Kształcenie praktyczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Od kompetencji do kwalifikacji
Advertisements

,,Poznaję swój zawód…” Technik ekonomista.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Praktyczna nauka zawodu
FUNKCJE I Kompetencje nauczyciela
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Chcę się uczyć i pracować EFS – ZPORR /Działanie 2.1/ Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Kierownik Pracowni Symulacyjnej mgr Teresa Korczak
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Szkoła - pracodawca.
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
Kierownik Firmy Symulacyjnej mgr Teresa Korczak
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
EDUKACJA – PRACA - KARIERA
TECHNIK EKONOMISTA.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10 Szyte na miarę kwalifikacje przyszłością
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Praktyczna nauka zawodu Zajęcia praktyczne Pion budowlany Pion gastronomiczny Praktyka zawodowa Firmy zewnętrzne.
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
PRACODAWCY O KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM Potrzeby, oczekiwania, szanse.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Cele kształcenia.
Treści kształcenia.
Niemiecki model edukacji zawodowej
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
Szkolnictwo zawodowe w opinii uczniów w świetle wybranych wyników badań Iwona Gruczyńska, Waldemar Dubla.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Praktyka zagraniczna – szkołą zdobywania nowych doświadczeń i szans na rynku pracy Plymouth, Wielka Brytania – –
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Praktyka zagraniczna szansą lepszego startu zawodowego dla technika logistyka.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 Pracodawcy o rynku pracy w Białymstoku –
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Zespół Szkół Rolniczych w Kijanach Współpraca z pracodawcami w zakresie kształcenia zawodowego - realizacja praktycznej nauki zawodu: zajęcia praktyczne.
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Kształcenie dualne.
MÓJ ZAWÓD.
PROJEKT: NAUKA, PRAKTYKA, PRACA
Doradztwo zawodowe w szkołach
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza
Szkoła Nauczycielem stoi
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Staże europejskie drogą do sukcesu
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Zapis prezentacji:

Kształcenie praktyczne w nauce zawodu

Praktyka zawodowa Głównym celem tej formy szkolenia jest możliwie najlepsze przygotowanie przyszłych absolwentów do podjęcia pracy zawodowej oraz przyspieszenie adaptacji w zawodzie. Właściwy wybór, przebieg i organizacja praktyk stanowi zatem ważne źródło pogłębienia wiedzy i umiejętności oraz stanowi istotny element przygotowania do pracy zawodowej.

Ogniwa procesu kształcenia I.                    Uświadomienie celów i zadań nauczania. Działania sprzyjające uświadomieniu uczniom celów i zadań kształcenia.   II.                 Opanowanie nowego materiału Zaznajamianie uczniów z nowymi rzeczami i zdarzeniami III.               Uogólnienie nowego materiału Kierowanie procesem nabywania pojęć IV.               Poznawanie prawidłowości i systematyzowania wiedzy. Kierowanie procesem poznawania prawidłowości i praw naukowych. V.                  Przechodzenie od teorii do praktyki – etap I Kierowanie procesem przechodzenia od teorii  do praktyki. VI.               Przechodzenie od teorii do praktyki – etap II. Organizowanie zajęć praktyczno-wytwórczych. VII.             Kontrola i ocena wyników nauczania.           Sprawdzanie i ocena osiągniętych przez uczniów kompetencji.

Przechodzenie od teorii do praktyki Celem tego ogniwa jest nabywanie umiejętności i nawyków. Jest to działanie systemowe i przebiega dwuetapowo.

Przechodzenie od teorii do praktyki Etap Cel Formy zajęć Zadania nauczyciela   1 Opanowanie umiejętności i nawyków; Zajęcia  laboratoryjne; Ćwiczenia w systemie klasowo – lekcyjnym Organizacja pokazu; Organizacja ćwiczeń; Korygowanie;          2    Doskonalenie umiejętności; Wykonywanie wybranych zadań w środowisku naturalnym; Zajęcia praktyczne ` Organizacja zajęć; Dobór zadań do wykonania; Korygowanie; Wspieranie  Pokaz czynności  zmodyfikowanych;   Sprawność działania;   Samodzielne wykonywanie zadań w środowisku naturalnym;    Praktyka zawodowa Doradzanie; Organizacja zajęć; Dyskretne czuwanie;

Proces nabywania umiejętności 1.      Uświadomienie uczniom nazwy, naukowych podstaw i znaczenia danej umiejętności. 2.      Sformułowanie na podstawie znanych uczniom wiadomości jednej lub więcej reguł działania. 3.      Pokaz wzoru danej czynności – przez nauczyciela. 4.      Pierwsze samodzielne czynności  uczniów 5.      Systematyczne i samodzielne ćwiczenia w posługiwaniu się umiejętnością, prowadzące do przekształcenia umiejętności  w nawyk. 

