Literatura współczesna w szkole ponadgimnazjalnej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

LITERATURA PIĘKNA DLA INTERNAUTÓW.
czyli Wprowadzenie do filozofii
PUBLICZNE GIMNAZJUM W DRAWSKU
W ZBIORACH BIBLIOTEKI G Ł ÓWNEJ W ZBIORACH BIBLIOTEKI G Ł ÓWNEJ TEMATYCZNE WYSZUKIWANIE LITERATURY W KATALOGU ONLINE.
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
Sławomir Jacek Żurek Nowa podstawa programowa do języka polskiego
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
16 kwietnia 2011 (sobota) Dlaczego należy uczyć o Holokauście i wypędzeniach Konferencja metodyczna dla nauczycieli języka polskiego, historii.
Podstawa Programowa Języka Polskiego Liceum profilowane
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Słynne kobiety w sztuce.
Nowa podstawa programowa
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Programowanie i planowanie pracy nauczyciela polonisty
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Gromadzimy biblioteczkę domową
LITERATURA PODMIOTU to materiał lekturowy wykorzystywany przy tworzeniu wypowiedzi na dany temat (bezpośrednie źródła na których bazujemy w czasie.
Literatura współczesna
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
„Miłosz bliski i daleki…’’
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Najpopularniejsze gatunki literatury modernizmu oraz cechy stylu epoki
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
Edyta Jantos. Jak samodzielnie
Gromadzimy biblioteczkę domową „Dom bez książek jest jak ciało bez ducha” Cycero ( p.n.e.)
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
POLSKI TEATR WE LWOWIE 55-lecie.
Do wymagającego czytelnika, na wprost wychodzi „Polonistyka”!
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Wernisaż dzieł Zdzisława Beksińskiego w naszej szkole.
Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym.
Kultura i gospodarka II Rzeczpospolitej
Projekt badawczy uczniów klasy 3d III LO w Poznaniu Realizacja: Paulina Dominiak, Magdalena Michalak, Natalia Świątek.
Literatura (lektury) w polskich bibliotekach cyfrowych Opracowanie: Alicja Bortel.
Z AKŁAD POETYKI I KRYTYKI LITERACKIEJ S PECJALNOŚĆ ARTYSTYCZNO - LITERACKA.
Wernisaż dzieł Zdzisława Beksińskiego w naszej szkole.
Współczesność – epoka? Aleksander Kobzdej Podaj cegłę, 1950 Debra Hurd Wild jazz, 2009.
Czy i jaki wpływ na literaturę i jej twórców mają wydarzenia historyczne?
Rzeźba współczesna.
LAUREACI NAGRODY NOBLA
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
Dzieło modernizmu. Ramy czasowe początek 1891 r. wydanie I tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera koniec 1918 r. odzyskanie przez Polskę niepodległości.
GALERIA SŁYNNYCH POLAKÓW
Magdalena Abakanowicz
Henryk Sienkiewicz.
Temat: Polska kultura i literatura po powstaniu styczniowym.
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Adam Mickiewicz Twórczość
Specjalność środkowoeuropejska filologia polska, studia 1 stopnia
Stefan Żeromski Życie i twórczość.
ROK STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY OD ROKU SZKOLNEGO 2018/2019
Egzamin ósmoklasisty.
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Literatura współczesna w szkole ponadgimnazjalnej. opracowała Elżbieta Anioła

Podstawa programowa Rozporządzenie MEN z dnia 6 listopada 2003 roku: kształcenie w zakresie podstawowym: S. Wyspiański „Wesele”, W. Reymont „Chłopi”(tom I), S. Żeromski „Ludzie bezdomni”, S. Żeromski „Przedwiośnie”, W. Gombrowicz- fragment prozy, wybrany utwór z prozy XX wieku (na przykład M. Dąbrowskiej, Z. Nałkowskiej), wybrany dramat XX wieku (S. Mrożka, T. Różewicza), T. Borowski- wybrane opowiadania Projekt nowego Rozporządzenia MEN w sprawie podstawy programowej – z 5 października 2006 roku: kształcenie w zakresie podstawowym: S. Wyspiański „Wesele”, W. Reymont „Chłopi”(tom I), S. Żeromski „Ludzie bezdomni”, S. Żeromski „Przedwiośnie”, W. Gombrowicz- fragment prozy, wybrany utwór z prozy XX wieku (na przykład M. Dąbrowskiej, Z. Nałkowskiej), wybrany dramat XX wieku (S. Mrożka, T. Różewicza), T. Borowski- wybrane opowiadania

