UDZIAŁ MŁODZIEŻY W GRUPACH DESTRUKTYWNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Wywieranie wpływu na ludzi
prowadzenie: Dorota Maciejewska
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
SEKTY RELIGIJNE.
Hasło promujące życie bez agresji.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Nadużywanie alkoholu Przemysław Kowalik.
prowadzenie: Dorota Maciejewska
opracowała: Dorota Maciejewska
Rola państwa w gospodarce
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konformizm Konformizm to zmiana zachowania lub opinii osoby, która spowodowana jest rzeczywistym lub wyobrażonym naciskiem ze strony osoby lub grupy osób.
SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE
Prezentacja multimedialna
Zarządzanie strategiczne
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
Uzależnienia a rozwój dziecka
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Definicja kultury organizacyjnej
STOP – przemocy i agresji
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Wiedza o społeczeństwie
Ewolucja kulturowa XX a wychowanie
Bezpieczeństwo w szkole
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa I.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Zaangażowanie uczniów w demokrację i samorządność szkolną, czyli nauka demokracji i obywatelskiego działania Projekt Marcina Kaczmarka i Michała Wieczorka.
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
czyli oddziaływanie grupy na jednostkę
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
RODZINA.
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Postawa asertywna.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Dla lidera SZTUKA PERSWAZJI Zygmunt Korzeniewski.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
PRZEMOC I AGRESJA.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
Rodzice nie muszą być samotni
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Skuteczne grono pedagogiczne: kiedy mamy szanse wygrywać z przemocą? Tomasz Wojciechowski.
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Michał Przybylski Mateusz Limański
Typowe cechy działalności sekt
Reguły Cialdiniego Niedostępność Zygmunt Korzeniewski.
Zgłoszenia w ramach kategorii Najlepszy Zespół wspierający
Zgłoszenia w ramach kategorii Najlepszy Zespół konsultantów
1 1.
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

UDZIAŁ MŁODZIEŻY W GRUPACH DESTRUKTYWNYCH prowadzenie: Dorota Maciejewska

Schemat porządkujący pojęcia Nowy ruch religijny Grupa destruktywna Sekta Grupa subkulturowa

NOWY RUCH RELIGIJNY to organizacja religijna, która powstała w drugiej połowie XX wieku czyli moment powstania grupy decyduje o zakwalifikowaniu jej do tej kategorii

SEKTA to grupa , która powstała poprzez oderwanie się od któregoś z wielkich kościołów panujących czyli sposób powstania grupy decyduje o zakwalifikowaniu jej do tej kategorii

GRUPA SUBKULTUROWA to grupa charakteryzująca się autonomicznym układem norm, wartości i wzorców zachowań odmiennych od standardów obowiązujących ogół społeczeństwa

GRUPA DESTRUKTYWNA to grupa szkodliwa społecznie, w której uczestnictwo doprowadza do destrukcyjnych zmian w osobowości

PRAWA RYNKU A GRUPY DESTRUKTYWNE KLIENT PRODUCENT w sytuacji lęku z bogatą ofertą niepewności rynkową zmiany technologiczne wiedza psychologiczna zmiany w modelu marketing rodziny środki komunikacji

DESTRUKTYWNE sekty i nowe ruchy religijne po czym je rozpoznamy?

WYZNACZNIKI DESTRUKTYWNOŚCI GRUPY struktura piramidy władzy i finansów, negatywny stosunek do świata zewnętrznego, autorytarny lider fasadowość – działalność parawanowa, stosowanie technik kontroli umysłu, obciążony język, częsta zmiana nazwy, negatywna ocena przez byłych wyznawców i ich rodziny, niejasna przeszłość.

FASADOWOŚĆ DZIAŁALNOŚĆ PARAWANOWA podszywanie się pod instytucje i organizacje cieszące się zaufaniem społecznym

Struktura organizacyjna sekty PIRAMIDA GURU ELITA WIZYTÓWKI MIĘSO SEKTY proces kontroli umysłu

Negatywny stosunek do świata ( w metaforze bezludnej wyspy) Sekta jest wyspą dobra na oceanie zła tego świata

TECHNIKI PSYCHOMANIPULACYJNE STOSOWANE W SEKTACH „Do czynienia zła wystarczy bezczynność dobrych ludzi”

Dlaczego możliwe jest stosowanie różnych technik psychologicznych wobec ludzi? a) Ulegamy, ponieważ mamy utrwalone wzorce reakcji, czyli, że wykonujemy ciągi działań, zachowań (jak rytuały), powtarzając je z każdym razem w niezmienionej postaci i kolejności. b) Ulegamy, ponieważ są sposoby automatycznego włączania w nas zachowań i reakcji przez innych przy pomocy odpowiednich wyzwalaczy.

