Promowanie i realizacja wychowania patriotycznego w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
"Patriotyzm to żywe poczucie zbiorowej odpowiedzialności."
Obowiązujące od dnia r. przepisy dotyczące oświaty
KOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIEKOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIE W PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W RAMACH EUROPEJSKIEGO ROKU EDUKACJI OBYWATELSKIEJ 2005 rok MEiN.
Organizacja nauczania indywidualnego
Patriotyzm przyszłości.
4. Polski patriotyzm na przestrzeni wieków
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
NASZA SZKOŁA PRZYSTĄPIŁA DO KONKURSU
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
MODEL KWALIFIKACYJNY NAUCZYCIELA XXI WIEKU
PRAWA CZŁOWIEKA.
KSZTAŁTOWANIE POSTAW SPOŁECZNYCH, OBYWATELSKICH I PATRIOTYCZNYCH
dr Elżbieta Męcina-Bednarek
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA.
Patriotyzm dawniej i dziś.
Prawa i obowiązki obywateli RP
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM 2013
Wychowanie patriotyczne w Zespole Szkół Mechanicznych w Żaganiu
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Naród i postawy wobec narodu
Nauczyciel Wykonali: Jakub P. Seweryn S. Dominik Z.
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Projekt Edukacyjny „JAKI ZNAK TWÓJ – ORZEŁ BIAŁY
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Szkoła Podstawowa im.bł. Matki Teresy z Kalkuty w Świebodzinie
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE.
WYCHOWANIE W SZKOLE …mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Często słyszymy słowa: Polska, Ojczyzna, Polacy. Na codzień nie myślimy jednak o tym, co to jest wspólne dobro, poczucie tożsamości, nasza kultura. A.
Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel Bezpieczna Szkoła – Bezpieczny Uczeń Zespół Szkół w Koniuszowej.
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Zdaniem nauczycieli: Ponieważ podstawa programowa jasno definiuje nasze priorytety: „W procesie kształcenia ogólnego szkoła podstawowa kształtuje u uczniów.
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
Edukacja antydyskryminacyjna - uczniowska aktywność, respektowanie norm społecznych i indywidualizacja oddziaływań wychowawczych Marzanna Pogorzelska.
VIII Przeworskie Forum Wychowawcze 26 stycznia 2007 r.
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Regionalizm poprzez emocjonalny kontakt z „małą ojczyzną” pozwala zbliżać to co nasze i małe, ku temu, co wielkie...” (ks. Janusz St. Pasierb)
PATRIOTYZM POLAKÓW U PROGU III TYSIĄCLECIA PATRIOTYZM POLAKÓW U PROGU III TYSIĄCLECIA.
Naród To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp… Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Naród  To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp…  Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
KONSTYTUCJA 3 MAJA Wykonała i opracowała: Kaja Rompa 6d.
WYNIKI ANKIETY. CO TO JEST PATRIOTYZM? KTO TO JEST PATRIOTA?
Dziecko romskie w szkole
,,JAK UCZYĆ PATRIOTYZMU W NOWEJ RZECZPOSPOLITEJ? ”
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Projekt Edukacyjny „JAKI ZNAK TWÓJ – ORZEŁ BIAŁY
Kodeks etyczny nauczyciela
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Wyniki sondażu przeprowadzonego wśród mieszkańców gminy Raba Wyżna
Kierunek 2. Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych Elżbieta Bukowiecka-Górny.
Zapis prezentacji:

Promowanie i realizacja wychowania patriotycznego w szkole Opracowali: Zbigniew Syska Jerzy Dutkiewcz Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wlkp. 2006 r.

Omawiane zagadnienia Zagadnienia wprowadzające Postawy wobec narodu Akty prawne mówiące o wychowaniu patriotycznym Rys historyczny polskiego patriotyzmu Rola szkoły w wychowaniu patriotycznym

Postawy wobec narodu i Ojczyzny

Patriotyzm Postawa poszanowania i umiłowania ojczyzny, solidarności ze wszystkimi członkami narodu i przywiązanie do kultury narodowej oraz rzetelne wypełnianie podstawowych obowiązków obywatela wobec ojczyzny, wynikających z konstytucji.

