Jakie strategie podczas czytania polskiego hipertekstu stosują uczący się języka polskiego jako obcego?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Katarzyna Szypuła-Sajon
Advertisements

E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Nowoczesne technologie ICT w upowszechnianiu.
W ZBIORACH BIBLIOTEKI G Ł ÓWNEJ W ZBIORACH BIBLIOTEKI G Ł ÓWNEJ TEMATYCZNE WYSZUKIWANIE LITERATURY W KATALOGU ONLINE.
Net art czyli sztuka sieci
(na podstawie badań ankietowych)
Języki obce online - oczami studentów WSG.
Wykorzystanie Platformy Moodle w dydaktyce języków obcych
Wyszukiwanie zaawansowane w środowisku internetowym Maja Wilczewska-Wojczyszyn.
KODEKS 2.0.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Szkolenia przygotowujące nauczycieli gimnazjów
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Wyszukiwanie informacji
E-learning jako element warsztatu informacyjnego współczesnej biblioteki Joanna Rudna Biblioteka WydziałuTechniki Morskiej ZUT.
Techniki informatyczne w filozofii
Multimedia Multimedia, ogólna nazwa technik komputerowych umożliwiających łączenie rozmaitych sposobów przekazywania informacji - dźwięku, obrazu, animacji,
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Aktywna edukacja.
Projekt LOG-IN Wspólne działania szkoleniowe z zakresu zastosowania nowych mediów i technologii w nauczaniu języków obcych ukierunkowane na tworzenie innowacyjnych.
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst)
Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel ….
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Czytanie ze zrozumieniem
Temat 3: Podstawowa struktura dokumentu
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Encyklopedie i słowniki jako źródła informacji
BAZA PUBLIKACJI PRACOWNIKÓW, DOKTORANTÓW I STUDENTÓW AMW
IBUK Libra WIRTUALNA CZYTELNIA
Przygotowanie uczniów do egzaminów zewnętrznych Przygotowanie do lekcji Zadawanie prac domowych wymagających użycia Internetu Prowadzenie lekcji.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
METODY PRACY O metodzie 1. Charakterystyka podejścia 2 Metoda bezpośrednia Wielozmysłowość Strukturalność Sekwencyjność Powtarzalność Kumulacyjność.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
HISTORIA POLSKI W LEGENDACH
Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka.
Internet jako środowisko informacyjne wykład - studia podyplomowe Broker informacji Dr Remigiusz Sapa.
Ankieta „Czy jesteś bezpieczna (y) w sieci?”. Czy jesteś bezpieczna (y) w sieci? W badaniu ankietowym przeprowadzonym w kwietniu 2014 r. wzięło udział.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
-opis polskiej szkoły nowych czasów..  Podczas lekcji można korzystać z tablicy interaktywnej, komputerów i innych urządzeń elektronicznych tylko w celach.
Dlaczego mówi się o bezpieczeństwie w sieci ??? W naszej szkole każdy uczeń ma dostęp do komputera. Mimo to że komputer może być źródłem wielu pożytecznych.
U CZ I UCZ SIĘ Z TIK!!. 1. Z INFORMACJI KORZYSTAJ SAMODZIELNIE I KRYTYCZNIE. korzystamy z zasobów Internetu „z głową”: otwieramy tylko wiarygodne strony,
Ukryty Internet (Web).
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
Wyszukiwanie informacji w Internecie Marcin Wojnowski.
STUDIA W JĘZYKACH OBCYCH cel czy narzędzie? na przykładzie Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej Tomasz Saryusz-Wolski, Politechnika.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
”FALSE FRIENDS” (Źródła ilustracji:
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Mobilność kadry nauczycielskiej
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
TRZY KULTURY W TRÓJCE projekt edukacyjny ZSP Nr 3 w Łodzi
Projekt Kim będziesz?.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
IBUK Libra WIRTUALNA CZYTELNIA
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur (FREPA)
Zapis prezentacji:

Jakie strategie podczas czytania polskiego hipertekstu stosują uczący się języka polskiego jako obcego?

Popularyzacja CALL, a także kursów e-learningowych i komplementarnych. Coraz częstsze stosowanie zadań typu WebQuest ( Potrzeba wprowadzenia nauczania zadaniowego z zastosowaniem zasobów Internetu.

Brak badań dotyczących czytania polskiego hipertekstu przez uczących się języka polskiego jako obcego. Czytanie w Sieci jako alternatywa dla czytania tradycyjnego. Potrzeba wykorzystywania tekstów internetowych w nauczaniu języków obcych.

Sieć stanowi nielinearne, niesekwencyjne i interaktywne medium, w którym umiejętność czytania musi wzbogacić się o strategie związane z multimediami i percepcją bodźców wizualnych. Smith (2002)

Hipertekst czyni niektóre elementy czytania widocznymi, przez to, że możemy obserwować wybory podejmowane przez czytelnika. (Bolter)

Roger Ganderton, Interactivity in L2 Web- Based Reading. (uczący się języka francuskiego w szkole średniej). Masae Konishi, Strategies for reading hypertext by japanese learners. (Japończycy uczący się języka angielskiego).

1. Wprowadzenie uczestnika w szczegóły badania. 2. Przeprowadzenie ankiety. 3. Podanie dokładnej instrukcji. 4. Przeprowadzenie badania. 5. Wywiad uzupełniający

ankieta, protokół werbalny, badanie aktywności na stronie przy pomocy programu Camtasia, notatki sporządzane podczas badania, test badający stopień przyswojenia nowych informacji, wywiad uzupełniający.

Strategie lokalne: odnajdywanie słów, będących linkami, wyszukiwanie słów kluczowych, wynotowywanie niezrozumiałych słów, poszukiwanie znaczenia słów w słowniku, zaznaczanie istotnych słów lub fragmentów tekstu, odwoływanie się do angielskiej genezy terminów

Strategie globalne: porównywanie tekstów o podobnej tematyce, eliminacja artykułów zawierających te same informacje, eliminacja tekstów zbyt szczegółowych, korzystanie z linków sugerowanych przez autora tekstu, przewidywanie treści artykułu na podstawie tytułu lub streszczenia, odnoszenie się do własnej wiedzy i doświadczeń.

Strategie meta kognitywne: rezygnowanie z tekstów zawierających zbyt wiele niezrozumiałych słów, częste odwoływanie się do celu zadania, zmiana strategii, eliminacja niektórych tekstów ze względu na brak czasu.

Strategie nawigacji: otwieranie kolejnych stron, otwieranie kilku artykułów w różnych zakładkach i przechodzenie między nimi, korzystanie z wewnętrznych wyszukiwarek na stronach, wykorzystywanie skrótów klawiszowych.

Problemy: brak możliwości robienia notatek na tekście, podkreślania słów lub całych fragmentów, trudności z koncentracją ze względu na liczne reklamy i informacje poboczne, zmęczenie oczu podczas czytania z monitora.

Wyciągnięte z analizy i interpretacji wyników wnioski pozwolą: ocenić przydatność i celowość czytania przez uczących się tekstów w Internecie, przygotować hiperteksty przeznaczone do nauki w odpowiedni sposób (z uwzględnieniem trudności jakie sprawia uczącym się czytanie tekstów w Internecie), uczyć studentów korzystania z polskojęzycznych zasobów Sieci i w ten sposób poszerzać ich kompetencję językową.