Wykrywanie Sytuacji Krytycznych w Komputerowych Systemów Zarządzania Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej Wykrywanie Sytuacji Krytycznych w Komputerowych Systemów Zarządzania P. Buchwald A. Grzywak P. Pikiewicz M. Rostański Zakopane 2011
Plan prezentacji Proces biznesowy i jego stany krytyczne System komputerowy zarządzania procesami biznesowymi Wyniki monitorowania Metody wykrywania zdarzeń krytycznych Wnioski 1
Proces biznesowy 2
Monitorowanie działania komputerowych systemów zarządzania Monitorowanie systemu w oparciu Koncepcję agentów i protokół SNMP Liczniki wydajności Mechanizmy związane z technologią WWW 3
Wyniki monitorowania ciągłości działania Urządzenie Przerwy MTBF [h] Początek monitorowania Koniec monitorowania Serwer WWW 2 7428 2011-01-19 2011-09-30 Stacja robocza 86 173 Switch 1 15192 2011-01-05 Kiosk internetowy 26 583 2011-01-06 4
Wnioski z przeprowadzonego monitorowania Zmierzona ciągłość działania urządzeń mniejsza od spodziewanej Wpływ warunków zewnętrznych Działania człowieka wynikające z procesów biznesowych Czynniki zewnętrzne zależne od dostawców spoza organizacji Czynniki wynikające ze współdziałania urządzeń w organizacji Inne czynniki nie mierzone zaproponowanymi metodami np. czynnik ludzki 5
Potrzeba dalszych prac nad ciągłością działania Konieczność wykrywania zdarzeń krytycznych oraz ich następstw Zapisanie wiedzy o stanach krytycznych. System ekspertowy Przeszukiwanie historii występowania zdarzeń Poszukiwania następstw zdarzeń powtarzających się w historii Analiza braków ciągłości działania na funkcjonowanie procesów biznesowych 6
Wykrywanie stanów krytycznych Deklarowane przez operatora Stany krytyczne Wywołane poprzez lawinę zdarzeń Wykryte w oparciu o bazę wiedzy i system ekspertowy 7
Zastosowanie systemu ekspertowego do wykrywania zdarzeń krytycznych Reguły opisujące wiedzę administratorów na temat specyfiki działania urządzeń Reguły powstałe z obserwacji historii zachowania systemu i detekcji lawin zdarzeń Reguły wykryte poprzez uczenie sieci neuronowej na podstawie danych historycznych 8
Wykreowanie zdarzeń krytycznych w oparciu o sieć neuronową Zdarzenia przerw w kolejnych chwilach detekcji 9
Koncepcja działania systemu ekspertowego 10
Wnioski końcowe Wykrywanie zdarzeń krytycznych konieczne Celowe jest analizowanie przyczyn zdarzeń krytycznych i wprowadzania zmian z związanych z systemem zarządzania 11