Nacjonalizm Postawa społeczno – polityczna uznająca interes własnego narodu za nadrzędny wobec grup społecznych, społeczności regionalnych, czy wyznań religijnych. Uznaje państwo narodowe za najwłaściwszą formę organizacji społeczności złączonej wspólnotą pochodzenia, języka, historii i kultury.

Szowinizm Ideologia i postawa wyrażające się w bezkrytycznym stosunku do własnego narodu, niedostrzeganiu jego wad i przecenianiu zalet, pogarda i nienawiść do innych nacji.

Internacjonalizm Postawa społeczno – polityczna opierająca się na założeniach równouprawnienia, współpracy i przyjaźni wszystkich narodów. Celem internacjonalizmu jest stopniowe przezwyciężanie odrębności i konfliktów między narodami i państwami oraz budowanie światowego ładu.

Wychowanie patriotyczne w edukacji – podstawy prawne. Moduł I Wychowanie patriotyczne w edukacji – podstawy prawne.

Akty prawne dotyczące wychowania patriotycznego KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ z dnia 2 kwietnia 1997 r. USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY z dnia 7 września 1991 r. USTAWA KARTA NAUCZYCIELA z dnia 26 stycznia 1982 r. PODSTAWA PROGRAMOWA Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY

KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Art. 28. Godłem Rzeczypospolitej Polskiej jest wizerunek orła białego w koronie w czerwonym polu. Barwami Rzeczypospolitej Polskiej są kolory biały i czerwony. Hymnem Rzeczypospolitej Polskiej jest Mazurek Dąbrowskiego. Godło, barwy i hymn Rzeczypospolitej Polskiej podlegają ochronie prawnej. Art. 29. Stolicą Rzeczypospolitej Polskiej jest Warszawa.

KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ OBOWIĄZKI Art. 82. Obowiązkiem obywatela polskiego jest wierność Rzeczypospolitej Polskiej oraz troska o dobro wspólne. Art. 83.Każdy ma obowiązek przestrzegania prawa Rzeczypospolitej Polskiej. Art. 84. Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Art. 85. Obowiązkiem obywatela polskiego jest obrona Ojczyzny. Zakres obowiązku służby wojskowej określa ustawa. Art. 86.Każdy jest obowiązany do dbałości o stan środowiska i ponosi odpowiedzialność za spowodowane przez siebie jego pogorszenie.  

USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY z dnia 7 września 1991 r USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY z dnia 7 września 1991 r. ogłoszono dnia 2 grudnia 2004 r. obowiązuje od dnia 25 października 1991 r. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.

USTAWA KARTA NAUCZYCIELA z dnia 26 stycznia 1982 r USTAWA KARTA NAUCZYCIELA z dnia 26 stycznia 1982 r. ogłoszono dnia 8 czerwca 2006 r. obowiązuje od dnia 1 lutego 1982 r. Rozdział 2 Obowiązki nauczycieli Art. 6. Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą; wspierać każdego ucznia w jego rozwoju oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego. Nauczyciel obowiązany jest kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka; dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.

Podstawa programowa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. I etap edukacyjny - kl.I-III II etap edukacyjny - kl.IV-VI III etap edukacyjny- gimnazjum IV etap edukacyjny- szkoły ponadgimnazjalne

I etap edukacyjny (kl.I-III) Cele edukacyjne: Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, w tym poczucia przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu, kraju Zadania szkoły: Uświadomienie uczniom, że wspólnoty takie jak: rodzina, środowisko lokalne i ojczyzna stanowią wielką wartość w życiu każdego człowieka i że każdy ma wobec tych wspólnot obowiązki

II etap edukacyjny (kl.IV-VI) wychowanie patriotyczne i obywatelskie Cele edukacyjne: Kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej. Rozwijanie poszanowania postaw prospołecznych i dobra wspólnego . Kształtowanie szacunku dla własnego państwa.

