Dziecko pozbawione opieki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTAW RODZICIELSKICH
Advertisements

AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Teoria harmonii prof. Marii Braun –Gałkowskiej
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
„POSTAW NA RODZINĘ”.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
„Wpływ sytuacji migracyjnej rodziców na psychospołeczny rozwój dziecka” w oparciu o raport „Społeczne, edukacyjne i wychowawcze konsekwencje migracji rodziców.
Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym
DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz,
Wpływ rozwodu rodziców na psychikę dziecka.
Sytuacja życiowa rodzin czasowo niepełnych z powodu migracji
O aktywności dorosłych i seniorów
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Wagarowanie młodzieży
Prezentacja multimedialna
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Senior Life Coaching Czy starych drzew się nie przesadza?
Uzależnienia a rozwój dziecka
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
Życie nastolatka.
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
Rodzina.
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
Dlaczego warto czytać dzieciom?
POTRZEBY DZIECKA POWINNOŚCI RODZICA
Dr n. med. E.Karina Chmielewska
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Rodzina - Źródłem życia, szacunku I miłości.
Kochać dziecko to przygotować je do samodzielnego życia .
RODZINA.
Postawa asertywna.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Godność ucznia a postawa nauczyciela
PRZEMOC I AGRESJA.
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Psychologia rozwoju dziecka
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
środowisko wychowawcze
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
"Jak przygotować się do wieku nastoletniego?"
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
JAK CHRONIĆ MŁODEGO CZŁOWIEKA PRZED ZAGROŻENIAMI WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Dziecko pozbawione opieki Konsekwencje emocjonalno-społeczne Opracowała: Agnieszka Salwa, ŚCDN w Kielcach

Rodzina Podstawowe środowisko wychowawcze, w którym dziecko kształtuje swoją osobowość Uczy się istnieć w społeczeństwie Czerpie wzory zachowań Uczy się wartości

Rodzina migracyjna Najlepszy przypadek – 1 rodzic (ogół migracji – 65% panowie, migracje pow. 2 m-cy – 73%) Gorszy wariant opieki – dziadkowie Zły – starsze rodzeństwo Najgorszy – sąsiadka, koleżanka, dalsi krewni, samodzielnie

Rodzina migracyjna Rodzina migracyjna W przypadku ojców decyzje migracyjne nie mają związku z wiekiem dzieci Niezmiernie rzadko zdarzają się wyjazdy kobiet mające dziecko do 4 r. ż. Największe spiętrzenie migracji występuje wśród rodziców obecnych 10 – 13-latków

Adaptacja do rozłąki Kto wyjeżdża Motywy wyjazdu Czy rozstanie było wspólną decyzją Jak długo ma trwać rozłąka Relacje między partnerami przed wyjazdem Kontakt z rodzicem W jakich warunkach i pod czyją opieka znajdzie się dziecko Wiek dziecka Ilość dzieci w rodzinie Czy wyjazd spełnia oczekiwania Perspektywy powrotu

WIEK SZKOLNY Dzieciństwo 1/6 życia Dynamicznie się rozwija Autorytet Prace domowe Motywacja do nauki Telewizor

WIEK SZKOLNY Żywe, sprzeczne emocje bez śladu cierpliwości Tęsknota – brak poczucia bezpieczeństwa Żal, złość, poczucie opuszczenia – obojętność, „niezależność uczuciowa” Brak bliskości, przytulania – deficyt miłości, dziecko czuje się niekochane niepotrzebne, niechciane

DZIECKO Nie zawsze rozumie sytuacje w których uczestniczy – czuje się winne Zapamiętuje „emocjonalnie” Uczy się, że świat jest zagrażający – generalizuje Brak stabilizacji i ciągłości stylów wychowywania Radość spotkań powiązana z nieuchronnością rozstania

ZŁOŻONOŚĆ DORASTANIA Czas intensywnych przemian biologicznych, psychologicznych i społecznych Odpowiadają one za: zmianę wyglądu zewnętrznego, ukształtowanie się orientacji płciowej i poczucie własnej tożsamości

Typowe są postawy buntu negacja norm i autorytetów postawa prowokacji biało-czarne widzenie świata poczucie niekompetencji dążenie do inności szukanie sensu życia

Rozwój psychiczny Myślenie o sobie określenie siebie na podstawie własnych refleksji i opinii znaczących osób odnalezienie swej tożsamości, akceptacja jej uwolnienie się od więzów z rodzicami, poprzez samodzielne dawanie sobie rady

Rozwój psychiczny Bunt sposób na wyrażenie swej odrębności i decydowanie o sobie palenie tytoniu używanie alkoholu używanie innych środków psychoaktywnych

Rozwój psychiczny Czas poznawania siebie poszukiwania sensu własnego istnienia okres eksperymentowania ze sobą smakowanie doznań w sytuacjach zagrożenia wagary diety odchudzające

Rozwój psychiczny Potrzeba autonomii obejmuje sferę decyzyjną: dziewczęta i chłopcy pragną sami decydować o swoich sprawach, sposobie spędzania wolnego czasu, wydawania pieniędzy, ubierania się, doboru koleżanek i kolegów priorytet wartości materialnych zachowania ryzykowne wczesna aktywność seksualna zachowania agresywne i przestępcze

Rozwój społeczny Grupa rówieśnicza stanowi dla nastolatka oparcie, pozwala mu zrozumieć siebie, obdarza poczuciem przynależności i świadomością, że nie jest sam równocześnie może stanowić poważne źródło konfliktów i stresów

Rozwój emocjonalny Siła i żywość przeżyć przeżycia w tym okresie osiągają stopień wysokiego napięcia: smutek przeżywany bywa głęboko i często ma charakter tragedii, radość osiąga wysokie szczyty uniesienia

Rozwój emocjonalny Labilność emocjonalna łatwość przechodzenia od jednego nastroju do innego – dorastający łatwo przerzucają się od radości do smutku, od entuzjazmu do zniechęcenia, od radości do rozpaczy

Rozwój emocjonalny Chwiejność emocjonalna przejawianie krańcowo przeciwnych skłonności i upodobań np. raz garnie się do ludzi, poszukuje ich towarzystwa, innym razem stroni od nich i pragnie samotności

Rozwój emocjonalny Bezprzedmiotowość uczuć doznanie uczucia radości czy smutku często nie wiąże się z niczym konkretnym dorastający sam nie wie, dlaczego jest mu smutno czy wesoło

Rozwój emocjonalny Maskowanie uczuć przybieranie wobec dorosłych sztucznej pozy, głębokiego ukrywania swoich istotnych przeżyć, do skrytości i nieufności – gdyż w przekonaniu dorastającej młodzieży oni tzn. dorośli – ich i tak nie rozumieją

Rozwój emocjonalny Uczucie strachu i niepokoju jako obawa spotykania się z ludźmi, przebywania z osobami ważniejszymi lub mającymi przewagę, obawa przed występowaniem w większym towarzystwie, występowania przed całą klasą

Rozwój emocjonalny Złość Pod wpływem złości młodociani reagują zazwyczaj agresją Złość i agresja to dwa podstawowe sposoby na ujawnienie lęku – alarm, że dzieje się coś złego Autoagresja Dolegliwości somatyczne Stany depresyjne

Relacje między „nieobecnym” rodzicem a nastolatkiem Powierzchowność, formalność – brak tematów do rozmowy Poczucie odtrącenia – niskie poczucie własnej wartości Kompensacja – wysokie kieszonkowe, bogate prezenty Brak prawidłowych wzorów postępowania i pełnienia ról społecznych

Dziękuję za uwagę