SOCJOTECHNIKI UŻYWANE DO PSYCHOMANIPULACJI W SEKTACH Ćwiczenie

REGUŁA WZAJEMNOŚCI Zawsze powinniśmy starać się odpowiednio odwdzięczyć osobie, która nam dostarczyła jakieś dobro. Na mocy reguły jesteśmy, zatem zobowiązani do przyszłego rewanżowania się za przysługi, prezenty, zaproszenia i tym podobne dobra, jakie sami otrzymaliśmy.

KAPITANOZA Polega na tym, że ludzie nie reagują na katastrofalną pomyłkę kogoś, kogo uważają za eksperta w danej sprawie i automatycznie podporządkowują się jego poleceniom – skoro mówi to autorytet, to tak zapewne jest.  

REGUŁA KONSEKWENCJI Kiedy dokonamy już wyboru lub zajmiemy stanowisko w jakiejś sprawie, napotykamy zarówno wewnątrz nas, jak i w innych, silny nacisk na zachowanie konsekwentne i zgodne z tym, w co już się zaangażowaliśmy.

REGUŁA LUBIENIA Polega na tym, że jeżeli nie można posłużyć się już istniejącymi więzami przyjaźni, próbujemy nakłonić ofiary swego wpływu, aby nas polubiły wiedząc, że ludzie łatwiej spełniają prośby tych, których lubią i darzą sympatią.

REGUŁA NIEDOSTĘPNOŚCI Polega na przypisywaniu większej wartości tym możliwościom, które stają się dla ludzi niedostępne.  

CO SZCZEGÓLNIE POWINNO NAS ZANIEPOKOIĆ W FUNKCJONOWANIU DANEJ GRUPY?

PODSUMOWANIE Podział na dobry świat grupy i zły świat poza nią, Grupa ma strukturę piramidy władzy i finansów, Są pytania, których w grupie nie wolno zadawać, Cały czas w grupie jest zagospodarowany, Lider jest identyfikowany z Bogiem.

UDZIAŁ MŁODZIEŻY W GRUPACH PODKULTUROWYCH

PODKULTURA/ SUBKULTURA to autonomiczny układ norm, wartości i wzorców zachowań oraz ról społecznych wytworzony przez społeczność jakiejś grupy, którego istotną cechą jest odmienność od norm, wartości i wzorców zachowań oraz standardów obowiązujących ogół społeczeństwa E. Bielicki i A. Jawłowska

PODKULTURA SUBKULTURA NORMY, WARTOŚCI WZORY, ROLE SPOŁ. REGULATORY ZACHOWAŃ SPOŁ. ODMIENNOŚĆ OD OGÓLNIE PRZYJĘTYCH STANDARDÓW

CECHY NEGATYWNYCH MŁODZIEŻOWYCH GRUP PODKULTUROWYCH Negatywne podkultury młodzieżowe dotyczą grup: nieformalnych powstałych samorzutnie poza przyzwoleniem społecznym zdemoralizowanych

SYMPTOMY NEGATYWNEJ GRUPY PODKULTUROWEJ MŁODZIEŻY Zachowania niszczycielskie Zachowania krzywdzące Naruszanie standardów szkolnych Zachowania agresywne Przemoc Wandalizm (mściwy – z odwetu, zabawowy, złośliwy – z gniewu i frustracji) Specyficzne, zwulgaryzowane słownictwo Obraźliwe symbole Czyny karalne - przestępstwa Nadużywanie alkoholu, środków odurzających

PRZYCZYNY PRZYNALEŻNOŚCI DO GRUP SUBKULTUROWYCH Pustka społeczna i emocjonalna Przenoszenie zachowań ze świata dorosłych Brak pomocy w sytuacjach kryzysowych Samotność i poczucie alienacji Niezaspokojenie podstawowych potrzeb psychicznych

CO DAJE CZŁOWIEKOWI PRZYNALEZNOŚĆ DO GRUPY? 1. Grupowe myślenie dające poczucie bezpieczeństwa i siły 2. Różnego rodzaju wsparcie 3. Możliwość porównania się z innymi

PODSUMOWANIE podkulturowe grupy młodzieżowe dzielimy na pozytywne i negatywne grupy podkulturowe, negatywne naruszają porządek moralny i prawny młodzież wybiera negatywne grupy podkulturowe z określonych przyczyn w zwalczaniu negatywnych grup młodzieżowych najlepiej zacząć od eliminacji ze środowiska przywódcy