II etap edukacyjny (kl.IV-VI) wychowanie patriotyczne i obywatelskie Treści nauczania: Godło i hymn państwowy. Pieśni patriotyczne. Utwory literackie (obrazy i filmy) o tematyce historyczno-patriotycznej. Lokalne miejsca pamięci narodowej. Sylwetki wielkich Polaków (artystów, uczonych, polityków, żołnierzy). Jednostka, społeczeństwo, naród, państwo. Prawa i obowiązki obywatelskie. Patriotyzm. Osiągnięcia: Znajomość hymnu narodowego oraz symboli narodowych i państwowych. Odpowiednie zachowanie się w czasie uroczystości szkolnych i państwowych. Umiejętność przeprowadzenia wyborów do samorządu szkolnego. Znajomość instytucji państwa demokratycznego. Próby określenia współczesnej postawy obywatelskiej i patriotycznej.

III etap edukacyjny (gimnazjum) przedmiot -wiedza o społeczeństwie 2. WYCHOWANIE OBYWATELSKIE Cele edukacyjne Pogłębianie poczucia przynależności do wspólnoty obywateli państwa polskiego. Świadomość istnienia obowiązków wobec własnej ojczyzny, w tym w szczególności obowiązku jej obrony oraz dbałości o jej dobre imię. Pogłębianie szacunku dla własnego państwa.

III etap edukacyjny (gimnazjum) przedmiot -wiedza o społeczeństwie moduł: wychowanie obywatelskie Treści nauczania: Naród i państwo. Tożsamość narodowa. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej Ustrój polityczny i instytucje Rzeczypospolitej Polskiej Prawa i obowiązki obywatela Osiągnięcia: Godne zachowanie w czasie obchodów świąt i uroczystości narodowych. Rozpoznawanie własnych praw i obowiązków. Wykorzystywanie wiedzy o zasadach ustroju Rzeczypospolitej Polskiej do interpretacji wydarzeń życia publicznego.

IV etap edukacyjny (szkoły ponadgimnazjalne) Wiedza o społeczeństwie Cele edukacyjne: Osiągnięcie zdolności do aktywności społecznej na gruncie szacunku dla własnego państwa i prawa Rozwijanie poczucia współodpowiedzialności za społeczeństwo i państwo Rozwijanie cnót społecznych i obywatelskich, patriotyzmu i odpowiedzialności za dobro wspólne Pogłębienie tożsamości narodowej i kulturowej Treści nauczania: Naród, tożsamość narodowa Patriotyzm i nacjonalizm Społeczeństwo obywatelskie Aktywność polityczna obywateli Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej Ustrój polityczny Rzeczypospolitej Polskiej Cnoty obywatelskie System prawny RP Prawa i obowiązki obywatelskie

SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY Obszary działania wychowawczego: I. Uczeń jako jednostka II. Uczeń w klasie III. Wychowanie regionalne IV. Wychowanie patriotyczne i obywatelskie V. Uczeń i świat VI. Wychowanie ekologiczne VII. Wychowanie zdrowotne i profilaktyka uzależnień VIII. Edukacja czytelnicza i medialna IX. Edukacja dla bezpieczeństwa X. Działalność Samorządu Uczniowskiego XI. Współpraca z rodzicami

SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY IV. Wychowanie patriotyczne i obywatelskie Poznawanie symboli narodowych, ich historii i znaczenia, okazywanie im szacunku. Udział w uroczystościach patriotycznych. Zwiedzanie miejsc historycznie związanych z Polską. Udział w konkursach związanych z historią kraju, regionu czy rodzinnej miejscowości. Pielęgnowanie i tworzenie tradycji szkoły. Poznanie sylwetki Patrona Szkoły, udział w obchodach Dni Patrona.  Poznawanie polskich tradycji i zwyczajów narodowych czy świątecznych.

Wychowanie patriotyczne jest jednym z działów celowego i świadomego kształtowania tożsamości narodowej młodego pokolenia i postaw jednostki w społeczeństwie. Jego zadaniem jest umiejętne wpajanie szacunku i przywiązania do tradycji własnego narodu, jego osiągnięć, kultury,języka ojczystego, kraju i ludzi którzy go zamieszkują Zbigniew Syska