Podstawa programowa G. Herling- Grudziński „Inny świat”, wybór poezji polskiej XX wieku (B. Leśmiana, L. Staffa, J. Tuwima, M. Pawlikowskiej- Jasnorzewskiej, Cz. Miłosza, K. K. Baczyńskiego, T. Różewicza, Z. Herberta, M. Białoszewskiego, W. Szymborskiej, S. Barańczaka, J. Twardowskiego), wybrane fragmenty prozy dokumentalnej (reportaż, dziennik, pamiętnik) i eseistycznej, utwory współczesne zaproponowane przez uczniów i nauczyciela, inne teksty kultury, wybrana powieść XX wieku w zakresie literatury powszechnej, J. Conrad- wybrany utwór. G. Herling- Grudziński „Inny świat”, wybór poezji polskiej XX wieku (B. Leśmiana, L. Staffa, J. Tuwima, M. Pawlikowskiej- Jasnorzewskiej, Cz. Miłosza, K. K. Baczyńskiego, T. Różewicza, Z. Herberta, M. Białoszewskiego, W. Szymborskiej, S. Barańczaka, J. Twardowskiego), Jan Paweł II „Pamięć i tożsamość”, wybrane fragmenty prozy dokumentalnej (reportaż, dziennik, pamiętnik) i eseistycznej, utwory współczesne zaproponowane przez uczniów i nauczyciela, inne teksty kultury, wybrana powieść XX wieku w zakresie literatury powszechnej

Podstawa programowa kształcenie w zakresie rozszerzonym: W. Gombrowicz „Trans- Atlantyk”, M. Kuncewiczowa „Cudzoziemka”, Witkacy „Szewcy”, F. Kafka „Proces”, M. Bułhakow „Mistrz i Małgorzata”. kształcenie w zakresie rozszerzonym: W. Gombrowicz „Trans- Atlantyk”, M. Kuncewiczowa „Cudzoziemka”, Witkacy „Szewcy”, F. Kafka „Proces”, M. Bułhakow „Mistrz i Małgorzata”, Abp K. Majdański „Będziecie Moimi świadkami”.

Standardy wymagań egzaminacyjnych W. Gombrowicz „Ferdydurke” (wybrane rozdziały); Z. Nałkowska „Granica”; T. Borowski „Pożegnanie z Marią” („Pożegnanie z Marią”, „Proszę państwa do gazu”, „U nas w Auschwitzu…”, „Bitwa pod Grunwaldem”); S. Mrożek „Tango”; H. Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem”; J. Conrad „Jądro ciemności”; A. Camus „Dżuma”

Współczesność epoka otwarta; przestrzeń indywidualnych odkryć; czas różnorodnych zjawisk kulturowych; okres przełomów, wydarzeń polityczno- społecznych; epoka chaosu i ciągłych poszukiwań;

Współczesność Wiek XX: Wiek XXI: wojny światowe, totalitaryzmy, klęski i triumfy demokracji, walki o prawa jednostki, holokaust, egzystencjalizm, rozkwit cywilizacji technicznej, kryzys ideałów, awangarda, postmodernizm, Wiek XXI: zapowiedź zmierzchu kultury słowa, rozkwit kultury elektronicznej i multimedialnej, czas dominacji kultury popularnej, koniec wielkich narracji, rozkwit prozy reportażowej, kronikarskiej, autobiograficznej, dziennikarskiej, literatura fantasy,

PORTRETY DAT 1939 – 1945 – czas wojny i okupacji; 1945 – 1948 – czasy względnej swobody twórczej; 1949 – 1953 – socrealizm (realizm socjalistyczny); 1954 – 1956 – czasy odwilży (złagodzenie zakazów krępujących twórczość); 1956 – 1960 – czas „odwilży październikowej”; 1960 – 1968 – okres „małej stabilizacji”; 1968 – 1989 – okres fermentu politycznego i kulturalnego; 1990 – 1999 – czas poszukiwań, reorganizacji; przejście do nowej ery; elementy postmodernizmu;

1939 – 1945 – czas wojny i okupacji Krzysztof Kamil Baczyński Tadeusz Gajcy Tadeusz Borowski Andrzej Trzebiński „pokolenie Kolumbów”; „pokolenie spełnionej apokalipsy”; „Sztuka i Naród”

1945 – 1948 – czasy względnej swobody twórczej cenzura (kontrola wszelkich dziedzin kultury); tematyka wojenna; literatura lagrowa i łagrowa (opowiadania T. Borowskiego, Z. Nałkowskiej, utwory G. Herlinga-Grudzińskiego); literatura faktograficzna (reportaże Melchiora Wańkowicza ); literatura rozrachunkowa („Mury Jerycha” Tadeusza Berezy, „Węzły życia” Zofii Nałkowskiej; literatura emigracyjna;

1949 – 1953 – socrealizm (realizm socjalistyczny); tendencyjność; podporządkowanie ideologii komunistycznej; zafałszowywanie rzeczywistości; schematyczność; nowomowa (język jako narzędzie ideologii); mierne efekty artystyczne; powieść produkcyjna („Przy budowie” Tadeusza Konwickiego, „Traktory zdobędą wiosnę” Witolda Zalewskiego);

