Real Time Management Wyzwania w zarządzaniu firmami w dobie superszybkich zmian na świecie Agnieszka Knap-Stefaniuk.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
Advertisements

Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Strategie kariery zawodowej
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Budowanie wizerunku pracodawcy – trzy perspektywy
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Sczawieńska 2
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Organizacja i zarządzanie firmą
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rola działów HR w rozwijaniu innowacyjności firm
Lider- Przywódca.
Firma dla różnych ludzi
GRC.
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Pozycja lidera – kierowanie
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Procesy grupowe A.Kawalec.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Moja przedsiębiorczość
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Szkoła Współpracy.
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Kultura organizacyjna MSP
Jak dochodzi do zmiany? Refleksja Samoświadomość Decyzja Robię coś albo nie robię Działania, działania, działania.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Z. Korzeniewski, DODN Lider różni się od dyrygenta…? Zapraszam do dyskusji.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
8 zasad postępowania lidera
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Teoria organizacji Wykład 1.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Specjalność Przedsiębiorczość i Zarządzanie MŚP Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Proces przewodzenia i kontrolowania
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Real Time Management Wyzwania w zarządzaniu firmami w dobie superszybkich zmian na świecie Agnieszka Knap-Stefaniuk

Turbulencja otoczenia - główne czynniki zewnętrzne Globalizacja rynków zbytu - uniformizacja potrzeb Rozwój nowych technologii - telefonia komórkowa, mikroelektronika, inżynieria genetyczna Konsolidacja przedsiębiorstw - fuzje i przejęcia, zwiększenie potencjału przedsiębiorstw, intensyfikacja konkurencji Zmiany społeczne - zmiany stylu życia, większa mobilność, społeczności wirtualne Wzrastające niepokoje gospodarcze - kryzysy walutowe, globalna recesja 2

Wyzwania w zarządzaniu firmami w XXI wieku: Ciągłe zmiany Przywództwo Zaangażowanie pracowników Różnorodność (pokolenie Y) Kultura organizacyjna Kompetencje menedżerów …………………………

Zmiana jako jeden z wyznaczników współczesności Wśród głównych tendencji, które można wymienić w otoczeniu współczesnych organizacji jest przede wszystkim wzrost nowości zmiany Oznacza to, że ważne wydarzenia wpływające na przedsiębiorstwo bardziej odbiegają od tego, co było znane z przeszłości Trudno więc takie zmiany przewidzieć i skutecznie na nie reagować

Zmiana jako jeden z wyznaczników współczesności Od lat obserwujemy również wzrost intensywności otoczenia Świadczy o tym między innymi to, iż utrzymywanie połączeń między przedsiębiorstwem a jego partnerami w otoczeniu pochłania coraz więcej energii i uwagi zarządzających

Zmiana jako jeden z wyznaczników współczesności Z kolei wzrost szybkości zmian w otoczeniu (tempo zmian i ich złożoność) powoduje, że mówimy dziś o zmianie radykalnej, rewolucyjnej Obserwujemy rosnącą złożoność otoczenia, co oznacza, że pojawia się coraz więcej czynników zewnętrznych mających wpływ na zmiany w organizacjach

Zmiana jako jeden z wyznaczników współczesności Jednym z największych wyzwań, przed którym stoją współczesne organizacje i ich menedżerowie są zmiany i skuteczne zarządzanie zmianami Wprowadzanie zmian w praktyce - to proces bardzo delikatny, skomplikowany, trudny

Zmiana jako jeden z wyznaczników współczesności Do najtrudniejszych należą zmiany w zarządzaniu! dotyczą ludzi, naruszają ich przyzwyczajenia, nawyki i sposoby działania dotyczą menedżerów oraz ich relacji w podwładnymi

Zmiana i opór pracowników Proces wprowadzania zmian jest prawdziwym wyzwaniem i jednym z najtrudniejszych przedsięwzięć dla kierownictwa firmy Każda zmiana budzi opór Niechęć jest czymś zupełnie normalnym

Zmiana i opór pracowników Przyczyny oporu wobec zmian: niepewność i poczucie zagrożenia rozbieżność proponowanej zmiany z wyznawanymi wartościami obawa przed osobistymi stratami (pewność zatrudnienia, płaca, stanowisko, status, komfort pracy) niezgoda na rezygnację z dotychczasowych przywilejów gloryfikacja przeszłości zbyt szybkie tempo wprowadzania zmian zbyt duży zakres zmiany

Uczestnicy zmiany - menedżerowie i pracownicy Ludzie nie chcą być zarządzani. Ludzie pragną, aby im przewodzić. Czy ktoś słyszał o świecie menedżera? O świecie przywódcy... z pewnością.

