PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU

PREZENTACJA PROGRAMU. Corbo Polska Sp. z o.o. Co to jest ISO Manager? ISO-Manager jest wygodnym i skutecznym narzędziem dla wszystkich organizacji mających.
PROGRAM WYKŁADU WSTĘP ORGANIZACJA PRODUKCJI STEROWANIE PRODUKCJĄ
JAKOŚĆ & Metody Jej Pomiaru
JAKOŚĆ PRODUKTU - USŁUGI
Norma modelowa ISO 9001.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Węgiel jako wyrób Jacek Węglarczyk.
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
Jarosław Kuchta Jakość Oprogramowania
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Geneza norm ISO serii 9000 ISO 9000:2005 – Systemy Zarządzania Jakością. Podstawy i terminologia ISO 9001:2008 – Systemy zarządzania jakością. Wymagania.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Marek Bugdol Zarządzanie jakością w administracji
Zarządzanie projektami
Adam Walicki - 30 września 2010
Norma PN-EN ISO 9001 Wymagania.
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Rynek usług medycznych
Zadania gospodarki smarowniczej w przedsiębiorstwie przemysłowym
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
opracowała: Dominika Jach-Adamczewska
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Planowanie przepływów materiałów
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Model łańcucha wartości
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Kształtowanie jakości w przedsiębiorstwie turystycznym
Recykling wybranych grup odpadów - projekt
Ocena projektów inwestycyjnych
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
KOMPANIA WĘGLOWA S.A..
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ wg ISO 9001 : 2000
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Modele zarządzania jakością
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Raport z audytu systemu logistycznego i łańcucha dostaw Firmy X Grudzień 2014 Firma X chce zwiększyć udział w rynku, a bazą konkurencji na której opiera.
Opracowała: Dominika Jach-Adamczewska luty/marzec 2016
Plan ćwiczeń: Identyfikacja procesów: podstawowe cele identyfikacji procesów, podział procesów, przykłady procesów. Mapowanie: korzyści płynące z mapowania,
Przywódcza rola kierownictwa w Zarządzaniu Nieruchomościami
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
FA Krosno S.A. Nowa Firma z Wieloletnim Doświadczeniem
SPEDYCJA LOGISTYKA.
Zapis prezentacji:

PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk

Proces to zbiór działań wewnątrz firmy, wykonywanych w celu dostarczenia klientowi konkretnej usługi lub produktu czyli   proces to sekwencja działań, mających na celu przekształcenie stanu wejściowego w stan wyjściowy / oba precyzyjnie zdefi-niowane / z wykorzystaniem niezbędnych do tego zasobów i ukierunkowaniem na realizację oczekiwań klienta.

Co to jest ? Stan wejściowy Zasoby Stan wyjściowy - wymagania klienta, informacja, materiał Zasoby - wyposażenie, metody, wiedza, personel Stan wyjściowy - produkt, usługa, informacja

NORMA ISO 9001 ; p. 4.1 Organizacja powinna a / zidentyfikować procesy potrzebne w systemie zarządzania jakością i ich zastosowanie w organizacji b / określić sekwencję tych procesów i ich wzajemne oddziaływanie c / określić kryteria i metody potrzebne do zapewnienia skuteczności zarówno przebiegu, jak i nadzorowania tych procesów d / zapewnić dostępność zasobów i informacji niezbędnych do wspomagania przebiegu i monitorowania tych procesów e / monitorować, mierzyć i analizować te procesy i f / wdrażać działania niezbędne do osiągnięcia zaplanowanych wyników i ciągłego doskonalenia tych procesów. Organizacja powinna zarządzać tymi procesami zgodnie z wymaganiami niniejszej normy międzynarodowej.

MAPOWANIE PROCESÓW P Z W 1 PP W 2 PW PP - proces podstawowy PZ - procesy zarządzania PW - procesy wspomagające W 1 – proc. przed-prod. W 2 - pr. po-prod.

MAPOWANIE PROCESÓW PP C.S. W.R. M.S. ............. EMS Z M P P Z - zaopatrzenie (surowce) M - media, materiały P - planowanie, przygotowanie P - produkt C.S. - cięcie szkła W.R. - wykonywanie ramek M.S. - mycie szkła

Układy i sekwencje podprocesów MAPOWANIE PROCESÓW PP ..... ..... Układy i sekwencje podprocesów

MAPOWANIE PROCESÓW W1 Planowanie produkcji Przygotowanie produkcji Zaopatrzenie i logistyka Marketing ( W1 PW ) Projektowanie wyrobu ( W1 PW )

MAPOWANIE PROCESÓW W2 Dystrybucja Spedycja Magazynowanie Reklamacje ( W2, PP PW ) Fakturowanie ( W2 PW )