Stan rynku pracy Brak równowagi. Rozmijanie się oczekiwań pracodawców co do kwalifikacji osób poszukujących pracy.

Kompetencje absolwentów Kategorie kompetencji: Kompetencje zawodowe (zawodowe umiejętności praktyczne; znajomość nowoczesnych technologii w danym zawodzie; wiedza teoretyczna dotycząca danego zawodu; umiejętność myślenia analitycznego; świadomość BHP) Kompetencje poznawcze (motywacja do doskonalenia posiadanych i zdobywania nowych umiejętności, motywacja do zdobywania nowej wiedzy) Kompetencje osobowościowe (lojalność; kreatywność; mobilność; sumienność; cierpliwość; umiejętność przyznania się do błędu; uczciwość; pracowitość; komunikatywność)

Oczekiwania pracodawców w zakresie kompetencji absolwentów Systematyczność. Umiejętność rozwiązywania problemów. Łatwość przystosowania do nowych sytuacji. Opanowanie w sytuacjach stresowych. Operatywność. Umiejętność pracy w zespole- realizacja założonych celów. Umiejętność wykorzystania teorii w praktyce. Zorientowanie na wyniki i jakość. Myślenie strategiczne. Zdolności analityczne.

Edukacja zawodowa - oczekiwania pracodawców: Dobre przygotowanie praktyczne do zawodu, szeroki profil umiejętności zawodowych. Podstawowe przygotowanie z zakresu mechanizmów gospodarczych i zasad biznesowych. Samodzielność w podejmowaniu decyzji. Umiejętność pracy samodzielnie i w zespole. Umiejętność samooceny i samokontroli. Rozumienie konieczności stałego dokształcania się.

Bariery w zatrudnianiu absolwentów według pracodawców

Przyczyny problemów ze znalezieniem pracowników: zbyt wysokie oczekiwania płacowe kandydatów brak kandydatów o odpowiednim doświadczeniu zawodowym brak kandydatów o odpowiednich predyspozycjach i umiejętnościach brak kandydatów o odpowiednich kwalifikacjach

Wyniki badań Centrum Badań i Analiz Rynku

Wyniki badań współpracy pracodawców ze szkołami zawodowymi Ponad ¾ przedstawicieli przedsiębiorców stwierdziło, że firma nie współpracuje ze szkołami zawodowymi; 11% uznało, że są to luźne relacje. Około 11% firm oceniło współpracę ze szkolnictwem zawodowym jako dobrą Krytycznie o współpracy szkół zawodowych i przedsiębiorstw wypowiadali się przedstawiciele szkolnictwa zawodowego. Wskazywali, że od pracodawców nie otrzymują żadnych istotnych informacji, które wsparłyby szkoły w przygotowaniu: - informacji dla uczącej się młodzieży o przemianach dokonujących się na rynku pracy np. nowe technologie, oczekiwane umiejętności - oferty szkolnictwa zawodowego dostosowanej do potrzeb rynku pracy

Wyniki badań w CKUiP Kolor czerwony – praktyka w zakładach pracy, niebieski – w firmie symulacyjnej

Wyniki badań wśród słuchaczy odbywających praktykę w firmie symulacyjnej

Wyniki badań wśród słuchaczy odbywających praktykę w firmie symulacyjnej

Wyniki badań wśród słuchaczy odbywających praktykę w firmie symulacyjnej

Wyniki badań wśród słuchaczy odbywających jedną praktykę w zakładzie pracy i jedną praktykę w firmie symulacyjnej Gdzie w przyszłości należałoby organizować praktyki zawodowe?

Wnioski Wyniki badań świadczą o właściwej jakości pracy firmy symulacyjnej. Wśród uczniów, którzy odbyli praktyki zawodowe – 98 % jest zdania, że praktyki powinny odbywać się w firmie symulacyjnej, w tym 48 %, że tylko w firmie symulacyjnej. Wyniki badań rysują dość pozytywny obraz zajęć. Słuchacze zauważają zwykle pozytywy praktyk w pracowni symulacyjnej. Negatywnych uwag jest stosunkowo niewiele i dotyczą one spraw, które można dość łatwo wyeliminować.

Wnioski Słuchacze wyżej oceniają praktyki prowadzone w firmie symulacyjnej. Uważają, że praktyki lepiej spełniają ich oczekiwania, wyposażają w umiejętności wykonywania zawodu, przygotowują do pracy na samodzielnym stanowisku. Dotyczy to słuchaczy kierunków ekonomicznych, turystycznych, handlowych i informatycznych.

Dziękuję za uwagę