Przywództwo a zarządzanie Przywództwo jest procesem wywierania wpływu na innych w sposób skłaniający ich do dobrowolnego angażowania się i wnoszenia wkładu w osiąganie celów organizacji Skuteczne przywództwo to nie dominująca osobowość czy wola władzy, ale szacunek i zaufanie, które zachęcają zespół do pełnego zaangażowania się w pracę

Przywództwo a zarządzanie Przywódca: Motywuje i inspiruje Wyzwala energię Menedżer: Kontroluje Organizuje rozwiązanie problemów

Edukacja a współczesne zarządzanie „W XX wieku biznesowe kształcenie specjalistów na uczelniach i w pracy koncentrowało się na zarządzaniu - uczono ich planować i układać budżety, organizować, zatrudniać, kontrolować i rozwiązywać problemy. Dopiero mniej więcej w ostatnim dziesięcioleciu zaczęto częściej mówić o kształceniu przywódców, czyli osób umiejących tworzyć i komunikować wizje oraz strategie. Ponieważ zarządzanie koncentruje się głównie na status quo, a przywództwo głównie na zmianach, w XXI wieku będziemy musieli w większym stopniu zadbać o kształcenie przywódców”. John P. Kotter

Cechy przywódcy Uczciwość/Integralność Standardy Decyzyjność Asertywność Optymizm Osiągnięcia Wizja

Przywódca Innowator Jest oryginalny Skupia się na ludziach Wzbudza zaufanie Ma długoterminowe perspektywy Mówi „My” Wzbudza szacunek Inspiruje

Zarządzanie Zasobami Ludzkimi jako wyzwanie dla menedżerów Czynniki sukcesu współczesnego przedsiębiorstwa: Ludzie - ich wiedza i kwalifikacje Inwencja twórcza pracowników Skłonności do przedsiębiorczego działania Wytrwałość w pokonywaniu trudności

Źródła zaangażowania Pragnienie pozostawania członkiem danej organizacji (pragnienie to łączy się z lojalnością, przywiązaniem, więzią grupową) Wiara w wartości i cele organizacji oraz ich akceptacja (to efekt silnej kultury organizacyjnej) Gotowość do podjęcia znacznego wysiłku na rzecz organizacji (jest wynikiem wspólnoty interesów, akceptacji norm i wartości, lojalności)

Kreowanie zaangażowania pracowników zaangażowanie entuzjazm inicjatywa pasja wiara w ludzi wytrwałość zdolność do empatii

Współczesne zarządzanie a zaangażowanie pracowników Często menedżerowie są zdania, że najlepszym sposobem kreowania zaangażowania - są pieniądze (?) Dla pracowników ważne są również takie czynniki jak: odpowiedni sposób kontroli pracy dobre kontakty ze współpracownikami kompetentni menedżerowie przełożony, który docenia osiągnięcia indywidualne

Współczesne zarządzanie a zaangażowanie pracowników Menedżerowie powinni szczególną uwagę przywiązywać do takich motywatorów: osiągnięcia uznanie awanse praca (treść) możliwość rozwoju autonomia i odpowiedzialność

Zaangażowanie a partycypacja pracowników Proces partycypacji definiowany jest jako: Aktywny udział pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem Zwiększenie udziału i wpływu pracowników na decyzje dotyczące ich pracy i wcielanie w życie tych decyzji w miejscu pracy

Współczesny menedżer a pokolenie Y W obecnych czasach zarządzający muszą być zaangażowani i elastyczni Muszą być chętni do adaptowania się do coraz bardziej wymagających oraz młodszych pracowników, którzy kwestionują ich autorytet (pokolenie Y - osoby urodzone w latach ‘80, dorastające w ‘90, rozpoczynające swoją karierę zawodową po roku 2000)

Cechy pokolenia Y Są mobilni, otwarci na zmiany Żyją „szybko” Potrzebują dużej stymulacji (nuda) Tworzą wirtualne społeczności Znają nowe technologie Mają łatwy dostęp do informacji i edukacji Grają w gry komputerowe Żyją w dwóch światach (wirtualnym i realnym)

Pokolenie Y - mocne strony Kreatywność, innowacyjność Otwartość na zmiany Mobilność Zaangażowanie, energia, ambicje Pewność siebie Znajomość nowych technologii Szybkie uczenie się Łatwość dotarcia do informacji Nastawienie zadaniowe

Pokolenie Y - słabe strony Niska lojalność Niska zdolność do odraczania gratyfikacji Duże oczekiwania Wyższe aspiracje niż umiejętności Wysokie potrzeby konsumpcyjne Niechęć do podporządkowania się regułom Skłonność do ryzyka Mała samodzielność Brak szacunku dla autorytetów