MAPOWANIE PROCESÓW PP CONTROLLING UTRZYMANIE URZĄDZEŃ PW

ZARZĄDZANIE FINANSAMI ZARZĄDZANIE PERSONELEM MAPOWANIE PROCESÓW ZARZĄDZANIE FINANSAMI ZARZĄDZANIE PERSONELEM PP

Procesy sfery przed – produkcyjnej Prace badawczo – rozwojowe Planowanie produktów i przedsięwzięć Projektowanie i przygotowanie inwestycji Realizacja inwestycji

Procesy sfery produkcyjnej Planowanie operacyjne Procesy realizacji produktu Procesy kontroli i monitorowania Nadzór produkcji i działania korekcyjne Nadzorowanie procesów specjalnych Działania dot. identyfikacji i identyfikowalności Kontrola końcowa

Procesy sfery po – produkcyjnej Zabezpieczenie wyrobu podczas działań logistycznych Dostarczenie wyrobu do klienta Obsługa serwisowa

Procesy pomocnicze Nadzorowanie wyrobu niezgodnego Komunikacja i obieg informacji Zabezpieczenie finansowe / operacyjne / Nadzór zakupów / w tym logistyka, dobór dostawców, kontrola dostaw /

Procesy związane z klientami Identyfikacja potrzeb i oczekiwań / marketing / Zawieranie umów Informowanie i ofertowanie Obsługa reklamacji Badanie zadowolenia klienta Pomoc związana z użytkowaniem wyrobu

Procesy zarządzania systemowego Nadzór dokumentacji Auditowanie wewnętrzne Prowadzenie działań korygujących i zapobiegawczych Analiza danych

Procesy zarządzania Nadzór kierownictwa / polityka, cele, planowanie, przeglądy zarządzania /

WDRAŻANIE SYSTEMU METODĄ PROCESOWĄ Spisać / możliwie szczegółowo / podstawowe dla organizacji działania decydujące o realizacji potrzeb i wymagań klienta. Pogrupować działania / procesy / ze względu na : - wspólne cele ~ - wspólne metody postępowania z uwzględnieniem dotychczasowej struktury firmy. Określić powiązania i sekwencje pomiędzy określonymi grupami procesów. Dokonać oceny : - biznesowej / p. procesy wg podziału / - zgodnie z wymaganiami ISO 9000 / w przypadku QMS / - wg cyklu PDCA

Wykonać działanie jw. w odniesieniu do dostawców. Ocenić mapę i poszczególne procesy z punktu widzenia klienta firmy – także grup klientów. Wykonać działanie jw. w odniesieniu do dostawców. Ocenić otoczenie firmy, które ma lub może mieć wpływ na kształt mapy lub poszczególnych procesów. Określić ewent. wyłączenia – najlepiej w trybie zbliżonym do czasowej karencji i określić postępowanie wobec wyłączonych elementów firmy. Określić potrzeby specjalnego nadzoru – co powinno wynikać ze strategii firmy lub polityki jakości / QMS / - tzw. procesy krytyczne. 10. Określić ewent. wymagania prawne / inne, które mają wpływ na przebieg lub wyniki procesów.

Dokonać korekty mapy procesów na bazie analizy w punktach 4 – 10 powyżej. 12. Opracować zasady dokumen-towania procesów i zakres dokumentacji. 13. Wskazać i określić odpowiedzialności. 14. Dokonać weryfikacji struktury organizacyjnej firmy w oparciu o uzgodnioną strukturę procesową i odpowiedzialności. 15. W/w działania należy prowadzić w sposób ciągły.

SKUTECZNOŚCI I EFEKTYWNOŚCI WSTĘPNA ANALIZA SKUTECZNOŚCI I EFEKTYWNOŚCI 1. ANALIZA PODSTAWOWA przegląd polityki – ramy dla celów ocena celów na poziomach i dla funkcji ocena planów osiągania celów analiza procesów krytycznych weryfikacja i ustalenie procesów wspomagających audit kryteriów i zasobów prognoza efektów i zapisów ocena skuteczności procesów. 2. WDROŻENIE - wprowadzenie do budowanego systemu. 3. KONTROLA - audit systemowy.

Jak działa firma zorientowana na procesy Doskonalenie procesów jest głównym narzędziem wdrażania strategii. Jest to bowiem metoda kompleksowa. Podejście procesowe opiera się na praktyce rzeczy-wiście oddającej efektywność jednostek firmy. Przydział zasobów odbywa się na bazie analizy efektywności i potrzeb procesów. Promuje się współpracę międzyfunkcyjną - na drodze procesowej, przed pragmatyką służbową. Rozwiązywanie problemów koncentruje się na eliminacji pierwotnych przyczyn nieciągłości procesu lub systemu.

W konwencjonalnie zarządzanym przedsiębiorstwie / organizacji / tylko 15 – 20% procesów rzeczywiście powiększa wartość dodaną produktu, pozostała część jest marnotrawieniem materiałów, maszyn i pracy ludzkiej. / dane BCG – USA /

LITERATURA 1. Seria norm ISO 9000 : 2000 2. MILLER P. Podejście procesowe przy tworzeniu systemów … AE Kraków, 2002