Dziecko pozbawione opieki Konsekwencje emocjonalno-społeczne Opracowała: Agnieszka Salwa, ŚCDN w Kielcach
Rodzina Podstawowe środowisko wychowawcze, w którym dziecko kształtuje swoją osobowość Uczy się istnieć w społeczeństwie Czerpie wzory zachowań Uczy się wartości
Rodzina migracyjna Najlepszy przypadek – 1 rodzic (ogół migracji – 65% panowie, migracje pow. 2 m-cy – 73%) Gorszy wariant opieki – dziadkowie Zły – starsze rodzeństwo Najgorszy – sąsiadka, koleżanka, dalsi krewni, samodzielnie
Rodzina migracyjna Rodzina migracyjna W przypadku ojców decyzje migracyjne nie mają związku z wiekiem dzieci Niezmiernie rzadko zdarzają się wyjazdy kobiet mające dziecko do 4 r. ż. Największe spiętrzenie migracji występuje wśród rodziców obecnych 10 – 13-latków
Adaptacja do rozłąki Kto wyjeżdża Motywy wyjazdu Czy rozstanie było wspólną decyzją Jak długo ma trwać rozłąka Relacje między partnerami przed wyjazdem Kontakt z rodzicem W jakich warunkach i pod czyją opieka znajdzie się dziecko Wiek dziecka Ilość dzieci w rodzinie Czy wyjazd spełnia oczekiwania Perspektywy powrotu
WIEK SZKOLNY Dzieciństwo 1/6 życia Dynamicznie się rozwija Autorytet Prace domowe Motywacja do nauki Telewizor
WIEK SZKOLNY Żywe, sprzeczne emocje bez śladu cierpliwości Tęsknota – brak poczucia bezpieczeństwa Żal, złość, poczucie opuszczenia – obojętność, „niezależność uczuciowa” Brak bliskości, przytulania – deficyt miłości, dziecko czuje się niekochane niepotrzebne, niechciane
DZIECKO Nie zawsze rozumie sytuacje w których uczestniczy – czuje się winne Zapamiętuje „emocjonalnie” Uczy się, że świat jest zagrażający – generalizuje Brak stabilizacji i ciągłości stylów wychowywania Radość spotkań powiązana z nieuchronnością rozstania
ZŁOŻONOŚĆ DORASTANIA Czas intensywnych przemian biologicznych, psychologicznych i społecznych Odpowiadają one za: zmianę wyglądu zewnętrznego, ukształtowanie się orientacji płciowej i poczucie własnej tożsamości
Typowe są postawy buntu negacja norm i autorytetów postawa prowokacji biało-czarne widzenie świata poczucie niekompetencji dążenie do inności szukanie sensu życia
Rozwój psychiczny Myślenie o sobie określenie siebie na podstawie własnych refleksji i opinii znaczących osób odnalezienie swej tożsamości, akceptacja jej uwolnienie się od więzów z rodzicami, poprzez samodzielne dawanie sobie rady
Rozwój psychiczny Bunt sposób na wyrażenie swej odrębności i decydowanie o sobie palenie tytoniu używanie alkoholu używanie innych środków psychoaktywnych
Rozwój psychiczny Czas poznawania siebie poszukiwania sensu własnego istnienia okres eksperymentowania ze sobą smakowanie doznań w sytuacjach zagrożenia wagary diety odchudzające
Rozwój psychiczny Potrzeba autonomii obejmuje sferę decyzyjną: dziewczęta i chłopcy pragną sami decydować o swoich sprawach, sposobie spędzania wolnego czasu, wydawania pieniędzy, ubierania się, doboru koleżanek i kolegów priorytet wartości materialnych zachowania ryzykowne wczesna aktywność seksualna zachowania agresywne i przestępcze
Rozwój społeczny Grupa rówieśnicza stanowi dla nastolatka oparcie, pozwala mu zrozumieć siebie, obdarza poczuciem przynależności i świadomością, że nie jest sam równocześnie może stanowić poważne źródło konfliktów i stresów
Rozwój emocjonalny Siła i żywość przeżyć przeżycia w tym okresie osiągają stopień wysokiego napięcia: smutek przeżywany bywa głęboko i często ma charakter tragedii, radość osiąga wysokie szczyty uniesienia
Rozwój emocjonalny Labilność emocjonalna łatwość przechodzenia od jednego nastroju do innego – dorastający łatwo przerzucają się od radości do smutku, od entuzjazmu do zniechęcenia, od radości do rozpaczy
Rozwój emocjonalny Chwiejność emocjonalna przejawianie krańcowo przeciwnych skłonności i upodobań np. raz garnie się do ludzi, poszukuje ich towarzystwa, innym razem stroni od nich i pragnie samotności
Rozwój emocjonalny Bezprzedmiotowość uczuć doznanie uczucia radości czy smutku często nie wiąże się z niczym konkretnym dorastający sam nie wie, dlaczego jest mu smutno czy wesoło
Rozwój emocjonalny Maskowanie uczuć przybieranie wobec dorosłych sztucznej pozy, głębokiego ukrywania swoich istotnych przeżyć, do skrytości i nieufności – gdyż w przekonaniu dorastającej młodzieży oni tzn. dorośli – ich i tak nie rozumieją
Rozwój emocjonalny Uczucie strachu i niepokoju jako obawa spotykania się z ludźmi, przebywania z osobami ważniejszymi lub mającymi przewagę, obawa przed występowaniem w większym towarzystwie, występowania przed całą klasą
Rozwój emocjonalny Złość Pod wpływem złości młodociani reagują zazwyczaj agresją Złość i agresja to dwa podstawowe sposoby na ujawnienie lęku – alarm, że dzieje się coś złego Autoagresja Dolegliwości somatyczne Stany depresyjne
Relacje między „nieobecnym” rodzicem a nastolatkiem Powierzchowność, formalność – brak tematów do rozmowy Poczucie odtrącenia – niskie poczucie własnej wartości Kompensacja – wysokie kieszonkowe, bogate prezenty Brak prawidłowych wzorów postępowania i pełnienia ról społecznych
Dziękuję za uwagę