Zmiany w zarządzaniu - kultura organizacyjna i menedżerowie „Kultura, w której istnieje opór wobec zmian i menedżerowie, których nie nauczono, w jaki sposób należy je wprowadzać, to zabójcze połączenie”. John P. Kotter

Kultura organizacyjna w XXI wieku Kultura organizacyjna współczesnych firm musi być zorientowana na tworzenie klimatu, który sprzyja zmianom w organizacji W ramach takiej kultury nacisk należy kłaść na pogłębianie wiedzy i umiejętności pracowników, ale przede wszystkim rozwijanie tolerancji dla ryzyka i niepewności Przedsiębiorstwa funkcjonujące w bardzo konkurencyjnym, burzliwym otoczeniu, muszą mieć kulturę organizacyjną nakierowaną na elastyczność, adaptacyjność, szybkie wdrażanie nowych rozwiązań

Kultura organizacyjna w XXI wieku Współczesny menedżer w zarządzaniu firmą powinien budować wokół siebie spójny, zaangażowany zespół (wspólne normy, zasady, wartości) Powinien mobilizować wszystkich pracowników do działania, podejmowania wyzwań poprzez umożliwienie im partycypacji w zmianach (kreowanie zaangażowania) Powinien powodować ewolucyjne zmiany kultury organizacyjnej (silna kultura organizacyjna)

Menedżerowie dziś „Potrzebujemy liderów, którzy umieją wychowywać następców większych niż oni sami. Żeby tak było, lider za życia musi otaczać się ludźmi lepszymi od mistrza. Musi dzielić się odpowiedzialnością, poddawać ich próbom, stawiać na nogi.” Brian Bacon - Oxford Leadership Academy „W obliczu poważnych zmian większość menedżerów reaguje w sposób łatwy do przewidzenia. Przekształcają strategię firmy, dokonują przetasowań wśród personelu oraz wypleniają niekompetencję i niedociągnięcia. Następnie czekają cierpliwie na poprawę wyników - tylko po to, by się gorzko rozczarować, ponieważ nie przygotowali odpowiednio pracowników do zmiany”. David A. Garvin i Michael A. Roberto „Harvard Business Review on Leading Through Change”

Kompetencje menedżerów w XXI wieku Zdolność do budowania i wykorzystywania wizji jako pomostu między teraźniejszością i przyszłością Umiejętności komunikacyjne Umiejętność traktowania najbliższych pracowników z uwagą i cierpliwością Umiejętność ciągłego uczenia się od innych Umiejętność budowania zaufania Umiejętność radzenia sobie ze stresem Umiejętność obywania się bez stałej aprobaty i poklasku ze strony podwładnych oraz otoczenia Efektywny stosunek do niepowodzeń (bez ciągłego odwoływania się do przeszłości i rozpatrywania błędów)

Specyfika zarządzania w XXI wieku „Firmy, które zamierzają odnosić sukcesy w XXI wieku, będą musiały stać się kolebką przywódców. Marnowanie talentu pracowników będzie stawało się coraz bardziej kosztowne w świecie, w którym szybko następują zmiany”.

Specyfika zarządzania w XXI wieku Życie w stanie ciągłej niepewności Konieczność pracy ze zróżnicowaną grupą, tak by utworzyła efektywny zespół roboczy Konieczność pozyskiwania do współpracy osób, nad którymi nie ma się bezpośredniej kontroli

Zarządzanie firmą w XXI wieku Każda zmiana budzi niepokój, przynosi niepewność, powoduje dyskomfort, ale stwarza również nowe możliwości Jednym z najważniejszych zadań współczesnych menedżerów jest przeprowadzenie ludzi przez proces zmian Wyzwaniem jest uniknięcie powrotu do starych rozwiązań, wcześniejszych schematów i rutyny

Zarządzanie firmą w XXI wieku Skuteczni menedżerowie jako liderzy zmian powinni umacniać wartości organizacyjne, kreować elastyczną i silną kulturę organizacyjną, zapewniać pracownikom wsparcie i pomoc w rozwiązywaniu problemów Należy jednak pamiętać, że bez zaangażowania pracowników każda zmiana może być tylko nieudanym pomysłem, próbą wdrożenia nowych rozwiązań, która skończy się niepowodzeniem

Konkurencyjność organizacji w XXI wieku Konkurencyjność - to konieczność prowadzenia organizacji w kierunku stałej zmiany poprzez: Czynienie ludzi bardziej gotowymi na zmianę Prowadzenie ciągłego wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu otoczenia Oferowanie ludziom wielu, mających dla nich znaczenie - kotwic 36

„Żadna firma reagująca na zmiany nie ma pewności, do jakiego dojdzie celu. Naleganie na to, aby wszystko było jasne i przejrzyste, uniemożliwia postęp”.   Michael Hammer

Dziękuję za uwagę