1954 – 1956 – czasy odwilży (złagodzenie zakazów krępujących twórczość); pokolenie „Współczesności”(pokolenie’56); Zbigniew Herbert (nurt klasycystyczny); Miron Białoszewski (nurt lingwistyczny); Stanisław Grochowiak (turpizm); Jerzy Harasymowicz (tradycja ludowej fantastyki); Marek Hłasko „Pierwszy krok w chmurach”;

1956 – 1960 – czas „odwilży październikowej” pokolenie’56 (Edward Stachura, Rafał Wojaczek); wielonurtowość w prozie: realizm („Sława i chwała” Jarosława Iwaszkiewicza); proza historyczna („Srebrne orły” Teodora Parnickiego, utwory Pawła Jasienicy); nurt wiejski; nurt rozrachunkowy (Kazimierz Brandys „Matka Królów”);

1960 – 1968 – okres „małej stabilizacji” Nowa Fala (Ewa Lipska, Stanisław Barańczak, Adam Zagajewski): domaganie się prawdy o współczesności; „nazywanie rzeczy po imieniu jest jedyną szansą literatury”; kompromitowanie nowomowy (języka tworzącego fałszywy obraz świata); „szary człowiek” bohaterem utworów;

„Wiek XX – niekiedy wypowiadaliśmy te słowa z dumą, niekiedy z żalem, wstydem i ubolewaniem, zafascynowani wspaniałościami naszych czasów bądź przerażeni ich marnością, podłością, przeciętnością. Mówiliśmy zatem o literaturze XX wieku raz przekonani o jej dokonaniach i ukontentowani jej rozległym dorobkiem, to znów przeświadczeni, że nie dorównuje temu, co stworzyli dawni geniusze, daleko jej bowiem do tragików greckich i Szekspira, do Dantego i Mickiewicza, do Goethego i Dostojewskiego. Wielka i zarazem mała, jaka jest naprawdę?...” (Michał Głowiński, „Skrzydła i pięta”, Kraków 2004)

SZTUKA WSPÓŁCZESNA W XX wieku zaliczono sztukę do grupy pojęć otwartych (termin stworzony przez Ludwiga Wittgensteina ), czyli takich, które grupują w sposób luźny przedmioty nie mające wyraźnych cech wspólnych, jedynie coś, co Wittgenstein określił jako "podobieństwo rodzinne"

SZTUKA WSPÓŁCZESNA Cztery modele działania w sztuce: konstruowanie przedmiotów, których forma ma wszystkie cechy niezbędne do tego, aby dany przedmiot uznać za dzieło sztuki. (np. malowanie obrazu); dodawanie nowych cech do tych, które już zostały ustalone jako właściwe dziełu sztuki. (np. Magdalena Abakanowicz tworząc po raz pierwszy przestrzenną kompozycję z tkaniny artystycznej); uznawanie dowolnych przedmiotów za dzieła sztuki, jeśli tylko zostaną umieszczone w kontekście sytuującym je jako takie. (np. Marcel Duchamp Fontanna); tworzenie teoretycznych obiektów o cechach tautologicznych, będących wypowiedzią sztuki o sztuce (konceptualizm, metasztuka);

SZTUKA WSPÓŁCZESNA Magdalena Abakanowicz (ur. 20 czerwca 1930 w Falentach) - polska rzeźbiarka, laureatka licznych nagród; miała ponad 100 wystaw na całym świecie. Specjalizuje się w tworzeniu dużych, figuralnych kompozycji przestrzennych w oparciu o tkaninę, z wykorzystaniem także innych materiałów, jak kamień, drewno i brąz - zwanych od jej nazwiska abakanami.

SZTUKA WSPÓŁCZESNA Magdalena Abakanowicz „Nierozpoznani" na cytadeli w Poznaniu (całość instalacji)

Przygotowanie ucznia do odbioru tekstów współczesnych „Zrozumieć literaturę to tyle, co znać fakty, kojarzyć pojęcia i samodzielnie umieć czytać.” Aktywnie pracować z tekstem, dostrzegać ciekawe związki, by móc dyskutować, polemizować i próbować ułożyć własną opowieść o pisarzach i ich dziełach. (B. Kaniewska, A. Legeżyńska, P. Śliwiński, „Literatura polska XX wieku”, Poznań 2005.)

Przygotowanie ucznia do odbioru tekstów współczesnych (cele) nauczyć odczuwania przyjemności w obcowaniu z tekstem literackim; zapraszać do środka dzieła, skłonić do analizy i interpretacji tekstu; poszukać wartości wokół siebie i w sobie przez kontakt z utworem literackim (uczenie przez i dla wartości); umieć wykorzystać w odbiorze tekstów konteksty, nawiązania; łączyć utwór literacki z innymi tekstami kultury, by dostrzec „wzajemne oświetlanie się sztuk” ; łączyć kształcenie literackie z językowym; dostrzegać tematy, problemy; skłaniać do dyskusji, polemiki; doskonalić sztukę pisania (rozprawka, recenzja, interpretacja utworu, interpretacja porównawcza, artykuł, esej);