz się” kilka komunikatów: „skarpetki”, „spodnie”, „koszulka”, „zapnij guziki”, „sweter”) Zapisujemy etapy w formie listy na dużej kartce Zawieszamy nad biurkiem lub w łazience Chwalimy dziecko po każdej dobrze wykonanej oraz zakończonej czynności

SKUTECZNE WYDAWANIE POLECEŃ Znajdujemy się blisko dziecka Skupiamy uwagę dziecka na sobie Rozpoczynamy wydawanie poleceń od słów: „Spójrz na mnie”, „Zobacz”, „Posłuchaj, powiem Ci coś bardzo ważnego” Dziecko z ADHD wymaga pewnej liczby powtórzeń polecenia Treść polecenia ma być krótka i zwięzła (ok. 3 – 4 słowa, np. „Połóż książki na półce”, a najlepiej jeden wyraz i słowo „proszę”) Nie zadajemy pytania, np. „Czy mógłbyś wynieść śmieci?” Polecenia wydajemy tonem stanowczym, ale neutralnym Upewniamy się, że dziecko słyszało polecenie – prosimy, by je powtórzyło Moment, gdy dziecko robi coś interesującego (np. ogląda bajkę), nie jest dobrym momentem na wydawanie poleceń Unikamy wydawania kilku poleceń naraz Dopilnowujemy wykonania polecenia Warto pamiętać, że dziecku nadpobudliwemu trudniej jest przestać coś robić, niż zacząć coś robić, więc zamiast zakazów lepiej stosować nakazy zrobienia czegoś, np. zamiast „Nie gap się przez okno.” – „Spójrz na mnie.”

PRACA NA POZYTYWACH Pochwały Nagrody Podkreślanie sukcesów Systemy żetonowe: Opisanie niepożądanego zachowania Zdefiniowanie, jak powinno się zachowywać dziecko w określonej sytuacji (np. „Ścieli łóżko po powrocie ze szkoły”); wytłumaczenie dziecku, jakiego zachowania się od niego oczekuje Ustalenie z dzieckiem zasad systemu punktowego (ile punktów zdobywa się za określone zachowanie) Nieprowadzenie punktów karnych Przyznane punkty powinny być wspólnie zapisywane Wyznaczamy nagrody (za kilka punktów, za ich średnią ilość oraz za ich dużą ilość)

ZASADY By dziecko zrozumiało zasadę, musi być podana w sposób jasny konkretny i krótki, np. zasada brzmi: „Nie wolno nikogo przezywać” Staramy się formułować je w sposób pozytywny, unikając słowa „nie”, np. zamiast „Nie zostawiaj naczyń na stole.” – „Odstawiamy brudne naczynia do zlewu.” Wprowadzamy jednocześnie maksymalnie 1 – 2 zasady Dbamy o ich przestrzeganie Warto przedyskutować zasady z dzieckiem Spisujemy je wspólnie Zawieszamy w widocznym miejscu, dzięki czemu możemy w każdej chwili się do nich odwołać i uniknąć niepotrzebnych dyskusji Zasady obowiązują obie strony Należy je przypominać tak często, na ile jest to potrzebne Nie wdajemy się w dyskusję

KONSEKWENCJA – REAKCJA NA NIEWŁAŚCIWE ZACHOWANIE DZIECKA Odebranie przyjemności, przywileju Brak uwagi, zainteresowania ze strony ważnej, dorosłej osoby Naprawienie szkód, np. posprzątanie po sobie w obecności dorosłego Wyłączenie z sytuacji, np. odesłanie do cichego i nudnego miejsca Odroczenie możliwości otrzymania przywileju do czasu ustania trudnej sytuacji, np. pobawisz się, kiedy odrobisz lekcje Ograniczenie swobody działania, np. wzięcie dziecka za rękę Podporządkowanie się przez dziecko konsekwencji i przestrzeganie jej do końca pod nadzorem osoby dorosłej powinno całkowicie wymazać winę

LITERATURA Kołakowski A. (2009). „ADHD – informacje dla rodziców”, Warszawa: Janssen – Cilag Polska Sp. z o. o. Kołakowski A. (2010). „ADHD… i szkoła”, Warszawa: Janssen – Cilag Polska Sp. z o. o. Diagnostic and Statistic Manual of Mental Disorders. Fourth Edition. (1994). Washington: American Psychiatric Association, tłumaczenie M. Liwska, T. Wolańczyk, A. Kołakowski.

Dziękuję za uwagę 